Specificatie realistisch begroten

Realistisch begroten

Terug naar navigatie - Realistisch begroten
Realistisch begroten
Nr. Omschrijving ombuiging Toelichting Wat verandert er ten opzichte van de huidige situatie? Impact op samenleving Toelichting Impact Bedrag jaarlijkse besparing
1 Inkomsten degeneratie Wegen hoger begroten Begrote inkomsten in lijn brengen met verwachting. Degeneratie is de versnelde achteruitgang in kwaliteit van de wegverharding door het graven van sleuven. Degeneratiekosten zijn de vergoedingen, die moeten worden betaald per strekkende meter sleuf of per lasgat. Deze vergoeding moet worden betaald voor door degeneratie veroorzaakte levensduurverkorting op basis van de rehabilitatiekosten aan het einde van de levensduur van de verhardingsconstructie. Komende jaren wordt meer graafwerk verwacht. Daardoor komen meer vergoedingen binnen. Er komt dus meer geld voor dagelijks onderhoud wegen ter beschikking. Huidige begroot budget: € 80.000 Begroot na ombuiging: € 180.000,- Laag De door graafwerk veroorzaakte levensduurverkorting leidt tot eerder (plaatselijk) herstel van de wegverharding. Herstelwerk van nu is circa 7 jaar geleden veroorzaakt. Dat betekent dat op basis van meer binnenkomende vergoedingen in 2019 t/m 2023 in de jaren na 2023 meer onderhoud te verwachten is. 100.000
2 Budget bestemmingsplannen Beperkt aframen Is reeds een beperkt budget, maar naar verwachting niet volledig noodzakelijk tot komst omgevingswet en bijbehorende ruimtelijke stukken (omgevingsplan). Vanaf de komst van de Omgevingswet in 2021 is dit budget wel nodig voor de herziening van bestemmingsplannen. In 2019-2020 is dit nog niet aan de orde. Laag Geen ruimte voor 'eigen' projecten of opvangen tegenvallers, verwachting dat dit nodig is, is echter laag. 15.000
3 Schade aan gemeente- / BAR -eigendommen straatmeubilair Minder schades budgetteren De begrote schadebedragen zijn al jaren hoger dan de daadwerkelijke benutting. Vandaar begroting aframen. Huidige begroting : € 11.500 Begroting 2019-2023 na ombuigingsvoorstellen: € 6.500 Laag Als er grote schade voorkomt, dan wordt dit verantwoord in de P&C producten. 5.000
4 Overige algemene kosten / bestrijding wespen Bestrijding wespen stoppen Bestrijding van wespen is geen wettelijke verplichting. Rattenbestrijding wel. Het grootste gedeelte van het budget gaat naar rattenbestrijding (ook preventief). Laag Inwoners, scholen en instellingen kunnen zelf een particuliere wespenbestrijder inroepen. Het afgelopen jaar was een rijk wespenjaar, waardoor veel aanvragen zijn binnengekomen. 5.000
5 Minder Bijstandsuitkeringen (wet BUIG) Volgen van de landelijke trend oplopend tot collegeprogramma (- 10% tov 2018). Dus voor 2019 op 2,5%, 2020 op 5%, 2021 op 7,5% en 2022 op 10% In het fundament is opgenomen dat we de landelijke trend willen volgen (dit is anno 2019 -5%). De doelstelling van het collegeprogramma is ambitieuzer dan dit. Effect is dat meer inzet (investering) moet zijn op aantal klantmanagers en re-integratiebudgt. Er zit een verband tussen dit voorstel en re-integratiebudget. Huidige begroting ca € 7.100.000. Laag De impact zelf is laag, want we helpen inwoners aan een baan. Echter het ambitieniveau is hoog. En vereist een kleine investering. Daarnaast wordt in deze berekening rekening gehouden met een constante inkomst van het Rijk ten hoogte van 7 mln euro. Dit is onzeker naar de toekomst toe, omdat vanuit de VNG er een onderzoeksvraag ligt bij het Rijk naar een ander verdeelmodel . 350.000
6 Meer inzet op oneigenlijk gebruik zorg/handhaving en toezicht Door sterker in te zetten op handhaving en toezicht kan jaarlijks netto € 100.000 worden verhaald / minder aan zorgkosten worden betaald. Dit betekent wel dat geïnvesteerd moet worden in fte. We verwachten dat het bedrag van € 100.000 een minimum is. Er zijn echter geen benchmarkgegevens voorhanden om dit te toetsen. Door meer controle en handhaving minder oneigenlijk gebruik van de zorg. Laag n.v.t. 100.000
7 Aframen schuldhulpverlening Aframen budget (naar gemiddelde 2015-2018) Het budget is in de jaren 2016, 2017 en 2018 niet volledig benut. Gemiddeld bleef € 30.000 over. Let wel, dit betreft een wettelijke taak, wanneer inwoners er een beroep op doen moet ernaar gehandeld worden. In 2019 en 2020 wordt nagegaan of dit anders georganiseerd wordt. Hoog Het betreft een wettelijke taak. De kans dat na aframing alsnog bijgeraamd moet worden is hoog. 30.000
8 BAR ombuigingen Structureel overschot maatwerk € 100.000, en omzetten inhuur naar vast personeel € 110.000. Externe inhuur binnen de Barendrechtse programma's bedroeg over 2018: € 1.413.000 Overschot maatwerk wordt benut en de flexibele schil van medewerkers wordt verkleind. Laag Geen impact voor de maatschappij. 200.000
9 Bijstellen OZB inkomsten Prognose bijstellen: inkomsten OZB Jaarlijkse stijging van 2% opnemen. In 2018 € 268.000 meer ontvangen dan begroot. Laag Geen. 200.000
10 Reserve Openbare verlichting opheffen Stoppen Jaarlijkse dotatie reserve openbare verlichting Vernieuwing van lichtmasten en vervanging van lamp naar LED vinden nog maar op zeer beperkte schaal plaats. Grootschalige vervangingen/vernieuwingen zijn al in de begroting opgenomen. Laag De investeringen voor vernieuwing en vervanging van lichtmasten zijn opgenomen in de begroting. De jaarlijkse dotatie hoeft daarom niet meer plaats te vinden. 190.300
11 Bijstellen OZB inkomsten Prognose bijstellen: inkomsten OZB Er is nu voorzichtig ingeschat welke voorraad er nieuw bijkomt. Deze inschatting wordt reeëler gemaakt. Laag Geen. 50.000
12 Huur begraafplaats Den Ouden Dijck verhogen Exploitatieverhoging aula Ophogen is reëel. Begroting wordt in lijn gebracht met realisatie. Huidige begroting: € 19.200 Begroting 2020-2023 na ombuigingsvoorstellen: € 29.200 Laag geen. 10.000
Totaal realistisch begroten 1.255.300