Omschrijving (toelichting)

De werkgroep Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) is bezig met een kwaliteitsverhoging door, onder andere, het maken van resultaatafspraken op het gebied van voor -en vroegschoolse educatie (VVE).  Zo gaan wij afspraken maken met de kinderopvangorganisaties over de opleidingen voor de verplichte voorschoolse educatie-coach.  We zetten in op het voorkomen van jonge thuiszitters door een breed onderzoek  naar doorlopende leerlijnen.  De uitkomsten van dit onderzoek zullen richtinggevend zijn voor aanpak rondom deze doelgroep.  Een ontwikkeling is dat er een toenemend aantal kinderen is met een VE (voorschoolse) indicatie.
We monitoren en evalueren de huidige tijdelijke tussengroep voor nog niet schoolrijpe leerlingen.  En we zetten indien nodig flexibelere voor- en vroegschoolse educatie (verlengde vve) in. Dit doen we door maatwerkoplossingen te bieden voor kinderen die de overstap gaan maken naar de basisschool, maar voor wie een geleidelijke overgang nodig is. Daarnaast wordt  extra aandacht besteed aan een warme overdracht van VVE tussen kinderopvang en onderwijs. Hiervoor organiseren we sessies met onderwijs -en kinderopvangorganisaties om dit verder vorm te geven en van elkaar te leren. De ondersteuning van de schakelklas voor kinderen zonder Nederlandstalige achtergrond vanuit de onderwijsachterstandsgelden is uitgebreid.