6. § Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente Barendrecht heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1-1-2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

 

 

VRR

Terug naar navigatie - VRR
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang (Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer.
5. Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
6. Deelnemende partijen 15 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR
7. Bestuurlijk belang Burgemeester Van Belzen is lid van het Algemeen Bestuur (+1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente.
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 2.202.900
9. Eigen vermogen 01-01-2020: €  10.265.000
31-12-2020: €  10.652.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: €  59.971.000
31-12-2020: €  60.147.000
11. Financieel resultaat 2020: € 647.000
12. Risico's Budget van het beheer van de samengevoegde meldkamers is naar beneden bijgesteld (lagere rijksbijdrage). Het is nu nog onduidelijk wat de consequenties zijn. De invoering van de omgevingswet geeft onduidelijkheid of er een stijging zal plaatsvinden van het aantal incidenten. Naar verwachting zullen de kosten toenemen.
13. Ontwikkelingen Overname aandelenpakket bios-groep AZRR. Het vinden van gekwalificeerd ambulancepersoneel heeft de grootste aandacht gehad. Er is voldoende personeel, er is echter nog wel een opleidingstraject nodig, zodat niet iedereen direct inzetbaar is. Tweede loopbaanbeleid als gevolg van het verder opschuiven van pensioengerechtigde leeftijd. Uiterlijk in 2021 is er meer duidelijkheid over. De financiële consequenties zijn tot 2025 gedekt.

SVHW

Terug naar navigatie - SVHW
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Klaaswaal
4. Doelstelling en openbaar belang Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ.
5. Relatie met programma Algemene Dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen Een Waterschap, RAD en 20 gemeenten
7. Bestuurlijk belang Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP), het Algemeen- en Dagelijks Bestuur: 1 lid (wethouder Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 412.000
9. Eigen vermogen 01-01-2020: €  900.000
31-12-2020: €  800.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: €  5.884.000
31-12-2020: €  5.524.000
11. Financieel resultaat 2020: - € 35.000
12. Risico's Wijziging van wettelijke bepalingen, zoals de Invorderingswet en het uiteindelijke resultaat van de toekenning van proceskostenvergoedingen voor bezwaar- en beroepsprocudures.
13. Ontwikkelingen In 2020 ontwikkelt SVHW zijn dienstverlening in lijn met de externe ontwikkelingen (o.a. digitale agenda 2020 en de Informatiemaatschappij) door, waarbij nieuwe communicatiekanalen zoals Whatsapp en chat overwogen worden.

DCMR

Terug naar navigatie - DCMR
Gemeenschappelijke Regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Schiedam
4. Doelstelling en openbaar belang Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente t.a.v. de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit.
5. Relatie met programma 3 Verduurzamen
6. Deelnemende partijen 15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland
7. Bestuurlijk belang 1 lid Algemeen Bestuur (wethouder De Jonge).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 590.700
9. Eigen vermogen 01-01-2020: €  2.711.000
31-12-2020: €  2.551.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: €  10.000.000
31-12-2020: €  10.000.000
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Controle over en sturing op het financieël resultaat.
13. Ontwikkelingen De invoering van de Omgevingswet vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. Daarnaast blijft DCMR ook in 2020 werken aan verbetering van de werkprocessen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

GGD

Terug naar navigatie - GGD
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: Een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking.
5. Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
6. Deelnemende partijen Gemeenten regio Rijnmond
7. Bestuurlijk belang De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur (wethouder Roopram).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 352.100
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet van toepassing
31-12-2020: Niet van toepassing
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet van toepassing
31-12-2020: Niet van toepassing
11. Financieel resultaat 2020: Niet van toepassing
12. Risico's De GGD-RR is onderdeel van het concern gemeente Rotterdam. Rotterdam is volledig risicodrager van de GGD-RR en de GR.
13. Ontwikkelingen Er is de ambitie om te komen tot een regionaal preventieakkoord.

NRIJ

Terug naar navigatie - NRIJ
Gemeenschappelijke Regeling voor het Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Schiedam
4. Doelstelling en openbaar belang Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden in IJsselmonde.
5. Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
6. Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido Ambacht, Ridderkerk, Rotterdam, Zwijndrecht en provincie Zuid-Holland
7. Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur (wethouder Luijendijk).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 349.600
9. Eigen vermogen 01-01-2020: € 3.416.000
31-12-2020: € 3.429.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: € 1.760.000
31-12-2020: € 1.794.000
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Door teruglopende bijdragen van uitgetreden partijen te weinig inkomsten voor kwalitatief goed beheer van groen- en recreatiegebieden in beheer van het NRIJ.
13. Ontwikkelingen In het najaar van 2019 wordt besloten over de taken die het NRIJ blijft doen en welke maatregelen genomen worden om sturing en efficiëntie te verbeteren. Een Kwartiermaker is op zoek naar bezuinigingskansen.

GRJR

Terug naar navigatie - GRJR
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten.
5. Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
6. Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam
7. Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur (wethouder Roopram)
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 5.635.000
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Deelnemende gemeenten zijn alle 15 volledig risicodragend.
13. Ontwikkelingen De jaarrekening van 2018 kende een forse overschrijding van circa € 15 miljoen. Dit resulteert in een gewijzigde begroting voor 2019 en een begroting voor 2020 die ruim € 20 miljoen hoger is. In juni 2019 zijn knelpunten geconstateerd op perceel E die maken dat nu al de risicoreservering is ingezet. In het najaar zal duidelijk worden of een tweede begrotingswijziging voor 2019 en een begrotingswijziging voor 2020 noodzakelijk is.

GRNR

Terug naar navigatie - GRNR
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Ridderkerk
4. Doelstelling en openbaar belang De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. De GRNR heeft de opdracht om een 96 hectare groot bedrijventerrein, de daarbij horende ontsluiting en de aanleg van een groene corridor te realiseren in Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk.
5. Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
6. Deelnemende partijen Barendrecht, Ridderkerk, Rotterdam
7. Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit de wethouders (De Jonge en Proos), elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks.
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 0
9. Eigen vermogen 01-01-2020: € 0
31-12-2020: € 0
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: € 141.949.000
31-12-2020: € 146.490.000
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Vertraagde verkopen, lagere verkoopprijs, hogere kosten civieltechnische werkzaamheden.
13. Ontwikkelingen Verkoop bedrijventerreinen. Voorbereiding reconstructie IJsselmondse Knoop

BAR

Terug naar navigatie - BAR
Gemeenschappelijke Regeling BAR-Organisatie
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Barendrecht
4. Doelstelling en openbaar belang Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisatie de bugers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. Er wordt invulling gegeven op zeven inhoudelijk verbindende thema's van de drie gemmenten. Deze thema's zijn: Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit.
5. Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
6. Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk
7. Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten wethouder Schaap en burgemeester Van Belzen, de voorzitter meegerekend.
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 29.253.700
9. Eigen vermogen 01-01-2020: € 0
31-12-2020: € 788.100
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: € 9.448.600
31-12-2020: € 10.081.500
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Aansprakelijkheidsstelling, risico’s i.h.k.v. (loon) belastingregelgeving en ICT risico’s (continuïteit bedrijfsvoering, beveiliging).
13. Ontwikkelingen BAR 2020 is een belangrijke ontwikkeling. Daarnaast Fundament Maatschappij en afhankelijk van de besluitvorming gaat ook Strategische Personeels Planning in 2020 een belangrijke rol spelen.

MRDH

Terug naar navigatie - MRDH
Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang Verbetering Economisch Vestigingsklimaat en Bereikbaarheid van de regio.
5. Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
6. Deelnemende partijen 23 gemeenten
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur door burgemeester Van Belzen.
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 130.300
9. Eigen vermogen 01-01-2020: € 22.512.400
31-12-2020: € 28.662.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: € 1.246.846.000
31-12-2020: € 1.081.366.000
11. Financieel resultaat 2020: € 6.149.600
12. Risico's Financiële problemen bij een vervoerbedrijf. Vermindering van rijksbijdragen en vermindering vaninvesteringsruimte. Tegenvallers bij investeringen in infrastructuur. Discussie over uittreding van gemeentes. Imagoschade.
13. Ontwikkelingen Reguliere OV-exploitatie. De realisatie van de Rotterdamsebaan (weg tussen A13 en Den Haag).

Landschapstafel

Terug naar navigatie - Landschapstafel
Landschapstafel IJsselmonde
2. Rechtsvorm Bestuursovereenkomst
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang 1. Komen tot afstemming van beleid, uitvoering en monitoring ten aanzien van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde ten einde de kwaliteit van het landschap in stand te houden c.q. te verbeteren; 2. Samen werken aan het Uitvoeringsprogramma ‘Groen IJsselmonde’ om een stimulans te geven aan en te komen tot een recreatief aantrekkelijk, toegankelijk en bruikbaar groen landschap, waardoor ook kan worden bijgedragen aan de economische ontwikkeling van IJsselmonde; 3. Inzetten op afstemming van het beheer van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde, het stellen van kaders voor het beheer en streven naar een verbetering van de efficiëntie in beheer in overleg met de terreinbeherende instanties.
5. Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
6. Deelnemende partijen Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam.
7. Bestuurlijk belang 1 lid in bestuur (wethouder Luijendijk)
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 24.200
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet van toepassing
31-12-2020: Niet van toepassing
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet van toepassing
31-12-2020: Niet van toepassing
11. Financieel resultaat 2020: Niet van toepassing
12. Risico's Geen.
13. Ontwikkelingen Er is een gezamenlijke Groenvisie opgesteld.

CJG

Terug naar navigatie - CJG
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond
2. Rechtsvorm Stichting
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid.
5. Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
6. Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne.
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang (wethouder Roopram).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 1.553.200
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's Onzekerheid verlening van subsidies/ informatiebeveiliging (risico op datalek)/ onverwachte kostenstijgingen door overheidsmaatregelen/ beperkte omvang eigen vermogen/ arbeidsmarkt zorgprofessionals/ toekomstig profiel personeel versus huidig personeelsbestand.
13. Ontwikkelingen Een belangrijk speerpunt is de verdere uitrol en inbedding van het programma CJG Next. Dit programma staat volledig in het teken van het verder differentiëren van de dienstverlening. Een andere speerpunten betreft het verder invoeren van een nieuwe klantbenadering, passend bij de opvoeders en jongeren van nu, zodat de doelgroep zich beter geholpen voelt. Daarnaast wordt gewerkt aan het verder uitbouwen van de dienstverlening in het preventieve veld.

Eneco

Terug naar navigatie - Eneco
Eneco
2. Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang Eneco Groep (Energiebedrijf) is een internationaal energieservicebedrijf dat energie en aanvullende diensten verkoopt met focus op duurzaamheid en innovatie. Eneco zorgt voor een financiële opbrengst (dividend). Na de geplande verkoop van de aandelen (eind 2020) zal deze opbrengst vanaf 2021 vervallen.
5. Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen 53 gemeenten
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouder Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 0
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's Eneco heeft een hoger risicoprofiel (dan Stedin) als gevolg van externe marktfactoren en concurrentie. Deze externe factoren kunnen van invloed zijn op toekomstige financiële resultaten. Er is sprake van een zeer competitieve markt met beweging in de klantenportefeuille door fluctuaties in stroom- en gasprijzen.
13. Ontwikkelingen Eneco staat te koop. Aspecten als een goede prijs, voortzetten duurzaamheid en behoud van werkgelegenheid zijn als criteria vastgelegd in de verkoopvoorwaarden. De kans op een duurzame voorzetting van Eneco is daarmee maximaal geborgd. Begin 2020 volgt een eind-verkoopvoorstel aan alle gemeenten afzonderlijk op basis van één uit-onderhandelde bieding van één partij of consortium van partijen.

NV BAR Afvalbeheer

Terug naar navigatie - NV BAR Afvalbeheer
NV BAR Afvalbeheer
2. Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
3. Vestigingsplaats Rhoon
4. Doelstelling en openbaar belang Inzameling huishoudelijke afvalstoffen.
5. Relatie met programma 3 Verduurzamen
6. Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk
7. Bestuurlijk belang 1 lid de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouder Schaap).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 2.435.000
9. Eigen vermogen 01-01-2020: € 300.000
31-12-2020: € 300.000
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: € 0
31-12-2020: € 0
11. Financieel resultaat 2020: € 0
12. Risico's Beperkt. De NV kent vooral bedrijfsvoeringsaangelegenheden. Als gevolg van het ontbreken van een reservepositie zijn de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk achtervang voor risico's.
13. Ontwikkelingen De NV is voornemens aandelen te nemen in Irado en op bedrijfsvoeringaspecten de samenwerking te zoeken. De NV heeft de opdracht ingaande 2020 zorg te dragen voor de verwerking van huishoudelijk restafval. Het jaar 2020 staat in het teken van de uitrol van de afvalbeleidsplannen.

Stedin

Terug naar navigatie - Stedin
Stedin
2. Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt dit voor financiële opbrengsten (dividend).
5. Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen 53 gemeenten
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouder Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 0
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is sprake van dalende gereguleerde nettarieven. In combinatie met een fors investeringsprogramma als gevolg van de energietransitie zal het dividend de komende jaren onder druk staan.
13. Ontwikkelingen De financierbaarheid van de energietransitie is een lastige discussie. Zowel vanuit aandeelhouders- als uit ondernemingsperspectief. De ambities uit het Klimaatakkoord zullen een enorme maatschappelijke inspanning vragen. Voor Stedin leidt dit in ieder geval tot een fors hoger investeringsprogramma voor de komende 15 jaar vanwege de energietransitie. Om dit te realiseren is aanpassing van de huidige strategie nodig. Een verdere focus op de netbeheerderstaken en een evaluatie van het wel of niet behouden van commerciële onderdelen binnen Stedin Groep zijn daarbij onvermijdelijk.

Zwembad Inge de Bruijn

Terug naar navigatie - Zwembad Inge de Bruijn
Sportfondsenbad Inge de Bruijn
2. Rechtsvorm Besloten Vennootschap
3. Vestigingsplaats Barendrecht
4. Doelstelling en openbaar belang Het Inge de Bruijn zwembad is één van de voorzieningen op het gebied van sporten en bewegen voor en door de Barendrechtse inwoners.
5. Relatie met programma 5 Ontspannen
6. Deelnemende partijen Barendrecht
7. Bestuurlijk belang 2 leden in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouders Schaap en Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 840.800
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's Teruglopende bezoekersaantallen waardoor de omzet zal dalen.
13. Ontwikkelingen Het Inge de Bruijn Zwembad heeft de komende jaren te maken met hogere kosten ten gevolge van o.a. het Sportbesluit, niet verrekenbare btw en hogere energiekosten. In de exploitatiebegroting 2020 wordt de onderhoudsvoorziening daarom iets getemporiseerd om deze de jaren erna weer naar het gewenste niveau op te gaan bouwen.

BNG

Terug naar navigatie - BNG
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging.
5. Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen 401 gemeenten
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouder Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 0
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's De BNG krijgt te maken met meer concurrentie. Mede door de lage rente gaan institutionele beleggers op zoek naar veilige beleggingen die toch een redelijk rendement opleveren. Onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten.
13. Ontwikkelingen De kredietvraag van decentrale overheden stijgt weer t.o.v. vorig jaar. Daarentegen blijft de verwachte toename van de vraag vanuit de corporatiesector achter.

Evides

Terug naar navigatie - Evides
Evides Waterbedrijf
2. Rechtsvorm Besloten Vennootschap
3. Vestigingsplaats Rotterdam
4. Doelstelling en openbaar belang Evides draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied waar onze gemeente deel van uit maakt en heeft daarom openbaar nut voor onze inwoners en bedrijven. Levering drinkwater aan 2,5 miljoen klanten en het bedrijfsleven in Zeeland, het zuidwesten van Zuid-Holland en de Brabantse Wal. Daarnaast biedt Evides industriewaterdiensten op maat aan grote industriële klanten in onder meer Nederland, België en Duitsland. Onze gemeente bezit een zeer bescheiden deel van het totale aandelenkapitaal dat jaarlijks dividend op brengt (financieel belang).
5. Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen Gemeenten 21 stuks in Zuid-Holland Zuid) en Provincies.
7. Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (wethouder Bults).
8. Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2020 is: € 0
9. Eigen vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
10. Vreemd vermogen 01-01-2020: Niet bekend
31-12-2020: Niet bekend
11. Financieel resultaat 2020: Niet bekend
12. Risico's Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten.
13. Ontwikkelingen De RvC van de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) en haar Zeeuwse aandeelhouders zijn van mening dat hun aandelen zo spoedig mogelijk rechtstreeks in publieke handen moeten komen van Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland zonder dat die aandelen eerst formeel moeten worden aangeboden aan B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE). Verhanging van de aandelen zal volgens planning in 2019 plaatsvinden.