Financieel meerjarenperspectief 2021-2024

Financieel meerjarenperspectief 2021-2024

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief 2021-2024

Het financieel meerjarenperspectief  ziet er als volgt uit:

2021 2022 2023 2024
Beginstanden vanuit Begroting 2020-2023 -203.800 -381.200 -264.700 -264.700
overschot overschot overschot overschot
Gebouw De Dubbeldekker 40.000 40.000 40.000 40.000
Belastingen MFA Zichtwei -14.000 -14.000 -14.000 -14.000
Huuropbrengsten sporthal De Bongerd -22.500 -22.500 -22.500 -22.500
Belasting gronden 20.000 20.000 20.000 20.000
Vergunningen kabels en leidingen -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
Kwijtscheldingen rioolheffing -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
Kwijtscheldingen (gesloten financiering) 25.000 25.000 25.000 25.000
Vennootschapsbelasting -33.300 -33.300 -33.300 -33.300
Storting voorziening dubieuze debiteuren 85.000 85.000 85.000 85.000
Structurele mutaties jaarrekening 2019 65.200 65.200 65.200 65.200
Opvang zwerfdieren 26.300 26.300 26.300 26.300
Bestuursovereenkomst Samenwerkingsverband Wonen 21.000 21.000 21.000
Periodieken (bijdrage GR BAR) 100.100 100.100 100.100 100.100
Wet verplichte GGZ (bijdrage GR BAR) 20.000 20.000 20.000 20.000
Vergoedingen college- en raadsleden 22.900 22.900 22.900 22.900
Aankoop Edudelta 126.000 126.000 126.000 126.000
Huisvesting 't Plein 25.800 25.800 25.800 25.800
Vergoeding parkeerterrein Bethelkerk -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 119.900 119.900 119.900 119.900
Doelgroepenvervoer 131.700 131.700 131.700
Wmo uitvoering a.g.v. invoering Wet verplichte GGZ 25.500 25.500 25.500 25.500
Lokale Jeugdhulp 588.800 588.800 588.800 588.800
Omgevingsvisie 35.000
Structurele mutaties 1e Tussenrapportage 2020 1.228.000 1.193.000 1.193.000 1.040.300
Saldo na 1e Tussenrapportage 2020 1.089.400 877.000 993.500 840.800
tekort tekort tekort tekort
1 Wmo voorzieningen 135.500 135.500 135.500 135.500
2 Wmo huishoudelijke verzorging ZIN 283.000 283.000 283.000 283.000
3 Wmo begeleiding en overige in natura 58.200 58.200 58.200 58.200
4 GR Jeugdhulp Rijnmond 500.000 500.000 500.000 500.000
5 Dividend Stedin 150.000 150.000
6 Inflatie GR BAR-organisatie (Begroting 2021) 49.000 49.000 49.000 49.000
7 Accountantskosten GR BAR-organisatie (Begroting 2021) 17.000 17.000 17.000 17.000
8 Uitvoering Wet Electronische Publicaties en Wet Open Overheid GR BAR-organisatie (Begroting 2021) 46.000 46.000 46.000 46.000
9 Verhoging opleidingsbudget GR BAR-organisatie (Begroting 2021) 52.000 52.000 52.000 52.000
10 Medewerkersonderzoek GR BAR-organisatie 10.000 10.000 10.000 10.000
11 Decembercirculaire 2019 Algemene Uitkering -85.000 -114.000 -161.000 -212.000
12 Accountantskosten Barendrecht 40.000 40.000 40.000 40.000
13 GIDS GR BAR-organisatie 70.000 70.000 70.000 70.000
14 Investeringssubsidie kleedkamers Smitshoek 2.200 2.200 2.200
15 Exploitatiekosten zwembad Inge de Bruijn 200.000 200.000
16 Nieuwe cao gemeenten GR BAR-organisatie 340.000 340.000 340.000 340.000
17 Omgevingswet GR BAR-organisatie 100.000 100.000 100.000 100.000
18 Barendrecht > 50.000 inwoners 150.000
19 Procesplan preventief jeugdbeleid 150.000 150.000 50.000
20 Project verduurzaming Vastgoed 3.000 72.000 6.000 -50.000
21 Onderhoud Gaatkensplas 38.000 38.000 38.000
Mutaties Voorjaarsnota 2021 2.118.700 2.198.900 1.635.900 1.628.900
Saldo na Voorjaarsnota 2021 3.208.100 3.075.900 2.629.400 2.469.700
tekort tekort tekort tekort
22 Algemene uitkering -980.000 -1.533.000 -2.422.000 -3.777.000
23 Afzondering lasten nieuwe Wet Inburgering 50.000 50.000 50.000 50.000
24 Afzondering stelpost inflatie 2024 400.000
25 Periodieken GR BAR-organisatie 100.000 100.000 100.000 100.000
26 Personeelslasten Barendrecht 57.100 57.100 57.100 57.100
27 Bijdragen Gemeenschappelijke Regelingen 73.200 73.200 73.200 73.200
28 Veiligheid 71.800 71.800 71.800 71.800
29 Wegvallen dividend Eneco 300.000 300.000 300.000 300.000
Dekking dividend Eneco uit Algemene Reserve -300.000 -300.000 -300.000
30 Opbrengst OZB en hondenbelasting -262.200 -262.200 -262.200 -262.200
31 Inzet in wijkteams 193.500
32 Lokale Jeugdhulp 300.000 300.000 300.000 300.000
33 Afschrijvingslasten investeringen -119.700 -94.900 101.900 169.200
34 Leges burgerzaken -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
35 BTW toerekening Afval -324.500 -303.500 -294.200 -294.200
36 Aanbesteding openbaar groen 600.000 600.000 600.000 600.000
37 Klimaatplannen 652.100 1.119.800 1.097.400 963.000
Dekking reserve klimaatgelden -250.000
38 AutoMaatje 30.000 30.000
Mutaties na Voorjaarsnota 2021 171.300 188.300 -547.000 -1.269.100
Minimabeleid 48.700 48.700 48.700 48.700
Wmo voorzieningen 90.000 90.000 90.000 90.000
Wijkoverleg -16.000 -16.000 -16.000 -16.000
Structurele mutaties 2e Tussenrapportage 2020 122.700 122.700 122.700 122.700
Saldo Begroting 2021, meerjarenraming 2022-2024 3.502.100 3.386.900 2.205.100 1.323.300
tekort tekort tekort tekort

De structurele mutaties uit de Jaarrekening 2019 en 1e Tussenrapportage 2020 worden hier niet meer toegelicht. Hiervoor verwijzen wij u naar deze documenten die op 7 juli 2020 door de gemeenteraad zijn vastgesteld. De mutaties uit de Voorjaarsnota 2021 worden hier wel toegelicht, omdat deze niet opgenomen waren in de Voorjaarsnota als kaderstellend stuk op hoofdlijnen. Voor de mutaties uit de 2e Tussenrapportage 2020 verwijzen wij u naar de 2e Tussenrapportage 2020 die gelijktijdig met de Begroting 2021 wordt behandeld.

Mutaties Voorjaarsnota 2021

Terug naar navigatie - Mutaties Voorjaarsnota 2021

1. Wmo voorzieningen
2. Wmo huishoudelijke verzorging ZIN
3. Wmo begeleiding en overige in natura
De aanvragen voor Wmo voorzieningen (vervoer/rolstoel/woniningaanpassingen) en de opdrachten voor ondersteuning aan inwoners (Wmo ZIN en Wmo begeleiding)) laten de afgelopen jaren een stijgende trend zien. Dit komt zowel door brede maatschappelijke trends (vergrijzing, langer thuis blijven wonen, ambulantisering, verzilveringsgraad), als door de invoering van het abonnementstarief (meer aanvragen, ook vanuit de hogere inkomensklassen). Door de lage eigen bijdrage is de drijfveer om een beroep te doen op het eigen netwerk steeds kleiner. De doorstroom naar de Wlz is door het grote verschil in eigen bijdrage moeilijker te realiseren.

4. GR Jeugdhulp Rijnmond
Het aantal trajecten voor zorg in natura voor lokale jeugdhulp neemt toe. Belangrijke oorzaak van deze toename is de verschuiving van zwaardere zorgvormen naar lichtere en lokaal gecontracteerde vormen van jeugdhulp. Dit geldt voor hulp en ondersteuning van jeugdigen met een beperking en basis GGz. Het gaat om een toename in het aantal cliënten, maar ook om een toename van de kosten per cliënt, specifiek voor jeugdigen met een beperking.

5. Dividend Stedin
De dividendinkomsten die wij ontvangen van Stedin staan de komende jaren onder druk, met name door forse investeringen door de energietransitie. Deze door maatregelen van de overheid gedreven investeringen leggen een grote druk op het financiële profiel van de gehele netbeheersector, maar bij Stedin in het bijzonder. Het probleem zit met name in de negatieve kasstroom en het voorfinancieren van allerlei fors gestegen kosten. Om deze reden ramen wij de begrote dividendinkomsten voor 2021 en 2022 af naar nul.

Begroting 2021 GR BAR-organisatie

Onderstaande posten nr. 6 t/m 9 zijn opgenomen in de Begroting 2021 van de GR BAR-organisatie. In de zienswijze op de Begroting 2021 van 2 juni 2020 heeft de gemeenteraad aangegeven in te kunnen stemmen met deze budgetverhogingen. De Begroting 2021 is op 7 juli 2020 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GR BAR-organisatie.

6. Inflatie GR BAR-organisatie
Afgesproken is dat de GR BAR door de gemeenten wordt gecompenseerd voor de inflatie. Het percentage van 1,6% is gebaseerd op de prognose van het CPB van maart 2020. Voor de meerjarenraming (2022 - 2024) worden constante prijzen gehanteerd. Het aandeel voor Barendrecht is € 49.000.

7. Accountantskosten GR BAR-organisatie
Het huidige contract met de accountant zou in 2020 aflopen. Er is gebruik gemaakt van de mogelijkheid dit te verlengen tot 15 juli 2021 voor het boekjaar 2020. Daarna wordt opnieuw aanbesteed voor de controle vanaf 2021. De kosten zijn wel toegenomen als gevolg van nieuwe regelgeving, hogere controle-eisen en indexering. Het aandeel voor Barendrecht is € 17.000.

8. Uitvoering Wet Electronische Publicaties en Wet Open Overheid GR BAR-organisatie
Per 1 januari 2021 treedt de verbrede Wet elektronische publicaties in werking. Tevens wordt voorzien in een spoedige inwerkingtreding van de Wet open overheid. Genoemde nieuwe wetgeving voorziet in een stevige toename van verplichte publicatie. In het najaar van 2019 is tot een nieuw klachtenproces besloten, waarvan het beter organiseren van de klachtencoördinatie een onderdeel vormt. De coördinatorrol die daarin zit verwerkt kan niet binnen de bestaande formatie worden georganiseerd. Het aandeel voor Barendrecht is € 46.000.

9. Verhogen opleidingsbudget GR BAR-organisatie
Vanaf 2021 is het plan om het jaarlijkse opleidingsbudget te fixeren op 1,5% van de begrote loonkosten. In het kader van de organisatieontwikkeling BAR2020 wordt meer geïnvesteerd in medewerkers (meer aandacht voor de medewerker). Hierbij hoort ook het investeren in ontwikkelmogelijkheden, want medewerkers bepalen ten slotte de kwaliteit van de organisatie. Oorspronkelijk was het opleidingsbudget een afgeleide van het loonkostenbudget. Maar sinds de oprichting van de GR BAR op 1 januari 2014 is dit losgelaten. Hierdoor zijn de opleidingsbudgetten relatief minder geworden, want het aantal medewerkers (loonkosten) steeg terwijl het opleidingsbudget gelijk bleef. Ook is in het kader van de taakstelling diverse malen een (structurele) korting toegepast op het opleidingsbudget. Bovengenoemde feiten stroken niet met de ambities die de GR BAR heeft. Door het opleidingsbudget structureel te verhogen kan de kwaliteit van de organisatie blijvend ontwikkeld en geborgd worden. Het aandeel voor Barendrecht is € 52.000.

10. Medewerkersonderzoek GR BAR-organisatie
Dit betreft kosten voor een jaarlijks te houden medewerkersonderzoek. Het aandeel voor Barendrecht is € 10.000.

11. Decembercirculaire 2019 Algemene Uitkering
Over de gevolgen van de decembercirculaire 2019 Algemene Uitkering is de gemeenteraad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 21 januari 2020.

12. Accountantskosten Barendrecht
Vanwege nieuwe regelgeving en strengere controle eisen vallen de accountantskosten voor Barendrecht structureel hoger uit.

13. GIDS GR BAR-organisatie
De bestuurlijke GIDS is de weergave van de aanpak die het cluster Maatschappij heeft ontwikkeld om de bedrijfsvoering aan te laten sluiten bij de volgende maatschappelijke opgaven: integraal en gebiedsgericht werken, de beweging van zware naar lichte zorg, versterken preventie, uitgaan van eigen kracht van mensen en stevig (wijk)netwerk opbouwen. Het betreft kosten voor de volgende applicaties:

  • E-diensten
    Dit is een applicatie waarmee de aanvragen digitaal kunnen worden verwerkt. Het is gericht op gebruikersvriendelijkheid voor onze inwoners, een efficiënter verloop van het proces en de rechtmatigheid;
  • Talentmatch
    Dit is een applicatie waarbij digitaal een match kan worden gemaakt tussen bijstandsgerechtigden en vacatures / opleidingen et cetera. Het is gericht op een efficiënter verloop van het proces en een snellere uitstroom van het bestand;
  • Digitalisering Post
    Dit is niet alleen van toepassing voor het cluster Maatschappij, maar is BAR-breed;
  • Zaaksysteem DMS-Suit4Sociaal Domein
    Dit is gericht op een betere / doelmatige en rechtmatiger verwerking van gegevens.

De kosten bestaan uit licentiekosten, koppelingen, onderhoud et cetera. Het aandeel voor Barendrecht is € 70.000.

14. Investeringssubsidie kleedkamers Smitshoek
Voor het renoveren van 8 kleedkamers bij VV Smitshoek wordt voorgesteld een investeringssubsidie van € 46.300 beschikbaar te stellen, onder de voorwaarden dat de investeringssubsidie uitsluitend uitgekeerd wordt na aanvraag van een BOSA-subsidie (Subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties van het ministerie van VWS) door VV Smitshoek en de Stichting Waarborgfonds Sport een garantiestelling verleent. Het bedrag wordt in 20 jaar afgeschreven.

15. Exploitatiekosten zwembad Inge de Bruijn
De gemeenteraad heeft op 30 juni 2020 gekozen voor het scenario kostprijsdekkende huur voor het zwembad Inge de Bruijn en de financiële gevolgen voor het gekozen scenario, te weten € 200.000 in 2021 en 2022 op te nemen in de Begroting 2021.

16. Nieuwe cao gemeenten GR BAR-organisatie
De huidige cao voor gemeenten loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. De verwachting is dat er voor 2021 een nieuw akkoord zal zijn, maar de exacte bedragen zullen bij het opstellen van de Begroting nog niet bekend zijn. Vooruitlopend hierop wordt rekening gehouden met een structurele verhoging van € 340.000 (1,5% loonkostenstijging).

17. Omgevingswet
Een belangrijke landelijke ontwikkeling is de invoering van de Omgevingswet, waarvan de voorgenomen inwerkingtreding van 2021 is uitgesteld tot 1 januari 2022. Deze datum geeft voldoende ruimte om het wetgevingsproces af te ronden, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) op te leveren, de regelgeving goed te implementeren en ermee te oefenen. Het BAR-brede programma Omgevingswet begeleidt de gemeente Barendrecht naar het moment van invoeren. Om alle processen goed te laten verlopen, is een aantal investeringen vereist. Deze zijn met name gelegen in vernieuwing van informatievoorzieningen, aansluiting op het landelijke DSO en het opleiden van medewerkers. De aanschafkosten van ICT blijken hoger te liggen dan eerder gedacht. In de Voorjaarsnota 2021 was voor 2021 geen budget opgenomen, maar hiervoor wordt in de Begroting 2021 ook een bedrag van € 100.000 opgenomen.

18. Barendrecht > 50.000 inwoners
Boven de 50.000 inwoners wordt de gemeente Barendrecht door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond aangemerkt als ‘jong stedelijk’, waardoor de bijdrage per inwoner omhoog gaat van € 48 naar € 60, een toename van de bijdrage met € 600.000. Wij verwachten boven de 50.000 inwoners uit te komen in 2023. Er wordt een ingroeimodel gehanteerd van vier jaar (25% per jaar). We houden daarom rekening met een verhoging van de bijdrage van € 150.000 in 2024. De drie jaren er na zal deze dan met hetzelfde bedrag toenemen.

19. Procesplan preventief jeugdbeleid
Op 9 juni 2020 heeft de gemeenteraad voor de uitvoering van het ‘Procesplan preventief jeugdbeleid’ voor 2021 en 2022 een budget van € 150.000 en voor 2023 een budget van € 50.000 beschikbaar gesteld.

20. Project verduurzaming vastgoed
In de Begroting 2021 worden de ‘wettelijke’ maatregelen met een terugverdientijd < 5 jaar uit het onderzoek verduurzaming vastgoed opgenomen voor 28 gemeentelijke accommodaties. Voor de maatregelen met een terugverdientijd > 5 jaar volgt nog een separaat voorstel. De eerste jaren zijn er extra kosten en vanaf 2024 voordelen door met name lagere energielasten.

21. Onderhoud Gaatkensplas
In 2018 heeft het waterschap het planmatig wateronderhoud (baggeren, waterplanten maaien en oeveronderhoud) van de Gaatkensplas overgedragen aan de gemeente en hebben we hiervoor in 2017 een afkoopsom van € 245.000 ontvangen. Dit bedrag is meegenomen als incidenteel voordeel in 2017 en niet gestort in een bestemmingsreserve. In 2020 en 2021 worden de kosten opgevangen binnen het huidige budget door baggerwerkzaamheden elders in de gemeente door te schuiven. Vanaf 2022 bedragen de structurele kosten voor het onderhoud € 38.000.

Mutaties na Voorjaarsnota 2021

Terug naar navigatie - Mutaties na Voorjaarsnota 2021

22. Algemene Uitkering
Hieronder zijn de mutaties in de Algemene Uitkering opgenomen voor de Begroting 2021 na de meicirculaire 2020 ten opzichte van de Begroting 2020. De gevolgen van de decembercirculaire 2019 zijn al meegenomen in de Voorjaarsnota 2021. Het grote verschil in 2024 komt doordat in eerste instantie de jaarschijf 2024 gelijk is aan 2023, namelijk € 63,3 miljoen. In de meicirculaire 2020 is voor 2024 een bedrag van € 67,3 miljoen opgenomen.

23. Afzondering lasten nieuwe wet inburgering
Dit betreft de introductie van de integratie-uitkering Inburgering in verband met de Wet Inburgering die per 1 juli 2021 in werking treedt (zie raadsinformatiebrief over de Meirculaire Gemeentefonds 2020 van 16 juni ). Voor Barendrecht is de (basis)subsidie aan St. Vluchtelingenwerk in 2020 al verhoogd met € 20.000. Vanaf 2021 zal eveneens € 20.000 structureel nodig zijn. Daarnaast wordt voorgesteld om de functie van regisseur statushouders te dekken uit deze middelen door hiervoor € 30.000 als aandeel in de kosten voor Barendrecht mee te nemen. Als gevolg van de nieuwe wet is deze regisseursrol in de afgelopen tijd gegroeid tot een fulltime functie. De totale extra lasten voor Inburgering voor Barendrecht bedragen daarmee € 50.000 vanaf 2021.

24. Afzondering stelpost inflatie 2024
De Algemene uitkering is in lopende prijzen en de lasten zijn in constante prijzen. Voor de indexering van de lasten wordt daarom jaarlijks een bedrag van € 400.000 cumulatief opgenomen in de begroting. Voor 2024 moet deze € 400.000 nog afgezonderd worden.

25. Periodieken GR BAR-organisatie
Voor de stijging in treden in salarisschalen is in 2021 een bedrag van € 100.000 structureel nodig. Dit valt onder de vaste afspraken tussen de gemeente en de BAR-Organisatie om deze stijging in salarislasten te compenseren.

26. Personeelslasten Barendrecht
De personeelslasten (raad, college, gemeentesecretaris, griffie en storting pensioenen (ex)wethouders) voor Barendrecht zijn voor 2021 begroot op € 2.078.400, een toename van € 57.100 ten opzichte van de Begroting 2020.

27. Bijdragen gemeenschappelijke regelingen
Op basis van de begrotingen 2021 moeten de bijdragen aan de Gemeenschappelijke Regelingen aangepast worden. Het betreft de volgende regelingen:

  • Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) € 66.600;
  • Milieudienst Rijnmond (DCMR) € 9.700;
  • Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) € 7.400;
  • Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) € 8.500;
  • Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) -€ 19.900

28. Budget veiligheid
Voor veiligheid wordt een extra budget van € 47.300 aangevraagd voor:

  • Bijdragen € 7.300
    Dit betreft de verhoging van de inwonersbijdrage Veiligheidsalliantie Rotterdam (VAR) / Veiligheidshuis/ Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC) / Burgernet / HALT / Bureau Rijnmond en de bijdrage voor de regionale aanpak van mensenhandel;
  • Cybercrime € 10.000
    Er zijn steeds meer slachtoffers van cybercrime. We maken onze inwoners en ondernemers bewust van digitale gevaren. Dit doen we door ondernemersavond(en) te organiseren in samenwerking met specialisten. Daarnaast gebruiken we social media, flyers en delen we informatie over cybercrime op de Veiligheidsdag en de informatiemarkt Veiligheid. Daarnaast is voorlichting op school een belangrijk deel van de aanpak van cybercrime. Er is geen budget beschikbaar gesteld voor het tegengaan van cybercrime. Om te voldoen aan de doelstelling uit het Integraal VeiligheidsBeleid 2020-2024 en het leveren van handelsperspectief tegen cybercrime is structureel € 10.000 benodigd;
  • Onderhoud software € 15.000
    De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) is op 1 januari 2020 in werking getreden. Deze nieuwe wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. De werkprocessen van de Wvggz worden ondersteund door het informatiesysteem van Khonraad, waarbij meerdere ketenpartners zijn aangesloten voor het uitvoeren van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz), de wet Wvggz, de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet tijdelijk huisverbod. Het systeem van Khonraad is aangepast en ingericht naar de vereisten voor de uitvoering van de Wvggz. De kosten voor de aanpassing en inrichting bedragen € 15.000;
  • Veiligheidsdag € 15.000
    Elk jaar vindt (conform het collegeprogramma) óf een Veiligheidsdag (Centrum) óf een informatiemarkt Veiligheid (Carnisselande) plaats. In 2021 wordt een Veiligheidsdag georganiseerd. De kosten voor het organiseren van een Veiligheidsdag zijn altijd binnen het budget Integraal Veiligheidsbeleid gebleven. Dat budget is echter niet meer toereikend. Steeds meer partners vragen een vergoeding en berekenen kosten voor inzet personeel, uren en materieel. Daarnaast worden kosten gemaakt voor veiligheidsmaatregelen tijdens het evenement, inzet van materialen, zoals pagodetenten, (speel)voorzieningen voor kinderen, schoonmaakkosten van het plein en gemeentehuis etc.
  • Flexibel cameratoezicht € 24.500
    De camera`s op het NS station en de MCU (mobiel camera unit) zijn afgeschreven en kwalitatief aan vervanging toe. De MCU wordt vervangen door een flexibele camera. De flexibele camera is qua techniek en omvang in staat de huidige MCU te vervangen. De structurele lasten (onderhoud, inzet en veiligstellen en uitkijken camerabeelden bij incidenten) bedragen € 24.500.

29. Wegvallen dividend Eneco
Door de verkoop van de aandelen Eneco in 2020 vervallen de dividendinkomsten van € 300.000 vanaf 2021. Voorgesteld wordt om dit voor 2021 t/m 2023 te dekken uit de algemene reserve en vanaf 2024 ten laste van het begrotingssaldo te brengen. Dit nadeel kan immers niet structureel uit de algemene reserve gedekt worden.

30. Opbrengst OZB en hondenbelasting
De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. Op basis van het patroon van de afgelopen jaren en de ontwikkelingen op de woningmarkt, is bijraming van € 273.800 realistisch.
De opbrengst hondenbelasting neemt met € 11.600 af, omdat het hondenbezit met 420 is afgenomen.

31. Inzet in wijkteams
In 2017 heeft een aanbesteding voor de inzet in de wijkteams voor de domeinen Jeugd & Opvoedhulp, Jeugd-GGz, Maatschappelijk Werk, Leven met een Beperking en Volwassen-GGz, plaatsgevonden. In de aanbestedingsdocumenten en de ondertekende overeenkomst is opgenomen dat jaarlijks de tarieven en daarmee het budget worden verrekend met de cao-ontwikkelingen. De overeenkomst is gesloten voor een periode van 3 jaar, met een optie tot 2 keer een jaar verlengen.
In de 1e Turap 2020 is extra budget voor het jaar 2020 aangevraagd van € 68.500 n.a.v. de cao-stijgingen. Dit vanwege het feit dat in 2020 een nieuwe aanbesteding uitgevoerd zou worden die per 1-1-2021 in zou gaan. Onlangs heeft het college echter besloten om de overeenkomst met 1 jaar te verlengen. Omdat de inzet in de wijkteams bekostigd moet kunnen worden, wordt voorgesteld om het bedrag van € 68.500 ook voor het jaar 2021 beschikbaar te stellen.
In het dekkingsplan bij de Begroting 2020 was een taakstelling opgenomen van € 125.000 in 2021 op de inzet en inrichting van de wijkteams. Door het verlengen van de overeenkomst met 1 jaar kan deze taakstelling niet geëffectueerd worden en deze wordt daarom doorgeschoven naar 2022. Gedurende het jaar 2021 zullen maatregelen getroffen worden om de bezuinigingsmaatregel alsnog door te voeren.

32. Lokale Jeugdhulp
In de 1e Tussenrapportage 2020 was rekening gehouden met extra kosten voor lokale jeugdhulp van € 1.088.800 en vanaf 2021 structureel met € 588.800. Uit analyse van de cijfers over de periode juni 2018 t/m mei 2020 wordt duidelijk dat er in deze periode sprake is van een toename van circa 25 % van het aantal unieke cliënten dat gebruik maken van lokale jeugdhulp. Vanaf april 2020 is de groei in het aantal unieke cliënten afgevlakt als gevolg van Corona. Wij verwachten in september/oktober 2020 echter opnieuw een stijging.
Uit de analyse blijkt verder dat er minder regionale zorg wordt ingezet en minder combinaties van regionaal en lokaal. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat veel toewijzingen met terugwerkende kracht worden afgegeven.
De toename op lokale jeugdhulp zit voornamelijk op perceel 2 (basis GGZ). In heel 2019 en het 1e kwartaal van 2020 was sprake van (hoge) wachtlijsten bij het wijkteam waardoor zorg niet direct geleverd kon worden. Door deze wachtlijsten, zetten wijkteammedewerkers eerder lokale jeugdhulp in dan dat zij dit zelf uitvoeren. Ouders die op de wachtlijst staan, kiezen hierdoor ook eerder voor een PGB, omdat er dan eerder zorg ingezet kan worden.
Een andere route die ouders bewandelen om wachtlijsten bij het wijkteam te ontlopen, is een beroep doen op de huisarts, waarna ze een verwijzing naar jeugdhulp ontvangen.
De toepassing van de nieuwe meldcode heeft geleid tot meer aanmeldingen bij Veilig Thuis. Een groot gedeelte van de Veilig Thuis meldingen worden na interventie afgeschaald naar het wijkteam. Dit verhoogt eveneens de druk op de wachtlijst van het wijkteam waardoor meer toegeleid wordt naar Lokale Jeugdhulp. Wij stellen daarom voor vanaf 2021 structureel € 300.000 bij te ramen.

33. Afschrijvingslasten investeringen
De afschrijvingslasten van de investeringen na de Voorjaarsnota 2021, inclusief de effecten van 2e Tussenrapportage 2020 zijn verwerkt in de Begroting 2021 met de volgende mutaties:

In 2021 en 2022 zijn er voordelen met name door het doorschuiven van investeringen. Daarna nemen de afschrijvingslasten toe door nieuwe investeringen.

34. Leges burgerzaken
De nieuwe tarieven en de verwachte aantallen zijn doorgerekend. Daaruit is naar voren gekomen, dat naast de reisdocumenten, burgerlijke stand en Bijzondere wetten met name een hoger aantal te verwachten rijbewijzen verkocht gaat worden. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden, dat de verwachte aantallen voor rijbewijzen en reisdocumenten zijn gebaseerd op informatie die we van externen (VNG en RDW) hebben ontvangen. De aantallen kunnen jaarlijks fors fluctueren, waardoor de begroting onzeker blijft. De landelijke tarieven van rijbewijzen en reisdocumenten worden aan het eind van 2020 bekend gemaakt.

35. Btw toerekening Afval
Voor afval geldt dat de kosten gedekt worden uit de opbrengst afvalstoffenheffing via een gesloten financiering. Het is daarnaast ook toegestaan om de BTW, hoewel het geen kosten zijn omdat de BTW teruggekregen wordt via het BTW compensatiefonds, (extracomptabel) mee te nemen in de berekening van de tarieven voor de afvalstoffenheffing en te gebruiken als algemene dekking. De reden hiervoor is dat bij de invoering van het compensatiefonds in 2003 gekort is op de Algemene uitkering.
In Barendrecht is er in 2016 voor gekozen om de BTW mee te nemen in de berekening van de tarieven en het bedrag te storten in de voorziening afvalstoffenheffing en niet te gebruiken als algemene dekking. Echter bij de ombuigingsvoorstellen bij de Begroting 2020 is besloten dit vanaf 2020 wel als algemene dekking mee te nemen. Door de stijging van met name de verwerkingskosten neemt vanaf 2021 ook de toegerekende btw toe. Dit levert voor de begroting voordelen op van ca. € 300.000 vanaf 2021. De toelichting op de kostenstijging en de gevolgen voor de tarieven zijn opgenomen in het programma Verduurzamen bij het onderdeel ‘Wat mag het kosten’ en de paragraaf Lokale Heffingen.

36. Aanbesteding openbaar groen
Eind 2020 lopen de onderscontracten van drie van de vier onderhoudsbestekken af. Het betreft het onderhoud van de percelen A, C en D. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 2 juni 2020. In de brief waren nog geen bedragen opgenomen. In de Begroting 2021 houden we rekening met structurele extra kosten van € 600.000.

37. Klimaatplannen
In het gepresenteerde nationale klimaatakkoord staan afspraken over de maatregelen waarmee we de CO2-uitstoot in Nederland kunnen halveren in 2030 en terugbrengen naar vrijwel 0 in 2050. Bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden ondertekenen die afspraken.
De uitvoering van de Visie Klimaatopgave Barendrecht is door de organisatie in 2020 uitgewerkt in het Uitwerkingsprogramma Klimaatopgave Barendrecht. Dit begrotingsjaar starten we met de activiteiten uit het uitwerkingsprogramma, waarbij de volgende acht onderwerpen aan bod komen, naast de overkoepelende onderwerpen RES en gedragsverandering:

  • Opwekken;
  • Besparen;
  • Warmte;
  • Opslag;
  • Mobiliteit;
  • Voedsel;
  • Circulaire economie;
  • Klimaatadaptatie.

Op halfjaarbasis wordt rond de voortgang een rapportage opgesteld.

38. AutoMaatje
Bij de vaststelling van de Begroting 2020 op 12 november 2019 heeft de raad unaniem het amendement ‘AutoMaatje’ aangenomen en voor 2020 een budget van € 30.000 beschikbaar gesteld voor een pilot. Voorgesteld wordt hieraan een vervolg te geven in 2021 en 2022.