5. § Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - 5. § Bedrijfsvoering - Inleiding

Het realiseren van de doelstellingen van de gemeente Barendrecht op een zo efficiënte, effectieve en rechtmatige wijze, vraagt om een goede bedrijfsvoering. Het doel van de bedrijfsvoering is hierbij in het primaire proces optimaal te ondersteunen in het uitvoeren van de opgaven voor onze stad behorende bij het meerjarenprogramma Barendrecht Werelddorp 2022-2026.


Voor de realisatie van opgaven is een stabiele en wendbare organisatie noodzakelijk. Ook het komend jaar richten wij ons op het verder bouwen van onze eigen organisatie en de goede inrichting van processen om de kwaliteit door te  blijven ontwikkelen of te versnellen. Dit is nodig om te kunnen blijven voldoen aan onze gemeentelijke opgaven.

Ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - 5. § Bedrijfsvoering - Ambtelijke organisatie

Vanaf 2024 heeft Barendrecht een eigen ambtelijke organisatie. Het beleid en de dienstverlening is vormgegeven binnen clusters en teams door Barendrechtse medewerkers. 2026 staat in het teken van het verder bouwen en ontwikkelen van een organisatie die goed in staat is om de dienstverlening aan, en voorzieningen voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te verzorgen. De ondersteunde bedrijfsvoeringstaken worden door De BedrijfsvoeringsPartner uitgevoerd. Vanaf 2027 zullen, voortvloeiend uit het verbeterplan van de begroting 2024, aanvullende besparingen gevonden moeten worden binnen de personele lasten. Dit zal op een aantal plekken mogelijk leiden tot een versobering van de dienstverlening. In aanloop naar 2027 zal zorgvuldig worden afgewogen op welke plekken een mogelijke versobering van de dienstverlening als acceptabel wordt gezien.  

Loonkostenbegroting 2026
Loonkosten 27.380.600
Overige personeelskosten 1.114.600
Opleidingskosten 488.700
Totaal 28.983.900

Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner

Terug naar navigatie - 5. § Bedrijfsvoering - Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner

De BedrijfsvoeringsPartner voert de volgende bedrijfsvoeringstaken uit: Human Resource Management (HRM), Informatie en Communicatie Technologie (ICT) inclusief Informatieveiligheid en Privacy, Control (AO/IC), Financiën met uitzondering van advies en Planning en Control-taken, Juridische zaken en inkoop, Facilitaire zaken, Administratie Zorg en Uitkeringen. De bijdrage van de deelnemende gemeenten is op basis van inwonersaantallen en zijn voor Barendrecht begroot volgens onderstaande tabel. Voor de begroting vanaf 2026 is de meegegeven taakstelling  van 5% grotendeels gerealiseerd.

 

2026 2027 2028 2029
Bijdrage DBP € 13.742.100 € 13.835.500 € 13.649.900 € 13.649.900
Kostprijsverhogende btw € 174.800 € 174.800 € 174.800 € 174.800
Totaal € 13.916.900 € 14.010.300 € 13.824.700 € 13.824.700

Arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - 5. § Bedrijfsvoering - Arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt zet de uitvoering van de bestuurlijke ambities onder druk. De vraag naar gekwalificeerd personeel is groot, terwijl het aanbod beperkt blijft. Dit maakt het steeds uitdagender om de benodigde expertise te werven voor het realiseren van onze plannen en doelstellingen. Naast financiële middelen vormt ook de beschikbare personele capaciteit een belangrijke randvoorwaarde. Hierbij wordt ingezet op uitvoering met eigen medewerkers, om continuïteit en kwaliteit te waarborgen.

 

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - 5. § Bedrijfsvoering - Rechtmatigheid

Met ingang van het controle jaar 2023 legt het college – en dus niet meer de accountant – een verantwoording af over de rechtmatigheid. De accountant controleert deze gegevens daarna op getrouwheid. De kaders waarbinnen deze rechtmatigheid wordt getoetst zijn vastgelegd in de Financiële Verordening en het normenkader. De raad heeft hierin een verantwoordingsgrens vastgesteld van 1% van de totale lasten (inclusief dotaties aan reserves) en een rapportagegrens van € 100.000. De verantwoordingsgrens houdt in dat rechtsmatigheidsfouten pas in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen en toegelicht, wanneer zij boven het door de raad vastgestelde percentage komen. De verantwoordingsgrens is over het verslagjaar 2024 niet overschreden. 

Medio 2025 zijn het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) aangepast. Deze wijzigingen hebben gevolgen voor de inrichting van de begroting, de verantwoording en de accountantscontrole binnen gemeenten vanaf het verslaggevingsjaar 2025.

Een belangrijke wijziging betreft de wijze waarop fouten en onzekerheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden beoordeeld. Voorheen golden afzonderlijke materialiteitsgrenzen voor fouten (1%) en onzekerheden (3%). Vanaf 2025 worden fouten en onzekerheden gezamenlijk beoordeeld en hanteert de accountant hierbij één materialiteitsgrens van 2% van de totale lasten, exclusief dotaties aan de reserves.

In lijn met deze landelijke ontwikkelingen wordt voorgesteld om deze benadering ook in onze gemeentelijke financiële verordening vast te leggen. Vooruitlopende op de formele vastlegging en vaststelling in de financiële verordening worden de volgende uitgangspunten in de begroting 2026 opgenomen:

Verantwoordingsgrens: 2% van de totale lasten, exclusief dotaties aan reserves;

Rapportagegrens: € 100.000.

Deze aangepaste grenzen worden gehanteerd bij de uitvoering van de rechtmatigheidsverantwoording en de accountantscontrole. Hiermee wordt aangesloten op de landelijke regelgeving en de gewijzigde controlepraktijk van accountants.

In deze paragraaf worden bij de jaarstukken, op basis van de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV aanvullende informatie opgenomen over:
•    De individueel geconstateerde afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording, mits deze de rapportagegrens overschrijden;
•    Welke acties wij ondernemen om afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording in de toekomst te voorkomen;
•    Niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bijvoorbeeld het beleid ten aan zien van Misbruik en Oneigenlijk gebruik, de bepalingen in de Gids Proportionaliteit en de wet Fido en bijbehorende regelingen (bijvoorbeeld toelichting opnemen over fraude door eigen medewerkers).