6. § Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - 6. § Verbonden partijen - Inleiding

De gemeente Barendrecht heeft een kadernota verbonden partijen. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1-1-2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren, is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

 

Informatie per verbonden partij
De volgende twee overzichten bevatten de verbonden partijen, met daarin de gemeentelijke bijdragen uit de begroting 2026, het gemeentelijke belang en de bijbehorende risico’s.

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - 6. § Verbonden partijen - Kengetallen
Verbonden partij Rechtsvorm Bijdrage 2026 Eigen Vermogen 01-01-2026 Eigen Vermogen 31-12-2026 Vreemd Vermogen 01-01-2026 Vreemd Vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026
VRR Gemeenschappelijke regeling € 3.705.800 € 13.774.000 € 13.604.000 € 85.596.000 € 89.047.000 € 0
SVHW Gemeenschappelijke regeling € 545.600 € 1.020.000 € 1.020.000 € 11.605.000 € 11.497.000 € 0
DCMR Gemeenschappelijke regeling € 969.700 € 3.466.000 € 6.267.000 € 21.259.000 € 17.213.000 € 0
GGD Gemeenschappelijke regeling € 542.100 Niet van toepassing Niet van toepassing Niet van toepassing Niet van toepassing Niet van toepassing
NRIJ Gemeenschappelijke regeling € 429.100 € 4.902.200 € 4.903.100 € 2.421.000 € 2.122.100 € 0
GRNR Gemeenschappelijke regeling € 0 € 0 € 0 € 14.170.000 € 7.409.000 € 0
DBP Gemeenschappelijke regeling € 13.916.900 € 666.700 € 666.700 € 3.811.800 € 3.439.800 € 0
GRJR Gemeenschappelijke regeling € 10.898.200 € 0 € 0 € 27.300.000 € 25.550.000 € 0
MRDH Gemeenschappelijke regeling € 145.700 € 45.202.900 € 45.202.900 € 1.805.795.600 € 1.862.753.900 € 0
NV BAR Afvalbeheer Naamloze Vennootschap € 4.318.200 € 300.000 € 300.000 € 0 € 0 € 0
CJG Stichting € 1.509.800 Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Zwembad Inge de Bruijn Besloten Vennootschap € 763.000 Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Stedin Naamloze Vennootschap € 0 Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend
BNG Naamloze Vennootschap € 0 Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Evides Besloten Vennootschap € 0 Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend

Gemeentelijk belang en risico's

Terug naar navigatie - 6. § Verbonden partijen - Gemeentelijk belang en risico's
Verbonden partij Gemeentelijk belang Risico's
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) De burgemeester is lid van het Algemeen Bestuur (+1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Duurzame piketorganisatie en vakbekwaamheid, vrijwaring van gemeenten voor aansprakelijkheid van niet verzekerbare risico's, personele capaciteit brandweervrijwilligers, deeltijdregeling brandweervrijwilligers, niet of beperkt verzekerbare schade, fiscale risico's, ontwikkeling GHOR, niet leveren van afgesproken diensten ambulancezorg, alarmering bevolking.
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP), het Algemeen- en Dagelijks Bestuur: 1 lid. Het risico op s operationele druk binnen de organisatie door toetreding van nieuwe deelnemers. Hier wordt extra aandacht aan besteed bij het toelaten van nieuwe deelnemers.
Gemeenschappelijke Regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) 1 lid Algemeen Bestuur. Het riscio op een informatiebeveiligingsincident is gegroeid. Het werven personeel op specialistische functies is moeilijk. Onzekerheid over de cao-uitkomst.
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond) De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur. In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op.
Gemeenschappelijke Regeling voor het Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) 1 lid van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. De bezuinigingstaakstelling en de verlaagde bijdragen van PZH en gemeente Rotterdam.
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit 2 wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. Het risicoprofiel van de GRNR is sterk verminderd omdat alle gronden gereserveerd zijn dan wel verkocht.
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur. Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt per gemeenten afgewikkeld. Om de risico’s zo veel als mogelijk te beheersen vindt monitoring plaats met behulp van het dashboard van de GRJR en het lokale monitoringsinstrument Power BI. Dit instrument wordt in 2025 doorontwikkeld.
Gemeenschappelijke Regeling DBP Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, de voorzitter meegerekend. Beperkte financiële middelen t.o.v. de eisen en wensen van de drie gemeenten. Daarnaast net als bij de gemeenten zelf de nodige uitdagingen op de arbeidsmarkt, ICT ontwikkelingen etc.
Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur door de burgemeester. Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Door Corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen op termijn kan leiden tot minder opbrengsten, met indirecte gevolgen voor de MRDH. De MRDH financiert zowel investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur als bussen, wat kan leiden tot een kredietrisico.
NV BAR Afvalbeheer 1 lid de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Beperkt eigendom van afval en dus risico op extra verwerkingskosten is bij de gemeente gebleven. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden.
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang. N.v.t.
Zwembad Inge de Bruijn 2 leden in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Terugloop van bezoekers, onvoorziene onderhoudskosten.
Stedin Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door toename investeringsvolume, geopolitieke onrust en flink stijgende energieprijzen, stijgen de kosten en staan financiering en dividenduitkering onder druk.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk.
Evides Waterbedrijf Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Drinkwater en de bijbehorende tarieven worden gereguleerd, met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als belangrijke speler in de tariefbepaling, wat invloed heeft op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan leiden tot hogere reinigingskosten, wat tijdelijke stillegging van activiteiten kan veroorzaken, vertragingen in (lopende) projecten kan opleveren en in bepaalde segmenten kan leiden tot een afname in vraag.