-
Blz. 1
Begroting 2026 meerjarenraming 2027-2029
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 6
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 7
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 8
Omschrijving
-
Blz. 9
Hoofddoel 1: Slagvaardig en toegankelijk bestuur
-
Blz. 10
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 11
Subdoel 1a: Belangen van Barendrecht zo doeltreffend mogelijk behartigen in de regio
-
Blz. 12
Actie 1.1 Onderzoek van nut, noodzaak en doelmatigheid NRIJ
-
Blz. 13
Actie 1.2 Investeren in samenwerking met bestuurlijke partners en opstellen gezamenlijke agenda
-
Blz. 14
Actie 1.3 Actief deelnemen in de VNG
-
Blz. 15
Subdoel 1b: Inwoners worden actief betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 16
Actie 1.4 Vaststellen en uitvoeren participatieverordening
-
Blz. 17
Actie 1.5 Inwoners participeren via online enquêtes en klanttevredenheidsonderzoek
-
Blz. 18
Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
Subdoel 2a: We maken het voor alle inwoners zo makkelijk mogelijk gemeentelijke informatie te krijgen en zaken met ons te regelen. We vragen inwoners met ons mee te denken om dienstverlening zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken
-
Blz. 21
Actie 1.6 Optimaliseren online dienstverlening
-
Blz. 22
Actie 1.7 Opvolging Besluit digitale toegankelijkheid
-
Blz. 23
Actie 1.8 Zorgen voor responsieve meldingssystemen rond openbare ruimte, overlast, criminaliteit en afval
-
Blz. 24
Actie 1.9 Bij doorontwikkeling van onze dienstverlening betrekken wij inwoners
-
Blz. 25
Subdoel 2b: Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten. We komen onze afspraken na. Onze medewerkers zijn betrokken en servicegericht
-
Blz. 26
Actie 1.10 Verbeteren terugbelverzoeken en reacties op klantvragen
-
Blz. 27
Actie 1.11 Zorgen voor betrouwbare en actuele basisregistraties
-
Blz. 28
Hoofddoel 3: Aanvaardbare lasten voor onze inwoners en bedrijven
-
Blz. 29
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 30
Subdoel 3a: Een passend instrumentarium waarmee de raad goed kan sturen op de gemeentelijke financiën
-
Blz. 31
Actie 1.12 Belastingen en tarieven: stijging met inflatiecorrectie van 2,4%
-
Blz. 32
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 33
Wat mag het kosten? Programma Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 34
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 35
Programma 2 Veiligheid
-
Blz. 36
Beschrijving
-
Blz. 37
Hoofddoel 1: Bevorderen en in stand houden van de openbare orde en veiligheid
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 39
Subdoel 1a: Terugdringen criminaliteit
-
Blz. 40
Actie 2.1 Aanpak ondermijning
-
Blz. 41
Actie 2.2 Aanpakken excessief geweld jongeren
-
Blz. 42
Actie 2.3 Aanpak High Impact Crimes
-
Blz. 43
Subdoel 1b: Versterken samenwerking veiligheidspartners
-
Blz. 44
Actie 2.4 Integrale aanpak polarisatie en radicalisering
-
Blz. 45
Subdoel 1c: Uitbreiding van cameratoezicht
-
Blz. 46
Actie 2.5 Plaatsing flexibele camera's
-
Blz. 47
Actie 2.6 Plaatsing cameratoezicht Doormanplein en Havenhoofd
-
Blz. 48
Hoofdoel 2: Verhogen van de veiligheidsbeleving
-
Blz. 49
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 50
Subdoel 2a: Versterken communicatie over veiligheid
-
Blz. 51
Actie 2.7 Doorlopende campagnes om meldingsbereidheid en veiligheidsbewustzijn te verhogen voor inwoners en ondernemers (o.a. cybercrime en ondermijning)
-
Blz. 52
Subdoel 2b: Benutten kracht van de samenleving
-
Blz. 53
Actie 2.8 Actief faciliteren van aansluiting op buurt- en veiligheidsapp's
-
Blz. 54
Actie 2.9 Ondersteunen en uitbreiden buurtpreventie
-
Blz. 55
Hoofddoel 3: Een leefomgeving die schoon, heel en veilig is
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Subdoel 3a: Effectieve, adequate en professionele handhaving
-
Blz. 58
Actie 2.10 Capaciteit Boa's en politie Barendrecht op gewenst niveau
-
Blz. 59
Actie 2.11 Investeren in opleiding, training en middelen boa's
-
Blz. 60
Subdoel 3b: Vandalisme structureel effectief aanpakken
-
Blz. 61
Actie 2.12 Stimuleren van het doen van meldingen van graffiti en vandalisme
-
Blz. 62
Actie 2.13 Strengere handhaving bij afvaldump, o.a. hoge boetes
-
Blz. 63
Subdoel 3c: Aanpakken overlastlocaties jeugd en uitgaanspubliek
-
Blz. 64
Actie 2.14 Integrale aanpak jeugdoverlast, o.a. met jongerenwerker en ketenregisseur jeugd en veiligheid
-
Blz. 65
Actie 2.15 Veiligheidsaanpak op en rond het Doormanplein
-
Blz. 66
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 67
Wat mag het kosten? Programma Veiligheid
-
Blz. 68
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 69
Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 70
Beschrijving
-
Blz. 71
Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer
-
Blz. 72
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 73
Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel
-
Blz. 74
Actie 3.1 Uitbreiden en fietsvriendelijk maken van fietsroutes o.a. in het buitengebied
-
Blz. 75
Actie 3.2 Investeren in stallingsvoorzieningen fietsen rondom centra (bewaakt) en sportverenigingen (BVV en Smitshoek)
-
Blz. 76
Actie 3.3 Het aanpakken van diverse verbeterpunten i.s.m. de Fietsersbond
-
Blz. 77
Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer
-
Blz. 78
Actie 3.4 Werkgeversbenadering verbreden naar duurzaamheid en bereikbaarheid (programma Zuid-Holland Bereikbaar)
-
Blz. 79
Actie 3.5 Opstellen en toekomstbeeld voor behouden en ontwikkelen van een goed OV-aanbod (samen met MRDH en provincie)
-
Blz. 80
Actie 3.6 Continueren gratis OV voor AOW-gerechtigden
-
Blz. 81
Subdoel 1c: We vergroten de beschikbaarheid van deelvervoer en beperken de overlast daarvan tot een minimum
-
Blz. 82
Actie 3.7 Aanbieden van diverse vormen van deelmobiliteit, o.a. parkeeroverlast voorkomen en inzet op handhaving hiervan
-
Blz. 83
Actie 3.8 MobilityHUB Dutch Fresh Port realiseren
-
Blz. 84
Subdoel 1d: We faciliteren en stimuleren de transitie naar elektrische of andere duurzame voertuigen
-
Blz. 85
Actie 3.9 Implementeren uitvoeringsplan laadpalen
-
Blz. 86
Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken
-
Blz. 89
Actie 3.10 Parkeerregime Stationstuinen/stationsomgeving verkennen en uitwerken
-
Blz. 90
Actie 3.11 Nader onderzoek naar het verlagen van parkeerdruk en alternatieve vormen van mobiliteit samen met inwoners
-
Blz. 91
Actie 3.12 Impact van verkeer op geluid en lucht beperken
-
Blz. 92
Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden
-
Blz. 93
Actie 3.13 Onderzoeken mogelijkheden betere verkeersafwikkeling goederenvervoer richting A15 (o.a. ter voorkoming van geluidsoverlast op de rondweg)
-
Blz. 94
Actie 3.14 Uitvoeren maatregelen ter verbetering leefbaarheid rond en bereikbaarheid van Dutch Fresh Port voor personen en goederen (zie ook programma 4 actie 4.17)
-
Blz. 95
Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert
-
Blz. 98
Actie 3.15 Overname beheer wegen buitengebied van het Waterschap (o.a. Noldijk)
-
Blz. 99
Actie 3.16 Beheer en onderhoud aan verkeerslichten en automatische afsluitingen verbeteren en inzet op het snel verhelpen van verstoringen
-
Blz. 100
Actie 3.17 Realisatie van herinrichting uit plan Verkeers- en sociale veiligheid
-
Blz. 101
Subdoel 3b: Bevorderen van veilig verkeersgedrag
-
Blz. 102
Actie 3.18 Het aanpakken van asociaal verkeersgedrag
-
Blz. 103
Actie 3.19 Uitvoeren van snelheidsmetingen in de wijk
-
Blz. 104
Actie 3.20 Faciliteren verkeerseducatie
-
Blz. 105
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 106
Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 107
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 108
Programma 4 Economie
-
Blz. 109
Beschrijving
-
Blz. 110
Hoofddoel 1: Stimuleren van een bloeiende lokale economie
-
Blz. 111
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 112
Subdoel 1a: Ondersteunen lokale ondernemers
-
Blz. 113
Actie 4.1 Minstens 2x per maand bedrijfsbezoek
-
Blz. 114
Actie 4.2 Minstens 2x per jaar bestuurlijk overleg met VBO Freshport
-
Blz. 115
Actie 4.3 Actieve samenwerking onderwijs bedrijfsleven (SOB) a.d.h.v. jaaragenda en lokale evenementen
-
Blz. 116
Actie 4.4 Regionale ondernemersbijeenkomsten organiseren o.a. op het gebied van veiligheid, cybercrime en signaleren en voorkomen ondermijning (vastgelegd in BIZ)
-
Blz. 117
Subdoel 1b: Aantrekkelijke winkel- en horecagebieden
-
Blz. 118
Actie 4.5 Investeren in winkelgebied Carnisse Veste en Havenhoofd
-
Blz. 119
Actie 4.6 Stimuleren en faciliteren van activiteiten in winkelgebieden
-
Blz. 120
Actie 4.7 Versterken van winkelgebieden met behulp van kennis vanuit de provincie Zuid-Holland
-
Blz. 121
Actie 4.8 Actualisatie horeca- en terrassenbeleid met als uitgangspunt het faciliteren van horeca uitbaters
-
Blz. 122
Subdoel 1c: Maximaal verantwoord lokaal inkopen
-
Blz. 123
Actie 4.9 Aanbesteding via bouwteam realisatie van grote projecten
-
Blz. 124
Actie 4.10 Medewerkers stimuleren zoveel als mogelijk lokaal in te kopen
-
Blz. 125
Actie 4.11 Elk kwartaal publiceren cijfers lokale inkoop
-
Blz. 126
Hoofddoel 2: Versterken grootste Agro-Vers-Food cluster van NL met programma Dutch Fresh Port (DFP)
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
Subdoel 2a: Meer werkgelegenheid creëren in DFP passend bij het arbeidsprofiel van inwoners
-
Blz. 129
Actie 4.12 Talent/jobcenter ''DFP Werkt!'' voor opleidingen en omscholen personeel
-
Blz. 130
Actie 4.13 Verkennen realisatie AGF-onderwijscampus voor opleiding, training en innovatie (in samenwerking met Greenport West Holland)
-
Blz. 131
Subdoel 2b: Meer duurzame en innovatieve bedrijvigheid
-
Blz. 132
Actie 4.14 Waardevolle bedrijven die verplaatst moeten worden vanuit De Stationstuinen behouden en elders huisvesten in Barendrecht
-
Blz. 133
Actie 4.15 Nieuwe (startups en innovatieve) bedrijven proactief benaderen
-
Blz. 134
Actie 4.16 Faciliteren initiatieven zoals hubs rond energie, mobiliteit en reststromen, waaronder opzetten pilot collectief personeelsvervoer vanaf station
-
Blz. 135
Actie 4.17 Regionaal inbedden van economische agenda en middelen verkrijgen en multipliereffect realiseren (o.a. met MRDH en PZH)
-
Blz. 136
Actie 4.18 Verkennen mogelijkheden voor realisatie icoon of kunstwerk als profilering van DFP/AGF-sector
-
Blz. 137
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 138
Wat mag het kosten? Programma Economie
-
Blz. 139
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 140
Programma 5 Onderwijs
-
Blz. 141
Beschrijving
-
Blz. 142
Hoofddoel 1: Voorkomen van achterstanden
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
Subdoel 1a: In Barendrecht verbeteren we de doorgaande leer-en ontwikkellijn samen met kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs
-
Blz. 145
Actie 5.1 Wij voeren de resultaatafspraken van de voor- en vroegschoolse educatie uit en evalueren het effect hiervan
-
Blz. 146
Actie 5.2 Er wordt een eenduidig en transparant VE-subsidiestelsel gerealiseerd
-
Blz. 147
Subdoel 1b: Bevorderen van basisvaardigheden en bestrijden van laaggeletterdheid
-
Blz. 148
Actie 5.3 Effectieve inzet van web-gelden en de specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid (IDO)-gelden voor de inwoners
-
Blz. 149
Actie 5.4 Uitvoering geven aan de zorgplicht voor het bibliotheekwerk
-
Blz. 150
Actie 5.5 Integrale samenwerking verbeteren onder samenwerkingspartners basisvaardigheden
-
Blz. 151
Hoofddoel 2: Verbinden van jeugdhulp en onderwijs
-
Blz. 152
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 153
Subdoel 2a: Betere samenwerking tussen gemeente, onderwijs en samenwerkingsverbanden
-
Blz. 154
Actie 5.6 Werken in de vernieuwde LEA structuur
-
Blz. 155
Actie 5.7 Wij werken aan inclusiever onderwijs
-
Blz. 156
Actie 5.8 Uitvoering geven aan de ontwikkelopdracht jeugdhulp en onderwijs
-
Blz. 157
Subdoel 2b: Terugdringen van verzuim en schooluitval
-
Blz. 158
Actie 5.9 Het ontwikkelen en uitvoeren van het Uitvoeringsplan leerrecht
-
Blz. 159
Actie 5.10 Het vaststellen van en uitvoering geven aan de thuiszittersaanpak (schoolmissers)
-
Blz. 160
Hoofddoel 3: We bieden in Barendrecht meer mogelijkheden aan om onderwijs te volgen en personeel op te leiden (binnen de eigen gemeente)
-
Blz. 161
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 162
Subdoel 3a: Versterking samenwerking onderwijs en bedrijven
-
Blz. 163
Actie 5.11 Sterk Technisch Onderwijs (STO) en Samenwerking Onderwijs en Bedrijfsleven (SOB) bevorderen
-
Blz. 164
Actie 5.12 Vergroten aanbod stageplekken bij bedrijven en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 165
Hoofddoel 4: Wij zorgen voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
Subdoel 4a: Inzicht krijgen in de huisvestingbehoeften voor de lange termijn
-
Blz. 168
Actie 5.13 Actualiseren van verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
-
Blz. 169
Actie 5.14 Verplaatsing van diverse scholen (onderwijscarrousel)
-
Blz. 170
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 171
Wat mag het kosten? Programma Onderwijs
-
Blz. 172
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 173
Programma 6 Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 174
Beschrijving
-
Blz. 175
Hoofddoel 1: Meer inwoners zijn mentaal en fysiek gezond, kunnen zich ontwikkelen en (naar vermogen) meedoen
-
Blz. 176
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 177
Subdoel 1a: Wij faciliteren sport- en cultuuraccommodaties
-
Blz. 178
Actie 6.1 Renovatie 't Trefpunt
-
Blz. 179
Actie 6.2 Onderzoeken uit Integraal Accommodatieplan (IAP) uitvoeren
-
Blz. 180
Subdoel 1b: Faciliteren van cultuur voor iedereen
-
Blz. 181
Actie 6.3 Cultuur onder schooltijd beschikbaar stellen
-
Blz. 182
Actie 6.4 Laagdrempelig cultuur voor iedereen (met oog voor bijzondere doelgroepen)
-
Blz. 183
Subdoel 1c: We faciliteren toegankelijke sport- en beweegmogelijkheden voor inwoners van 0-100 jaar.
-
Blz. 184
Actie 6.5 Uitvoering geven aan (concrete actiepunten uit) de Sport- en beweegnota Barendrecht
-
Blz. 185
Actie 6.6 Continueren van Barendrechts Sport- en beweegakkoord
-
Blz. 186
Hoofddoel 2: Fysieke leefomgeving aantrekkelijk maken en houden
-
Blz. 187
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 188
Subdoel 2a: De buitenruimte is schoon en veilig, biovriendelijk waar het kan
-
Blz. 189
Actie 6.7 Betere spreiding afvalbakken
-
Blz. 190
Subdoel 2b: We versterken bestaande en creëren nieuwe recreatieplekken
-
Blz. 191
Actie 6.8 Doorontwikkeling Inge de Bruijnzwembad naar recreatieve hotspot
-
Blz. 192
Actie 6.9 Aquarendrecht; verkennen mogelijkheden voor recreatie bouwdok langs de Oude Maas
-
Blz. 193
Actie 6.10 Waterpret realiseren op het nieuwe ingerichte 't Vlak en het Havenhoofd
-
Blz. 194
Actie 6.11 Recreatieplekken verrijken met meer bomen en schaduw
-
Blz. 195
Subdoel 2c: We zorgen voor meer groen in onze woonwijken en onze groen- en recreatiegebieden worden toegankelijker en vergroot
-
Blz. 196
Actie 6.12 Ontwikkelen Groenvisie met beleidskaders als: -meer bomen -meer biodiversiteit (dorpsecoloog aanstellen) -minder stenen en meer groen
-
Blz. 197
Actie 6.13 Medewerking verlenen aan de ontwikkeling van Natuurgoed Ziedewij
-
Blz. 198
Actie 6.14 Subsidiegelden verwerven voor het vergroten van de natuur- en recreatiewaarde van de Koedoodse Haven
-
Blz. 199
Actie 6.15 Aantrekkelijke herinrichting Zuidpolder; laatste 45 ha
-
Blz. 200
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 201
Wat mag het kosten? Programma Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 202
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 203
Programma 7 Sociaal Domein
-
Blz. 204
Beschrijving
-
Blz. 205
Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
Subdoel 1: Meer kinderen groeien gezond en veilig op
-
Blz. 208
Actie 7.1 Initiatieven preventief jeugdbeleid uitvoeren
-
Blz. 209
Actie 7.2 Inzet ambulant jongerenwerk op straat
-
Blz. 210
Actie 7.3 Agenda jeugd voortzetten
-
Blz. 211
Actie 7.4 Aansluiten bij Programma 'Kansrijke Start' en 'Nu Niet Zwanger'
-
Blz. 212
Actie 7.5 Stevige lokale wijkteams
-
Blz. 213
Actie 7.6 Het realiseren van betrouwbare en toegankelijke data voor jeugdhulp
-
Blz. 214
Actie 7.7 Het versterken van de samenwerking tussen de medische en sociale partners
-
Blz. 215
Hoofdoel 2: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen
-
Blz. 216
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 217
Subdoel 2: Minder inwoners ervaren (financiële) belemmeringen om mee te doen
-
Blz. 218
Actie 7.8 Voorkomen en vroegsignaleren schulden en financiële problemen
-
Blz. 219
Actie 7.9 Opstellen en uitvoeren lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 220
Actie 7.10 Nazorg verlenen aan gedupeerde inwoners toeslagenaffaire
-
Blz. 221
Actie 7.11 Opzetten Werkcentrum vanuit de wet SUWI
-
Blz. 222
Actie 7.12 Realiseren duurzame uitstroom
-
Blz. 223
Hoofddoel 3a: Inwoners kunnen voor zichzelf zorgen en kijken naar anderen om
-
Blz. 224
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 225
Subdoel 3a: Meer inwoners zijn vrijwilliger of mantelzorger
-
Blz. 226
Actie 7.13 Ondersteuning voor mantelzorgers en organiseren (respijtzorg)activiteiten
-
Blz. 227
Hoofdoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 229
Subdoel 3b: Inwoners kunnen langer thuis blijven wonen
-
Blz. 230
Actie 7.14 Wij zetten ons samen met onze maatschappelijke partners in om samen- en zelfredzaamheid onder de inwoners te stimuleren
-
Blz. 231
Actie 7.15 Meer laagdrempelige zorg- en ontmoetingsplekken in de woonwijk
-
Blz. 232
Actie 7.16 Regisseren van het actieplan ‘veerkrachtige wijken’
-
Blz. 233
Actie 7.17 Het inventariseren van de haalbaarheid voor extra wonen-met-zorg-oplossingen
-
Blz. 234
Subdoel 3c: Meer inwoners hebben een veilige thuissituatie
-
Blz. 235
Actie 7.18 Opvangen en ondersteunen asielzoekers, statushouders en vluchtelingen
-
Blz. 236
Actie 7.19 Inzet van ketenregisseur ex-gedetineerden
-
Blz. 237
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 238
Wat mag het kosten? Programma Sociaal Domein
-
Blz. 239
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 240
Programma 8 Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 241
Beschrijving
-
Blz. 242
Hoofddoel 1: (Langer) vitaal en gezond houden van onze inwoners en tegengaan van gezondheidsverschillen
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Subdoel 1: Gezond meedoen ongeacht afkomst, opleidingsniveau en inkomen
-
Blz. 245
Actie 8.1 Wij voeren het uitvoeringsplan Bewust Barendrecht uit
-
Blz. 246
Actie 8.2 Uitvoeren van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
-
Blz. 247
Actie 8.3 Wij werken mee aan de transformatie van de zorg (IZA)
-
Blz. 248
Hoofddoel 2: Zorg dragen voor een woon- en leefomgeving waarin inwoners vitaal en gezond zijn, nu en in de toekomst
-
Blz. 249
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 250
Subdoel 2a: Een toegankelijke, betaalbare, groene energievoorziening voor alle inwoners die klaar is voor de toekomst
-
Blz. 251
Actie 8.4 Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 252
Actie 8.5 Uitbreiden zon op dak bij woningen en bedrijven
-
Blz. 253
Actie 8.6 Bekendheid vergroten van onze energieloketten
-
Blz. 254
Actie 8.7 Bewaken knipperlicht- en stilstand maatregelen van windturbines
-
Blz. 255
Subdoel 2b: Stimuleren lokale initiatieven met betrekking tot circulariteit en geven zelf het goede voorbeeld door onder andere in te zetten op realisatie van het circulair ambachtscentrum
-
Blz. 256
Actie 8.8 Circulair centrum realiseren
-
Blz. 257
Actie 8.9 Betaalbaar en servicegericht afvalbeleid met draagvlak
-
Blz. 258
Subdoel 2c: Aanpassen aan op het veranderende klimaat, zodat het leefklimaat van onze inwoners niet achteruitgaat en veiligheid geborgd is
-
Blz. 259
Actie 8.10 Uitvoeren van strategie Klimaatadaptatie 2022-2026 (o.a. hittestress, wateroverlast, watertekort)
-
Blz. 260
Actie 8.11 Waterlessen op scholen (samen met waterschap)
-
Blz. 261
Subdoel 2d: Zorgdragen voor een gezonde bodem en veilige ondergrond
-
Blz. 262
Actie 8.12 Opstellen voorbeschermingsregels bodem
-
Blz. 263
Actie 8.13 Monitoren mogelijke bodemdaling bij (monumentale) panden
-
Blz. 264
Actie 8.14 Beleid opstellen voor toenemend gebruik van bodem voor warmte- koude opslag
-
Blz. 265
Actie 8.15 Communiceren diffuus lood in aandachtsgebieden
-
Blz. 266
Subdoel 2e: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen
-
Blz. 267
Actie 8.16 Uitvoeren van de vastgestelde maatregelen uit het Programma Geluid en Lucht
-
Blz. 268
Actie 8.17 Monitoren van de luchtkwaliteit met regionaal meetpuntennet en 13 sensoren in het dorp
-
Blz. 269
Actie 8.18 Bewustwordingscampagne Luchtkwaliteit onder inwoners
-
Blz. 270
Subdoel 2f: Zorgdragen voor een zo evenwichtige mogelijk toedeling van functies aan locaties om een zo optimaal mogelijk akoestisch klimaat te creëren waar minimale geluidshinder is
-
Blz. 271
Actie 8.19 Opstellen van beleidsregels Geluid industrie Omgevingswet
-
Blz. 272
Actie 8.20 Opstellen van beleidsregels Geluid wegverkeer Omgevingswet
-
Blz. 273
Actie 8.21 Vaststellen basisgeluidemissies op lokale wegen
-
Blz. 274
Subdoel 2g: Waarborgen en waar mogelijk verbeteren van externe veiligheid in onze gemeenten
-
Blz. 275
Actie 8.22 Uitvoeren project Risicocommunicatie met onder andere bewustwordingscampagne
-
Blz. 276
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 277
Wat mag het kosten? Programma Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 278
Toelichting Meerjarenbeeld
-
Blz. 279
Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 280
Beschrijving
-
Blz. 281
Hoofddoel 1: Betaalbare en passende woningen voor iedere Barendrechter
-
Blz. 282
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 283
Subdoel 1a: Uitgangspunt is dat De Stationstuinen en nieuwe (markt- en gemeente-) initiatieven ten minste 30% sociale huurwoningen en 30% betaalbare woningen bevatten
-
Blz. 284
Actie 9.1 Integraal programma Wonen (nieuwbouw en transformatie bestaande woningbouwvooraad)
-
Blz. 285
Actie 9.2 Ontwikkelen van een visie op gebied Reijerwaard-West
-
Blz. 286
Actie 9.3 Alternatieve (flex)woonvormen voor diverse doelgroepen
-
Blz. 287
Actie 9.4 Realiseren woningen in Lagewei en Vrouwenpolder fase 4 en 5
-
Blz. 288
Actie 9.5 Ontwikkeling woningbouw Koedoodzone i.c.m. met versterken recreatieve structuur
-
Blz. 289
Subdoel 1b: Op basis van het eind 2023 vast te stellen structuurplan worden in 2024 550 woningen uit de eerste fase gerealiseerd en vindt planvorming van de tweede fase plaats
-
Blz. 290
Actie 9.6 MER onderzoeken ter voorbereiding bestemmingsplan
-
Blz. 291
Actie 9.7 Aanvragen van middelen voor o.a. mobiliteit en infrastructuur
-
Blz. 292
Actie 9.8 Afspraken maken met marktpartijen binnen het ontwikkelkader
-
Blz. 293
Actie 9.9 Voorbereiden van verplaatsing bedrijven naar o.a. Nieuw Reijerwaard
-
Blz. 294
Actie 9.10 Opstellen van mobiliteitsconcept (zie programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat)
-
Blz. 295
Actie 9.11 Opstellen civieltechnisch plan voor ondergrondse infra en inrichting buitenruimte
-
Blz. 296
Subdoel 1c: We benutten de maximale wettelijke ruimte om woningen met voorrang aan Barendrechters aan te bieden
-
Blz. 297
Actie 9.12 Onderzoek mogelijkheden om meer woningen aan Barendrechters aan te bieden
-
Blz. 298
Actie 9.13 Scherpe prestatieafspraken met woningcorporaties over voorrang voor Barendrechters en bepaalde doelgroepen
-
Blz. 299
Actie 9.14 Met particuliere ontwikkelaars contractuele afspraken maken over maximale aanbieding aan Barendrechters
-
Blz. 300
Subdoel 1d: In 2024 komen naar schatting 165 betaalbare nieuwbouwwoningen (koop en huur) en 10 grote sociale huurwoningen (vanuit doorstroomregeling) beschikbaar
-
Blz. 301
Actie 9.15 Bevorderen van doorstroming sociale woningvoorraad
-
Blz. 302
Actie 9.16 Handhaven en monitoren van zelfbewoningsplicht
-
Blz. 303
Hoofddoel 2: Investeren in ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 304
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 305
Subdoel 2a: In het centrum, de Oude Dorpskern en het Havenhoofd/Carnisse Veste is het prettig wonen, winkelen, werken en ontmoeten
-
Blz. 306
Actie 9.17 Verder uitvoeren en actualiseren Centrumaanpak
-
Blz. 307
Actie 9.18 Toekomstvisie Oude dorpskern uitwerken in een plan met concrete projecten
-
Blz. 308
Actie 9.19 Klimaatadaptieve en aantrekkelijke herinrichting Havenhoofd i.s.m. eigenaar Carnisse Veste
-
Blz. 309
Subdoel 2b: Meer groen om meer schaduw te geven, biodiversiteit te verbeteren, CO2 op te nemen en water te bergen bij piekbuien
-
Blz. 310
Actie 9.20 Zie verder programma 6 subdoel 2c: We zorgen voor meer groen in onze woonwijken en onze groen- en recreatiegebieden worden toegankelijker en vergroot
-
Blz. 311
Actie 9.21 Opstellen gebiedsvisie Polder Ziedewij
-
Blz. 312
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 313
Wat mag het kosten? Programma VHROSV
-
Blz. 314
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 315
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 316
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 317
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 318
Paragrafen
-
Blz. 319
Inleiding paragrafen
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
1. § Lokale heffingen
-
Blz. 322
Algemeen
-
Blz. 323
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 324
Hondenbelasting
-
Blz. 325
Toeristenbelasting
-
Blz. 326
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 327
Rioolheffing
-
Blz. 328
Overige heffingen en rechten
-
Blz. 329
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 330
Markt- en standplaatsgelden
-
Blz. 331
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-
Blz. 332
Woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 333
Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 334
Grafiek per gemeente
-
Blz. 335
2. § Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 336
1. Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 337
2. Risicoprofiel
-
Blz. 338
3. Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 339
4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 340
5. Kengetallen
-
Blz. 341
6. Trends en ontwikkelingen risicoprofiel Barendrecht
-
Blz. 342
3. § Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 343
Algemeen
-
Blz. 344
Wegen: Fundament voor mobiliteit
-
Blz. 345
Civiele kunstwerken: Verbindingen beheren
-
Blz. 346
Groen en bomen: Beeldbepalend en ecologisch waardevol
-
Blz. 347
Openbare verlichting: Veiligheid en sfeer in het donker
-
Blz. 348
Speelvoorzieningen: Ruimte voor ontwikkeling
-
Blz. 349
Straatmeubilair: Functionaliteit en uitstraling
-
Blz. 350
Verkeersinstallaties: Veiligheid en Doorstroming
-
Blz. 351
Water en Beschoeiingen: Dynamisch Beheer
-
Blz. 352
Riolering
-
Blz. 353
Afvalinzameling
-
Blz. 354
Waterhuishouding
-
Blz. 355
Accommodaties
-
Blz. 356
Areaalgegevens
-
Blz. 357
4. § Financiering
-
Blz. 358
Algemeen
-
Blz. 359
Rentevisie en beleid
-
Blz. 360
Renterisicobeheer
-
Blz. 361
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 362
Uitzettingen
-
Blz. 363
Verstrekte leningen
-
Blz. 364
Renteomslag
-
Blz. 365
Garantstelling
-
Blz. 366
Relatiebeheer
-
Blz. 367
5. § Bedrijfsvoering
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 370
Bijdrage De Bedrijfsvoeringspartner
-
Blz. 371
Arbeidsmarkt
-
Blz. 372
Rechtmatigheid
-
Blz. 373
6. § Verbonden partijen
-
Blz. 374
Inleiding
-
Blz. 375
Kengetallen
-
Blz. 376
Gemeentelijk belang en risico's
-
Blz. 377
7. § Grondbeleid
-
Blz. 378
Inleiding
-
Blz. 379
Prognose resultaten
-
Blz. 380
8. § Wet Open Overheid (Woo)
-
Blz. 381
Inleiding
-
Blz. 382
Woo contactfunctionaris
-
Blz. 383
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 384
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 385
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 386
Financiële begroting
-
Blz. 387
Uitgangspunten meerjarenramingen
-
Blz. 388
Uitgangspunten meerjarenraming 2020-2023
-
Blz. 389
Meerjarig financieel beeld
-
Blz. 390
Meerjarig financieel beeld 2026-2029
-
Blz. 391
Toelichting mutaties begroting 2026
-
Blz. 392
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 393
Programma's
-
Blz. 394
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 395
Mutatie reserves
-
Blz. 396
Resultaat
-
Blz. 397
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 400
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 401
Taakveld 0.4 Overhead
-
Blz. 402
Taakveld 0.5 Treasury
-
Blz. 403
Taakveld 0.61 OZB Woningen en 0.62 OZB Niet-woningen
-
Blz. 404
Taakveld 0.64 Belastingen overig
-
Blz. 405
Taakveld 0.7 Algemene uitkering
-
Blz. 406
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 407
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting
-
Blz. 408
Mutatie reserves
-
Blz. 409
Meerjarenbalans en EMU saldo
-
Blz. 410
Meerjarenbalans en EMU saldo
-
Blz. 411
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 412
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 413
Toelichting overzicht
-
Blz. 414
Subsidiestaat 2026
-
Blz. 415
Subsidiestaat
-
Blz. 416
Overzichten staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 417
Staat van reserves en voorzieningen 2026
-
Blz. 418
Staat van reserves en voorzieningen 2027
-
Blz. 419
Staat van reserves en voorzieningen 2028
-
Blz. 420
Staat van reserves en voorzieningen 2029
-
Blz. 421
Investeringen 2026-2029
-
Blz. 422
Investeringsoverzicht
-
Blz. 423
Taakvelden
-
Blz. 424
Taakvelden per programma
-
Blz. 425
Verdeling naar taakvelden
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap