2. Afwijkingen op programmaniveau

2.1 Programma 1 Bestuur en ondersteuning

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.1 Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. Bijdrage DBP
In de Slotwijziging 2024 was een structureel bedrag opgenomen voor thuiswerkvergoedingen en cao-verplichtingen op basis van de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst per 1 januari 2024. Dit is meegenomen in de Begroting 2026, maar was nog niet verwerkt in 2025. Daarnaast zijn de kosten voor langdurig zieken voor het 2e halfjaar van 2025 van De BedrijfsvoeringsPartner opgenomen. Deze kosten worden door de 3 gemeenten betaald en nog een bedrag voor overige budgetaanpassingen. Deze mutaties zijn overgenomen uit de 2e Tussenrapportage 2025 van DBP. 

Omschrijving 2025
Thuiswerkvergoeding en cao verplichtingen € 24.900
Langdurig zieke medewerkers € 97.700
Overige budgetaanpassingen € 5.400
Totaal € 128.000

2.2 Programma 2 Veiligheid

2.3 Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

2.4 Programma 4 Economie

2.5 Programma 5 Onderwijs

2.6 Programma 6 Sport, Cultuur en Recreatie

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.6 Programma 6 Sport, Cultuur en Recreatie - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. Eenmalige toekenningen
In deze slotwijziging zijn drie voorgestelde eenmalige toekenningen opgenomen voor maatschappelijke en culturele voorzieningen binnen de gemeente. Het betreft:

  1. Bibliotheek AanZet;
  2. Kinderboerderij De Kleine Duiker;
  3. Theater Het Kruispunt.

Bibliotheek AanZet
Er is vanaf 2018 een negatieve stand van de algemene reserve van de bibliotheken in Barendrecht ontstaan Dit komt door stijgende kosten en het continueren van de dienstverlening zonder extra inkomsten. Als voorbeeld: de gemeente Albrandswaard droeg tot 2018 financieel bij aan de bibliotheekvestiging Carnisselande. Per 2018 heeft de gemeente Albrandswaard de samenwerking beëindigd en de financiële bijdrage gestopt. Dit terwijl de kosten van de bibliotheek gelijk gebleven zijn.
Door het verstrekken van een incidentele subsidie van € 150.000 aan Bibliotheek AanZet in 2025 wordt de algemene reserve weer positief. De bibliotheek draagt zorg voor een sluitende exploitatie vanaf 2026 en reserves die minimaal € 0 zijn.

Kinderboerderij De Kleine Duiker
In april 2024 is het hoofdgebouw van De Kleine Duiker onder tragische omstandigheden volledig afgebrand. De Kleine Duiker was daar voor verzekerd en kan vanuit de dekking door de verzekeraar nieuwbouw realiseren. Deze nieuwbouw biedt echter ook een kans om het gebouw en het maatschappelijk gebruik daarvan duurzaam te verbeteren. Dat vraagt echter een aanvullende investering van € 500.000 boven op de herbouwwaarde. De gemeente is daarvoor om hulp gevraagd. Het college heeft die hulp toegezegd in de vorm van een garantstelling voor een extra lening en een éénmalige bijdrage van € 33.000. Het college is van mening dat een éénmalige subsidiebijdrage ter hoogte van 1/3e van de extra nieuwbouwwaarde verdedigbaar is. Wat neerkomt op een bedrag van € 165.000 in 2025.

Theater Het Kruispunt
Na het bericht van Theater het Kruispunt dat de komende jaren de kosten meer stijgen dan de inkomsten kunnen dekken heeft het theater de noodklok geluid tijdens de begrotingsraad 2025. Het theater heeft een presentatie gegeven aan de raadsleden op 16 mei 2025. Vervolgens is door het theater een financiële doorrekening gemaakt. Tijdens het opstellen van de Begroting 2026 was het uitgangspunt dat de reserves van het theater voldoende zouden zijn tot medio 2026. De afspraak was dat het theater een voorstel indient waarna een afweging gemaakt kan worden met de Voorjaarsnota 2027 over de structurele situatie. Het theater kwam tijdens de financiële doorrekening tot een minder positief beeld, waardoor een incidentele subsidiebijdrage nodig is voor de Voorjaarsnota 2027. Het theater heeft dit in de inspraakreactie tijdens de commissie Algemene zaken en financiën op 27 oktober 2025 toegelicht. Het gaat om een bedrag van 
€ 235.300.

Deze bedragen zijn vooralsnog vanuit het budgetrecht van de raad opgenomen als keuzevoorstel. De middelen zijn niet eerder toegezegd of verstrekt en het is aan de raad om bij de behandeling van de Slotwijziging te besluiten of deze eenmalige bijdragen daadwerkelijk kunnen worden toegekend.

Omschrijving 2025
Eenmalige toekenningen € 550.300

2.7 Programma 7 Sociaal Domein

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - 2.7 Programma 7 Sociaal Domein - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

 

 

Programma 7 Sociaal Domein U/I Af/bijraming Lasten Baten Saldo V/N
A. Saldo na Tussenrapportage 2025 53.634.500 -13.797.300 39.837.200 N
nr. Omschrijving
1 Studietoeslag regeling U Bijraming 110.000 110.000 N
2 Bijdrage Regionale Jeugdhulp GRJR U Aframing -1.097.900 -1.097.900 V
3 Schuldhulpverlening U Bijraming 53.100 53.100 N
4 Re-integratieprojecten U Bijraming 280.000 280.000 N
B. Afwijkingen Slotwijziging 2025 -654.800 0 -654.800 V
C. Saldo na Slotwijziging 2025 52.979.700 -13.797.300 39.182.400 N

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.7 Programma 7 Sociaal Domein - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. Studietoeslag regeling
De studietoeslag regeling is een bijdrage voor studenten die door een beperking niet in staat zijn om naast hun studie te werken. De kosten bestaan uit advisering voor het vaststellen van het recht en de uitkering zelf. Sinds 2022 wordt de hoogte van de studietoeslag door het Rijk vastgesteld. Landelijk is sprake van een stijgende lijn in het aantal toekenningen, mede door toegenomen bekendheid van de regeling en verbeterde toegankelijkheid. In de Slotwijziging 2024 was een structureel bedrag van € 70.000 opgenomen voor de Studietoeslag regeling. Met deze mutatie wordt het structurele budget ook verwerkt in 2025. Hierbij is rekening gehouden met de hogere kosten in 2025, waardoor de totale mutatie € 110.000 bedraagt.

 

Omschrijving 2025
Studietoeslag regeling € 110.000

2. Bijdrage Regionale Jeugdhulp GRJR
De kosten voor regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp zijn dit jaar lager dan verwacht. Dat is een positieve ontwikkeling, al weten we nog niet precies of het een tijdelijk of structureel effect betreft. Dit gaan we nader onderzoeken. Zeker ook omdat we bij de regiogemeenten een ander beeld zien. De eerste signalen lijken erop te wijzen dat onze lokale inzet steeds effectiever wordt. In het wijkteam wordt sneller en gerichter hulp ingezet, waardoor mogelijk zwaardere (en duurdere) vormen van zorg voorkomen zijn. Ook zien we dat bij enkele complexe casussen de intensievere ambulante ondersteuning goed heeft uitgepakt. Met het nieuwe dashboard jeugdhulp dat in 2026 wordt geïntroduceerd, krijgen we een beter inzicht in de onderliggende trends en effecten.


 

Omschrijving 2025
Bijdrage Regionale Jeugdhulp GRJR -€ 1.097.900

3. Schuldhulpverlening
Op het taakonderdeel schuldhulpverlening wordt in 2025 een overschrijding van € 53.100 verwacht. Zowel de reguliere schuldhulpverlening als de trajecten voor ondernemers vallen hoger uit dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Deze ontwikkeling sluit aan bij de landelijke trend van toenemende instroom in schuldhulpverlening, als gevolg van inflatie, het afbouwen van steunmaatregelen en de nasleep van de toeslagenaffaire. Hoewel de voorgestelde bijstelling incidenteel van aard is, wordt deze nadrukkelijk betrokken bij de beleidsmatige herijking van het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid.

Omschrijving 2025
Schuldhulpverlening € 53.100

2.8 Programma 8 Volksgezondheid en Milieu

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - 2.8 Programma 8 Volksgezondheid en Milieu - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)
Programma 8 Volksgezondheid en milieu U/I Af/bijraming Lasten Baten Saldo V/N
A. Saldo na Tussenrapportage 2025 16.841.800 -16.524.700 317.100 N
nr. Omschrijving
1 Begraafplaatsrechten I Aframing 75.000 75.000 N
2 Duurzame energietransitie U Aframing -50.000 -50.000 V
B. Afwijkingen Slotwijziging 2025 -50.000 75.000 25.000 N
C. Saldo na Slotwijziging 2025 16.791.800 -16.449.700 342.100 N

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.8 Programma 8 Volksgezondheid en Milieu - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. Begraafplaatsrechten
De geraamde inkomsten uit begraafplaatsen vallen € 75.000 lager uit dan begroot. De lagere inkomsten hangen samen met het aantal begrafenissen en de verkoop van graven. De prognose voor 2025 is vergelijkbaar met het aantal in 2024. Op basis van de stand tot en met heden wordt verwacht dat er 3 à 4 graven minder zullen worden verkocht dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Aangezien de kosten voor een graf voor onbepaalde tijd afgerond € 19.000 bedragen, verklaart dit verschil grotendeels het lagere opbrengstniveau. Het blijft echter een schatting op basis van de best beschikbare gegevens, die in de praktijk nog kan afwijken aan het einde van het jaar.

Omschrijving 2025
Baten begraafplaatsen € 75.000

2. Duurzame energietransitie
In 2025 is een voordeel van € 50.000 op het budget voor duurzame energietransitie, omdat een deel van de kosten onder de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden (CDOKE-regeling) valt, waarvoor een rijksbijdrage ontvangen wordt. Bij het opstellen van de begroting 2026 is voor het budget duurzame energietransitie eveneens rekening gehouden met deze rijksbijdrage.

Omschrijving 2025
Duurzame energrietransitie -€ 50.000

2.9 Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ontwikkeling en Stedelijke Vernieuwing

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - 2.9 Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ontwikkeling en Stedelijke Vernieuwing - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Excel-tabel

Programma 9 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening U/I Af/bijraming Lasten Baten Saldo V/N
A. Saldo na Tussenrapportage 2025 12.954.700 -12.147.800 806.900 N
nr. Omschrijving
1 WOO-verzoeken U Bijraming 40.000 40.000 N
2 Marktinitiatief Zeeheldenbuurt U/I Bijraming 600.000 -600.000 0
3 Woningbouwlocatie Parq Waal U Bijraming 70.000 70.000 N
B. Afwijkingen Slotwijziging 2025 710.000 -600.000 110.000 N
C. Saldo na Slotwijziging 2025 13.664.700 -12.747.800 916.900 N

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.9 Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ontwikkeling en Stedelijke Vernieuwing - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. WOO-verzoeken
Er is een toename van het aantal WOO-verzoeken in het kader van de Wet open overheid (WOO), waardoor er extra budget nodig is voor proces- en advocaatkosten en ondersteuning bij de WOO-verzoeken.

 

Omschrijving 2025
WOO-verzoeken € 40.000

2. Marktinitiatief Zeeheldenbuurt
Voor de ontwikkeling van het marktinitiatief Zeeheldenbuurt zijn voor ca. € 600.000 aan kosten gemaakt. Deze kosten kunnen verhaald worden op de initiatiefnemer.

 

Omschrijving 2025
Ontwikkeling marktinitiatief Zeeheldenbuurt € 600.000
Kostenverhaal initiatiefnemer -€ 600.000

3. Woningbouwlocatie Parq Waal
Om op de woningbouwlocatie Parq Waal mogelijke schade als gevolg van vernielingen in de openbare ruimte te beperken en te verhalen op de veroorzakers, nemen we infrastructurele maatregelen in de openbare ruimte. We plaatsen grasbetontegels, rijplaten, betonblokken en barrières voor de brug en we gaan gebruik maken van camera beveiliging.

 

Omschrijving 2025
Woningbouwlocatie Parq Waal € 70.000

2.10 Algemene dekkingsmiddelen

Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)

Terug naar navigatie - 2.10 Algemene dekkingsmiddelen - Afwijkingen exploitatie (wat kost het?)
Algemene dekkingsmiddelen U/I Af/bijraming Lasten Baten Saldo V/N
A. Saldo na Tussenrapportage 2025 33.221.400 -113.866.400 -80.645.000 V
nr. Omschrijving
1 Septembercirculaire algemene uitkering I Bijraming -1.757.000 -1.757.000 V
2 Integraal accommodatieplan (IAP) U Bijraming 50.000 50.000 N
3 OZB niet-woningen I Bijraming -158.000 -158.000 V
4 Rente lang- en kortlopende leningen U Aframing -950.000 -950.000 V
5 Personele lasten U Bijraming 200.000 200.000 N
6 Inhuizen financieel adviseurs U Aframing -90.000 -90.000 V
B. Afwijkingen Slotwijziging 2025 -790.000 -1.915.000 -2.705.000 V
C. Saldo na Slotwijziging 2025 32.431.400 -115.781.400 -83.350.000 V

Toelichting op de gemelde afwijkingen

Terug naar navigatie - 2.10 Algemene dekkingsmiddelen - Toelichting op de gemelde afwijkingen

1. Septembercirculaire algemene uitkering
De septembercirculaire levert voor 2025 een voordeel op van € 1.757.000 voor de algemene uitkering. Hierover is de raad via een raadsinformatiebrief d.d. 30 september 2025 geïnformeerd.

Omschrijving 2025
Septembercirculaire algemene uitkering -€ 1.757.000

2. Integraal accomodatieplan (IAP)
De raad heeft in november een budget van € 50.000 beschikbaar gesteld voor het Integraal accommodatieplan (IAP) voor het uitvoeren van Quick-Wins uit het IAP en het actualiseren van de kadernota Maatschappelijk Vastgoed.

Omschrijving 2025
Integraal accomodatieplan (IAP) € 50.000

3. OZB niet-woningen
De definitieve WOZ-waarden van de niet-woningen zijn hoger vastgesteld dan waarmee in de oorspronkelijke raming rekening is gehouden. Dit heeft geresulteerd in een aanvullende OZB-opbrengst uit niet-woningen van in totaal €158.000.

Omschrijving 2025
OZB niet-woningen -€ 158.000

4. Rente lang- en kortlopende leningen
In de begroting 2025 is rekening gehouden met een langlopende geldlening van € 25 miljoen voor het volledige jaar. Door o.a. een positiever financieel resultaat van 2025 en 2026, alsmede kasstroom mutaties, is het aantrekken van deze nieuwe langlopende financiering pas in het vierde kwartaal van 2025 noodzakelijk. Hierdoor ontstaat een rentevoordeel van € 750.000. Daarnaast vallen ook de rente-uitgaven op kortlopende leningen lager uit dan begroot, wat een aanvullend voordeel van € 200.000 oplevert. In totaal resulteert dit in een financieel voordeel van € 950.000.

Omschrijving 2025
Rente lang- en kortlopende geldleningen -€ 950.000

5. Personele lasten
Op een aantal beleidsterreinen hebben we te maken met extra benodigde personele inzet. Deze aanvullende inzet kan niet worden opgevangen in de huidige personeelsbegroting en vraagt om een bijstelling van dit budget. De personele lasten vallen €200.000 (0,8%) hoger uit dan begroot.

 

Omschrijving 2025
Personele lasten € 200.000

6. Inhuizen financieel adviseurs
Per 1 september 2025 zijn de financieel adviseurs overgekomen van de BedrijfsvoeringsPartner naar de gemeente. Ter ondersteuning van een zorgvuldige inbedding in de organisatie is tijdelijk een coördinator/adviseur ingezet om dit overgangsproces te begeleiden. Van het oorspronkelijke budget van
€ 150.000 is, op basis van de huidige voortgang, € 90.000 nog niet besteed. Dit bedrag wordt doorgeschoven naar 2026 om de resterende begeleidingsactiviteiten en afronding van het traject te kunnen bekostigen.

 

Omschrijving 2025 2026
Inhuizen financieel adviseurs -€ 90.000 € 90.000