In deze paragraaf is informatie opgenomen over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, het overzicht van de tarieven, de beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk.
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
In de begroting staan de uitgangspunten voor de meerjarenramingen (zie de Financiële begroting). Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt in beginsel een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een inflatiecorrectie van 2,5% voor 2025 op basis van de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP februari 2024 CPB). Voorstellen voor dekkingsmaatregelen zoals opgenomen in de Financiële begroting houden een verhoging van de belastingen in die van dit uitgangspunt afwijken. Zie hiervoor verder het tarievenbeleid per heffingssoort.
Woonlasten
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Barendrecht en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente. Voor de benchmark woonlasten gebruiken we de publicaties van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
Tarievenbeleid
Het tarievenbeleid is vastgelegd in de Belastingnota 2023. Voor 2025 zijn dekkingsmaatregelen voorgesteld die neerkomen op een afwijking van het algemene uitgangspunt dat de belastingen en tarieven jaarlijks met maximaal de inflatiecorrectie worden verhoogd. Deze maatregelen verschillen per belastingsoort en worden nader in deze paragraaf uitgewerkt. Met betrekking tot de gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Reinigingsrecht, Rioolheffing, Bedrijven Investeringszone (BIZ), Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) is het beleid erop gericht om 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.
Kostenonderbouwing tarievenberekening
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
Onderstaand totaaloverzicht geeft u inzicht in de geraamde opbrengsten van de ongebonden en gebonden heffingen.
Ongebonden heffingen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onroerende zaakbelastingen | 12.210.000 | 14.510.100 | 14.940.700 | 15.811.000 | 15.953.800 |
Hondenbelasting | 345.300 | 358.600 | 358.600 | 358.600 | 358.600 |
Toeristenbelasting | 25.000 | 83.000 | 83.000 | 83.000 | 83.000 |
Gebonden heffingen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Afvalstoffenheffing | 7.158.700 | 8.208.300 | 8.420.300 | 8.695.400 | 8.695.400 |
Rioolheffing | 3.442.000 | 4.342.600 | 5.318.900 | 5.595.900 | 5.813.300 |