6. § Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente Barendrecht heeft een kadernota verbonden partijen. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1-1-2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren, is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

 

Besteding per verbonden partij
In het volgende overzicht zijn de verbonden partijen opgenomen met de geraamde bijdragen van de gemeente die opgenomen zijn in onze begroting 2025.

 

Omschrijving Begroting 2025
Gemeenschappelijke regelingen:
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) 3.500.047
Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) 639.000
DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) 919.259
Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond) 535.858
Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) 431.380
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) 11.816.230
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) 0
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringspartner 13.941.500
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 149.475
Bestuurlijke overeenkomst:
Landschapstafel IJsselmonde 7.500
Stichting:
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond 1.780.819
Vennootschappen:
NV BAR Afvalbeheer 4.061.800
Inge de Bruijn zwembad 683.500
Stedin groep N.V. 0
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 0
Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) 0

VRR

Terug naar navigatie - VRR
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang (Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer.
Deelnemende partijen 13 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR.
Bestuurlijk belang De burgemeester is lid van het Algemeen Bestuur (+1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Stemverhouding: 5%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 3.500.047
Eigen vermogen 01-01-2025: € 8.282.000
31-12-2025: € 7.254.000
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 97.906.000
31-12-2025: € 95.776.000
Financieel resultaat 2025: € 1.656.000
Risico's De afgelopen jaren is door het oppakken van nieuwe ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen de kwaliteit van een aantal basistaken weggezakt. Dit is vooral naar voren gekomen bij de piketorganisatie en vakbekwaamheid. Daarnaast speelt het risico van onverzekerbare risico's, zoals medewerkers met Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS). Verder staat de personele capaciteit van brandweervrijwilligers onder druk. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week te garanderen. Daarbij komt dat op grond van Europese regelgeving de positie van de brandweervrijwilligers juridisch niet meer houdbaar is. Verder wordt jaarlijks met de zorgverzekeraars onderhandeld over het aantal te leveren diensten inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. Het risico bestaat dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. De VRR krijgt steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans dat een aantal risico's niet meer verzekerbaar blijven. Daarvoor heeft men zich aangesloten bij de Stichting Expertisebureau Risicobeheer Veiligheidsregio's en stichting Waarborgfonds. Doordat de VRR niet beschikt over fiscaal-specialisten, loopt men ook risico bij de toepassing van fiscale regels. Verder heeft de VRR de minister verzocht het huidige waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS) in gebruik te houden. Het risico bij instandhouding van het WAS is dat de kosten door de VRR zelf gedragen zullen moeten worden. Ook is op basis van onderzoek vastgesteld dat de GHOR voor uitdagingen staat die niet binnen de huidige formatie kunnen worden opgevangen. Er is extra formatie nodig. Tenslotte heeft Stichting Initiatieven Collectieve Acties Massaschade (ICAM) de GGD'en en de VRR gedagvaard vanwege een datalek in CoronIT, het landelijk IT-systeem voor COVID-19-testen en -vaccinaties.
Actuele ontwikkelingen Een kenmerk van dit tijdperk is dat de regio naast de klassieke flitsrampen vaker te maken krijgt met ongekende en nieuwe crisistypes, zoals de coronacrisis en de opvang van ontheemden en asielzoekers. Er is behoefte aan een crisisorganisatie en een samenwerkingsplatform dat flexibel en wendbaar is en dit voor een langere periode kan volhouden. Daarnaast kenmerkt dit nieuwe tijdperk zich onder andere door digitalisering en automatisering. Dit biedt geweldige kansen, zoals autonome drones die de meldkamer ondersteunen en het programma Digitale Stad. Met Safe3D verbindt men de digitale en echte wereld met elkaar. Naast de mooie kansen, speelt de VRR actief in op risico's van digitalisering. Binnen de VRR is aandacht voor informatiebeveiliging onontkoombaar en met regelmatige oefeningen maken zij deze cyberdreiging reëel en zichtbaar. Ook de energietransitie ontrolt zich in rap tempo en gaat veel verder dan zonnepanelen, windmolens en buurtbatterijen. Te denken valt aan het vervoer van gevaarlijke stoffen, grootschalige opslag van waterstof en daarmee de noodzaak voor nieuwe blus- en reddingstechnieken. De afgelopen jaren hebben we gezien hoe groot de gevolgen van klimaatverandering zijn. Deze 'creeping crises' vragen onze alertheid en nemen in hoeveelheid en omvang toe. De VRR heeft de ambitie om in 2040 een inclusieve, circulaire en klimaatneutrale organisatie te zijn. Verder heeft de VRR aandacht voor de fysieke en mentale gesteldheid van onze medewerkers. Dit staat hoog op de agenda. De aanpak van PTSS vraagt niet alleen financiële oplossingen, maar toont wat de mentale gevolgen van ons intensieve beroep kunnen zijn. Dit doet ook een beroep op ons empathische vermogen. Tenslotte zet de ambulancezorg de komende jaren in op een andere benadering. De verwachting is dat de vraag naar (acute) zorg flink zal blijven stijgen. Door o.a. in te zetten op zorgcoördinatie en verder uitvragen in de telefonische triage kan de juiste zorg aan de patiënt worden toegewezen.

SVHW

Terug naar navigatie - SVHW
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Klaaswaal
Doelstelling en openbaar belang Het SVHW voert de volgende gemeentelijke taken uit: de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling van alle binnen de gemeente gelegen onroerende zaken in het kader van de wet WOZ.
Deelnemende partijen Waterschap Hollandse Delta en 14 gemeenten.
Bestuurlijk belang Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de verbonden partij. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. Stemverhouding: 5%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 639.000
Eigen vermogen 01-01-2025: € 829.000
31-12-2025: € 829.000
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 6.808.000
31-12-2025: € 6.705.000
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Uittreding van deelnemers waardoor de kosten voor de overgebleven deelnemers kunnen gaan stijgen. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meerdere deelnemers gedragen kunnen worden.
Actuele ontwikkelingen Met ingang van 2025 komt er een nieuwe deelnemer bij. Gemeente Geertruidenberg treedt per 2025 toe tot de GR SVHW.

DCMR

Terug naar navigatie - DCMR
Gemeenschappelijke Regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente t.a.v. de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit.
Deelnemende partijen 13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang 1 lid Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 1.8%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 919.259
Eigen vermogen 01-01-2025: € 2.903.000
31-12-2025: € 3.466.000
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 12.414.000
31-12-2025: € 21.259.000
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's De risico’s zitten hem in de onderstaande drie onderdelen:
1. Focus managementsturing - € 740.000,- Door een te lage focus van sommige DCMR-managers op management sturing, zoals dagdagelijkse sturing, zoals (tijdig) tijdschrijven, prognosticeren, management van het verlofstuwmeer, toetsen op inhoudelijke KPI’s, prioriteren van activiteiten) van de organisatie (aanleiding) kan een onvolledig sturingsinformatie beeld ontstaan (zoals management informatie, verlofsaldi, prognose) (impact). Waardoor een kans ontstaat op verkeerde/onjuiste beslissingen die een operationeel of financieel effect kunnen hebben (gevolg)
2. Onzekerheid invoering Omgevingswet – €100.000,- In 2024 is de Omgevingswet gestart en verwacht wordt dat de meeste implementatie moeilijkheden in het jaar 2024 opgelost zijn, maar mogelijk niet alles. Het risico is afgeschaald naar €100k voor 2025. Het risico is: Door het herhaalde uitstel en het op landelijk, regionaal als DCMR niveau niet goed kunnen bepalen van de financiële effecten van de invoering van de Omgevingswet (aanleiding), kan dit mogelijk leiden tot onverwachte kostenstijgingen (vb. extra capaciteit inzet) (impact), waardoor DCMR mogelijk een deel van haar uitgaven niet goed heeft begroot en terug zal moeten naar haar financiers zonder dat extra productie oplevert (gevolg).
3. Onzekerheid financiering nieuwe ontwikkelingen - €500.000,- Doordat gemeentes en provincies in respectievelijk 2026 en 2027 mogelijk minder financiering ontvangen van het Rijk (aanleiding), kan dit mogelijk leiden tot financiële tekorten bij gemeenten en provincie (impact), waardoor de aanpak van nieuwe ontwikkelingen zoals Gezondheid, Waterkwaliteit, pZZS/PFAS mogelijk niet te financieren zijn (gevolg)
Actuele ontwikkelingen De toenemende onzekere ontwikkelingen in het Gemeente- en Provinciefonds raken ook de DCMR. Hierover zal continu regionaal overleg tussen gemeenten en de DCMR plaatsvinden. Dit kan logischerwijs leiden tot veranderende opgaven.

GGD

Terug naar navigatie - GGD
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: Een evenwichtig productenaanbod, zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking.
Deelnemende partijen 13 Gemeenten regio Rijnmond.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 7.7%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 535.858
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet van toepassing
31-12-2025: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2025: Niet van toepassing
31-12-2025: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2025: Niet van toepassing
Risico's In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op.
Actuele ontwikkelingen - Door afname van het basistakenpakket bij de GGD-RR voldoet de gemeente aan de wettelijke taken conform de Wet publieke gezondheid. - De gemeentelijke begroting 2025 moet bijgeraamd worden om het basispakket van de GGD te kunnen financieren.

NRIJ

Terug naar navigatie - NRIJ
Gemeenschappelijke Regeling voor het Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde.
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, H.I. Ambacht, Zwijndrecht, Rotterdam en PZH.
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. Stemverhouding: 14%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 431.380
Eigen vermogen 01-01-2025: € 4.992.012
31-12-2025: € 5.234.926
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 1.651.121
31-12-2025: € 1.375.131
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Minder inkomsten na 2025 en 2030 door het verminderen/wegvallen van de bijdragen van gemeente Rotterdam en PZH. Mogelijk uittreden van gemeente Barendrecht. We lopen achter op een eerdere taakstelling voor besparingen. Er is een lopend onderzoek naar verdere besparingen, omdat het schap minder inkomsten zal krijgen vanwege het afnemen van de bijdragen van Rotterdam en PZH.
Actuele ontwikkelingen College en raad hebben begin 2024 hun voornemen tot uittreden uit de regeling kenbaar gemaakt. Hier zal in de tweede helft van 2024 door het NRIJ een uittredingsplan voor worden gemaakt. Begin 2025 zal dit naar verwachting aan Barendrecht worden voorgelegd. Op basis daarvan zullen verdere keuzes worden gemaakt

GRJR

Terug naar navigatie - GRJR
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam en Voorne aan Zee.
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 6.25%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 11.816.230
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet van toepassing
31-12-2025: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2025: 10.800.000
31-12-2025: 27.300.000
Financieel resultaat 2025: Niet van toepassing
Risico's Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt per gemeenten afgewikkeld. Om de risico’s zo veel als mogelijk te beheersen vindt monitoring plaats met behulp van het dashboard van de GRJR en het lokale monitoringsinstrument Power BI. Dit instrument wordt in 2025 doorontwikkeld
Actuele ontwikkelingen De gemeente zet in om de regionale zorgkosten voor de ‘openeindregeling’ jeugdhulp zo veel als mogelijk terug te dringen en de kosten te beheersen. De uitvoering van het maatregelenpakket van de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) moet hieraan bijdragen. Ook een lokale projectmatige aanpak die ziet op o.a. de implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd en het Richtinggevend kader - Toegang, lokale teams en integrale dienstverlening’ (Richtinggevend kader) moet een bijdrage om de gemeentelijke uitgaven (zowel regionaal als ook lokaal) substantieel terug te dringen en te beheersen

GRNR

Terug naar navigatie - GRNR
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Ridderkerk
Doelstelling en openbaar belang De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. De GRNR heeft de opdracht om een 96 hectare groot bedrijventerrein, de daarbij horende ontsluiting en de aanleg van een groene corridor te realiseren in Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk.
Deelnemende partijen Barendrecht, Ridderkerk, Rotterdam.
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit de wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2025: € 0
31-12-2025: € 0
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 60.170.000
31-12-2025: € 14.170.000
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Bij een negatief resultaat bij het afsluiten van de grondexploitatie moet Barendrecht 1/3 van het negatieve saldo bijdragen.
Actuele ontwikkelingen De marktontwikkelingen zijn positief, er is veel interesse vanuit de markt voor uit te geven bedrijfskavels. Dutch Freshport (DFP) wordt ondergebracht bij de GR Nieuw Reijerwaard. Barendrecht hoeft geen jaarlijkse bijdrage meer te betalen aan DFP.

Bedrijfsvoeringspartner

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoeringspartner
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringspartner
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken op het gebied van bedrijfsvoering, uitkeringsadministratie en administratie zorg. De Bedrijfsvoeringspartner ontzorgt de deelnemende gemeenten op het gebied van de gehele keten van bedrijfsvoering zodat de primaire aandacht van de gemeente uit kan gaan richting de inwoners en de maatschappelijke en bestuurlijke vraagstukken.
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk.
Bestuurlijk belang Het dagelijks bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de Bedrijfsvoeringspartner en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, de voorzitter meegerekend. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 13.941.500
Eigen vermogen 01-01-2025: € 0
31-12-2025: € 0
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 4.741.000
31-12-2025: € 4.477.800
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Diverse kostenstijgingen waaronder de landelijke trend op het gebied van Informatie en Automatisering als gevolg van de toenemende digitalisering. Daarnaast is na de ontvlechting per 01-01-2024 op een aantal taken een ontwikkeling te zien van centralisatie naar decentralisatie. Hiermee komt de efficiency onder druk te staan.
Actuele ontwikkelingen In 2024 zullen o.a. de risico's betrekking hebbende op digitalisering en decentraliseren van taken nader worden geanalyseerd. Hierover zullen gesprekken worden gevoerd met de 3 deelnemende gemeenten en gezamenlijk gezocht worden naar oplossingen.

MRDH

Terug naar navigatie - MRDH
Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang Verbetering Economisch Vestigingsklimaat en Bereikbaarheid van de regio.
Deelnemende partijen 21 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur door de burgemeester. Stemverhouding: 3.47%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 149.475.
Eigen vermogen 01-01-2025: € 40.516.769
31-12-2025: € 40.516.769
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 1.610.159.958
31-12-2025: € 1.502.046.591
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten.
Actuele ontwikkelingen Afname van het aantal reizigers dat gebruik maakt van OV kan leiden tot minder opbrengsten voor vervoersbedrijven.

Landschapstafel

Terug naar navigatie - Landschapstafel
Landschapstafel IJsselmonde
Rechtsvorm Bestuursovereenkomst
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang De Landschapstafel dient voor overleg over groen en recreatie op IJsselmonde, met gemeenten en andere terreinbeheerders. Focus ligt sinds 2023 op de invulling van het programma Zuid Hollands Programma Landelijk Gebied (ZHPLG). Hier ligt o.a. geld voor natuurherstel. Specifiek voor Barendrecht staat de herontwikkeling van de Koedoodhaven in het ZHPLG als groot concreet project, dat met de regiopartners is ingediend.
Deelnemende partijen Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam.
Bestuurlijk belang 1 lid in bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 7.500.
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet van toepassing
31-12-2025: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2025: Niet van toepassing
31-12-2025: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2025: Niet van toepassing
Risico's Geen bijzonderheden.
Actuele ontwikkelingen Geen bijzonderheden.

CJG

Terug naar navigatie - CJG
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne.
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang. Stemverhouding: 3.6%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 1.780.819 (Basispakket € 1.249.300, Rijksvaccinatieprogramma € 142.681, Maternale kinkhoestvaccinatie € 11.872, Aanvullend preventief pakket €196.546, Zwangerschapsgesprek €10.780,-, Huisvesting € 169.640)
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-2054: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-2025: Niet bekend
Financieel resultaat 2025: Niet bekend
Risico's Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen of overheidsmaatregelen, en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact kunnen hebben op de financiën.
Actuele ontwikkelingen Geen bijzonderheden.

NV BAR Afvalbeheer

Terug naar navigatie - NV BAR Afvalbeheer
NV BAR Afvalbeheer
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rhoon
Doelstelling en openbaar belang Inzameling huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk.
Bestuurlijk belang 1 lid de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 100.000. De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 4.061.800
Eigen vermogen 01-01-2025: € 300.000
31-12-2025: € 300.000
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 0
31-12-2025: € 0
Financieel resultaat 2025: € 0
Risico's Beperkt. Eigendom van afval en dus risico op extra verwerkingskosten is bij de gemeente gebleven. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden.
Actuele ontwikkelingen Verwerkingsprijzen en opbrengsten grondstoffen fluctueren.

Zwembad Inge de Bruijn

Terug naar navigatie - Zwembad Inge de Bruijn
Inge de Bruijn zwembad
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Het Inge de Bruijn zwembad is één van de voorzieningen op het gebied van sporten en bewegen voor en door de Barendrechtse inwoners.
Deelnemende partijen Barendrecht
Bestuurlijk belang 2 leden in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 100%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 45.300. De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 683.500
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-2025: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-20245: Niet bekend
Financieel resultaat 2025: Niet bekend.
Risico's Stijgende exploitatielasten.
Actuele ontwikkelingen De toeloop naar het zwembad is stabiel. Voor 2025 staat een uitbreiding van het zwembad op de planning.

Stedin

Terug naar navigatie - Stedin
Stedin groep N.V.
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt dit voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen.
Deelnemende partijen 44 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.45%.
Financieel belang Aandelenkapitaal €1.353.779 (dit betreft €453.779 reguliere aandelen en €900.000 extra cumulatieve preferente aandelen). De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2025: € 2.715.000.000
31-12-2025: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 5.569.000.000
31-12-2025: Niet bekend
Financieel resultaat 2025: Niet bekend
Risico's Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder druk.
Actuele ontwikkelingen In april 2024 heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het investeringsplan 2024ev goedgekeurd. Met dit investeringsplan richt Stedin zich op de uitdagingen die de verduurzamings- en elektrificatie opdracht in onze regio met zich mee brengt.

BNG

Terug naar navigatie - BNG
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging.
Deelnemende partijen 342 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.058%.
Financieel belang Aandelen 32.097. De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-2025: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2025: Niet bekend
31-12-2025: Niet bekend
Financieel resultaat 2025: Niet bekend
Risico's Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening. De kredietportefeuille is kwalitatief sterk.
Actuele ontwikkelingen BNG blijft investeren in het optimaliseren van de bedrijfsprocessen en efficiënte dienstverlening. Daarnaast wil BNG Bank de CO2-voetafdruk van de leningenportefeuille verder verlagen en impulsen blijven geven aan de ESG-prestaties van de klanten en de bank zelf.

Evides

Terug naar navigatie - Evides
Gemeenschappelijk Bezit Evides (water)
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Evides draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Levering drinkwater aan 2,5 miljoen klanten en het bedrijfsleven in Zeeland, het zuidwesten van Zuid-Holland en de Brabantse Wal. Daarnaast biedt Evides industriewaterdiensten op maat aan grote industriële klanten in onder meer Nederland, België en Duitsland. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van Evides (50% van de aandelen bij 15 gemeenten) omdat deze nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging.
Deelnemende partijen Gemeenten 15 stuks in Zuid-Holland Zuid en Provincies.
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.5%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 354.686. De bijdrage van Barendrecht voor 2025 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2025: € 599.300.000
31-12-2025: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2025: € 871.000.000
31-12-2025: Niet bekend
Financieel resultaat 2025: Niet bekend
Risico's Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten.
Actuele ontwikkelingen Evides investeert de komende 5 jaar tussen de € 170 miljoen en € 245 miljoen in vervangingsinvesteringen in het leidingnet, regulier onderhoud en renovaties van drinkwaterproductielocaties en industriewaterinstallaties. Daarnaast worden investeringen gedaan in het kader van de groei van Evides Industriewater en de uitbreiding/optimalisatie van het drinkwatersysteem.