Financieel meerjarenperspectief 2023-2026

Financieel meerjarenperspectief 2023-2026

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief 2023-2026

Het financieel meerjarenperspectief  ziet er als volgt uit:

2023 2024 2025 2026
Saldo begroting 2022, meerjarenraming 2023-2025 inclusief dekkingsplan 854.100 -78.300 -1.206.600 -1.120.400
Amendement beleidsarme begroting 2022 -70.900 -173.000 -173.000 -173.000
Septembercirculaire 2021 -1.268.000 -1.279.000 -1.544.000 -1.544.000
Decembercirculaire 2021 -370.000 -370.000 -379.000 -379.000
Bijgesteld saldo begroting 2022 na decembercirculaire 2021 -854.800 -1.900.300 -3.302.600 -3.216.400
overschot overschot overschot overschot
Mutaties 1e Turap 2022
Begraafplaatsen 95.000 95.000 95.000 95.000
Ontmoetingsruimte Borgstede -23.500 4.500 -3.500 -22.500
Mastreclame 33.000 33.000 33.000 33.000
Wijkcentrum 't Plein 25.400 25.400 25.400 25.400
Doorontwikkeling griffie 68.000 68.000 68.000 68.000
Cao-salarisvergoeding (bijdrage GR BAR) 744.400 744.400 744.400 744.400
Cao-thuiswerkvergoeding €2 per dag (bijdrage GR BAR) 42.700 42.700 42.700 42.700
Cao-vergoeding thuiswerkplek (bijdrage GR BAR) 44.200 44.200 44.200 44.200
Informatieveiligheid en Privacy (bijdrage GR BAR) 207.200 207.200 207.200 207.200
Nieuwe Wet Inburgering (bijdrage GR BAR) 119.200 137.200 137.200 137.200
Openingstijden KCC Maatschappij (bijdrage GR BAR) 39.000 39.000 39.000 39.000
Gastvrouw 't Plein (bijdrage GR BAR) 51.000 51.000 51.000 51.000
Interne controle (bijdrage GR BAR) 54.300 54.300 54.300 54.300
Beleidscapaciteit Wmo (bijdrage GR BAR) 42.500 42.500 42.500 42.500
Opleidingsbudget (bijdrage GR BAR) 28.300 28.300 28.300 28.300
Netwerkcoördinator WEB (bijdrage GR BAR) 21.400 21.400 21.400 21.400
Abonnementskosten online kennisbank ASVV (bijdrage GR BAR) 3.100 3.100 3.100 3.100
Multifunctionele accommodaties 30.000 30.000 30.000 30.000
Totaal mutaties 1e Turap 2022 1.625.200 1.671.200 1.663.200 1.644.200
VRR herverdeling op basis van nieuwe verdeelsteutel/uitbreiding dienstverlening scenario 2 122.900 211.800 281.800 281.800
Stelpost indexering 520.000 520.000 520.000 520.000
Extra heffing vennootschapsbelasting grondexploitaties 155.000
Mutaties Voorjaarsbrief 2023 797.900 731.800 801.800 801.800
Saldo na 1e Turap 2022/Voorjaarsbrief 2023 1.568.300 502.700 -837.600 -770.400
tekort tekort overschot overschot
Meicirculaire 2022 -7.274.000 -10.156.000 -12.621.000 -8.449.000
Stelpost indexering 400.000
Saldo na meicirculaire 2022 -5.705.700 -9.653.300 -13.458.600 -8.819.400
overschot overschot overschot overschot
Mutaties 2e Turap 2022
Aanleg glasvezelnetwerk -340.000
Verwarming dek NS-station 50.000
Wmo huishoudelijke verzorging ZIN 398.300 398.300 398.300 398.300
Wmo collectief vervoer 137.200 137.200 137.200 137.200
Aanpassing lonen wijkteammedewerkers 70.700 70.700 70.700 70.700
Leerlingenvervoer 126.000 126.000 126.000 126.000
Minimabeleid 125.000 125.000 125.000 125.000
Terugvordering leenbijstand 45.000 45.000 45.000 45.000
Compacter college van b&w -217.000 -217.000 -217.000 -217.000
Kosten gemeenteraad 34.000 34.000 34.000 34.000
Leidraad inrichting openbare ruimte (bijdrage GR BAR) 2.500 2.500 2.500 2.500
Vesterking ondersteuning wijkteams (bijdrage GR BAR) 116.000 119.000 122.000
Team KCC1 & Webcare (bijdrage GR BAR) 38.900
Procesmanagement (bijdrage GR BAR) 26.800 26.800 26.800 26.800
Energiekosten gemeentelijke gebouwen 355.000
Totaal mutaties 2e Turap 2022 968.400 867.500 870.500 748.500
Mutaties Begroting 2023 2023 2024 2025 2026
1 Renovatie 't Trefpunt (exploitatie, raadsbesluit 21 december 2021) 123.200 231.400
2 Periodieken 2023 (bijdrage GR BAR) 77.400 77.400 77.400 77.400
3 Verkiezingen 97.200 48.300 48.300 48.300
4 Leges burgerzaken 34.200 34.200 34.200 34.200
5 Lokale Jeugdhulp ZIN 634.000 634.000 634.000 634.000
6 Bijdragen Verbonden Partijen 647.500 649.400 662.900 701.000
6 Bijdragen Verbonden Partijen ten laste van stelpost indexering €920.000 -647.500 -649.400 -662.900 -701.000
7 Subsidies maatschappelijke partners 204.300 204.300 204.300 204.300
7 Subsidies maatschappelijke partners ten laste van stelpost indexering €920.000 -204.300 -204.300 -204.300 -204.300
8 Vrijval stelpost indexering -68.200 -66.300 -52.800 -14.700
9 Energiekosten openbare verlichting 345.000
10 Lampvervangingen openbare verlichting 75.000 52.000 52.000 52.000
11 Beheerplan wegen 2022-2026 487.800 487.800 487.800 487.800
12 Aframen storting voorziening glasschade -40.500 -40.500 -40.500 -40.500
12 Baten OZB -526.800 -364.400 -225.900 -257.800
13 Formatie Vergunning, toezicht en handhaving (bijdrage GR BAR) 147.600 161.400 132.400 132.400
14 Baten leges bouwvergunningen -520.900 -190.000 -190.000 -190.000
15 Huurderving NAM terrein i.v.m. herontwikkeling 407.000 407.000
16 CAO Samenwerkende gemeentelijke organisaties 800.000 800.000 800.000 800.000
17 Afschrijvingen investeringen -266.600 -381.000 -271.300 -133.600
18 Gemeentecontroller en extra junior bestuurssecretaris (bijdrage GR BAR) 220.000 220.000 220.000 220.000
19 ICT budgetten toekomstvast (bijdrage GR BAR) 390.100 510.300 459.400 392.400
20 Formatie openbare verlichting (bijdrage GR BAR) 92.000 92.000 92.000 92.000
21 Rijksbijdrage Jeugdzorg -71.000 -751.000 -693.000 168.000
22 Afval 870.700 870.700 870.700 870700
23 Overige mutaties kleiner dan €25.000 63.500 68.800 63.900 43.800
Totaal mutaties begroting 2023 2.963.700 2.495.100 2.905.600 3.823.400
Saldo begroting 2023, meerjarenraming 2024-2026 -1.773.600 -6.290.700 -9.682.500 -4.247.500
overschot overschot overschot overschot

De mutaties uit de 1e en 2e Tussenrapportages 2022 worden in de begroting niet toegelicht. Hiervoor verwijzen wij u naar de 1e Tussenrapportage die op 5 juli 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld en naar de 2e Tussenrapportage die gelijktijdig met de begroting 2023 wordt behandeld. Over de gevolgen van de meicirculaire 2022 is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 21 juni 2022. De mutaties die opgenomen worden in de begroting (nr. 1 t/m 23) worden hierna toegelicht.

1.Renovatie ’t Trefpunt
Op 21 december 2021 heeft de gemeenteraad gekozen voor renovatievariant B1 met een investeringsbedrag van €4.960.000 en huurkosten voor tijdelijke huisvesting en verhuiskosten van €354.600. Het investeringsbedrag van €6 miljoen dat al in de begroting was opgenomen voor ’t Trefpunt en de afschrijvingslasten vanaf 2024 worden afgeraamd. In onderstaande tabel is het effect voor de begroting 2023 weergegeven. De mutatie in de afschrijvingen wordt meegenomen bij nr. 17 in de totale mutatie van de afschrijvingen op investeringen.
In het 4e kwartaal van 2022 zal de gemeenteraad een raadsvoorstel voor de renovatie van ’t Trefpunt ontvangen.

2023 2024 2025 2026
Renovatie ’t Trefpunt bouwkundig € 3.570.000 € 178.500 € 178.500
Renovatie ’t Trefpunt installaties € 1.052.400 € 70.200 € 70.200
Renovatie ’t Trefpunt inrichting € 52.600 € 5.300 € 5.300
Renovatie ’t Trefpunt parkeren/terrein € 285.000 € 14.300 € 14.300
Totaal investering € 4.960.000 € 268.300 € 268.300
Aframen huidige investering ‘t Trefpunt € 6.000.000 -€ 189.600 -€ 189.600 -€ 189.600
Mutatie afschrijvingen -€ 189.600 € 78.700 € 78.700
Verhuiskosten € 324.600 € 108.200 € 216.400
Huurkosten tijdelijke huisvesting € 30.000 € 15.000 € 15.000
Totaal huurkosten tijdelijke huisvesting en verhuiskosten € 354.600 € 123.200 € 231.400
Mutatie renovatie ‘t Trefpunt € 123.200 € 231.400

2.Periodieken (bijdrage GR BAR)
Bij goed functioneren ontvangen medewerkers binnen hun salarisschaal meestal jaarlijks een salarisverhoging door in de volgende trede van de salarisschaal te worden ingedeeld. Deze salarisverhoging wordt periodiek genoemd. Als de laatste trede van de schaal is bereikt worden in de regel geen periodieken meer toegekend en blijft het salaris gelijk. Het toekennen van periodieken aan de medewerkers heeft in 2023 een kostenstijging van €77.400 tot gevolg. Dit is opgenomen in de begroting 2023 van de GR BAR die op 5 juli door het Algemeen Bestuur is vastgesteld.

2023 2024 2025 2026
Periodieken (bijdrage GR BAR) € 77.400 € 77.400 € 77.400 € 77.400

3.Verkiezingen
De begrote kosten voor verkiezingen zijn ontoereikend. Meerdaags stemmen leidt tot meer kosten, o.a. voor presentiegelden en huur van gebouwen en materialen. De inzet van mobiele billboards van hoogwaardige kwaliteit, zogenaamde trotters, zorgt ook voor hogere kosten. Daarnaast treedt per 1 januari 2023 de nieuwe Wet Vaststelling Verkiezingsuitslagen in werking. Er wordt door het college van B&W een gemeentelijk stembureau (GSB) ingesteld om de verkiezingsuitslag op gemeenteniveau vast te stellen. Hierdoor zijn meer leden en tellers nodig. In 2023 zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten en het Waterschap.

2023 2024 2025 2026
Verkiezingen € 97.200 € 48.300 € 48.300 € 48.300

4.Leges burgerzaken
Dit nadeel komt met name door het bijstellen van de begrote bedragen voor rijk afdrachten voor reisdocumenten en bijzonder wetten (o.a. de verklaring omtrent gedrag en naturalisatie).

2023 2024 2025 2026
Leges burgerzaken € 34.200 € 34.200 € 34.200 € 34.200

5.Lokale Jeugdhulp ZIN
In de regiovisie Nabij en Passend is de ambitie uitgesproken dat jongeren meer dan voorheen hulp in de eigen leefomgeving gaan ontvangen. Om dit te realiseren is ervoor gekozen dat de inkoop van een substantieel deel van dag- en ambulante jeugdhulp, de zogenaamde percelen D en E, van de GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) verschuift van het regionale naar het lokale niveau. Dit betekent ook een verschuiving van de financiële verantwoordelijkheid. Op basis van de verdeling over alle 15 gemeenten zijn de uitnamen uit de begroting van de GRJR 2023 berekend. Voor Barendrecht gaat het om een bedrag van €634.000.. Hierdoor zullen de kosten op lokale jeugdhulp vanaf 2023 stijgen met €634.000. Doordat de GRJR bepaalde producten op de percelen D en E niet meer inkoopt, maar een lokale verantwoordelijkheid wordt, zijn de kosten voor de inkoop van de GRJR daarmee lager. Verschillende wijzigingen/ontwikkelingen in de zorgvraag/andere afrekeningssystematiek zorgen er echter voor dat de inleg niet met €634.000 afneemt, maar dat er sprake is van een hogere inleg van €132.300 (zie nr. 6).

2023 2024 2025 2026
Lokale Jeugdhulp ZIN € 634.000 € 634.000 € 634.000 € 34.200

6.Bijdragen Verbonden Partijen
Op basis van de ingediende begrotingen 2023 van de verbonden partijen zijn de bijdragen aangepast. Voorgesteld wordt om dit te dekken uit de stelpost indexering van €920.000, zoals opgenomen in de Voorjaarsbrief 2023.

2023 2024 2025 2026
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) € 4.900 € 4.900 € 4.900 € 4.900
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) € 132.300 € 134.200 € 147.700 € 185.800
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) -€ 3.700 -€ 3.700 -€ 3.700 -€ 3.700
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) € 132.300 € 132.300 € 132.300 € 132.300
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) € 46.800 € 46.800 € 46.800 € 46.800
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) € 71.000 € 71.000 € 71.000 € 71.000
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) € 50.000 € 50.000 € 50.000 € 50.000
Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond (CJG) € 103.700 € 103.700 € 103.700 € 103.700
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) € 28.000 € 28.000 € 28.000 € 28.000
Indexering begroting 2023 GR BAR € 82.200 € 82.200 € 82.200 € 82.200
Dekking stelpost indexering -€ 647.500 -€ 649.400 -€ 662.900 -€ 701.000

7.Subsidies maatschappelijke partners

Indexering
Cao-stijgingen en andere vaste lasten stijgen, en zijn onvermijdelijk voor onze maatschappelijke partners. Als we niet tegemoetkomen in deze extra kosten vindt er een onwenselijk verkapte bezuiniging plaats. Consistent (financieel) beleid is noodzakelijk voor een gezonde organisatie. Daarom zijn de subsidies geïndexeerd met een inflatiepercentage van 4,3%.

Huur Blok0180
Stichting KijkopWelzijn huurt met ingang van 1 april 2016 een gemeentelijke accommodatie voor de uitvoering van maatschappelijke activiteiten aan de Haarspitwei 5-7-9 te Barendrecht. De overeenkomst is aangegaan voor de duur van vier jaar en negen maanden lopende tot 31 december 2020. De overeenkomst is vervolgens voortgezet voor aansluitende periode van telkens een jaar. Echter is over het hoofd gezien om na 31 december 2020 het subsidieplafond voor de huur van de accommodatie structureel op te hogen in de begroting.
De accommodatie ook wel bekend als BLOK0180 is noodzakelijk voor de uitvoering van belangrijke kerntaken van Stichting KijkopWelzijn. BLOK0180 heeft als belangrijkste functie jongerencentrum voor de jeugd van Barendrecht. Daarnaast wordt de accommodatie door Stichting KijkopWelzijn voor verschillende andere maatschappelijke activiteiten en bijeenkomsten gebruikt. Door de oplegging van de wet Markt en Overheid zal de huur van de accommodatie per 01-01-2023 worden vastgesteld conform de kostprijs dekkende huur methode. Om te voldoen aan de financiële consequenties door deze oplegging, stellen wij voor om structureel een budget van €46.300 op te nemen. Het betreft kostprijs dekkende huur inclusief gas, licht en water. Met Stichting KijkopWelzijn zijn in 2020 afspraken voor onderverhuur gemaakt. Door de maximale inzet vanuit Stichting KijkopWelzijn en mogelijk de hieruit voortkomende winst, is met Stichting KijkopWelzijn afgesproken, dat de winst na aftrek van de lasten terugbetaald wordt aan de gemeente.
Voorgesteld wordt om deze bedragen eveneens te dekken uit de stelpost indexering.

2023 2024 2025 2026
KijkopWelzijn € 64.100 € 64.100 € 64.100 € 64.100
Huur Blok0180 € 46.300 € 46.300 € 46.300 € 46.300
Theater Het Kruispunt € 34.800 € 34.800 € 34.800 € 34.800
Bibliotheek € 41.900 € 41.900 € 41.900 € 41.900
Stichting Cultuur Locaal € 11.300 € 11.300 € 11.300 € 11.300
Stichting Kunst Creatief Barendrecht € 5.900 € 5.900 € 5.900 € 5.900
Dekking stelpost indexering -€ 204.300 -€ 204.300 -€ 204.300 -€ 204.300

8.Vrijval stelpost indexering
Voorgesteld wordt om het restant van de stelpost indexering, na de dekking van de bijdragen van de verbonden partijen en de subsidies voor maatschappelijke partners, vrij te laten vallen.

2023 2024 2025 2026
Stelpost indexering € 920.000 € 920.000 € 920.000 € 920.000
Bijdragen verbonden partijen -€ 647.500 -€ 649.400 -€ 662.900 -€ 701.000
Subsidies maatschappelijke partners -€ 204.300 € 204.300 -€ 204.300 -€ 204.300
Vrijval stelpost indexering -€ 68.200 -€ 66.300 -€ 52.800 -€ 14.700

9.Energiekosten openbare verlichting
In de 1e Tussenrapportage is voor 2022 een bedrag van €261.800 bijgeraamd voor energiekosten openbare verlichting, waarbij aangegeven is dat dit bij het opstellen van de begroting 2023 de situatie opnieuw bekeken zou worden. Voor 2023 verwachten we een nog hogere stijging van de kosten van €345.000. De hoogte van de energietarieven voor 2024 is op dit moment nog erg onzeker. 

2023
Energiekosten openbare verlichting € 345.000

10.Lampvervangingen 
De verwachte uitgaven voor lampvervanging waren nog niet begroot. Telkens worden de kosten voor lampvervanging afgewogen tegen energieverbruik, restlevensduur van armaturen en de toepassing van retrofit ledverlichting.

2023 2024 2025 2026
Lampvervangingen € 75.000 € 52.000 € 52.000 € 52.000

11. Beheerplan wegen 2022-2026
Op basis van het beheerplan wegen 2022-2026 is voor het onderhoud van de wegen een structureel extra budget nodig van €487.800.

2023 2024 2025 2026
Beheerplan wegen 2022-2026 € 487.800 € 487.800 € 487.800 € 487.800

12.Aframen storting voorziening glasschade
In verband met hoge premies en het risico van nacalculatie is besloten geen verzekeringscontract meer af te sluiten voor glasschade aan basisscholen. In plaats daarvan is een voorziening glasschade gevormd. De laatste jaren is de voorziening toegenomen omdat de kosten voor glasschade lager waren dan de jaarlijkse storting van €40.500. Eind 2021 zat er €110.500 in de voorziening. Naar verwachting is dit voldoende voor de dekking van de kosten voor de komende 4 jaar. Daarom wordt voorgesteld de storting af te ramen.

2023 2024 2025 2026
Aframen storting voorziening glasschade -€ 40.500 -€ 40.500 -€ 40.500 -€ 40.500

12. Baten OZB
De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het dan geldende OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. Bij de woningen wordt een waardestijging van 14% verwacht. Bij de niet-woningen een waardestijging van 1,7%. Als gevolg daarvan en met toepassing van de inflatiecorrectie van 4,3% dalen de tarieven voor woningen en stijgen de tarieven voor niet-woningen.

Tarief 2022 Tarief 2023
Woningen 0,1016% 0,0903%
Niet-woningen gebruikers 0,1540% 0,1579%
Niet-woningen eigenaren 0,1870% 0,1918%
2023 2024 2025 2026
Begroting 2022 -€ 10.884.600 -€ 11.144.600 -€ 11.404.600 -€ 11.404.500
Mutatie -€ 526.800 -€ 364.400 -€ 225.900 -€ 257.900
Begroting 2023 -€ 11.411.400 -€ 11.509.000 -€ 11.630.500 -€ 11.662.400

13. Formatie Vergunning, Toezicht en Handhaving
Via een raadsinformatiebrief van 8 maart 2022 is de raad geïnformeerd over de extra capaciteit die nodig is voor het uitvoeren van VTH-taken. Door een toename van het aantal omgevingsvergunningen in de laatste jaren en de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging is deze uitbreiding noodzakelijk. Dit kan gedekt worden uit de hogere baten van leges voor bouwvergunningen (zie nr.14).

2023 2024 2025 2026
Formatie Vergunning, Toezicht en Handhaving € 147.600 € 161.400 € 132.400 € 132.400

14. Baten leges bouwvergunningen
Door het doorschuiven van de vergunningaanvragen van een aantal grote woningbouwprojecten zoals Stationstuinen, Vrouwenpolder en Lagewei van 2022 naar 2023 of verder, vallen de verwachte legesinkomsten in 2022 lager uit. Voor 2023 en verder zijn de inkomsten de komende jaren hoger.

2023 2024 2025 2026
Baten leges bouwvergunningen -€ 520.900 -€ 190.000 -€ 190.000 -€ 190.000

15.Huurderving NAM-terrein i.v.m. herontwikkeling
In verband met een mogelijke herontwikkeling van het NAM-terrein zullen naar verwachting de huurinkomsten vanaf 2025 wegvallen. Voorzichtigheidshalve wordt hier al rekening mee gehouden in de begroting 2023.

2023 2024 2025 2026
Huurderving NAM terrein i.v.m. herontwikkeling € 407.000 € 407.000

16.CAO Samenwerkende gemeentelijke organisaties
Voor de werknemers van de GR BAR is de cao Samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) van kracht. De cao SGO 2021-2022 is op 27 januari 2022 bekrachtigd en loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023.  De gevolgen van de nieuwe cao in 2023 zijn nog niet bekend. Vooruitlopend hierop nemen we hiervoor in de begroting €800.000 op. 

2023 2024 2025 2026
CAO Samenwerking gemeentelijke organisaties € 800.000 € 800.000 € 800.000 € 800.000

17.Afschrijvingen investeringen 
De afschrijvingslasten zijn berekend op basis van de actuele investeringsraming 2023-2026.

2023 2024 2025 2026
Afschrijvingen oud € 8.348.200 € 8.984.800 € 9.141.500 € 9.308.600
Mutatie afschrijvingen -€ 266.600 -€ 381.000 -€ 271.300 -€ 133.600
Afschrijvingen nieuw € 8.081.600 € 8.603.800 € 8.870.200 € 9.175.000

18. Gemeentecontroller en extra junior bestuurssecretaris
In de afgelopen jaren is een toename te zien in het aantal gemeentelijke taken op het gebied van control. Zo is vanaf het begrotingsjaar 2023 het college verplicht om voor de jaarrekening een rechtmatigheidsverantwoording af te geven (in het begrotingsjaar 2021 is hier reeds mee proef gedraaid). Daarnaast zien we een toename van het aantal specifieke uitkeringen aan gemeenten die om beheersing en verantwoording vragen. In de afgelopen jaren is tijdelijk ingehuurd op de functie van gemeentecontroller. Inmiddels is duidelijk dat deze functie om een vaste en structurele invulling vraagt. Daarmee wordt tevens beoogd om, naast het opvangen van nieuwe taken, een kwaliteitssprong te maken op het terrein van rechtmatigheid en doelmatigheid. Zodat inwoners kunnen blijven rekenen op een betrouwbare overheid.
Het bureau bestuursondersteuning beschikt op dit moment over 1 bestuurssecretaris. Deze richt zich onder andere op de coördinatie van raadsvragen/toezeggingen/moties, de realisatie van ambities uit het collegeprogramma en toetsing op de kwaliteit van college- en raadsvoorstellen. In de afgelopen jaren is het aantal raadsvragen aanzienlijk toegenomen (60% in de afgelopen 5 jaar), is de werkdruk op dit terrein verhoogd en is de huidige invulling te kwetsbaar gebleken. In 2022 is hier reeds tijdelijk extra capaciteit voor ingehuurd. Daarnaast heeft het huidige college een hoog ambitieniveau en wil zij vol inzetten op het realiseren van haar doelen en het verhogen van kwaliteit. Daarom wordt dan ook voorgesteld structureel te investeren in een extra (junior) bestuurssecretaris.

2023 2024 2025 2026
Gemeentecontroller € 120.000 € 120.000 € 120.000 € 120.000
Extra junior bestuurssecretaris € 100.000 € 100.000 € 100.000 € 100.000

19. ICT-budgetten toekomst vast
Om in de komende jaren onze dienstverlening aan inwoners en bedrijven te kunnen blijven garanderen en om op relevante data gebaseerd beleid te kunnen ontwikkelen, moeten onze ICT-kosten meegroeien. Die kostenontwikkeling is niet zozeer een keuze, maar een gevolg van verdergaande digitalisering en het enorme belang daarvan voor onze dienstverlening en beleidsontwikkeling.  Sinds de start van de BAR-samenwerking is sprake van een forse kostenbeheersing op het gebied van ICT. We zijn erin geslaagd om de totale gerealiseerde kosten tot en met eind 2020 op het niveau van 2015 te houden. We zien dit ook terug in de ICT-benchmark gemeenten van 2021, waarin duidelijk naar voren komt dat we per inwoner significant minder ICT kosten hebben dan organisaties die een vergelijkbaar aantal inwoners bedienen. De ICT kosten stijgen en om bij te kunnen blijven moeten de begrote budgetten meegroeien. Als we dit niet doen lopen we in toenemende mate risico’s in onze dienstverlening en beleidsontwikkeling en uitvoering. 

2023 2024 2025 2026
Toenemende digitalisering € 390.100 € 510.300 € 459.400 € 392.400

20.Formatie openbare verlichting
Afgelopen 2 jaar blijkt dat met de huidige capaciteit het adequate beheer van openbare verlichting niet kan worden uitgevoerd. Het onderhoud begint achter te lopen. Ook is er te weinig capaciteit om te adviseren bij nieuwbouwprojecten. Daarom wordt voorgesteld de formatie uit te breiden met 1 FTE voor openbare verlichting. 

2023 2024 2025 2026
Formatie openbare verlichting € 92.000 € 92.000 € 92.000 € 92.000

21. Rijksbijdrage Jeugdzorg
Tussen het rijk en de koepels van gemeenten, Interprovinciaal Overleg (IPO) en VNG is afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming voor de jaarschijven 2024, 2025 en 2026 rekening mogen houden met de volledige bijdragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. Vorig jaar was dat nog 75%. Zekerheid of het rijk die toezegging nakomt is er niet. Daarnaast wil het kabinet, in het kader van de hervorming van de jeugdzorg, een pakket maatregelen invoeren waardoor gemeenten als uitvoerende organisaties minder middelen nodig hebben of waarbij ze alternatieve inkomsten kunnen genereren. Hoe dit pakket eruit komt te zien in nog niet bekend. Voor 2023 is de rijksbijdrage bekend.

2023 2024 2025 2026
Rijksbijdrage Jeugdzorg begroting 2022 -€ 2.401.000 -€ 2.254.000 -€ 2.077.000 -€ 2.077.000
Mutatie -€ 71.000 -€ 751.000 -€ 693.000 € 168.000
Rijksbijdrage Jeugdzorg begroting 2023 -€ 2.472.000 -€ 3.005.000 -€ 2.770.000 -€ 1.909.000

22. Afval
Voorgesteld wordt de tarieven van de afvalstoffenheffing uit de begroting 2022 te indexeren met het inflatiepercentage van 4,3%. De baten voor 2023 komen dan uit op een bedrag van €6.279.800 en de tarieven zijn hieronder weergegeven:

2022 2023 Stijging tarief %
Eenpersoonshuishoudens (oorspronkelijk tarief) 207,51 216,48 8,97 4,3%
Kwijtschelding variabel deel -39,03
Eenpersoonshuishoudens (tarief na kwijtschelding) 168,48
Tweepersoonshuishoudens (oorspronkelijk tarief) 324,19 338,16 13,97 4,3%
Kwijtschelding variabel deel -54,67
Tweepersoonshuishoudens (tarief na kwijtschelding) 269,52
Huishouden van 3 of meer personen (oorspronkelijk tarief) 379,43 395,76 16,33 4,3%
Kwijtschelding variabel deel -77,99
Huishouden van 3 of meer personen (tarief na kwijtschelding) 301,44

De lasten en baten voor afval zijn als volgt:

Begroot 2022 jaarschijf 2023 Begroot 2023 jaarschijf 2023 Effect begroting 2023
Lasten exploitatie 5.411.000 5.779.800 368.800
Toegerekende lasten 1.370.700 1.909.500 n.v.t.
Lasten afvalstoffenheffing 6.781.700 7.689.300
Baten afvalstoffenheffing -6.781.700 -6.279.800 501.900
Saldo 0 1.409.500 870.700 nadeel
Dekkingspercentage 100% 82%

De lasten nemen met €368.800 toe vanwege een toename van de te verwerken hoeveelheid restafval en meerkosten voor inzameling, inclusief een hogere bijdrage aan de NV BAR Afvalbeheer. Per saldo bedraagt dan het nadeel voor 2023 en verder €870.700.

De toegerekende lasten zijn €538.800 hoger door:
Overhead €167.200;
BTW €154.700;
Bijplaatsingen €133.100
Straatreiniging €73.200
Handhaving en Toezicht €10.600.
Het kostendekkingspercentage komt hiermee uit op 82% in plaats van 100%.

2023 2024 2025 2026
Afval € 870.700 € 870.700 € 870.700 € 870.700

23.Overige mutaties
Dit betreffen mutaties/budgetbijstellingen kleiner dan €25.000.

2023 2024 2025 2026
Overige mutaties € 63.500 € 68.800 € 63.900 € 43.800