1. § Lokale heffingen

In deze paragraaf is informatie opgenomen over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, het overzicht van de tarieven, de beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk.

 

Algemene uitgangspunten lokale heffingen
In de begroting staan de uitgangspunten voor de meerjarenramingen (zie de Financiële begroting). Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt in beginsel een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een inflatiecorrectie van 2,5% voor 2025 op basis van de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP februari 2024 CPB). Voorstellen voor dekkingsmaatregelen zoals opgenomen in de Financiële begroting houden een verhoging van de belastingen in die van dit uitgangspunt afwijken. Zie hiervoor verder het tarievenbeleid per heffingssoort. 

 

Woonlasten
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Barendrecht en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente. Voor de benchmark woonlasten gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO).   

 

Tarievenbeleid
Het tarievenbeleid is vastgelegd in de Belastingnota 2023. Voor 2025 zijn dekkingsmaatregelen voorgesteld die neerkomen op een afwijking van het algemene uitgangspunt dat de belastingen en tarieven jaarlijks met maximaal de inflatiecorrectie worden verhoogd. Deze maatregelen verschillen per belastingsoort en worden nader in deze paragraaf uitgewerkt. Met betrekking tot de gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Reinigingsrecht, Rioolheffing, Bedrijven Investeringszone (BIZ), Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) is het beleid erop gericht om 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead. 

 

Kostenonderbouwing tarievenberekening
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

 

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Onderstaand totaaloverzicht geeft u inzicht in de geraamde opbrengsten van de ongebonden en gebonden heffingen.  

 

Ongebonden heffingen 2024 2025 2026 2027 2028
Onroerende zaakbelastingen 12.210.000 14.510.100 14.940.700 15.811.000 15.953.800
Hondenbelasting 345.300 358.600 358.600 358.600 358.600
Toeristenbelasting 25.000 83.000 83.000 83.000 83.000

 

 

Gebonden heffingen 2024 2025 2026 2027 2028
Afvalstoffenheffing 7.158.700 8.208.300 8.420.300 8.695.400 8.695.400
Rioolheffing 3.442.000 4.342.600 5.318.900 5.595.900 5.813.300

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

De geraamde OZB-opbrengsten wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken te vermenigvuldigen met het OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. Voor de OZB-tarieven geldt dat de lokale lasten waar mogelijk niet meer dan trendmatig zullen wijzigen (inflatiecorrectie). Dit wordt bereikt door bij de tarievenberekening een waardeverschil te dempen door middel van een evenredige tariefsaanpassing.

 

OZB tarieven 2025
Het OZB-tarief voor woningen voor het belastingjaar 2025 is aangepast met de inflatiecorrectie. Voor de niet-woningen worden de tarieven verhoogd naar het regionaal gemiddelde. 

 

Op basis van het voorgaande en door SVHW aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2025 er als volgt uit:

 

Tarieven 2024 2025
Onroerende zaakbelastingen
Eigenaren woningen 0,0878% 0,0877%
Eigenaren niet-woningen 0,2343% 0,3290%
Gebruikers niet-woningen 0,1885% 0,2498%

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

De uitvoeringskosten voor het hondenbeleid (onder meer aanleg en onderhoud losloopgebieden, aanschaf en legen hondenpoepbakken, handhaving en perceptiekosten) worden gedekt door de inkomsten uit de hondenbelasting. Hieronder is het overzicht opgenomen van de (jaar)tarieven van de Hondenbelasting uitgaande van een tariefsaanpassing met de inflatiecorrectie van 2,5%.

 

Hondenbelasting 2024 2025
Eerste hond 114,72 117,60
Tweede hond 157,68 161,64
Derde en elke volgende hond 175,32 179,76

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Het gaat hierbij om belasting voor overnachtingen in een hotel, camping of Bed & Breakfast. Het tarief van € 0,75 per persoon per overnachting is meer dan 10 jaren ongewijzigd gebleven. Het tarief voor 2025 wordt aangepast naar het landelijk gemiddelde. Met ingang van 2025 wordt het tarief € 2,50 wat in lijn ligt met het landelijk gemiddelde. Het gemiddelde tarief dit jaar (2024) voor een overnachting in een camping bedraagt € 1,93 en voor een overnachting in een hotel € 3,73.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om (een deel van) de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

 

Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2025
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer 4.061.800
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente 2.359.000
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen -507.900
Netto kosten van de activiteit 5.912.900
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 617.000
Overhead 219.100
Compensabele BTW 1.459.300
Totale kosten 8.208.300
Opbrengst Afvalstoffenheffing 8.208.300
Dekkingspercentage 100%

Het dekkingspercentage stijgt ten opzichte van 2024 (90%) naar 100% kostendekking in 2025.

 

Uitgaande van kostendekkende tarieven, zien de tarieven voor 2025 er als volgt uit:

 

Afvalstoffenheffing 2024 2025
Eenpersoonshuishoudens 241,44 274,08
Tweepersoonshuishoudens 377,04 428,28
Huishouden van 3 of meer personen 441,24 501,12

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te dekken die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2024-2028 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing. Het overgrote deel van de kosten van rioolbeheer zijn vaste kosten (zoals het hebben van een aansluiting) en een klein deel is te linken aan het gebruik (en heeft een relatie met de grootte van een huishouden). In dit kader zal bij de vaststelling van de definitieve tarieven in december een nieuw tariefsysteem worden voorgesteld waarbij het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid blijft, maar waarbij de vaste kosten van rioolbeheer gelijkmatig worden omgeslagen over alle huishoudens. Dit zal betekenen dat het verschil tussen het tarief voor een eenpersoonshuishouden en een twee- of meerpersoonshuishouden kleiner wordt. De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

 

Kostenonderbouwing rioolheffing 2025
Kosten riolering en gemalen 1.284.400
Kosten personeel en kapitaallasten 632.800
Dotatie voorziening riolering 2.154.000
Aanwending voorziening riolering -1.346.100
Netto kosten van de activiteit 2.725.100
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 563.800
Overhead 396.900
Compensabele BTW 656.800
Totale kosten 4.342.600
Opbrengst rioolheffing 4.342.600
Dekkingspercentage 100%

De tarieven rioolheffing op basis van het huidige tarievensysteem zien er voor 2025 als volgt uit:

 

Rioolheffing woningen 2024 2025
Eenpersoonshuishoudens 67,32 82,08
Tweepersoonshuishoudens 129,48 157,92
Huishouden van 3 of meer personen 198,96 242,64
Rioolheffing niet-woningen 2024 2025
Percentage van de WOZ 0,0434% 0,0529%
met een maximum van 3.700,00 4.500,00
Overige gebruikers:
van 0 m3 t/m 20 m3 0,00 0,00
van 21 m3 t/m 500 m3 89,10 108,70
van 501 m3 t/m 1.000 m3 488,00 595,40
van 1.001 m3 t/m 1.500 m3 979,10 1.194,50
van 1.501 m3 t/m 2.000 m3 1.770,60 2.160,10
van 2.001 m3 t/m 3.000 m3 2.614,00 3.189,10
van 3.001 m3 t/m 4.000 m3 4.922,60 6.005,60
van 4.001 m3 t/m 8.000 m3 6.621,00 8.077,60
van 8.001 m3 t/m 15.000 m3 9.799,50 11.955,40
meer dan 15.000 m3 14.399,50 17.567,40

Overige heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Overige heffingen en rechten

Leges burgerzaken, omgevings- en APV-vergunning
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid. De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn, waarbij de mogelijkheid tot kruissubsidiëring bestaat. Dit wil zeggen: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden. 

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

 

Berekening kostendekkendheid leges
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING Totale Kosten taakveld Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand 69.600 52.100 75%
paragraaf 2 Reisdocumenten Nederlandse identiteitskaart 756.600 690.400 91%
paragraaf 3 Rijbewijzen 219.200 192.900 88%
paragraaf 4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens 24.100 6.700 28%
paragraaf 5 Bestuursstukken 0 0 0%
paragraaf 6 Vastgoedinformatie 0 0 0%
paragraaf 7 Overige publiekszaken 36.600 28.900 79%
paragraaf 8 Gemeentearchief 0 0 0%
paragraaf 9 Bijzondere wetten 33.400 54.700 164%
paragraaf 10 Gereserveerd 0%
TOTAAL ALGEMENE DIENSTVERLENING 1.139.500 1.025.700 90%
HOOFDSTUK 2 OMGEVINGSWET Totale Kosten Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 3 Bouwactiviteiten 2.145.200 1.545.500 72%
TOTAAL LEGES OMGEVINGSVERGUNNING 2.145.200 1.545.500 72%
HOOFDSTUK 3 EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN Totale Kosten Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 1 Horeca 27.500 10.400 38%
paragraaf 2 Seksbedrijven 0 0 0%
paragraaf 3 Winkeltijdenwet 0 0 0%
paragraaf 4 Organiseren evenement of markt 500 1.600 320%
paragraaf 5 Standplaatsen 0 500 0%
paragraaf 6 Huisvestingswet 2014 0 0 0%
paragraaf 7 In dit hoofdstuk niet benoemd besluit 11.800 9.300 79%
TOTAAL DIENSTVERLENING EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN 39.800 21.800 55%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL 3.324.500 2.593.000 78%

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Barendrecht worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. Om de kostendekkendheid te vergroten worden de tarieven met 10% verhoogd. Het dekkingspercentage stijgt met 5% ten opzichte van 2024 (56%). De in de lijkbezorgingskosten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

 

Kostenonderbouwing Lijkbezorgingsrechten 2025
Kosten personeel en materieel 379.300
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente 518.200
Netto kosten van de activiteit 897.500
Overhead 322.000
Totale kosten 1.219.500
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 748.200
Dekkingspercentage 61%

Markt- en standplaatsgelden

Terug naar navigatie - Markt- en standplaatsgelden

Voor het gebruik of genot van een standplaats voor het uitstallen, aanbieden of verkopen van goederen of voorwerpen, op de aangewezen openbare standplaatsen en marktterrein, worden rechten geheven zoals de standplaats- en marktgelden. Deze openbare plaatsen zijn tevens voorzien van elektra-aansluitingen. Voor het gebruik van deze voorzieningen zijn afzonderlijke tarieven opgenomen in de verordening op de heffing en invordering van de fysieke leefomgeving.  


De kosten en opbrengsten zijn als volgt:

 

Kostenonderbouwing markt- en standplaatsgelden 2025
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente 74.500
Netto kosten van de activiteit 74.500
Overhead 16.700
Compensabele BTW 7.100
Totale kosten 98.300
Opbrengst markt- en standplaats gelden 60.700
Dekkingspercentage 62%

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Indien de belastingplichtige niet of slechts met veel moeite de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten. 

 

In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor kwijtschelding:

 

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2025
Rioolheffing 77.000
Afvalstoffenheffing 170.000
Totaal 247.000

Woonlasten (lokale lastendruk)

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk)

Tot de woonlasten worden gerekend de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. De woonlasten voor de inwoners (woningen) zijn als volgt:

 

Omschrijving 2024* 2025 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
A1: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 67,32 82,08 14,76 22%
Afval 241,44 274,08 32,64 14%
Totaal 308,76 356,16 47,40 15%
B1: Tweepersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 129,48 157,92 28,44 22%
Afval 377,04 428,28 51,24 14%
Totaal 506,52 586,20 79,68 16%
C1: Meerpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 198,96 242,64 43,68 22%
Afval 441,24 501,12 59,88 14%
Totaal 640,20 743,76 103,56 16%
A2: Eénpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 498.600**
Rioolgebruik 67,32 82,08 14,76 22%
Afval 241,44 274,08 32,64 14%
OZB-eigendom 426,71 437,27 10,56 2%
Totaal 735,47 793,43 57,96 8%
B2: Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 498.600**
Rioolgebruik 129,48 157,92 28,44 22%
Afval 377,04 428,28 51,24 14%
OZB-eigendom 426,71 437,27 10,56 2%
Totaal 933,23 1.023,47 90,24 10%
C2: Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 498.600**
Rioolgebruik 198,96 242,64 43,68 22%
Afval 441,24 501,12 59,88 14%
OZB-eigendom 426,71 437,27 10,56 2%
Totaal 1.066,91 1.181,03 114,12 11%
* Definitief vastgestelde tarieven
** Gemiddelde WOZ-waarde o.b.v. geschatte waardestijging van 2,6%, t.o.v. WOZ waarde 2024: €486.000 (Coelo)

Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2025 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2024. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Barendrecht en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een eenpersoonshuishouden en een gezin (meerpersoonshuishouden) met zowel een koopwoning (woningeigenaren) als een huurwoning (huurders). Tenslotte wordt een vergelijking gegeven van de ontwikkeling van de woonlasten in 2024 ten opzichte van 2023 middels de hiernavolgende grafiek.

 

Tarieven per gemeente 2024 (eenpersoonshuishouden)
Gemeente afvalstoffenheffing rioolheffing OZB tarief gemiddelde woningwaarde woonlasten eigenaar* woonlasten huurder*
Barendrecht 241 67 0,0878% 486.000 735 309
Zwijndrecht 338 322 0,0866% 389.000 998 660
H.I. Ambacht 278 184 0,0934% 465.000 820 237
Ridderkerk 279 108 0,0903% 395.000 850 386
Albrandswaard 293 221 0,1006% 513.000 1.030 514
*Coelo-Atlas 2024
Tarieven per gemeente 2024 (meerpersoonshuishouden)
Gemeente afvalstoffenheffing rioolheffing OZB tarief gemiddelde woningwaarde woonlasten eigenaar* woonlasten huurder*
Barendrecht 441 199 0,0878% 486.000 1.067 640
Zwijndrecht 368 322 0,0866% 389.000 1.027 690
H.I. Ambacht 410 218 0,0934% 465.000 986 402
Ridderkerk 386 215 0,0903% 395.000 957 493
Albrandswaard 425 294 0,1006% 513.000 1.236 719
*Coelo-Atlas 2024