Uitgaven

15,49%
€ 18.404.900
15,49% Complete

Inkomsten

8,75%
€ -10.479.500
8,75% Complete

Saldo

836,37%
€ 7.925.400

Programma 4 Leren, werken en ondernemen

Uitgaven

15,49%
€ 18.404.900
15,49% Complete

Inkomsten

8,75%
€ -10.479.500
8,75% Complete

Saldo

836,37%
€ 7.925.400

Beschrijving
Binnen het programma Leren, werken en ondernemen komen de activiteiten op het gebied van economie, onderwijs en arbeidsparticipatie aan de orde.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We ondersteunen onze ondernemers

Terug naar navigatie - We ondersteunen onze ondernemers

Wat gaan we er voor doen?

We faciliteren goed onderwijs

Terug naar navigatie - We faciliteren goed onderwijs

Wat gaan we er voor doen?

Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Nr. BBV Indicator Beschrijving indicator Begroting 2022 Begroting 2021
BD NL BD NL
1. Demografische druk (bron: CBS) De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. 75,6% (2021) 70,1% (2021) 76% (2020) 70% (2020)
2. Banen (bron: CBS/LISA) Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 857,5 (2020) 795,9 (2020) 867,3 (2019) 792,1 (2019)
3. Vestigingen (bron: LISA) Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 135,0 (2020) 158,4 (2020) 131,3 (2019) 151,6 (2019)
4. Netto arbeidsparticipatie (bron: CBS) Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. 71,1% (2020) 68,4% (2020) 73,2% (2019) 68,8% (2019)
5. Functiemenging (bron: CBS/LISA) De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. 58,1% (2020) 53,2% (2020) 58,6% (2019) 53,2% (2019)
6. Voortijdige schoolverlaters tot (VO + MBO) % (bron: DUO/Ingrado) Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 1,7% (2019) 2,0% (2019) 1,5% (2018) 1,9% (2018)
7. Absoluut verzuim1 (bron: DUO/Ingrado) Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen. 2 (2018) 1,9 (2018) 2 (2018) 1,9 (2018)
8. Relatief verzuim1 (bron: DUO/Ingrado) Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen. 31 (2019) 26 (2019) 25 (2018) 23 (2018)
9. Lokale inkoop (bron: gemeente Barendrecht) Het percentage lokale inkoop ten opzichte van de totale inkoop (streven is 30%). 36% (2020) n.v.t. 27% (2019) n.v.t.
10. Werkloze beroepsbevolking (bron: CBS) De werkloze beroepsbevolking als percentage van de (werkzame en werkloze) beroepsbevolking in de leeftijd van 15-75 jaar. 3,4% (2020) 3,8% (2020) 2,7% (2019) 3,4% (2019)
1 De gegevens van DUO en Ingrado wijken af van de gegevens die de gemeente hanteert die ook zijn opgenomen in de jaarverslagen van Bureau Leerplicht.

Wat mag het kosten? Programma 4 Leren, werken en ondernemen

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Programma 4 Leren, werken en ondernemen
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2021 na wijziging Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
3.1:Economische ontwikkeling 722.000 226.100 224.900 223.900 224.200
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 111.000 110.200 109.200 109.600
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 31.800 59.000 58.500 58.000 58.200
3.4:Economische promotie 0 23.600 23.400 23.200 23.200
4.1:Openbaar basisonderwijs 0 13.200 13.100 13.000 13.000
4.2:Onderwijshuisvesting 4.486.400 4.489.200 4.525.900 4.788.000 4.972.500
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.801.500 2.014.100 2.027.900 1.965.100 1.962.200
6.3:Inkomensregelingen 13.333.000 9.057.800 9.056.200 9.055.200 9.055.700
6.5:Arbeidsparticipatie 2.015.100 2.410.900 2.411.900 2.400.200 2.402.100
Totaal Lasten 23.389.800 18.404.900 18.452.000 18.635.800 18.820.700
Baten
3.1:Economische ontwikkeling -480.000 -35.000 -35.000 -35.000 -35.000
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -309.600 -700.700 -700.700 -700.700 -700.700
3.4:Economische promotie -25.000 -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
4.2:Onderwijshuisvesting -1.157.300 -1.129.400 -1.138.000 -1.258.900 -1.334.600
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.435.800 -769.800 -769.800 -769.800 -769.800
6.3:Inkomensregelingen -10.706.200 -7.819.600 -7.819.600 -7.819.600 -7.819.600
Totaal Baten -14.113.900 -10.479.500 -10.488.100 -10.609.000 -10.684.700
Saldo lasten en baten programma 4 leren, werken en ondernemen 9.275.900 7.925.400 7.963.900 8.026.800 8.136.000

Toelichting meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenbeeld

Taakveld 3.1 economische ontwikkeling
Voor het gebiedsteam Dutch Freshport is €445.000 begroot in 2021. Het betreft kosten voor projecten voor duurzaamheid, participatie, innovatie en mobiliteit. Deze worden gedekt aan de batenkant uit de deelnemersbijdragen van Ridderkerk, Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en Nieuw Reijerwaard. De administratie loopt via de gemeente Barendrecht.
Taakveld 4.2 onderwijshuisvesting
Vanuit de overname van de inmiddels opgeheven Stichting gebouwenbeheer Barendrecht waren er nog huurverplichtingen richting OZHW (Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden). Deze contractuele verplichting verliep in augustus 2021 en hierdoor vallen de lasten vanaf 2022 lager uit.
Taakveld 4.3 onderwijsbeleid en leerlingenzaken
In 2021 zijn incidenteel extra geoormerkte rijksmiddelen ontvangen voor het verminderen van onderwijsachterstanden. Deze middelen worden budgettair neutraal verwerkt in de begroting, dus de lasten waren in 2021 ook hoger.
Taakveld 6.3 inkomensregelingen
De Rijksbijdrage ingevolge de Wet Bundeling inkomensvoorzieningen uitkeringen gemeenten (Buig) is in de begroting 2021 incidenteel hoger vastgesteld vanwege nieuwe aanvragen voor een bijstandsuitkering. Omdat deze middelen geoormerkt zijn, zijn deze baten budgettair neutraal verwerkt in de begroting en zijn de lasten ook hoger.