1. Onderzoeken BAR-organisatie
Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2022 op 6 juli 2021 is door de gemeenteraad de motie ‘Doorontwikkeling ambtelijke organisatie’ aangenomen, waarin verzocht is aan het college scenario’s uit te werken voor de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie en hiervoor de opdracht te verstrekken aan een onafhankelijke partij. De colleges van Barendrecht en Ridderkerk hebben in 2021 opdracht gegeven aan een extern bureau voor de uitvoering van een onderzoek naar een toekomstige organisatievorm van de ambtelijke organisatie. In 2022 is een variantenanalyse uitgevoerd naar de verdere ontwikkeling van de BAR-organisatie. Tevens zijn verschillende vervolgonderzoeken uitgevoerd. Hiervoor zijn incidentele advieskosten gemaakt.
2022
Onderzoeken BAR-Organisatie €50.000
2. Compacter college van B&W
In 2022 is het college teruggegaan van 6 naar 4 wethouders. Dit brengt incidentele en structurele besparingen met zich mee. Ten aanzien van de pensioenen verwachten we, als gevolg van de stijgende rente, een structurele besparing.
Incidenteel Structureel
- Vermindering loonkosten - €50.000 -€83.000
- Verlaging eindheffing werkkostenregeling -€2.300 -€4.500
- Abonnementen en vakliteratuur -€1.000 -€2.000
- Representatie & geschenken -€3.300 -€6.500
- Vergoedingen dienstreizen -€2.000 -€3.900
- Vergoeding studiekosten -€6.200 -€12.400
- Mutatie pensioenvoorziening wethouders -€25.000 -€50.000
- Taakstelling -€54.700
Totaal -€89.800 -€217.000
Bij de begroting 2020 was al een structurele besparing van €25.000 gerealiseerd en bij de begroting 2021 een structurele besparing van €58.000. In totaliteit komt de besparing ten opzichte van de start van het vorige college in 2018 dan op €245.300. In de 2e Tussenrapportage 2018 waren extra structurele kosten van €300.000 opgenomen voor het vorige college. Die bijraming van kosten is inmiddels dus met €245.300 teruggedraaid. Het restantbedrag van €54.700 wordt vanaf 2023 taakstellend opgenomen.
2022 2023 2024 2025 2026
Compacter college van B&W -€89.800 -€217.000 -€217.000 -€217.000 -€217.000
3. Kosten gemeenteraad
Als gevolg van een forse toename van het aantal verplichte SiSa controles zijn de werkzaamheden van de accountant toegenomen. De meerkosten die dit meebrengt voor dit jaar en volgende jaren zijn €18.000. De meerkosten a.g.v. verkiezingen en het inwerkprogramma van de raad zijn €40.800 (vanaf 2023 €5.000). Als gevolg van de aanbesteding voor het nieuwe raadsinformatiesysteem zijn de kosten toegenomen voor 2022 met €14.000 en vanaf 2023 met €11.000. Voor 2022 betreft het totaal €72.800 en vanaf 2023 €34.000.
2022 2023 2024 2025 2026
Kosten gemeenteraad €72.800 €34.000 €34.000 €34.000 €34.000
3. Wachtgelden voormalige wethouders
Voor wachtgelden van voormalige wethouders moet voor de gehele looptijd een bedrag van €382.500 in de voorziening wachtgelden opgenomen worden. Dit bedrag kan uiteindelijk lager worden wanneer deze voormalige wethouders een nieuw inkomen hebben.
2022
Wachtgelden voormalige wethouders €382.500
4. Bijdrage VNG
De bijdrage aan de VNG t.a.v. de Gemeenschappelijke Gemeentelijke Uitvoering is in 2022 met €28.000 verhoogd. Hiervoor voert de VNG een breed scala aan activiteiten uit die voor gemeenten bijdragen aan financiële besparingen en kwaliteitsverbeteringen.
2022
Bijdrage VNG €28.000
5. Bijdrage GR BAR
Na onderstaande tabel volgt een toelichting per afwijking op de bijdrage aan de GR BAR-organisatie.
2022 2023 2024 2025 2026
5.1 Leidraad inrichting openbare ruimte €15.000 €2.500 €2.500 €2.500 €2.500
5.2 Adviseur afval €60.000
5.3 Klimaatvisie €223.700
5.3 Overheveling klimaatvisie uit
programmabudget duurzame energietransitie -€223.700
5.4 ICT kosten €91.300
5.5 Kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening €6.900 €13.800 €13.800 €13.800 €13.800
5.5 Overheveling kwaliteitsmedewerker
schuldhulpverlening uit programmabudget
schuldhulpverlening -€6.900 -€13.800 -€13.800 -€13.800 -€13.800
5.6 Abonnement Schulinck €2.500 €10.000 €10.000 €10.000 €10.000
Overheveling abonnement Schulinck uit
programmabudget schuldhulpverlening -€2.500 -€10.000 -€10.000 -€10.000 -€10.000
5.7 Wijkteammedewerkers Toegang, Zorg & Veilig €85.500
5.7 Overheveling wijkteammedewerkers
Toegang, Zorg & Veilig uit DUVO middelen -€85.500
5.8 Versterking ondersteuning wijkteams €115.000 €116.000 €119.000 €122.000
5.9 Inhuur team KCC1 en webcare €38.900 €38.900
5.10 Inhuur KCC Sociaal Domein €19.400
5.11 Inhuur gemeentecontroller en
extra bestuurssecretaris €165.000
5.12 Mutaties BAR Turap-1 2022 €62.900 €26.800 €26.800 €26.800 €26.800
Totaal bijdrage BAR €567.500 €184.200 €148.300 €151.300 €29.300
5.1 Leidraad inrichting openbare ruimte
In de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) is aangegeven aan welke eisen en randvoorwaarden een nieuwe of te vernieuwen openbare ruimte moet voldoen. De toepassing van de LIOR is verplicht bij alle nieuwbouw- en herinrichtingsprojecten van de openbare ruimte. Incidenteel kost de ontwikkeling van de digitale LIOR €15.000 en structureel €2.500.
2022 2023 2024 2025 2026
Leidraad inrichting openbare ruimte €15.000 €2.500 €2.500 €2.500 €2.500
5.2 Adviseur afval
Het bestaande afvalbeleid wordt veranderd. Er komt logisch beleid met draagvlak in de samenleving. Er komt balans in gebruiksgemak, betaalbaarheid en het straatbeeld. De doelstelling daarbij is een goede afvalscheiding en het verminderen van restafval. Om dit nieuwe beleid te realiseren is extra capaciteit nodig, een adviseur afval. Voor 2023 en volgende jaren wordt een vaste adviseur geworven. Voor 2022 wordt eerst ingehuurd.
2022
Adviseur afval €60.000
5.3 Klimaatvisie
Een deel van het programma budget duurzame energietransitie wordt besteed aan personeel & organisatie en hevelen we daarom voor 2022 over naar de BAR-organisatie.
2022
Klimaatvisie €223.700
Overheveling klimaatvisie uit
programmabudget duurzame energietransitie -€223.700
5.4 ICT kosten
De kosten voor software en hardware onderhoud stijgen bovenmatig (inflatie en prijsindexeringen). Daarbij is er extra inhuur nodig om de werkdruk en werklast op de afdeling op te vangen (incl. extra crisis werkzaamheden buiten kantoortijden). Daarbij is het aantal digitale werkplekken fors gestegen door meer gebruikers en extra inhuur binnen de gehele BAR-organisatie.
2022
5.4 ICT kosten €91.300
5.5 Kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening
Afgelopen jaren zijn er extra taken bijgekomen, denk aan financiële zelfredzaamheid van de vergunninghouders en huisbezoeken in het kader van de wettelijke taak. Om goede dienstverlening te kunnen blijven bieden aan onze inwoners is extra capaciteit noodzakelijk.
2022 2023 2024 2025 2026
Kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening €6.900 €13.800 €13.800 €13.800 €13.800
Overheveling kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening
uit programmabudget schuldhulpverlening -€6.900 -€13.800 -€13.800 -€13.800 -€13.800
5.6 Abonnement Schulinck
We beogen de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren d.m.v. een abonnement bij Schulinck. Het bevat thematische verdieping van relevante onderwerpen m.b.t. schuldhulpverlening; ontwikkelingen, nieuws, checklijsten, beslisbomen en rekentools. Voor de medewerkers onmisbaar in de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden. De inwoners worden sneller en adequater geholpen. Dit betreft een onderdeel van het ‘Minimabeleid en Plan schuldhulpverlening’, een raadsvoorstel dat is vastgesteld in 2021.
2022 2023 2024 2025 2026
Abonnement Schulinck €2.500 €10.000 €10.000 €10.000 €10.000
Overheveling abonnement Schulinck uit
programmabudget schuldhulpverlening -€2.500 -€10.000 -€10.000 -€10.000 -€10.000
5.7 Wijkteammedewerkers Zorg & Veilig
Dit jaar ontvangt de gemeente Barendrecht €85.500 DUVO-middelen (Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang). Conform eerdere besluitvorming zijn wijkteammedewerkers Toegang en Zorg & Veilig in dienst van de BAR-organisatie. Daarom hevelen we de middelen over naar de BAR-organisatie.
2022
Wijkteammedewerkers Toegang, Zorg & Veilig €85.500
Overheveling wijkteammedewerkers Toegang, Zorg & Veilig
uit DUVO middelen -€85.500
5.8 Versterking ondersteuning wijkteams
Via de decembercirculaire 2021 zijn bedragen ontvangen voor de versterking van de ondersteuning vanuit de wijkteams, ter compensatie van de extra uitgaven. Conform eerdere besluitvorming in de 1e Turap zijn wijkteammedewerkers Toegang en Zorg & Veilig in dienst van de BAR-organisatie. Naar de toekomst toe wordt meer gevraagd van de wijkteams qua versterkte casusregie en de toegang. Daarvoor zijn deze middelen nodig.
2022 2023 2024 2025
Versterking ondersteuning wijkteams €115.000 €116.000 €119.000 €122.000
5.9 Inhuur team KCC1 & webcare
De dienstverlening van het team KCC1 & Webcare staat sinds corona onder druk. Een toename van digitale contacten, zoals WhatsApp, ziekteverzuim en bezettingsproblematiek bij het KCC Maatschappij (met extra druk op de telefonie bij KCC1) veroorzaken al geruime tijd een hoge werkdruk bij het team. Voor dit jaar wordt daarom extra ingehuurd en ditzelfde bedrag wordt ook voor 2023 begroot. Op deze manier kan een goede dienstverlening worden gegarandeerd met een gemiddelde wachttijd voor telefonie tussen de 30 seconden en 2 minuten en worden de werkomstandigheden voor het team verbeterd. Er is ook gelegenheid voor doorontwikkeling van de dienstverlening, implementatie van een nieuwe kennisbank, call reductie (het voorkomen van herhaaltelefoontjes) en voor kanaalsturing, zodat de inwoners het kanaal kunnen kiezen dat het best bij hen past.
2022 2023
Inhuur team KCC1 & Webcare €38.900 €38.900
5.10 Inhuur team KCC Sociaal Domein
De bezetting van het KCC Sociaal Domein staat onder druk. Sinds het voorjaar van 2022 wordt extra ingehuurd om de bezetting op peil te houden en het niveau van dienstverlening op het afgesproken niveau te houden. De extra inhuur moet in elk geval tot het einde van 2022 worden voortgezet, om de kwaliteit van dienstverlening te kunnen garanderen en om te voorkomen dat er een te grote overloop van telefoontjes is naar het algemene KCC. Want ook daar staat de bezetting onder druk en daarmee de basis dienstverlening.
2022
Inhuur team KCC Sociaal Domein €19.400
5.11 Inhuur gemeentecontroller en extra bestuurssecretaris
Begin 2022 is besloten een gemeentecontroller en extra bestuurssecretaris in te huren binnen het team bestuursondersteuning. Aanleiding hiervoor waren extra werkzaamheden op het gebied van control (inclusief voorbereiding op rechtmatigheidsverantwoording), coördinatie van de toegenomen hoeveelheid raadsvragen/ moties/toezeggingen en ziektevervanging. In de begroting 2023 worden voorstellen gedaan voor structurele versterkingen op dit terrein.
2022
Inhuur gemeentecontroller en extra bestuurssecretaris €165.200
5.12 Mutaties BAR Turap 1-2022
In de door het DB vastgestelde 1e Turap 2022 van de BAR-organisatie zijn drie posten opgenomen die ten onrechte niet in de 1e Turap van Barendrecht stonden. In onze brief d.d. 30 augustus 2022 bent u hierover al geïnformeerd.
Het gaat om:
Uitvoering van de wet ‘Single Digital Gateway’ (€ 16.700);
Procesmanagement Concerncontrol (€26.800);
Groeiende vraag naar dashboard-, management- en stuurinformatie (€ 19.400).
2022 2023 2024 2025
Mutaties BAR Turap 1-2022 €62.900 €26.800 €26.800 €26.800