1. § Lokale heffingen

 

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk.

 

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

In het coalitieakkoord 2018 - 2022 is afgesproken dat de belastingen voor inwoners en bedrijven niet verhoogd worden, met uitzondering van inflatie. Het inflatiepercentage voor 2020 is 1,4%.

 

Woonlasten en tarieven

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerende zaakbelastingen (OZB),

afvalstoffenheffing en rioolheffing. In deze paragraaf vergelijken we de woonlasten van vergelijkbare gemeenten met de lasten van Barendrecht.

De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Reinigingsrecht, Rioolheffing, Bedrijven Investeringszone (BIZ), Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead. Voor de belastingtarieven van de OZB, toeristenbelasting en de hondenbelasting geldt dat de tarieven niet meer dan trendmatig stijgen (inflatiecorrectie). De raad is vrij om van dit standpunt af te wijken, bijvoorbeeld als dit nodig is vanwege financieel-economische ontwikkelingen.

 

Algemene (beleids)ontwikkelingen

Benchmark woonlasten

Vanaf 2020 wordt een benchmark woonlasten ingevoerd om jaarlijks de ontwikkeling van de lokale lasten inzichtelijker te maken. Met de invoering hiervan komt een einde aan de jaarlijkse monitoring door het Rijk  door middel van de macronorm onroerende zaakbelasting (de macronorm). De macronorm bepaalt de maximale jaarlijkse stijging van de OZB-opbrengsten van alle gemeenten samen. In 2014 is uit onderzoek gebleken dat de macronorm geen effectief instrument is. De norm heeft niet bijgedragen aan een gematigde lastenontwikkeling, omdat de besluitvorming over tarieven in gemeenten in de eerste plaats gebaseerd is op lokale afwegingen.

 

Met de vergelijking van de gemeentelijke woonlasten en de gemeentelijke tariefontwikkeling, evenals de landelijke en provinciale gemiddelden worden de onderlinge verschillen tussen gemeenten inzichtelijker gemaakt. Het overzicht vergelijkt binnen de provincie de tariefswijzigingen per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente. Dit kan door de jaarlijkse Atlas van de lokale heffingen van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Hiermee voldoen gemeenten aan de verplichting om in de begroting de ontwikkelingen toe te lichten.  

 

Begrotingsregels

Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven moeten zijn opgenomen. Dit geldt in het bijzonder voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn er kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht in de opbouw van de geraamde baten en lasten. 

 

Opslag voor kosten overhead in de tarievenberekening

Volgens het BBV kan de overhead alleen buiten de begroting om aan de tarieven worden toegerekend. Daarin zijn geen voorschriften opgenomen over hoe de overhead aan de tarieven moet worden toegerekend. De keuze daarover is aan de gemeenteraad. De commissie BBV geeft twee voorbeelden van methoden om de opslag voor de overhead te bepalen:

1. een methodiek gebaseerd op personeelslasten en;

2. een op basis van de omvang van de taakvelden.

In BAR-verband is gekozen voor de eerste methode. Het jaarlijkse percentage aan toerekenbare overhead wordt berekend door de totale overheadkosten vanuit de BAR-begroting en (deels) gemeentebegroting te delen door de overblijvende directe kosten van de BAR-begroting. Dit wordt voor de drie BAR-gemeenten verdeeld op basis van de vaste verdeelsleutels voor standaard werkzaamheden (voor Barendrecht is dit 38,88%). Het berekende overheadpercentage wordt vervolgens als toeslag berekend over de directe personeelslasten die specifiek aan de heffing/het tarief zijn toe te schrijven.

 

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Onderstaand totaaloverzicht geeft u inzicht in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden en gebonden heffingen. Voor de gebonden heffingen zijn ook de kosten van de dienstverlening en het dekkingspercentage opgenomen. De tarieven van gebonden heffingen mogen, zoals hiervoor is vermeld, maximaal 100% kostendekkend zijn.

 

Ongebonden heffingen 2019 2020 2021 2022 2023
Onroerende zaakbelastingen 8.947.900 9.403.800 9.403.800 9.403.800 9.403.800
Hondenbelasting 300.300 300.300 300.300 300.300 300.300
Toeristenbelasting 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000

 

 

Gebonden heffingen 2019 2020 2021 2022 2023
Afvalstoffenheffing 4.982.700 5.029.200 5.029.200 5.029.200 5.029.200
Reinigingsrecht/grofvuil 55.000 89.700 87.500 87.500 85.300
Rioolheffing 4.982.700 3.083.900 3.083.900 3.083.900 3.083.900

 

Tarieven 2020

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het dan geldende OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. Op basis van het voorgaande zien de tarieven OZB voor 2020 er als volgt uit:

Tarieven 2019 2020
Onroerende zaakbelastingen
Eigenaren woningen 0,1138% 0,1078%
Eigenaren niet-woningen 0,1597% 0,1599%
Gebruikers niet-woningen 0,1315% 0,1317%

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

De uitvoeringskosten voor het hondenbeleid (onder meer schoonmaken, toezicht houden, perceptiekosten,  losloopgebieden en afvalbakken) worden gedekt door de inkomsten uit de hondenbelasting. Hieronder is het overzicht opgenomen van de (jaar)tarieven van de Hondenbelasting.

Hondenbelasting 2019 2020
Eerste hond 101,30 102,70
Tweede hond 139,20 141,10
Derde en elke volgende hond 154,70 156,80
Per kennel 394,80 400,30

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Sinds 2011 kent Barendrecht de toeristenbelasting. Het gaat hierbij om belasting voor overnachtingen in een hotel, camping of Bed & Breakfast. Voor 2020 blijft het tarief van € 0,75 per persoon per nacht gehandhaafd.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Barendrecht maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een inzet van de daarvoor gevormde voorziening. In het Beleidsplan Afval en Grondstoffen 2019-2023 wordt een nieuw beloningssysteem voor het aanbieden van minder afval ingevoerd dat verwerkt wordt in een nieuw heffingssysteem van de afvalstoffenheffing. Dit nieuwe systeem gaat met ingang van 2021 in. Voor 2020 geldt het huidige systeem nog van een vast gedifferentieerd tarief voor een-, twee- en meerpersoonshuishoudens. De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2020
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer 2.435.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 2.569.100
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen -343.600
Aanwending voorziening beklemde middelen -703.200
Netto kosten van de activiteit 3.957.300
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 283.600
Overhead 44.000
BTW 744.300
Totale kosten 5.029.200
Opbrengst afvalstoffenheffing 5.029.200
Dekkingspercentage 100%

De tarieven afvalstoffenheffing zien er voor 2020 dan als volgt uit:

Afvalstoffenheffing 2019 2020
Eenpersoonshuishoudens 169,32 171,68
Tweepersoonshuishoudens 264,48 268,18
Huishouden van 3 of meer personen 309,48 313,82

De tarieven voor afvalstoffenheffing zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 1,4%.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. De rioolheffing wordt geheven van gebruikers van woningen en niet-woningen. Er is een tariefdifferentiatie op basis van een één-, twee- en een meerpersoonshuishouden. Bij de rioolheffing voor gebruikers van niet-woningen is sprake van een gecombineerde heffingsmaatstaf. Hier wordt de hoogte van de aanslag bepaald door een percentage van de WOZ-waarde, verhoogd met een gestaffeld tarief per m3 waterverbruik. Bij het bepalen van het tarief voor niet-woningen is rekening gehouden met de waardeontwikkeling van de niet-woningen. Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2018 - 2022 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing. In overeenstemming hiermee blijft het tarief van 2019 gehandhaafd voor het begrotingsjaar 2020. De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Berekening kostendekkendheid rioolheffing 2020
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 360.600
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 1.167.000
Dotatie voorziening vervanging riolering 1.435.000
Aanwending voorziening beklemde middelen -1.177.600
Netto kosten van de activiteit 1.785.000
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 499.300
Overhead 310.100
BTW 489.500
Totale kosten 3.083.900
Opbrengst rioolheffing 3.083.900
Dekkingspercentage 100%

De tarieven rioolheffing zien er voor 2020 dan als volgt uit.

Rioolheffing woningen 2019 2020
Eenpersoonshuishoudens 60,00 60,00
Tweepersoonshuishoudens 115,32 115,32
Huishouden van 3 of meer personen 177,00 177,00
Rioolheffing niet-woningen 2019 2020
Percentage van de WOZ 0,0400% 0,0400%
met een maximum van 3.690,00 3.690,00
Overige gebruikers:
van 0 m3 t/m 20 m3 0,00 0,00
van 21 m3 t/m 500 m3 80,00 80,00
van 501 m3 t/m 1.000 m3 437,00 437,00
van 1.001 m3 t/m 1.500 m3 876,00 876,00
van 1.501 m3 t/m 2.000 m3 1.584,00 1.584,00
van 2.001 m3 t/m 3.000 m3 2.339,00 2.339,00
van 3.001 m3 t/m 4.000 m3 4.404,00 4.404,00
van 4.001 m3 t/m 8.000 m3 5.925,00 5.925,00
van 8.001 m3 t/m 15.000 m3 8.769,00 8.769,00
meer dan 15.000 m3 12.884,00 12.884,00

Leges publieksdiensten en omgevingsvergunning

Terug naar navigatie - Leges publieksdiensten en omgevingsvergunning

Voor producten en diensten die de gemeente Barendrecht aan burgers, bedrijven en anderen verleent worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen.  Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid. Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges is wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. De kosten en opbrengsten van leges burgerzaken zien er als volgt uit:

Leges burgerzaken

Berekening kostendekkendheid leges burgerzaken 2020
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 342.600
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 62.000
Netto kosten van de activiteit 404.600
Toe te rekenen kosten
Afdracht rijksleges 207.400
Overhead, inclusief omslagrente 277.500
Totale kosten 889.500
Opbrengst leges burgerzaken 546.800
Dekkingspercentage 61%

Leges omgevings- en APV-vergunning

Berekening kostendekkendheid leges omgevings- en APV vergunning 2020
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 624.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 28.900
Netto kosten van de activiteit 652.900
Toe te rekenen kosten
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 87.900
Overhead 505.500
BTW 14.800
Totale kosten 1.261.100
Opbrengst leges omgevings- en APV vergunning 618.100
Dekkingspercentage 49%

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Barendrecht worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. De in de lijkbezorgingskosten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

 

Lijkbezorgingsrechten

Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten 2020
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 273.300
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 223.700
Netto kosten van de activiteit 497.000
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 0
Overhead, inclusief omslagrente 235.000
Totale kosten 732.000
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 434.500
Dekkingspercentage 59%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Voor de kosten die de gemeente maakt voor de twee markten in Barendrecht worden marktgelden in rekening gebracht aan standplaatshouders. De kosten en opbrengsten zijn als volgt:

Marktgelden

Berekening kostendekkendheid marktgelden 2020
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 7.300
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 45.400
Netto kosten van de activiteit 52.700
Toe te rekenen kosten
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 1.300
Overhead, inclusief omslagrente 5.900
Totale kosten 59.900
Opbrengst marktgelden 55.200
Dekkingspercentage 92%

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor geheel of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.

 

In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor kwijtschelding:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2020
Rioolheffing 140.700
Afvalstoffenheffing 131.300
Totaal 272.000

Woonlasten (lokale lastendruk)

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk)

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) inzichtelijk gemaakt.

Omschrijving 2019 2020 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
A1: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 60,00 60,00 0,00 0,00%
Afval 169,32 171,68 2,36 1,39%
Totaal 229,32 231,68 2,36 1,03%
B1: Tweerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik 115,32 115,32 0,00 0,00%
Afval 264,48 268,18 3,70 1,40%
Totaal 379,80 383,50 3,70 0,97%
C1: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik 177,00 177,00 0,00 0,00%
Afval 309,48 313,82 4,34 1,40%
Totaal 486,48 490,82 4,34 0,89%
A2: Eénpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 263.000*
Rioolgebruik 60,00 60,00 0,00 0,00%
Afval 169,32 171,68 2,36 1,39%
OZB-eigendom 281,09 283,51 2,42 0,86%
Totaal 510,41 515,19 4,78 0,94%
B2: Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 263.000*
Rioolgebruik 115,32 115,32 0,00 0,00%
Afval 264,48 268,18 3,70 1,40%
OZB-eigendom 281,09 283,51 2,42 0,86%
Totaal 660,89 667,01 6,12 0,93%
C2: Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 263.000*
Rioolgebruik 177,00 177,00 0,00 0,00%
Afval 309,48 313,82 4,34 1,40%
OZB-eigendom 281,09 283,51 2,42 0,86%
Totaal 767,57 774,33 6,76 0,88%
* Gemiddelde WOZ-waarde woning in 2019 volgens de Waarderingskamer
Bron: www.waarderingskamer.nl

Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

Om de woonlasten in de gemeente Barendrecht te kunnen vergelijken, wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde COELO-Atlas (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). Uit de gemeentelijke belastingtarieven wordt jaarlijks een samenvattend getal afgeleid, dat weergeeft hoe hoog deze lasten zijn. We gaan hierbij uit van een meerpersoonshuishouden in een woning met een voor die gemeente gemiddelde waarde.

Tarieven per gemeente 2019
Gemeente afvalstoffenheffing rioolheffing OZB tarief gemiddelde woningwaarde woonlasten
Barendrecht 309,48 177,00 0,1138% 263.000 815
Zwijndrecht 354,00 298,08 0,1210% 182.000 869
H.I. Ambacht 326,16 179,52 0,1202% 234.000 810
Ridderkerk 262,80 156,72 0,1249% 195.000 685
Albrandswaard 236,36 270,48 0,1343% 266.000 908