5. § Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het realiseren van de doelstellingen van de gemeente Barendrecht op een zo efficiënte, effectieve en rechtmatige wijze, vraagt om een goede bedrijfsvoering. Het doel van de bedrijfsvoering is hierbij in het primaire proces optimaal te ondersteunen in het uitvoeren van de opgaven voor onze stad behorende bij het meerjarenprogramma Barendrecht Werelddorp 2022-2026.


Voor de realisatie van opgaven is een stabiele en wendbare organisatie noodzakelijk. Het komend jaar richten wij ons op het verder bouwen van onze eigen organisatie en de goede inrichting van de basisprocessen om de kwaliteit door te ontwikkelen of te versnellen. Dit is nodig om te kunnen blijven voldoen aan onze gemeentelijke opgaven.

 

Ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie

Vanaf 2024 heeft Barendrecht een eigen ambtelijke organisatie. Het beleid en de dienstverlening is vormgegeven binnen clusters en teams door Barendrechtse medewerkers. 2025 staat in het teken van het verder bouwen en ontwikkelen van een organisatie die goed in staat is om de dienstverlening aan, en voorzieningen voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te verzorgen. De ondersteunde bedrijfsvoeringstaken worden binnen De Bedrijfsvoeringspartner uitgevoerd. Gezien de financiële uitdagingen in meerjarenperspectief moeten er binnen de gemeentelijke organisatie alsmede binnen de Bedrijfsvoeringspartner scherpe keuzes worden gemaakt. In ieder geval zal ingezet worden op het volledig kostprijsdekkend doorbelasten van de kosten van het ambtelijk apparaat naar bijvoorbeeld (civiele) projecten en het optimaal benutten van specifieke inkomstenregelingen. Ook zetten we in op het efficiënter inrichten van functies. Daarnaast zullen vanaf 2027 extra besparingen moeten worden gevonden. Dit zal op een aantal plekken mogelijk leiden tot een versobering van de dienstverlening. In aanloop naar 2027 zal zorgvuldig worden afgewogen op welke plekken een mogelijke versobering van de dienstverlening als acceptabel wordt gezien.  

 

Loonkostenbegroting 2025
Loonkosten 25.810.600
Overige personeelskosten 586.500
Opleidingskosten 374.300
Overige kosten 277.400
Totaal 27.048.800

Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner

Terug naar navigatie - Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner

De Bedrijfsvoeringspartner voert de volgende bedrijfsvoeringstaken uit: Human Resource Management (HRM), Informatie en Communicatie Technologie (ICT) inclusief Informatieveiligheid en Privacy, Control (AO/IC), Financiën met uitzondering van Planning en Control-taken, Juridische zaken en inkoop, Facilitaire zaken, Administratie Zorg en Uitkeringen. De bijdrage van de deelnemende gemeenten is op basis van inwonersaantallen en zijn voor Barendrecht begroot volgens onderstaande tabel. Voor de begroting vanaf 2026 is een taakstelling meegegeven van 5%.

 

2025 2026 2027 2028
Bijdrage DBP € 13.767.500 € 13.178.700 € 13.251.700 € 13.251.700
Kostprijsverhogende btw € 174.000 € 173.800 € 174.800 € 174.800
Totaal € 13.941.500 € 13.352.500 € 13.426.500 € 13.426.500

Arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Arbeidsmarkt

Vanwege de spanningen op de arbeidsmarkt staan de bestuurlijke ambities onder druk. Op dit moment is er veel vraag naar mensen en er is slechts een beperkt aanbod. Hierdoor is het steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden voor de realisatie van onze ambities en plannen. Naast het geld is de beperkte beschikbare capaciteit een factor waarmee rekening gehouden moet worden. Er wordt ingezet om met zoveel mogelijk eigen personeel te werken.

 

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Met ingang van het controle jaar 2023 geeft het college – en dus niet meer de accountant – een verantwoording af over de rechtmatigheid. De accountant controleert deze gegevens daarna op getrouwheid. De kaders waarbinnen deze rechtmatigheid wordt getoetst zijn vastgelegd in de Financiële Verordening en het normenkader. De raad heeft hierin een verantwoordingsgrens vastgesteld van 1% van de totale lasten (inclusief dotaties aan reserves) en een rapportagegrens van € 100.000. De verantwoordingsgrens houdt in dat rechtsmatigheidsfouten pas in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen en toegelicht, wanneer zij boven het door de raad vastgestelde percentage komen. De verantwoordingsgrens is over het verslagjaar 2023 niet overschreden.


In deze paragraaf worden bij de jaarstukken, op basis van de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV aanvullende informatie opgenomen over:
•    De individueel geconstateerde afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording, mits deze de rapportagegrens overschrijden;
•    Welke acties wij ondernemen om afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording in de toekomst te voorkomen;
•    Niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bijvoorbeeld het beleid ten aan zien van Misbruik en Oneigenlijk gebruik, de bepalingen in de Gids Proportionaliteit en de wet Fido en bijbehorende regelingen (bijvoorbeeld toelichting opnemen over fraude door eigen medewerkers).