2. Afwijkingen op programmaniveau

2.1 Programma 1 Veilige aantrekkelijke woonomgeving

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)
Programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 28.357.300 -12.594.600 15.762.700 N
nr. Omschrijving
1 Plan van aanpak overlast Havenhoofd en Doormanplein U bijraming I 76.500 76.500 N
2 Reparaties kabel- en leidingsleuven U bijraming I 75.000 75.000 N
3 Planmatig onderhoud openbare verlichting U bijraming I 371.800 371.800 N
4 Onderzoek maatregelen A15 U bijraming I 25.000 25.000 N
5 Aanpak/opruimen stormschade U bijraming I 65.800 65.800 N
6 Verkoop perceel gemeentegrond I bijraming I -75.000 -75.000 V
7 Begraafplaatsen U bijraming S 95.000 95.000 N
8 Tijdelijke evenementenlocatie Stationstuinen U bijraming I 29.600 29.600 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 738.700 -75.000 663.700 N
C. Saldo Programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving (A+B) 29.096.000 -12.669.600 16.426.400 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Plan van aanpak overlast Havenhoofd en Doormanplein
Op 8 februari jl. heeft het college besloten uitvoering te willen geven aan het Plan van aanpak Overlast Havenhoofd en Doormanplein. Er is voor gekozen om op korte termijn een pilot met horeca stewards te starten. De horeca stewards zullen worden aangestuurd via het team BOA's. Hierover is raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd op 22 februari.

                                                                                                                                    2022        
Plan van aanpak overlast Havenhoofd en Doormanplein     €76.500                 

2. Repareren kabel- en leiding sleuven
Het repareren van de kabel- en leidingensleuven in asfalt in 2022 kost €75.000. Voor deze reparatiekosten ontvangt de gemeente degeneratie-inkomsten. Deze inkomsten zijn in de begroting vanaf 2020 al structureel verhoogd met €100.000 van €80.000 naar €180.000, omdat er meer graafwerk werd verwacht. Het onderhoudsbudget om deze schades te repareren was echter nog niet verhoogd. Het aantal te herstellen asfaltsleuven is ieder jaar verschillend. Een deel van de reparatiekosten wordt opgevangen binnen de reguliere wegonderhoudsbudgetten. Echter in 2021 zijn meer kabels en/of leidingen onder asfalt aangebracht, waardoor incidenteel in 2022 meer budget nodig is om deze te herstellen.

                                                                                        2022        
Repareren kabel- en leidingsleuven     €75.000                 

3. Planmatig onderhoud openbare verlichting
Gemeenten (en andere grote afnemers) hebben een contract waarbij elk jaar opnieuw de prijs bepaald wordt. Die hangt af van de markt. Omdat de energieprijzen op dit moment wereldwijd erg hoog zijn, zijn die ook voor ons erg hoog. In september hebben we al een groot deel van de energieprijzen voor 2022 kunnen vastleggen. De overheid heeft geprobeerd de gevolgen van de energiestijging te verzachten door de belasting te verlagen en de belastingvermindering te verhogen. Helaas is de belastingstaffel voor het verbruik boven de 50.000 kWh nauwelijks verminderd. Het meeste energieverbruik van de gemeente valt in deze staffel. Hoe de markt zich ontwikkelt is erg onzeker. Bij het opstellen van de begroting 2023 bekijken we hoe de situatie dan zal zijn en of een bijraming noodzakelijk is.
Voor lampvervangingen/remplace is extra budget nodig in 2022 omdat de transitie van lamp- naar ledverlichting langer duurt dan verwacht, waardoor meer lampen vervangen moeten worden.  Daarnaast zijn er extra kosten om storingen op te lossen.

                                                    2022        
Energie                               €261.800                
Lampvervangingen     €100.000                        
Storingen                          €10.000                    
Totaal                                  €371.800                

4. Onderzoek maatregelen A15
Vanaf de IJsselmondse knoop richting de A15 versmalt de rijbaan momenteel van 2 naar 1 rijstrook. Vanwege de toename van de verkeersstromen richting de A15, voeren we met regionale partners gesprekken met Rijkswaterstaat om de toerit te verbreden naar 2 rijstroken. De planning voor realisatie van deze maatregel is onderwerp van discussie. Daarom moet worden onderzocht welke maatregelen tussentijds kunnen worden gerealiseerd om de verkeersdruk te spreiden en de hoeveelheid verkeer te beperken. Dit onderzoek kost €25.000. 

                                                                         2022        
Onderzoek maatregelen A15     €25.000                 

5. Aanpak/opruimen stormschade
Als gevolg van de nasleep van de windhoos op 21 oktober 2021 zijn er in 2022 extra kosten voor de aanpak/opruimen van de stormschade. Over de gevolgen van de windhoos is de raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd op 22 oktober 2021. 

                                                     2022       
Onderhoud bomen     €65.800                 

6. Verkoop perceel gemeentegrond
In juli 2021 heeft het college besloten een perceel grond van 575 m2 te verkopen gelegen tussen Voordijk 342 en 368. Op dit perceel waren onvoldoende mogelijkheden voor woningbouw. De overdracht heeft vertraging opgelopen. De verwachting is dat het perceel binnenkort wordt overgedragen.

                                                                                     2022        
Verkoop perceel gemeentegrond     -€75.000                 

7. Begraafplaatsen
De onderhoudsbestekken van de begraafplaatsen zijn opnieuw aanbesteed. Door de gestegen prijzen zijn de kosten voor onderhoud toegenomen. Daarnaast werd het onderhoud aan de watergangen rondom de begraafplaatsen  machinaal uitgevoerd. Door wijzingen in de verkaveling rondom de begraafplaatsen en de waterstanden moet dit handmatig uitgevoerd worden. 

                                                2022        2023            2024           2025         2026
Begraafplaatsen     €95.000    €95.000    €95.000    €95.000    €95.000

8. Tijdelijke evenementenlocatie Stationstuinen
Het college heeft februari jl. besloten braakliggende grond in de Stationstuinen geschikt te maken voor het houden van evenementen voor in ieder geval 2 jaar. Hierover is raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd op 22 februari.

                                                                                                             2022        
Tijdelijke evenementenlocatie Stationstuinen     €29.600                

2.2 Programma 2 Zorgen voor elkaar

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Programma 2 Zorgen voor elkaar U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 29.959.300 -1.028.800 28.930.500 N
nr. Omschrijving
1 Ontmoetingsruimte Borgstede U bijraming S 49.000 49.000 N
2 Projectleider opvang Oekraïense vluchtelingen U/I bijraming I 80.000 -80.000 0
3 Aanbesteding doelgroepenvervoer U bijraming I 26.000 26.000 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 155.000 -80.000 75.000 N
C. Saldo Programma 2 Zorgen voor elkaar (A+B) 30.114.300 -1.108.800 29.005.500 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Ontmoetingsruimte Borgstede
Op 22 februari jl. heeft de gemeenteraad het voorstel ontmoetingsruimte Borgstede vastgesteld. De structurele mutaties uit de begroting 2022 zijn als volgt gewijzigd:

                                                                2022              2023             2024           2025           2026
Begroting 2022                         €47.000    €108.500    €80.500    €63.500      €63.500
Mutatie 1e Turap 2022         €49.000     -€23.500      €4.500     -€3.500    -€22.500
Raadsbesluit 22-2-2022     €96.000       €85.000    €85.000    €60.000     €41.000

2. Projectleider Oekraïense vluchtelingen
Het college heeft €80.000 beschikbaar gesteld voor het coördineren van de opvang van vluchtelingen uit Oekraine door een projectleider. Het kabinet zal van Rijkswege de kosten die gemaakt worden naar verwachting integraal vergoeden. Over de wijze van vergoeden zullen nadere afspraken worden gemaakt. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 16 maart.

                                                                                                 2022        
Projectleider Oekraïense vluchtelingen     €80.000                
Vergoeding Rijk                                                        -€80.000                

3. Aanbesteding doelgroepenvervoer
In 2022 wordt de aanbesteding van het doelgroepenvervoer voorbereid die in 2023 zal gaan plaatsvinden. Voor ondersteuning en expertise is een bedrag van €26.000 nodig. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 8 november 2021.

                                                                                       2022        
Aanbesteding doelgroepenvervoer     €26.000                 

2.3 Programma 3 Verduurzamen

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Programma 3 Verduurzamen U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 12.156.600 -11.689.000 467.600 N
nr. Omschrijving
1 Brandstof en energie NV BAR Afvalbeheer U bijraming I 26.000 26.000 N
2 Tarieven energie gemalen U/I bijraming I 180.000 -180.000 0
3 Regionale Energie Strategie U/I bijraming I 670.700 -670.700 0
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 876.700 -850.700 26.000 N
C. Saldo Programma 3 Verduurzamen (A+B) 13.033.300 -12.539.700 493.600 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Brandstof en energie NV BAR Afvalbeheer
De prijzen van brandstof, gas en elektra zijn de afgelopen periode enorm gestegen. De verwachting is dat de NV BAR-Afvalbeheer in 2022 een bedrag van €45.000 aan meerkosten heeft voor brandstof. Daarnaast worden de kosten voor gas en elektra via de servicekosten doorbelast door de verhuurder. Aangezien er sprake is van energiecontracten met variabele tarieven is de verwachting dat de extra servicekosten in 2022, op basis van het huidige gebruik, €20.000 bedragen. Het aandeel van Barendrecht in deze autonome kostenstijging bedraagt €26.000. De kosten kunnen niet gedekt worden uit de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing van €448.600, aangezien deze al volledig ingezet is in 2022.

                                                                                                         2022        
Brandstof en energie NV BAR Afvalbeheer     €26.000                

2. Tarieven energie gemalen
De tarieven voor energie voor gemalen zijn behoorlijk gestegen. De structurele kosten van €180.000 worden voor 2022 gedekt uit de voorziening beklemde middelen riolering.

                                                                                                                            2022        
Tarieven energie gemalen                                                            €180.000                
Dekking voorziening beklemde middelen riolering    -€180.000                

3. Regionale Energie Strategie 
Op basis van het Klimaatakkoord wordt in regionaal verband gewerkt aan energiestrategieën. Voor de Regio Rotterdam-Den Haag is de gemeente Barendrecht aangewezen als ontvangende gemeente voor de procesmiddelen die vanuit het ministerie van BZK beschikbaar zijn. Deze middelen worden jaarlijks aangevuld door de regiogemeenten. De financiële administratie verloopt via Barendrecht en de projectorganisatie is organisatorisch belegd bij het team Energietransitie en Klimaat. Per saldo is het budgettair neutraal. 

                                                                         2022        
Regionale Energie Strategie      €670.700                
Bijdragen                                             -€670.700                

2.4 Programma 4 Leren, werken en ondernemen

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Programma 4 Leren, werken en ondernemen U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 18.404.700 -10.024.500 8.380.200 N
nr. Omschrijving
1 Onderwijsachterstandenbeleid U/I bijraming I 783.400 -783.400 0
2 Nationaal Programma Onderwijs U/I bijraming I 599.200 -599.200 0
3 Wet BUIG U/I bijraming I 527.900 -527.900 0
4 Mastreclame I aframing S 33.000 33.000 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 1.910.500 -1.877.500 33.000 N
C. Saldo Programma 4 Leren, werken en ondernemen (A+B) 20.315.200 -11.902.000 8.413.200 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Onderwijsachterstandenbeleid
De voorlopige toekenningsbeschikking voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) is een specifieke rijksuitkering en bedraagt voor 2022 €917.000. In de begroting is een bedrag van €133.600 opgenomen aan uitgaven en inkomsten. Dit wordt dus verhoogd met €783.400. Over een specifieke uitkering moet in de jaarrekening verantwoording worden afgelegd over de besteding. Niet bestede middelen moeten worden terugbetaald. 
Met de rijksgelden vervullen wij als gemeente de wettelijke taken rondom:
-    Subsidies voor kindplekken met voorschoolse indicaties (VE);
-    Ondersteunende adviestrajecten voor de voorschoolse en vroegschoolse kinderen met achterstanden in samenwerking met het samenwerkingsverband Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard (RiBA) en Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG);
-    Opleidingskosten voor pedagogische medewerkers voor het waarborgen van de VE (voorschoolse educatie) kwaliteit.
De verhoogde bijdrage is gebaseerd op een toename van het aantal VE indicaties. 

                                                                                2022        
Onderwijsachterstandenbeleid     €783.400                 
Rijksbijdrage                                            -€783.400                

2. Nationaal Programma Onderwijs
De toekenningsbeschikking voor Het nationaal Programma Onderwijs (NPO) is eveneens een specifieke rijksuitkering die loopt van augustus 2021 t/m juli 2023. Voor 2022 is een bedrag toegekend van €599.200. In samenwerking met onze onderwijspartners is een plan van aanpak opgesteld voor het NPO. Met dit plan van aanpak voeren we concrete projecten uit en/of ondersteunen we financieel activiteiten, om de corona gerelateerde achterstanden binnen het onderwijs te verhelpen. Het college heeft in het 1e kwartaal ingestemd met het plan en de raad zal op korte termijn hierover geïnformeerd worden via een raadsinformatiebrief.

                                                                                      2022        
Nationaal Programma Onderwijs     €599.200                 
Specifieke rijksuitkering NPO           -€599.200                

3. Wet BUIG
In de begroting is een rijksbijdrage van €7.599.500 opgenomen voor 2022. Volgens de laatste beschikking is dit €8.127.400 geworden, een verschil van €527.900. De verwachte hogere inkomsten zijn gebaseerd op verwachte hogere uitgaven. Om die reden wordt dit budgettair neutraal bijgeraamd.

                                                                2022        
Uitkeringen Wet BUIG        €527.900                 
Rijksbijdrage Wet BUIG    -€527.900                

4. Mastreclame
Het contract met ODS is in 1991 getekend, met de mogelijkheid tot verlenging na 10 jaar. In 2021 is in overleg met ODS gekeken naar de toekomst. Gezien de wens van de raad dat er plaats gemaakt moet worden voor nieuwe ontwikkelingen was het, vanuit het oogpunt het college, niet wenselijk om het contract te verlengen. Ook ODS heeft aangegeven niet te willen verlengen. Dit omdat de mast aan vervanging toe was en het zicht vanaf de snelweg door de bomen in de tussentijd was verminderd. Hierdoor is in onderling overleg het contract niet verlengd, met de voorwaarde dat ODS de mast snel weg zal halen. Bijkomend voordeel voor de gemeente is dat we geen vervangende plek meer hoeven te geven in het gebied, zoals in het contract was opgenomen.

                                        2022        2023             2024          2025          2026
Mastreclame     €33.000    €33.000    €33.000    €33.000    €33.000

2.5 Programma 5 Ontspannen

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Programma 5 Ontspannen U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
7.063.000 -1.552.800 5.510.200 N
nr. Omschrijving
1 Wijkcentrum 't Plein U/I bijraming S 33.400 -8.000 25.400 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 33.400 -8.000 25.400 N
C. Saldo Programma 5 Ontspannen (A+B) 7.096.400 -1.560.800 5.535.600 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Wijkcentrum ‘t Plein
Na de verbouwing van ’t Plein zijn hier vanaf september 2021, naast de Bibliotheek Aanzet, ook de wijkteams en de Veiligheidspost gehuisvest. In de begroting was nog geen rekening gehouden met de extra exploitatielasten (energie, beveiliging, schoonmaak) na deze verbouwing.

                                                         2022         2023            2024             2025            2026
Wijkcentrum ‘t Plein     €25.400     €25.400     €25.400     €25.400     €25.400

2.6 Programma 6 Bestuur en organisatie

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)
Programma 6 Bestuur en organisatie U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 4.682.100 -1.223.000 3.459.100 N
nr. Omschrijving
1 Gemeenteraadsverkiezingen U bijraming I 93.000 93.000 N
2 Doorontwikkeling griffie U bijraming S 114.200 114.200 N
3 Bijdrage BAR U bijraming S 1.836.800 1.836.800 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 2.044.000 0 2.044.000 N
C. Saldo Programma 6 Bestuur en organisatie (A+B) 6.726.100 -1.223.000 5.503.100 N

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Gemeenteraadsverkiezingen
In de decembercirculaire 2021 gemeentefonds is voor 2022 een bedrag van €67.000 ontvangen voor het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen onder de coronamaatregelen. Hierover bent u geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 28 januari. Dit bedrag maakt dus onderdeel uit van het voordelig effect van de decembercirculaire van €520.000 voor 2022. De gemeenteraadsverkiezingen hebben €93.000 gekost.

                                                                                                     2022        
Gemeenteraadsverkiezingen                                  €93.000                 
Ontvangen via decembercirculaire 2021      -€67.000                

2. Doorontwikkeling griffie
Met de werkgeverscommissie is afgelopen jaar gesproken over doorontwikkeling van de griffie, mede naar aanleiding van de (aanstaande) pensionering van de griffier. Om de gemeenteraad nog beter van dienst te kunnen zijn in de komende bestuursperiode wordt ingezet op zowel kwalitatieve als kwantitatieve uitbreiding van ondersteuning. De financiële gevolgen hiervan zijn in de 1e Tussenrapportage opgenomen.
                                                                 2022                 2023        2024               2025         2026
Doorontwikkeling griffie     €114.200     €68.000     €68.000     €68.000     €68.000

3. Bijdrage BAR
In de 1e Tussenrapportage is voor 2022 een bedrag van €1.863.600 opgenomen voor BAR bijdragen. Om dit op hoofdlijnen nader te duiden is hieronder een overzicht opgenomen van de verschillende soorten mutaties:

                                                                                                                                                                         2022          2023                    2024                   2025                2026
3.1.Mutaties waarvoor bestaande afspraken zijn dat hiervoor     
de gemeentelijke bijdragen mogen worden verhoogd,    
in deze tussenrapportage betreft dat de verwerking van     
de nieuwe cao                                                                                                                                 €672.300       €831.300         €831.300        €831.300       €831.300
3.2.Mutaties waar gemeentelijke besluitvorming voor is of     
waarvoor het initiatief vanuit de gemeenten komt                                                 €923.700       €416.400           €434.400        €434.400       €434.400
3.3.Door het Dagelijks Bestuur geaccordeerde budgetverhogingen           €123.600       €123.600           €123.600        €123.600       €123.600
3.4.Het budgettair neutraal overhevelen van budgetten
van de gemeente naar de GR BAR                                                                                     €966.200        €713.000          €713.000         €713.000       €713.000
                                                                                                                                                               -€966.200       -€713.000        - €713.000      -€713.000     -€713.000 
3.5.Overige mutaties GR BAR                                                                                               €144.000        €52.800              €52.800          €52.800           €52.800
Totaal                                                                                                                                                   €1.863.600    €1.424.100       €1.442.100    €1.442.100   €1.442.100

3.1 Mutaties waarvoor bestaande afspraken zijn dat hiervoor de gemeentelijke bijdragen mogen worden verhoogd

3.1.1 Cao
Voor de werknemers van de GR BAR is de cao Samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) van kracht. De cao SGO 2021-2022 is op 27 januari 2022 bekrachtigd en loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023. 
In de cao zijn de volgende loonafspraken gemaakt:
2021:
-    een eenmalige uitkering van €300 corona-onkostenvergoeding en € 900 eenmalige uitkering per 3 november 2021 naar rato van het aantal uren dienstverband;
-    een generieke salarisverhoging van 1,5% per 1 december 2021.
2022:
-    een generieke salarisverhoging van 2,4% per 1 april 2022.
Een thuiswerkvergoeding van €2 per dag en een vergoeding voor een thuiswerkplek.
Het uitgangspunt is dat de financiële consequenties van een nieuwe cao worden verwerkt in het eerstvolgende P&C-document na het verbindend worden van de cao. Dat is dus de 1e Tussenrapportage 2022.

                                                                                                   2022              2023              2024              2025             2026
Cao-salarisvergoeding                                           €585.400     €744.400    €744.400     €744.400    €744.400
Cao-thuiswerkvergoeding €2 per dag         €42.700         €42.700       €42.700         €42.700      €42.700
Cao-vergoeding thuiswerkplek                        €44.200       €44.200          €44.200       €44.200      €44.200
Totaal Cao                                                                      €672.300    €831.300    €831.300     €831.300    €831.300

3.2 Mutaties waar gemeentelijke besluitvorming voor is of waarvoor het initiatief vanuit de gemeenten komt.     

3.2.1 Informatieveiligheid en Privacy
In 2021 zijn door het dagelijks bestuur incidentele middelen beschikbaar gesteld voor extra maatregelen om de groeiende dreiging van cybercriminaliteit het hoofd te bieden. Ook is een breed onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken op het gebied van Informatieveiligheid & Privacy. Daarnaast is besloten de veiligheidsorganisatie structureel met 4,8 fte uit te breiden naar 7 fte. Uit het breed onderzoek en in relatie tot organisaties met een vergelijkbare omvang, blijkt de huidige bezetting ontoereikend om de noodzakelijk werkzaamheden uit te kunnen voeren.
De uitbreiding bestaat uit twee componenten:
1. Cyber security maatregelen blijvend kunnen uitvoeren (software en externe partners);
2. Uitbreiding van personeel voor onder andere een extra Privacy Officer, een FG (functionaris gegevensbescherming), een coördinator Ensia en een technische CISO (Chief Information Security Officer). Tijdens een zienswijzeronde hebben alle drie de gemeenten positief gereageerd op dit voorstel.

                                                                                  2022           2023                 2024               2025             2026
Informatieveiligheid en Privacy       €207.200    €207.200    €207.200    €207.200    €207.200

3.2.2 Nieuwe Wet Inburgering
Vanaf 1 januari 2022 heeft de gemeente de regie over de inburgering. Dit betekent dat er verschillende verantwoordelijkheden bij de gemeente zijn belegd. Dit betreft zowel de implementatiekosten voor 2022 en structurele uitvoeringskosten, conform het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022.

                                                                                                   2022          2023                 2024                2025                2026
Implementatiekosten Wet Inburgering         €44.000                
ELIP aanpak                                                                    €7.800                
Uitvoeringskosten Wet Inburgering                €89.200       €119.200    €137.200    €137.200    €137.200
Ontvangen via meicirculaire 2020                   €176.000    €194.000     €194.000    €194.000    €194.000

3.2.3 Openingstijden KCC Maatschappij
In het 4e kwartaal van 2021 hebben de colleges van BD, AW en RK, na een positief advies van de DR, besloten in te stemmen met het verruimen van de openingstijden van het KCC Maatschappij vanaf 1 januari 2022 van 09.00 tot 17.00 uur (de openingstijden waren van 09.00 tot 12.00 uur). Met een hele dagopening blijft de bereikbaarheid en dienstverlening behouden, gezien het hoge aantal telefoontjes dat bij het KCC Maatschappij binnenkomt. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 7 december 2021.

                                                                                            2022        2023               2024         2025              2026
Openingstijden KCC Maatschappij       €39.000     €39.000     €39.000     €39.000      €39.000

3.2.4 Vergunning, toezicht en handhaving (VTH)
In januari hebben de colleges ingestemd met een formatieuitbreiding voor VTH taken. Via een raadsinformatiebrief van 8 maart jl. is de raad geïnformeerd over de extra capaciteit die nodig is voor het uitvoeren van VTH taken. Door een toename van het aantal omgevingsvergunningen in de laatste jaren en de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging is deze uitbreiding noodzakelijk. De structurele gevolgen zullen meegenomen worden in de begroting 2023, waarbij de verwachting is dat de kosten grotendeels gedekt kunnen worden uit hogere legesinkomsten.

                                                                                                           2022        
Vergunning, toezicht en handhaving (VTH)       €202.000                   

3.2.5 Cluster Veiligheid
Binnen het cluster Veiligheid is behoefte aan iemand die zich volledig richt op cameratoezicht in de volle breedte van het woord. Het college heeft aangegeven hiervoor incidenteel budget voor vrij te willen maken. Met dit budget kunnen o.a. de benodigde aanbestedingen gedaan worden. 

                                                    2022        
Cluster Veiligheid       €83.000                    

3.2.6 Inhuur bureau bestuursondersteuning (BBO)
Het college heeft in het 1e kwartaal besloten om incidenteel in te huren voor de vervanging van een zieke medewerker en ter versterking van BBO. Daarnaast wordt er ingehuurd op een openstaande vacature. De kosten voor deze inhuur zijn echter hoger dan de vacaturegelden. Daarom vindt er in 2022 incidenteel een overschrijding plaats op het loonkostenbudget. In de toekomst wordt bezien hoe de verdere invulling van bestuursondersteuning op dit punt zal worden ingevuld.

                                                                                                                 2022        
Inhuur bureau bestuursondersteuning (BBO)       €138.000                   

3.2.7 Gastvrouw ’t Plein
In het gebouw ’t plein (Middeldijkerplein Barendrecht) zijn de bibliotheek, de wijkteams en de Veiligheidspost gevestigd. Om ervoor te zorgen dat de partners, zowel individueel als gezamenlijk, goed kunnen werken in het gebouw is per 1 juli 2021 een pilot gestart met de inzet van een gastvrouw. Zij is het gezicht van ’t Plein, ontvangt de bezoekers, verwijst ze naar de juiste afdeling en/of het juiste loket. De evaluatie van de eenjarige pilot is succesvol bevonden door de burgemeester en de wethouders cultuur en zorg en welzijn. Zij zijn akkoord met de structurele verlenging van deze functie. Om deze reden wordt voorgesteld om per 1 juli 2022  extra structureel budget vanuit de gemeente beschikbaar te stellen.   

                                                     2022         2023            2024            2025         2026
Gastvrouw ’t Plein       €25.500    €51.000    €51.000    €51.000    €51.000

3.2.8 Terugdringen wachtlijsten Wmo
Eind 2021 hebben de drie colleges besloten om voor het terugdringen van de wachtlijsten Wmo de capaciteit van de Wmo-toegang tijdelijk uit te breiden middels inhuur van personeel. Sinds juni 2021 namen de wachtlijsten bij Wmo toe, waardoor inwoners langer op ondersteuning of hulp moesten wachten. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 17 december 2021. De doelstelling om de WMO-wachtlijsten (hoogste aantal was 203 meldingen) uiterlijk in februari weg te werken is met de inzet van deze middelen behaald.

                                                                                  2022        
Terugdringen wachtlijsten Wmo       €88.000                         

3.3 Door het Dagelijks Bestuur geaccordeerde budgetverhogingen 

3.3.1 Interne controle
Voor de interne controle wordt momenteel op basis van incidenteel budget ingehuurd. Het voorstel is met ingang van 2022 deze inhuur te vervangen door vast personeel en gedeeltelijke automatisering. Door de automatisering  kunnen ook de extra werkzaamheden voor wat betreft de rechtmatigheidsverantwoording worden opgevangen. Dat is goedkoper, een besparing op jaarlijkse inhuur van ongeveer €40.000,  en vanuit kwalitatief oogpunt beter.
Deze interne controle dient sowieso op basis van de wet uitgevoerd te worden. Voeren we het niet zelf uit dan leidt dit tot meerwerk en een hogere rekening van de accountant en mogelijk ook tot meer fouten en onzekerheden in de jaarrekening. De aanschaf van de tool is op 17 november 2021 goedgekeurd door het Dagelijks Bestuur.

                                               2022           2023             2024          2025         2026
Interne controle       €54.300    €54.300    €54.300    €54.300    €54.300

3.3.2 Beleidscapaciteit Wmo
De ontwikkelingen binnen het taakveld Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn zodanig dat deze niet opgevangen kunnen worden binnen de huidige beleidscapaciteit. Het gevolg is dat extra beslag wordt gelegd op het management. Om deze problematiek op te lossen is uitbreiding van de beleidscapaciteit voor de Wmo-taken noodzakelijk. 

                                                                2022           2023             2024          2025         2026 
Beleidscapaciteit Wmo       €42.500    €42.500    €42.500    €42.500    €42.500


3.4 Budgettair neutraal overhevelen van budgetten van de gemeente naar de GR BAR

3.4.1 Wijkteams
Toegang
Het uitgangspunt van de vastgestelde Nota Integraal Beleid Sociaal domein is dat de komende jaren het accent van het wijkteam verschuift naar een netwerksamenwerking, het inzetten op hulpverlening en het voeren van casusregie. Tot 2022 was indiceren/toeleiden naar specialistische hulpverlening eveneens een taak van de wijkteams. Vanaf dit jaar heeft de gemeente een meer prominente rol bij de toegang en toeleiding naar specialistische hulpverlening ingenomen, hetgeen heeft geleid tot een scheiding van taken en rollen t.a.v. hulpverlenen en/of voeren van casusregie ten opzichte van indiceren. Om de taak van toeleiding/indiceren uit te kunnen voeren zijn de wijkteammedewerkers Toegang in dienst gekomen van de BAR-organisatie.

Zorg en Veilig
Vanaf 2022 is de gemeente verantwoordelijk geworden voor de intensief vrijwillige hulpverlening. De gemeente heeft deze extra taak overgedragen gekregen van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond. In 2021 zijn voorbereidende werkzaamheden op de uitvoering van deze taken verricht. De feitelijke uitvoering vindt vanaf dit jaar plaats door de wijkteammedewerkers Zorg & Veilig. Zij beschikken over specialistische kennis en kunde om veiligheidsvraagstukken op te kunnen pakken. Om de taak van toeleiding/indiceren uit te kunnen voeren zijn wijkteammedewerkers Toegang in dienst gekomen van de BAR-organisatie. Bekostiging van de inzet vindt o.a. plaats door het in mindering brengen van de bijdrage aan de GRJR (€40.000) en de inzet van beschikbaar gestelde DUVO-middelen (€60.000). 

Proces & Kwaliteit
Samen met de kwaliteitsmedewerker vormt de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit de verbinding tussen enerzijds de uitvoering en anderzijds beleid en contractmanagement. De wijkteammedewerker adviseert over toepassingen van beleid en zorgt voor een eenduidige communicatie naar de wijkteammedewerkers Preventie & Ondersteuning, Zorg&Veilig en Toegang. Tevens stelt de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit werkinstructies op en evalueert en herijkt deze, indien van toepassing. Vanwege de aanpassing van het takenpakket van gedragsdeskundigen en de overdracht naar de wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit en vanwege de uitbreiding van het aantal taken (o.a. intensief vrijwillige jeugdhulp) is inzet nodig om deze taken uit te voeren. Om deze taak uit te kunnen voeren is een wijkteammedewerker Proces & Kwaliteit in dienst gekomen van de BAR-organisatie.

Het gaat in totaal om een bedrag van €545.000 dat van de gemeentelijke begroting van het budget inzet wijkteams en specialistische jeugdvoorzieningen in natura wordt overgeheveld naar de BAR-organisatie. 

                                                                                                                                                                                 2022              2023                  2024                 2025               2026
Bijdrage BAR (wijkteams)                                                                                                                 €545.000       €545.000       €545.000      €545.000         €545.000
Verlagen programmabudget wijkteams                                                                                  -€445.000     -€445.000     -€445.000     -€445.000     -€445.000
Verlagen programmabudget specialistische jeugdvoorzieningen in natura     -€100.000     -€100.000     -€100.000     -€100.000       -€100.000

CAO Stijging 
Het begrote bedrag van 2021 was leidend voor het uitvoeren van de aanbesteding voor het leveren van jeugdhulpverlening en maatschappelijke ondersteuning in de wijkteams. Inmiddels zijn de overeenkomsten ondertekend en per 1-1-2022 ingegaan. In de overeenkomst is de bepaling opgenomen dat de tariefopbouw (fte-prijs) gedurende de looptijd van de overeenkomst vaststaat en dat de kosten jaarlijks de stijging volgen van de voor de opdrachtnemer relevante CAO lonen. 
Er zijn 5 verschillende organisaties gecontracteerd, waarbij sprake is van 4 verschillende CAO’s te weten CAO Jeugdzorg, CAO GGz, CAO Sociaal Werk en CAO Gehandicaptenzorg. De CAO’s hadden een looptijd tot juli, oktober of december 2021. Voor de CAO’s GGZ en Sociaal Werk is inmiddels een akkoord bereikt. Ten aanzien van de CAO Gehandicaptenzorg en Jeugdzorg worden nog onderhandelingen gevoerd.
De stijging van de kosten, ten aanzien van de aanpassingen van de CAO’s, zal bij de 2e Turap in beeld worden gebracht.

3.4.2 Schuldhulpverlening
Dit betreft de inhuur van een projectleider die ingezet wordt ten behoeve van een kwaliteitsverbetering op schuldhulpverlening. Dit wordt overgeheveld van het programmabudget schuldhulpverlening.

                                                                                                                          2022        
Bijdrage BAR  (schuldhulpverlening)                                    €32.700                      
Verlagen programmabudget schuldhulpverlening     -€32.700                    

3.4.3 Klantmanger, contract- en leveranciersmanagement
In februari 2022 hebben de drie colleges besloten middelen beschikbaar voor structurele formatie voor een klantmanger, contract- en leveranciersmanagement. Het doel is om hiermee besparingen in het Sociaal Domein te realiseren voor huishoudelijke hulp. Het  budget wordt overgeheveld van het programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura.

                                                                                                                                                                     2022              2023                 2024              2025                2026
Toegang en contract- en leveranciersmanagement                                                €124.000     €124.000     €124.000     €124.000     €124.000
Verlagen programmabudget WMO begeleiding en overige in natura      -€124.000    -€124.000    -€124.000    -€124.000    -€124.000

3.4.4 Herindicaties
Dit betreft budget voor het uitvoeren van de wettelijk verplichte herindicaties Wmo Begeleiding, dagbesteding en Hulp bij het huishouden in 2022. Dit wordt overgeheveld van het programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura.

                                                                                                                                                                    2022   
Bijdrage BAR (herindicaties)                                                                                              €210.000                        
Verlagen programmabudget Wmo begeleiding en overige in natura     -€210.000                   

3.4.5 Kadaster en vastgoed
De kosten voor het onderhoud van de Kadaster- en vastgoedsystemen nemen toe. De omzetting van dit budget naar de BAR-Organisatie is noodzakelijk omdat het kadaster en vastgoed proces en daarbij behorende software kosten in de BAR zitten.

                                                                                                                             2022           2023             2024            2025              2026
Bijdrage BAR (kadaster en vastgoed)                                     €21.900      €21.900      €21.900      €21.900      €21.900
Verlagen programmabudget kadaster en vastgoed     -€21.900     -€21.900     -€21.900     -€21.900     -€21.900

3.4.6 Applicatie Stratech schuldhulpverlening
De huidige leverancier Centric houdt op met de bestaande applicatie voor schulphulpverlening  te ondersteunen. Voor schulphulpverlening is de applicatie (software van Stratech) echter noodzakelijk, omdat deze het hele proces van schuldhulpverlening ondersteunt en een volledig beeld geeft van de totale cliëntsituatie en de voortgang van de schuldregelingen.

                                                                                                                                  2022           2023            2024           2025           2026
Bijdage BAR (applicatie Stratech schuldhulpverlening)         €8.100      €8.100      €8.100       €8.100       €8.100
Verlagen programmabudget schuldhulpverlening                 -€8.100     -€8.100     -€8.100     -€8.100     -€8.100


3.4.7 Lease dienstvoertuig beheerder rioolgemalen)
Vanaf 2022 is een nieuwe beheerder rioolgemalen gestart. Om te kunnen voorzien in zijn mobiliteit en het bij de hand hebben van de benodigde gereedschappen bij de uitvoering van zijn taken is een dienstvoertuig nodig.

                                                                                                                                              2022           2023           2024         2025           2026
Bijdrage BAR (lease dienstvoertuig beheerder rioolgemalen)      €2.300      €4.700      €4.700      €4.700      €4.700
Verlagen programmabudget rioolgemalen                                              -€2.300    -€4.700    -€4.700    -€4.700     -€4.700

3.4.8 Lease veegwagen
Dit betreft de lease van een veegwagen zodat het onderhoud aan verhardingen zelf uitgevoerd kan worden in plaats van aannemers in te huren.

                                                                                                             2022        2023         2024           2025           2026
Bijdrage BAR (lease veegwagen)                                 €4.700      €9.300      €9.300      €9.300      €9.300
Verlagen programmabudget straatreiniging      -€4.700    -€9.300     -€9.300    -€9.300     -€9.300

 3.4.9 Verkeer en Mobiliteit
De afgelopen jaren is het aantal en de frequentie van verkeersklachten- en meldingen flink toegenomen. Dit komt omdat meer mensen vaker thuiswerken als gevolg van corona. Hierdoor zien bewoners meer punten in hun directe woonomgeving waarvoor ze een melding of klacht indienen. Er is tijdelijk extra inzet nodig om deze meldingen tijdig te kunnen verwerken. 
                                 
                                                                                                                                        2022        
Bijdrage BAR (Verkeer en Mobiliteit)                                                 €17.500                  
Verlagen programmabudget verkeersplan en -veiligheid     -€17.500                  

3.5 Overige mutaties GR BAR

3.5.1 Opleidingsbudget
De jaarlijkse opleidingsbudgetten worden sinds 2021 gefixeerd op 1,5% van de loonkosten. Door de CAO stijging, zijn er extra middelen nodig. 

                                                      2022        2023             2024           2025           2026  
Opleidingsbudget       €28.300     €28.300     €28.300     €28.300    €28.300

3.5.2 Milieutaken
De laatste tijd zijn er wettelijke milieutaken naar de gemeenten gekomen, waarvoor binnen de huidige formatie geen ruimte is om deze goed uit te voeren. Bijvoorbeeld advisering bij straling of bodem- en ondergrondonderzoek. Hiervoor is een toevoeging van extra capaciteit aan het team Verstedelijking noodzakelijk.

                                      2022        
Milieutaken       €67.000                   

3.5.3 Team APV
Door toedoen van corona heeft het team APV een tijdelijk capaciteitsprobleem. Dat komt aan de ene kant door ziekte, maar ook door de toename van het aantal vergunningsaanvragen, nu de maatregelen versoepeld zijn. Die combinatie leidt ertoe dat de doorlooptijd van aanvragen onacceptabel hoog is. Er is behoefte aan een tijdelijke uitbreiding van het team met 2 fte.

                                  2022        
Team APV       €32.200                   

3.5.4 Inhuur Frontoffice en KCC
Als gevolg van ziekte door corona is de bezetting van de Frontoffice en het KCC niet op orde geweest. Om dit op te lossen is extra personeel ingehuurd. 

                                                                     2022        
Inhuur Frontoffice en KCC       €72.400                   

3.5.5 Omgevingswet
In de 1e Turap 2021 en de Begroting 2022 van Barendrecht is voor de Omgevinsgwet abusievelijk 2 keer €69.700 opgenomen. Dit wordt gecorrigeerd in deze Turap.

                                             2022       
Omgevingswet      -€69.700                   

3.5.6 Netwerkcoördinator WEB
Voor de inzet van de WEB-middelen (Wet Educatie Beroepsonderwijs) en de organisatie van de trajecten rondom basisvaardigheden is vanaf 1 juli in de BAR-organisatie een netwerkcoördinator nodig die externe en interne partners aan elkaar verbindt.

                                                                        2022        2023           2024         2025             2026
Netwerkcoördinator WEB      €10.700    €21.400    €21.400    €21.400    €21.400

3.5.7 Abonnementskosten online kennisbank ASVV
Dit betreft de abonnementskosten voor de online kennisbank van het ASVV (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen Binnen de Bebouwde Kom) en de abonnementskosten voor de ongeval gegevens van ViaStat Online. 

                                                                                                               2022        2023        2024        2025         2026
Abonnementskosten online kennisbank ASVV      €3.100    €3.100    €3.100    €3.100    €3.100

2.7 Overige baten en lasten

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Overige lasten en baten U/I Af/bijraming I/S Lasten Baten Saldo V/N
A. Begroting 2022 18.146.600 -83.874.500 -65.727.900 V
nr. Omschrijving
1 Multifunctionele accommodaties U Bijraming S 30.000 30.000 N
B. Afwijkingen 1e Tussenrapportage 2022 30.000 0 30.000 N
C. Saldo Overige baten enl asten (A+B) 18.176.600 -83.874.500 -65.697.900 V

Toelichting op de afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen

1. Multifunctionele accommodaties
De ramingen van exploitatielasten van verschillende multifunctionele accommodaties zijn bijgesteld naar de actuele situatie:
•        €5.500 voor gestegen tarieven belastingen (OZB, rioolheffing, zuiveringsheffing) MFA Het Kruispunt;
•    -/-€16.000 vanwege overgedragen schoonmaak aan de huurder MFA Riederpoort;
•         €26.500 voor onderhoud installaties dat niet is begroot en voor gestegen tarieven belastingen MFA Kruidentuin;
•         €14.000 voor hogere onderhoudskosten MFA Zichtwei.

                                                                                    2022                 2023               2024                2025                   2026
Multifunctionele accommodaties      €30.000          €30.000          €30.000          €30.000          €30.000