Financieel meerjarenperspectief 2022-2025

Financieel meerjarenperspectief 2022-2025

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief 2022-2025

Het financieel meerjarenperspectief  ziet er als volgt uit:

2022 2023 2024 2025
Saldo begroting 2021, meerjarenraming 2022-2024 inclusief dekkingsplan -142.500 -926.300 -1.566.800 -1.566.800
overschot overschot overschot overschot
Septembercirculaire 2020 -104.000 636.000 594.000 594.000
Decembercirculaire 2020 -17.000 -17.000 -17.000 -17.000
Saldo na decembercirculaire 2020 -263.500 -307.300 -989.800 -989.800
Extra aanpak zwerfafval 52.600 52.600 52.600 52.600
Wmo uitvoering -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
Wijkteams 58.800 58.800 58.800 58.800
Wmo huishoudelijke verzorging ZIN 967.400 967.400 967.400 967.400
Wmo begeleiding en overige in natura 374.000 374.000 374.000 374.000
Wmo voorzieningen 65.000 65.000 65.000 65.000
Wmo eigen bijdrage -70.000 -70.000 -70.000 -70.000
Lokale Jeugdhulp PGB 152.400 152.400 152.400 152.400
Lokale jeugdhulp ZIN 850.000 850.000 850.000 850.000
Bijdrage DCMR 75.400 75.400 75.400 75.400
Zorgpolis minima 50.000 50.000 50.000 50.000
Optimalisatie fiscale beheersing (BAR) 31.600
Telefoonkosten en datacommunicatie (BAR) 28.100 28.100 28.100 28.100
Omgevingswet (BAR) 69.700
Kostprijsverhogende btw bijdrage GR BAR 158.000 158.000 158.000 158.000
Opstal en inventaris verzekeringen gemeentelijk vastgoed 82.500 82.500 82.500 82.500
Overige verzekeringen -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
Energiekosten 115.000 115.000 115.000 115.000
Vennootschapsbelasting 47.000 47.000 47.000 47.000
Stelpost indexering -400.000 -400.000 -400.000 -400.000
Rentelasten -350.900 -298.600 -196.300 -196.300
Voorbereiding Edudelta 40.000 40.000 40.000 40.000
Overige mutaties 94.400 94.400 94.400 94.400
Mutaties 1e Turap 2021 2.441.000 2.392.000 2.494.300 2.494.300
Meicirculaire 2021 -337.000 13.000 288.000 -1.382.000
Stelpost indexering 400.000
Saldo na meicirculaire 2021 1.840.500 2.097.700 1.792.500 522.500
tekort tekort tekort tekort
Baten WABO-vergunningen -1.161.200
Verkeersinstallaties 25.000 25.000 25.000 25.000
Subsidie Humanitas 35.000 35.000 35.000 35.000
Lokale jeugdhulp ZIN -44.600 -44.600 -44.600 -44.600
Sociaal medische indicatie 41.800 41.800 41.800 41.800
Jaarlijkse eenmalige uitkering raadsleden 40.000 40.000 40.000 40.000
Onregelmatigheidstoeslag BOA's (BAR) 45.000 45.000 45.000 45.000
Tarieven ICT-leveranciers (BAR) 77.900 77.900 77.900 77.900
Licentiekosten (BAR) 39.900 39.900 39.900 39.900
Pilot gastpersoon 't Plein (BAR) 25.000
Doorbelasting rente grondexploitaties -46.500 -62.900 -112.700 -14.400
Overige mutaties kleiner dan € 25.000 137.100 125.100 125.100 125.100
Mutaties 2e Turap 2021 -785.600 322.200 272.400 370.700
2022 2023 2024 2025
1 BAR-begroting 2022 378.400 364.700 239.700 239.700
2 Dienstencentrum Borgstede 47.000 108.500 80.500 63.500
3 Producten milieu 60.000 45.000 30.000
4 Omgevingswet 69.700
5 Edudelta 23.500 -13.700 -154.600 -230.300
6 Stationstuinen legesvergoeding -250.000 -500.000 -500.000
Stationstuinen OZB -60.000 -120.000
7 Structurele verhoging Wmo en Lokale jeugdhulp (+6%) 423.200 423.200 423.200 423.200
8 Rijksbijdrage Jeugdhulp -2.893.000 -2.401.000 -2.254.000 -2.077.000
9 Degeneratie inkomsten glasvezel -460.000
10 Jaarlijkse actualisatie OZB inkomsten -200.000 -400.000 -600.000 -800.000
11 Wet open overheid 107.500 112.200 93.500 100.000
12 Bijdrage GR Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond 47.000 47.000 -103.000 -103.000
13 Bijdrage GR Jeugdhulp Rijnmond 796.000 796.000 796.000 796.000
Eenmalige bijdrage i.v.m. wegwerken wachtlijsten 201.300
Verrekeningen helft 2019 en helft 2020 -517.800
14 Verlaging inkomsten lichtmastreclame 63.900 63.900 63.900 63.900
15 Afschrijvingslasten investeringen -118.600 -79.300 237.000 507.900
16 Riolering -100.700 -100.900 -101.100 -101.400
17 Afval 129.300
18 Herberekening rente -101.000 -189.000 -274.000 -363.000
19 Overige mutaties 129.200 44.500 44.500 45.500
BIJGESTELD MEERJARENPERSPECTIEF 2022-2025 2022 2023 2024 2025
Onvermijdelijke posten en al genomen besluiten -1.915.100 -1.428.900 -2.068.400 -2.025.000
20 Online dienstverlening 110.400 60.900
21 Inzet schoolcontactpersonen 123.000 123.000 123.000 123.000
Dekking middelen Nationaal Plan Onderwijs -123.000 -123.000
22 Cultuurpartners 50.000 50.000 50.000 50.000
23 Indexering -247.800 -247.800 -247.800 -247.800
Nog te besluiten -87.400 -136.900 -74.800 -74.800
Saldo begroting 2022, meerjarenraming 2023-2025 -947.600 854.100 -78.300 -1.206.600
overschot tekort overschot overschot
24 Mutaties septembercirculaire 2021 -4.564.000 -1.268.000 -1.279.000 -1.544.000
25 Terugdraaien stelpost Jeugd (terugdraaien nr. 8) 2.893.000 pm pm pm
26 Extra lasten wegens corona/ taakmutaties pm pm pm pm
27 Gevolgen herverdeling gemeentefonds als nadeelgemeente 0 pm pm pm
28 Mogelijke toename kosten VRR pm pm pm pm
Gevolgen septembercirculaire 2021 en nog niet vertaalde risico's -1.671.000 -1.268.000 -1.279.000 -1.544.000
Bijgesteld saldo begroting 2022, meerjarenraming 2023-2025 -2.618.600 -413.900 -1.357.300 -2.750.600
overschot overschot overschot overschot

De mutaties uit de 1e en 2e Tussenrapportages worden in de begroting niet toegelicht. Hiervoor verwijzen wij u naar de 1e Tussenrapportage die op 6 juli door de gemeenteraad is vastgesteld en naar de 2e Tussenrapportage die gelijktijdig met de begroting 2022 wordt behandeld. Over de gevolgen van de meicirculaire 2021 is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief op 15 juni 2021. De mutaties die opgenomen worden in de begroting (nr. 1 t/m 23) worden hierna toegelicht. Deze zijn onderverdeeld in posten die onvermijdelijk zijn of waar al een besluit over genomen is en posten waarover nog een besluit genomen moet worden.

Onvermijdelijke posten en al genomen besluiten

Terug naar navigatie - Onvermijdelijke posten en al genomen besluiten

1. BAR-begroting 2022 
De BAR-begroting 2022 is op 1 juni 2021 behandeld door de gemeenteraad en op 13 juli vastgesteld door het algemeen bestuur van de GR BAR-organisatie. In de begroting zijn de volgende posten opgenomen die een hogere bijdrage voor Barendrecht tot gevolg hebben: 

2022 2023 2024 2025
Inflatie € 45.300 € 45.300 € 45.300 € 45.300
Periodieken € 103.600 € 103.600 € 103.600 € 103.600
Arbo budget € 11.700 € 11.700 € 11.700 € 11.700
Dashbord dienstverlening € 10.100 € 10.100 € 10.100 € 10.100
Niet gerealiseerde bezuinigingstaakstelling € 194.100 € 158.200 € 69.000 € 69.000
Digitaal vergaderen € 13.600
Innovatie/digitalisering € 35.800
Totaal € 378.400 € 364.700 € 239.700 € 239.700

2. Dienstencentrum Borgstede
Op 1 juni 2021 heeft de gemeenteraad de Visie dienstencentrum Borgstede 2022 vastgesteld. Het woonzorgcentrum Borgstede wordt de komende jaren volledig vernieuwd. Onderdeel van het nieuwe Borgstede wordt een volledig vernieuwd dienstencentrum. Een plek met (zorg-) faciliteiten die er nu ook te vinden zijn. Door de nieuwe indeling en de beoogde aanpassingen aan de buitenruimte krijgt het dienstencentrum ook de gewenste open en laagdrempelige uitstraling. Naar verwachting in het 4e kwartaal van 2021 neemt de raad een besluit over de definitieve plannen. De financiële gevolgen van de plannen uit de visie zijn opgenomen in de begroting 2022.

2022 2023 2024 2025
Dienstencentrum Borgstede € 47.000 € 108.500 € 80.500 € 63.500

3. Producten milieu
Producten met betrekking tot milieu hebben een cyclus van 5 of 10 jaar, afhankelijk van (Europese) wet- regelgeving. Het betreft geluidbelastingkaarten, het actieplan geluid, bodemkwaliteitskaarten (eens in de 5 jaar herzien) en de nota bodembeheer (eens in de 10 jaar herzien). Voor de jaren 2022 t/m 2025 zijn deze nog niet begroot. In 2024 zijn er vooralsnog geen uitgaven te verwachten.

2022 2023 2024 2025
Producten milieu € 60.000 € 45.000 € 0 € 30.000

4. Omgevingswet
Halverwege 2020 werd bekend dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld van 1 januari 2021 naar 2022. Hiermee loopt ook het programma implementatie Omgevingswet een jaar langer door. Het programma zet er op in dat voor 2022 alle Omgevingswetprocessen en nieuwe ICT zijn ingericht. Hiermee kan de omgevingsvergunning binnen de wettelijk gestelde termijn van 8 weken worden verleend.

2022 2023 2024 2025
Omgevingswet € 69.700

5. Edudelta
Op 2 maart 2021 heeft de gemeenteraad de locatie aan de Dierensteinweg 2/2a de bestemming gegeven ten behoeve van het onderwijs volgens scenario 2 uit het voorstel. In de begroting 2022 zijn hiervoor investeringsbedragen opgenomen voor 2022 en 2023 voor een bedrag van € 11.377.800. De afschrijvingslasten van deze investeringen (ca. € 300.000 vanaf 2024) zijn meegenomen bij nr. 15 afschrijvingslasten investeringen. Daarnaast zijn er huuropbrengsten van zorgpartijen en vrijval van exploitatielasten van de schoollocatie de Dubbeldekker. Voor 2022 en 2023 is er een nadeel op de huuropbrengsten vanwege de huuropbrengsten van Lentiz die wegvallen. Vanaf 2024 zijn de huurinkomsten positief.

2022 2023 2024 2025
Huuropbrengsten zorgpartijen -€ 23.500 -€ 6.300 € 114.600 € 190.300
Vrijval exploitatielasten de Dubbeldekker € 20.000 € 40.000 € 40.000
Totaal -€ 23.500 € 13.700 € 154.600 € 230.300

6. Stationstuinen
Legesinkomsten: op basis van een voorlopige raming is een voorzichtige inschatting gemaakt van de legesinkomsten voor WABO-vergunningen. Hierbij is 25% stijging van de kosten meegerekend en is vervolgens slechts 50% van de netto te verwachten inkomsten geraamd. OZB: Ook deze inkomsten zijn voorzichtig geraamd op 50% van de mogelijke inkomsten.

2022 2023 2024 2025
Legesinkomsten WABO-vergunningen € 250.000 € 500.000 € 500.000
OZB inkomsten € 60.000 € 120.000

7. Structurele verhoging Wmo huishoudelijke hulp en Lokale Jeugdhulp
Voor het jaar 2022 wordt rekening gehouden met een stijging van de uitgaven met 6%. Dit betreft het trendmatig doortrekken van de ontvangen afrekeningen.

2022 2023 2024 2025
Structurele verhoging Wmo huishoudelijke hulp en Lokale Jeugdhulp € 423.200 € 423.200 € 423.200 € 423.200

8. Rijksbijdrage Jeugdhulp
Op 2 juni 2021 zijn afspraken gemaakt tussen Rijk en VNG over een hervormingsagenda voor het jeugdstelsel. Deze afspraken volgen op de arbitrage uitspraak van de Commissie van Wijzen. Als onderdeel van de afspraken komt er voor het jaar 2022 een bedrag van € 1,3 mld. extra beschikbaar, bovenop de eerder toegezegde € 300 mln. Voor Barendrecht is dit een bedrag van € 2.893.000. De structurele bekostiging vanaf 2023 is overgelaten aan het nieuwe kabinet. Vanuit de koepels (Interprovinciaal Overleg (IPO) en VNG) is erop aangedrongen dat gemeenten in hun meerjarenbegroting wel alvast rekening kunnen houden met extra structurele middelen, vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door het nieuwe kabinet. In gezamenlijkheid hebben het Rijk, IPO en VNG de afspraak gemaakt dat gemeenten in de meerjarenbegroting voor 2023 t/m 2025 de bedragen onder de Hervormingsagenda van de Commissie van Wijzen als stelpost in de begroting op mogen nemen tot een maximum van 75%. De provinciaal toezichthouder zal dit aanmerken als structurele post. Dit resulteert in de volgende bedragen:

2022 2023 2024 2025
Rijksbijdrage Jeugdhulp € 2.893.000 € 2.401.000 € 2.254.000 € 2.077.000

9. Degeneratie inkomsten bestrating i.v.m. aanleg glasvezel
Voor degeneratie inkomsten verhardingen is een structureel bedrag begroot van € 180.000. Deze vergoedingen ontvangt de gemeente voor graafwerkzaamheden van (nuts)bedrijven in bestaande bestrating. Voor de aanleg van een glasvezelnetwerk wordt binnenkort een contract afgesloten. Dit levert naar verwachting een extra opbrengst op in 2022 van € 460.000.

2022 2023 2024 2025
Degeneratie inkomsten bestrating i.v.m. aanleg glasvezel € 460.000

10. Jaarlijkse actualisatie OZB inkomsten
Bij de begroting wordt jaarlijks de geraamde OZB opbrengst bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. In de begroting zijn de geraamde OZB inkomsten vanaf 2022 jaarlijks met € 200.000 verhoogd. Dit betreft dus geen tariefsverhoging. Op basis van het patroon van de afgelopen jaren en de ontwikkelingen op de woningmarkt is dit realistisch.

2022 2023 2024 2025
Jaarlijkse actualisatie OZB inkomsten € 200.000 € 400.000 € 600.000 € 800.000

11. Wet Open Overheid
De Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) wordt in 2022 vervangen door de Wet Open Overheid (Woo). De implementatie van de Woo vereist aanpassingen in bestaande systemen in verband met het publiceren van documenten en met betrekking tot archivering en vernietiging. Van documenten moet bijv. zowel een niet-anonieme als wel-anonieme versie gemaakt worden. Tijdens de implementatieperiode zal aanvullende capaciteit en ondersteuning nodig zijn. De Woo vereist trainingen en opleiding van medewerkers en een informatiehuishouding die aan specifieke eisen voldoet. Daarnaast moet de rol van Woo-functionaris in de organisatie worden belegd. Voor de Wet Open Overheid zijn in de meicirculaire 2021 gemeentefonds bedragen ontvangen voor de jaren 2022 t/m 2025.

2022 2023 2024 2025
Wet Open Overheid € 107.500 € 112.200 € 93.500 € 100.000
Ontvangen in meicirculaire 2021 € 128.000 € 144.000 € 163.000 € 181.000

12. Bijdrage GR Veiligheidsregio Rijnmond (VRR)
De inwonersbijdrage aan de VRR is verhoogd. Hierdoor wordt de bijdrage vanaf 2022 met € 47.000 verhoogd. In de begroting was vanaf 2024 rekening gehouden met een hogere bijdrage omdat de grens van 50.000 inwoners gepasseerd zou worden. De laatste prognose van het inwoneraantal > 50.000 gaat nu uit van 2025. De VRR hanteert daarnaast een peildatum (t-2) voor de bepaling van de inwonerbijdrage, wat betekent dat naar verwachting pas vanaf 2027 de inwonerbijdrage omhoog zal gaan. In de begroting 2021 was rekening gehouden met een verhoging vanaf 2024 van € 150.000. Dit kan hierdoor worden afgeraamd.

2022 2023 2024 2025
Bijdrage VRR € 47.000 € 47.000 € 47.000 € 47.000
Aframen verhoging inwonerbijdrage vanaf 2024 -€ 150.000 -€ 150.000

13. Bijdrage GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Op basis van de begroting 2022 van de GR Jeugdhulp Rijnmond gaat de bijdrage in 2022 met € 997.300 omhoog. In deze bijdrage is een eenmalig bedrag van € 201.300 opgenomen voor het wegwerken van wachtlijsten. Daarnaast ontvangen we in 2022 een bedrag terug van € 517.800 in verband met verrekeningen van vorige jaren (helft jaar 2019 en 2020).

2022 2023 2024 2025
Begrote bijdrage GRJR Barendrecht € 6.040.400 € 6.040.400 € 6.040.400 € 6.040.400
Structurele bijraming bijdrage € 796.000 € 796.000 € 796.000 € 796.000
Eenmalige bijdrage i.v.m. wegwerken wachtlijsten € 201.300
Verrekeningen helft jaar 2019 en 2020 -€ 517.800
Begroting 2022 GRJR € 6.519.900 € 6.836.400 € 6.836.400 € 6.836.400

14. Verlaging inkomsten lichtmastreclame
In de begroting is rekening gehouden met jaarlijkse inkomsten van € 96.300 voor lichtmastreclame. Het contract voor lichtmastreclame loopt af op 31-12-2021. Per 1-1-2022 wordt een nieuw contract afgesloten. De inkomsten volgens het nieuwe contract bedragen € 32.400 per jaar. Oorzaak van de lagere inkomsten is dat er geen concurrentie is voor de contractnemer. Bij de nieuwe aanbesteding was er maar één inschrijver. Het nieuwe bedrag is meer in lijn met de marktprijzen.

2022 2023 2024 2025
Verlaging inkomsten lichtmastreclame € 63.900 € 63.900 € 63.900 € 63.900

15. Afschrijvingslasten investeringen
De afschrijvingslasten, op basis van de actuele investeringsraming 2022-2025, ten opzichte van de begrote rentelasten leveren de volgende mutaties op:

2022 2023 2024 2025
Oude afschrijvingslasten € 7.057.300 € 7.383.600 € 7.632.900 € 7.414.900
Nieuwe afschrijvingslasten € 6.938.700 € 7.304.300 € 7.869.900 € 7.922.800
Mutatie afschrijvingslasten -€ 118.600 -€ 79.300 € 237.000 € 507.900

16. Riolering
Voor riolering geldt het systeem van gesloten financiering. In de opbrengst van rioolheffing worden de kosten meegenomen die de gemeente maakt voor riolering. Daarnaast zijn er toegerekende kosten die in de opbrengst rioolheffing meegenomen worden, zoals loonkosten, overhead etc. Omdat deze (hogere) toerekening dus in de opbrengst voor rioolheffing meegenomen wordt, levert dit voordelen op. 

2022 2023 2024 2025
Riolering -€ 100.700 -€ 100.900 -€ 101.100 -€ 101.400
Begroting 2021 2022 2023 2024 2025
Exploitatie riolering 1.465.900 1.465.900 1.465.900 1.465.900
Toegerekende kosten 1.655.000 1.655.000 1.655.000 1.655.000
Rioolheffing -3.120.900 -3.120.900 -3.120.900 -3.120.900
Saldo 0 0 0 0
Begroting 2022 2022 2023 2024 2025
Exploitatie riolering 1.493.900 1.514.400 1.521.800 1.566.600
Toegerekende kosten 1.755.700 1.755.900 1.756.100 1.756.400
Rioolheffing -3.249.600 -3.270.300 -3.277.900 -3.323.000
Saldo 0 0 0 0
Mutatie 2022 2023 2024 2025
Exploitatie riolering 28.000 48.500 55.900 100.700
Toegerekende kosten 100.700 100.900 101.100 101.400
Rioolheffing -128.700 -149.400 -157.000 -202.100
Saldo 0 0 0 0
De mutatie betreft de toerekening van personeelskosten/overhead, kosten voor straatvegen en onderhoud watergangen.

17. Afval
De tarieven voor de afvalstoffenheffing voor 2022 worden met het inflatiepercentage van 1,6% verhoogd. Hiermee worden niet alle kosten gedekt en blijft er een nadeel over van € 129.300 voor 2022. Voor een overzicht van de kosten en opbrengsten voor afval verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

2022 2023 2024 2025
Afval € 129.300

18. Herberekening rente
De herberekening van de rente van langlopende leningen levert vanwege de lage rentestand de volgende voordelen op:

2022 2023 2024 2025
Herberekening rente -€ 101.000 -€ 189.000 -€ 274.000 -€ 363.000

19. Overige mutaties
Dit betreft posten, bijstellingen van budgetten, kleiner dan € 25.000.

2022 2023 2024 2025
Overige mutaties € 129.200 € 44.500 € 44.500 € 45.500

Nog te besluiten

Terug naar navigatie - Nog te besluiten

20. Online dienstverlening
Op 24 augustus jl. heeft het college het koersdocument ontwikkeling dienstverlening vastgesteld met als doel de (online) dienstverlening voor inwoners en bedrijven te verbeteren. De uitwerking van online dienstverlening als voorkeurskanaal en de uitvoering van de wet Modernisering Electronisch Verkeer (Mebv) vraagt extra uitgaven. Projecten die hieronder vallen zijn o.a. de aanbesteding van de gemeentelijke website in 2022/2023, onderzoek naar (en mogelijk implementatie van) naar een persoonlijke internetpagina, uitbreiden en verder ontwikkelen van digitale producten en diensten.

2022 2023 2024 2025
Online dienstverlening € 110.400 € 60.900

21. Inzet schoolcontactpersonen
Preventiever op scholen gaan werken door meer aanwezigheid op school en het voeren van preventieve gesprekken met kinderen en/of ouders behoort niet tot het huidige takenpakket van de schoolcontactpersonen. Om dit te realiseren is uitbreiding van uren nodig. Door uitbreiding met gemiddeld drie uur per week per school kunnen de schoolcontactpersonen meer inzetten op preventieve werkzaamheden, zoals kindgesprekken en vaste aanwezigheid op school, waardoor ze ook voor ouders beter zichtbaar en bereikbaar zijn. De kosten voor 2022 en 2023 kunnen gedekt worden uit de middelen die beschikbaar gesteld worden uit het Nationaal Plan Onderwijs.

2022 2023 2024 2025
Inzet schoolcontactpersonen € 123.000 € 123.000 € 123.000 € 123.000
Dekking middelen Nationaal Plan Onderwijs -€ 123.000 -€ 123.000

22. Cultuurpartners
Uit de tussenevaluatie van de Cultuurnota blijkt dat de cultuurpartners nog een impuls nodig hebben bij de uitvoering van 2 speerpunten uit de nota: vraaggericht werken en innovatie. In deze bijzondere tijd van corona is het belang van deze speerpunten extra urgent. Na de vaststelling van het budget in de begroting 2022 zullen wij een plan voor uitvoering opstellen. Een mogelijkheid is een instrument/ middel ontwikkelen om het doel’ stimuleren vraaggericht en innovatief werken van cultuurpartners’ te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een fonds of subsidieregeling ‘vraaggericht en innovatieve cultuurprojecten’.

2022 2023 2024 2025
Cultuurpartners € 50.000 € 50.000 € 50.000 € 50.000

23. Indexering subsidies cultuur/verhogen subsidieplafond subsidies maatschappelijk werk
Al enige jaren indexeren wij subsidies niet. Omdat de vaste lasten, cao-stijgingen en bijvoorbeeld onze huren aan partners wel jaarlijks geïndexeerd worden, gaat dit nu echt knellen bij onze maatschappelijke partners (sport, cultuur en maatschappelijk werk) waarmee wij een subsidierelatie hebben. Hierdoor staat het bereiken van maatschappelijke doelstellingen onder druk. Wij stellen voor de subsidies voor cultuur en sport met 1,6% te indexeren en het subsidieplafond voor subsidies maatschappelijk werk met € 75.000 te verhogen.
Daarnaast worden de bijdragen aan de GGD-RR, CJG Rijnmond, Kijk Op Welzijn en de rekenkamer geïndexeerd. Dit wordt gedekt uit de stelpost indexering van € 400.000 die in de begroting is opgenomen.

2022 2023 2024 2025
Indexering subsidies cultuur € 36.800 € 36.800 € 36.800 € 36.800
Indexering subsidies sport € 4.400 € 4.400 € 4.400 € 4.400
Indexering GGD-RR € 7.000 € 7.000 € 7.000 € 7.000
Indexering CJG Rijnmond € 4.000 € 4.000 € 4.000 € 4.000
Indexering Kijk op Welzijn € 24.000 € 24.000 € 24.000 € 24.000
Indexering rekenkamer € 1.000 € 1.000 € 1.000 € 1.000
Verhogen subsidieplafond subsidies maatschappelijk werk € 75.000 € 75.000 € 75.000 € 75.000
Dekking stelpost indexering -€ 152.200 -€ 152.200 -€ 152.200 -€ 152.200
Vrijval restant stelpost indexering -€ 247.800 -€ 247.800 -€ 247.800 -€ 247.800