Uitgaven

6,01%
€ 8.949.500
6,01% Complete

Inkomsten

0,42%
€ -626.300
0,42% Complete

Saldo

1871,64%
€ 8.323.200

Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

6,01%
€ 8.949.500
6,01% Complete

Inkomsten

0,42%
€ -626.300
0,42% Complete

Saldo

1871,64%
€ 8.323.200

Beschrijving
Binnen dit programma vallen de volgende taakvelden, per taakveld worden een aantal deeltaken genoemd zodat een beeld kan worden gevormd van de feitelijke inhoud:

  • 2.1 Verkeer en vervoer - taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:
    - verkeersmaatregelen: verkeersborden, regelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair;
    - beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
    - aanleg wegen, pleinen, fietspaden en voetpaden;
    - beheer en onderhoud bruggen, duikers, tunnels;
    - openbare verlichting;
    - gladheidsbestrijding;
    - straatreiniging.
  • 2.2 Parkeren - ontwikkeling en beheer van parkeervoorziening:
    - parkeerbeleid;
    - inrichting en onderhoud parkeervoorzieningen;
    - fietsenstalling.
  • 2.4 Economische havens en waterwegen:
    - baggeren waterwegen;
    - inspectie, beheer en onderhoud walkanten.
  • 2.5 Openbaar vervoer.

Wat willen we bereiken?
Een veilig bereikbaar dorp met hoge leefkwaliteit

Om dit te bereiken hebben we ons de volgende hoofddoelen gesteld:

•    Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer;
•    Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen van bereikbaarheid;
•    Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af.

Om het hoofddoel te bereiken, hebben we deze opgedeeld in meerderere (sub)doelen met daaraan gekoppeld de concrete maatregelen. Deze worden toegelicht in de komende deelhoofdstukken.

Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Terug naar navigatie - Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Wat gaan we er voor doen?

Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Terug naar navigatie - Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Wat gaan we er voor doen?

Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Terug naar navigatie - Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Wat gaan we er voor doen?

Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Terug naar navigatie - Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Wat gaan we er voor doen?

Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer 7.700.100 7.665.500 7.735.900 7.748.200 7.819.000
2.2:Parkeren 82.900 64.000 64.100 63.200 63.200
2.3:Recreatieve havens 0 0 0 0 0
2.4:Economische havens en waterwegen 681.700 869.700 722.500 730.100 737.500
2.5:Openbaar vervoer 388.300 350.300 350.100 349.400 349.100
Totaal Lasten 8.853.000 8.949.500 8.872.600 8.890.900 8.968.800
Baten
2.1:Verkeer en vervoer -414.800 -537.300 -537.300 -537.300 -537.300
2.2:Parkeren -63.800 -62.500 -62.500 -62.500 -62.500
2.5:Openbaar vervoer -26.500 -26.500 0 0 0
Totaal Baten -505.100 -626.300 -599.800 -599.800 -599.800

Toelichting meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenbeeld

(Kolom Begroting 2024 na wijziging is de Begroting 2024 na het Verbeterplan)

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Vanaf 2025 zijn de baten hoger door inkomsten voor aanpak zwerfafval en laadpalen elektrische voertuigen.

 

Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen
In 2025 zijn hogere lasten voor onderhoud waterwegen opgenomen vanwege vertraging in de onderhoudsplanning in 2024.

 

Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
Aan de batenkant is de subsidie voor de buurtbus opgenomen die loopt t/m 2025.