1. Gemeenteraadsverkiezingen
In de decembercirculaire 2021 gemeentefonds is voor 2022 een bedrag van €67.000 ontvangen voor het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen onder de coronamaatregelen. Hierover bent u geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 28 januari. Dit bedrag maakt dus onderdeel uit van het voordelig effect van de decembercirculaire van €520.000 voor 2022. De gemeenteraadsverkiezingen hebben €93.000 gekost.
2022
Gemeenteraadsverkiezingen €93.000
Ontvangen via decembercirculaire 2021 -€67.000
2. Doorontwikkeling griffie
Met de werkgeverscommissie is afgelopen jaar gesproken over doorontwikkeling van de griffie, mede naar aanleiding van de (aanstaande) pensionering van de griffier. Om de gemeenteraad nog beter van dienst te kunnen zijn in de komende bestuursperiode wordt ingezet op zowel kwalitatieve als kwantitatieve uitbreiding van ondersteuning. De financiële gevolgen hiervan zijn in de 1e Tussenrapportage opgenomen.
2022 2023 2024 2025 2026
Doorontwikkeling griffie €114.200 €68.000 €68.000 €68.000 €68.000
3. Bijdrage BAR
In de 1e Tussenrapportage is voor 2022 een bedrag van €1.863.600 opgenomen voor BAR bijdragen. Om dit op hoofdlijnen nader te duiden is hieronder een overzicht opgenomen van de verschillende soorten mutaties:
2022 2023 2024 2025 2026
3.1.Mutaties waarvoor bestaande afspraken zijn dat hiervoor
de gemeentelijke bijdragen mogen worden verhoogd,
in deze tussenrapportage betreft dat de verwerking van
de nieuwe cao €672.300 €831.300 €831.300 €831.300 €831.300
3.2.Mutaties waar gemeentelijke besluitvorming voor is of
waarvoor het initiatief vanuit de gemeenten komt €923.700 €416.400 €434.400 €434.400 €434.400
3.3.Door het Dagelijks Bestuur geaccordeerde budgetverhogingen €123.600 €123.600 €123.600 €123.600 €123.600
3.4.Het budgettair neutraal overhevelen van budgetten
van de gemeente naar de GR BAR €966.200 €713.000 €713.000 €713.000 €713.000
-€966.200 -€713.000 - €713.000 -€713.000 -€713.000
3.5.Overige mutaties GR BAR €144.000 €52.800 €52.800 €52.800 €52.800
Totaal €1.863.600 €1.424.100 €1.442.100 €1.442.100 €1.442.100
3.1 Mutaties waarvoor bestaande afspraken zijn dat hiervoor de gemeentelijke bijdragen mogen worden verhoogd
3.1.1 Cao
Voor de werknemers van de GR BAR is de cao Samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) van kracht. De cao SGO 2021-2022 is op 27 januari 2022 bekrachtigd en loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023.
In de cao zijn de volgende loonafspraken gemaakt:
2021:
- een eenmalige uitkering van €300 corona-onkostenvergoeding en € 900 eenmalige uitkering per 3 november 2021 naar rato van het aantal uren dienstverband;
- een generieke salarisverhoging van 1,5% per 1 december 2021.
2022:
- een generieke salarisverhoging van 2,4% per 1 april 2022.
Een thuiswerkvergoeding van €2 per dag en een vergoeding voor een thuiswerkplek.
Het uitgangspunt is dat de financiële consequenties van een nieuwe cao worden verwerkt in het eerstvolgende P&C-document na het verbindend worden van de cao. Dat is dus de 1e Tussenrapportage 2022.
2022 2023 2024 2025 2026
Cao-salarisvergoeding €585.400 €744.400 €744.400 €744.400 €744.400
Cao-thuiswerkvergoeding €2 per dag €42.700 €42.700 €42.700 €42.700 €42.700
Cao-vergoeding thuiswerkplek €44.200 €44.200 €44.200 €44.200 €44.200
Totaal Cao €672.300 €831.300 €831.300 €831.300 €831.300
3.2 Mutaties waar gemeentelijke besluitvorming voor is of waarvoor het initiatief vanuit de gemeenten komt.
3.2.1 Informatieveiligheid en Privacy
In 2021 zijn door het dagelijks bestuur incidentele middelen beschikbaar gesteld voor extra maatregelen om de groeiende dreiging van cybercriminaliteit het hoofd te bieden. Ook is een breed onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken op het gebied van Informatieveiligheid & Privacy. Daarnaast is besloten de veiligheidsorganisatie structureel met 4,8 fte uit te breiden naar 7 fte. Uit het breed onderzoek en in relatie tot organisaties met een vergelijkbare omvang, blijkt de huidige bezetting ontoereikend om de noodzakelijk werkzaamheden uit te kunnen voeren.
De uitbreiding bestaat uit twee componenten:
1. Cyber security maatregelen blijvend kunnen uitvoeren (software en externe partners);
2. Uitbreiding van personeel voor onder andere een extra Privacy Officer, een FG (functionaris gegevensbescherming), een coördinator Ensia en een technische CISO (Chief Information Security Officer). Tijdens een zienswijzeronde hebben alle drie de gemeenten positief gereageerd op dit voorstel.
2022 2023 2024 2025 2026
Informatieveiligheid en Privacy €207.200 €207.200 €207.200 €207.200 €207.200
3.2.2 Nieuwe Wet Inburgering
Vanaf 1 januari 2022 heeft de gemeente de regie over de inburgering. Dit betekent dat er verschillende verantwoordelijkheden bij de gemeente zijn belegd. Dit betreft zowel de implementatiekosten voor 2022 en structurele uitvoeringskosten, conform het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022.
2022 2023 2024 2025 2026
Implementatiekosten Wet Inburgering €44.000
ELIP aanpak €7.800
Uitvoeringskosten Wet Inburgering €89.200 €119.200 €137.200 €137.200 €137.200
Ontvangen via meicirculaire 2020 €176.000 €194.000 €194.000 €194.000 €194.000
3.2.3 Openingstijden KCC Maatschappij
In het 4e kwartaal van 2021 hebben de colleges van BD, AW en RK, na een positief advies van de DR, besloten in te stemmen met het verruimen van de openingstijden van het KCC Maatschappij vanaf 1 januari 2022 van 09.00 tot 17.00 uur (de openingstijden waren van 09.00 tot 12.00 uur). Met een hele dagopening blijft de bereikbaarheid en dienstverlening behouden, gezien het hoge aantal telefoontjes dat bij het KCC Maatschappij binnenkomt. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 7 december 2021.
2022 2023 2024 2025 2026
Openingstijden KCC Maatschappij €39.000 €39.000 €39.000 €39.000 €39.000
3.2.4 Vergunning, toezicht en handhaving (VTH)
In januari hebben de colleges ingestemd met een formatieuitbreiding voor VTH taken. Via een raadsinformatiebrief van 8 maart jl. is de raad geïnformeerd over de extra capaciteit die nodig is voor het uitvoeren van VTH taken. Door een toename van het aantal omgevingsvergunningen in de laatste jaren en de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging is deze uitbreiding noodzakelijk. De structurele gevolgen zullen meegenomen worden in de begroting 2023, waarbij de verwachting is dat de kosten grotendeels gedekt kunnen worden uit hogere legesinkomsten.
2022
Vergunning, toezicht en handhaving (VTH) €202.000
3.2.5 Cluster Veiligheid
Binnen het cluster Veiligheid is behoefte aan iemand die zich volledig richt op cameratoezicht in de volle breedte van het woord. Het college heeft aangegeven hiervoor incidenteel budget voor vrij te willen maken. Met dit budget kunnen o.a. de benodigde aanbestedingen gedaan worden.
2022
Cluster Veiligheid €83.000
3.2.6 Inhuur bureau bestuursondersteuning (BBO)
Het college heeft in het 1e kwartaal besloten om incidenteel in te huren voor de vervanging van een zieke medewerker en ter versterking van BBO. Daarnaast wordt er ingehuurd op een openstaande vacature. De kosten voor deze inhuur zijn echter hoger dan de vacaturegelden. Daarom vindt er in 2022 incidenteel een overschrijding plaats op het loonkostenbudget. In de toekomst wordt bezien hoe de verdere invulling van bestuursondersteuning op dit punt zal worden ingevuld.
2022
Inhuur bureau bestuursondersteuning (BBO) €138.000
3.2.7 Gastvrouw ’t Plein
In het gebouw ’t plein (Middeldijkerplein Barendrecht) zijn de bibliotheek, de wijkteams en de Veiligheidspost gevestigd. Om ervoor te zorgen dat de partners, zowel individueel als gezamenlijk, goed kunnen werken in het gebouw is per 1 juli 2021 een pilot gestart met de inzet van een gastvrouw. Zij is het gezicht van ’t Plein, ontvangt de bezoekers, verwijst ze naar de juiste afdeling en/of het juiste loket. De evaluatie van de eenjarige pilot is succesvol bevonden door de burgemeester en de wethouders cultuur en zorg en welzijn. Zij zijn akkoord met de structurele verlenging van deze functie. Om deze reden wordt voorgesteld om per 1 juli 2022 extra structureel budget vanuit de gemeente beschikbaar te stellen.
2022 2023 2024 2025 2026
Gastvrouw ’t Plein €25.500 €51.000 €51.000 €51.000 €51.000
3.2.8 Terugdringen wachtlijsten Wmo
Eind 2021 hebben de drie colleges besloten om voor het terugdringen van de wachtlijsten Wmo de capaciteit van de Wmo-toegang tijdelijk uit te breiden middels inhuur van personeel. Sinds juni 2021 namen de wachtlijsten bij Wmo toe, waardoor inwoners langer op ondersteuning of hulp moesten wachten. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 17 december 2021. De doelstelling om de WMO-wachtlijsten (hoogste aantal was 203 meldingen) uiterlijk in februari weg te werken is met de inzet van deze middelen behaald.
2022
Terugdringen wachtlijsten Wmo €88.000
3.3 Door het Dagelijks Bestuur geaccordeerde budgetverhogingen
3.3.1 Interne controle
Voor de interne controle wordt momenteel op basis van incidenteel budget ingehuurd. Het voorstel is met ingang van 2022 deze inhuur te vervangen door vast personeel en gedeeltelijke automatisering. Door de automatisering kunnen ook de extra werkzaamheden voor wat betreft de rechtmatigheidsverantwoording worden opgevangen. Dat is goedkoper, een besparing op jaarlijkse inhuur van ongeveer €40.000, en vanuit kwalitatief oogpunt beter.
Deze interne controle dient sowieso op basis van de wet uitgevoerd te worden. Voeren we het niet zelf uit dan leidt dit tot meerwerk en een hogere rekening van de accountant en mogelijk ook tot meer fouten en onzekerheden in de jaarrekening. De aanschaf van de tool is op 17 november 2021 goedgekeurd door het Dagelijks Bestuur.
2022 2023 2024 2025 2026
Interne controle €54.300 €54.300 €54.300 €54.300 €54.300
3.3.2 Beleidscapaciteit Wmo
De ontwikkelingen binnen het taakveld Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn zodanig dat deze niet opgevangen kunnen worden binnen de huidige beleidscapaciteit. Het gevolg is dat extra beslag wordt gelegd op het management. Om deze problematiek op te lossen is uitbreiding van de beleidscapaciteit voor de Wmo-taken noodzakelijk.
2022 2023 2024 2025 2026
Beleidscapaciteit Wmo €42.500 €42.500 €42.500 €42.500 €42.500
3.4 Budgettair neutraal overhevelen van budgetten van de gemeente naar de GR BAR
3.4.1 Wijkteams
Toegang
Het uitgangspunt van de vastgestelde Nota Integraal Beleid Sociaal domein is dat de komende jaren het accent van het wijkteam verschuift naar een netwerksamenwerking, het inzetten op hulpverlening en het voeren van casusregie. Tot 2022 was indiceren/toeleiden naar specialistische hulpverlening eveneens een taak van de wijkteams. Vanaf dit jaar heeft de gemeente een meer prominente rol bij de toegang en toeleiding naar specialistische hulpverlening ingenomen, hetgeen heeft geleid tot een scheiding van taken en rollen t.a.v. hulpverlenen en/of voeren van casusregie ten opzichte van indiceren. Om de taak van toeleiding/indiceren uit te kunnen voeren zijn de wijkteammedewerkers Toegang in dienst gekomen van de BAR-organisatie.
Zorg en Veilig
Vanaf 2022 is de gemeente verantwoordelijk geworden voor de intensief vrijwillige hulpverlening. De gemeente heeft deze extra taak overgedragen gekregen van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond. In 2021 zijn voorbereidende werkzaamheden op de uitvoering van deze taken verricht. De feitelijke uitvoering vindt vanaf dit jaar plaats door de wijkteammedewerkers Zorg & Veilig. Zij beschikken over specialistische kennis en kunde om veiligheidsvraagstukken op te kunnen pakken. Om de taak van toeleiding/indiceren uit te kunnen voeren zijn wijkteammedewerkers Toegang in dienst gekomen van de BAR-organisatie. Bekostiging van de inzet vindt o.a. plaats door het in mindering brengen van de bijdrage aan de GRJR (€40.000) en de inzet van beschikbaar gestelde DUVO-middelen (€60.000).
Proces & Kwaliteit
Samen met de kwaliteitsmedewerker vormt de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit de verbinding tussen enerzijds de uitvoering en anderzijds beleid en contractmanagement. De wijkteammedewerker adviseert over toepassingen van beleid en zorgt voor een eenduidige communicatie naar de wijkteammedewerkers Preventie & Ondersteuning, Zorg&Veilig en Toegang. Tevens stelt de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit werkinstructies op en evalueert en herijkt deze, indien van toepassing. Vanwege de aanpassing van het takenpakket van gedragsdeskundigen en de overdracht naar de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit en vanwege de uitbreiding van het aantal taken (o.a. intensief vrijwillige jeugdhulp) is inzet nodig om deze taken uit te voeren. Om deze taak uit te kunnen voeren is een wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit in dienst gekomen van de BAR-organisatie.
Het gaat in totaal om een bedrag van €545.000 dat van de gemeentelijke begroting van het budget inzet wijkteams en specialistische jeugdvoorzieningen in natura wordt overgeheveld naar de BAR-organisatie.
2022 2023 2024 2025 2026
Bijdrage BAR (wijkteams) €545.000 €545.000 €545.000 €545.000 €545.000
Verlagen programmabudget wijkteams -€445.000 -€445.000 -€445.000 -€445.000 -€445.000
Verlagen programmabudget specialistische jeugdvoorzieningen in natura -€100.000 -€100.000 -€100.000 -€100.000 -€100.000
CAO Stijging
Het begrote bedrag van 2021 was leidend voor het uitvoeren van de aanbesteding voor het leveren van jeugdhulpverlening en maatschappelijke ondersteuning in de wijkteams. Inmiddels zijn de overeenkomsten ondertekend en per 1-1-2022 ingegaan. In de overeenkomst is de bepaling opgenomen dat de tariefopbouw (fte-prijs) gedurende de looptijd van de overeenkomst vaststaat en dat de kosten jaarlijks de stijging volgen van de voor de opdrachtnemer relevante CAO lonen.
Er zijn 5 verschillende organisaties gecontracteerd, waarbij sprake is van 4 verschillende CAO’s te weten CAO Jeugdzorg, CAO GGz, CAO Sociaal Werk en CAO Gehandicaptenzorg. De CAO’s hadden een looptijd tot juli, oktober of december 2021. Voor de CAO’s GGZ en Sociaal Werk is inmiddels een akkoord bereikt. Ten aanzien van de CAO Gehandicaptenzorg en Jeugdzorg worden nog onderhandelingen gevoerd.
De stijging van de kosten, ten aanzien van de aanpassingen van de CAO’s, zal bij de 2e Turap in beeld worden gebracht.
3.4.2 Schuldhulpverlening
Dit betreft de inhuur van een projectleider die ingezet wordt ten behoeve van een kwaliteitsverbetering op schuldhulpverlening. Dit wordt overgeheveld van het programmabudget schuldhulpverlening.
2022
Bijdrage BAR (schuldhulpverlening) €32.700
Verlagen programmabudget schuldhulpverlening -€32.700
3.4.3 Klantmanger, contract- en leveranciersmanagement
In februari 2022 hebben de drie colleges besloten middelen beschikbaar voor structurele formatie voor een klantmanger, contract- en leveranciersmanagement. Het doel is om hiermee besparingen in het Sociaal Domein te realiseren voor huishoudelijke hulp. Het budget wordt overgeheveld van het programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura.
2022 2023 2024 2025 2026
Toegang en contract- en leveranciersmanagement €124.000 €124.000 €124.000 €124.000 €124.000
Verlagen programmabudget WMO begeleiding en overige in natura -€124.000 -€124.000 -€124.000 -€124.000 -€124.000
3.4.4 Herindicaties
Dit betreft budget voor het uitvoeren van de wettelijk verplichte herindicaties Wmo Begeleiding, dagbesteding en Hulp bij het huishouden in 2022. Dit wordt overgeheveld van het programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura.
2022
Bijdrage BAR (herindicaties) €210.000
Verlagen programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura -€210.000
3.4.5 Kadaster en vastgoed
De kosten voor het onderhoud van de Kadaster- en vastgoedsystemen nemen toe. De omzetting van dit budget naar de BAR-Organisatie is noodzakelijk omdat het kadaster en vastgoed proces en daarbij behorende software kosten in de BAR zitten.
2022 2023 2024 2025 2026
Bijdrage BAR (kadaster en vastgoed) €21.900 €21.900 €21.900 €21.900 €21.900
Verlagen programmabudget kadaster en vastgoed -€21.900 -€21.900 -€21.900 -€21.900 -€21.900
3.4.6 Applicatie Stratech schuldhulpverlening
De huidige leverancier Centric houdt op met de bestaande applicatie voor schulphulpverlening te ondersteunen. Voor schulphulpverlening is de applicatie (software van Stratech) echter noodzakelijk, omdat deze het hele proces van schuldhulpverlening ondersteunt en een volledig beeld geeft van de totale cliëntsituatie en de voortgang van de schuldregelingen.
2022 2023 2024 2025 2026
Bijdage BAR (applicatie Stratech schuldhulpverlening) €8.100 €8.100 €8.100 €8.100 €8.100
Verlagen programmabudget schuldhulpverlening -€8.100 -€8.100 -€8.100 -€8.100 -€8.100
3.4.7 Lease dienstvoertuig beheerder rioolgemalen)
Vanaf 2022 is een nieuwe beheerder rioolgemalen gestart. Om te kunnen voorzien in zijn mobiliteit en het bij de hand hebben van de benodigde gereedschappen bij de uitvoering van zijn taken is een dienstvoertuig nodig.
2022 2023 2024 2025 2026
Bijdrage BAR (lease dienstvoertuig beheerder rioolgemalen) €2.300 €4.700 €4.700 €4.700 €4.700
Verlagen programmabudget rioolgemalen -€2.300 -€4.700 -€4.700 -€4.700 -€4.700
3.4.8 Lease veegwagen
Dit betreft de lease van een veegwagen zodat het onderhoud aan verhardingen zelf uitgevoerd kan worden in plaats van aannemers in te huren.
2022 2023 2024 2025 2026
Bijdrage BAR (lease veegwagen) €4.700 €9.300 €9.300 €9.300 €9.300
Verlagen programmabudget straatreiniging -€4.700 -€9.300 -€9.300 -€9.300 -€9.300
3.4.9 Verkeer en Mobiliteit
De afgelopen jaren is het aantal en de frequentie van verkeersklachten- en meldingen flink toegenomen. Dit komt omdat meer mensen vaker thuiswerken als gevolg van corona. Hierdoor zien bewoners meer punten in hun directe woonomgeving waarvoor ze een melding of klacht indienen. Er is tijdelijk extra inzet nodig om deze meldingen tijdig te kunnen verwerken.
2022
Bijdrage BAR (Verkeer en Mobiliteit) €17.500
Verlagen programmabudget verkeersplan en -veiligheid -€17.500
3.5 Overige mutaties GR BAR
3.5.1 Opleidingsbudget
De jaarlijkse opleidingsbudgetten worden sinds 2021 gefixeerd op 1,5% van de loonkosten. Door de CAO stijging, zijn er extra middelen nodig.
2022 2023 2024 2025 2026
Opleidingsbudget €28.300 €28.300 €28.300 €28.300 €28.300
3.5.2 Milieutaken
De laatste tijd zijn er wettelijke milieutaken naar de gemeenten gekomen, waarvoor binnen de huidige formatie geen ruimte is om deze goed uit te voeren. Bijvoorbeeld advisering bij straling of bodem- en ondergrondonderzoek. Hiervoor is een toevoeging van extra capaciteit aan het team Verstedelijking noodzakelijk.
2022
Milieutaken €67.000
3.5.3 Team APV
Door toedoen van corona heeft het team APV een tijdelijk capaciteitsprobleem. Dat komt aan de ene kant door ziekte, maar ook door de toename van het aantal vergunningsaanvragen, nu de maatregelen versoepeld zijn. Die combinatie leidt ertoe dat de doorlooptijd van aanvragen onacceptabel hoog is. Er is behoefte aan een tijdelijke uitbreiding van het team met 2 fte.
2022
Team APV €32.200
3.5.4 Inhuur Frontoffice en KCC
Als gevolg van ziekte door corona is de bezetting van de Frontoffice en het KCC niet op orde geweest. Om dit op te lossen is extra personeel ingehuurd.
2022
Inhuur Frontoffice en KCC €72.400
3.5.5 Omgevingswet
In de 1e Turap 2021 en de Begroting 2022 van Barendrecht is voor de Omgevinsgwet abusievelijk 2 keer €69.700 opgenomen. Dit wordt gecorrigeerd in deze Turap.
2022
Omgevingswet -€69.700
3.5.6 Netwerkcoördinator WEB
Voor de inzet van de WEB-middelen (Wet Educatie Beroepsonderwijs) en de organisatie van de trajecten rondom basisvaardigheden is vanaf 1 juli in de BAR-organisatie een netwerkcoördinator nodig die externe en interne partners aan elkaar verbindt.
2022 2023 2024 2025 2026
Netwerkcoördinator WEB €10.700 €21.400 €21.400 €21.400 €21.400
3.5.7 Abonnementskosten online kennisbank ASVV
Dit betreft de abonnementskosten voor de online kennisbank van het ASVV (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen Binnen de Bebouwde Kom) en de abonnementskosten voor de ongeval gegevens van ViaStat Online.
2022 2023 2024 2025 2026
Abonnementskosten online kennisbank ASVV €3.100 €3.100 €3.100 €3.100 €3.100