Uitgaven

28,99%
€ 48.199.700
28,99% Complete

Inkomsten

4,95%
€ -8.268.300
4,95% Complete

Saldo

6131,97%
€ 39.931.400

Programma 7 Sociaal Domein

Uitgaven

28,99%
€ 48.199.700
28,99% Complete

Inkomsten

4,95%
€ -8.268.300
4,95% Complete

Saldo

6131,97%
€ 39.931.400

Beschrijving
Binnen dit programma vallen de volgende taakvelden, per taakveld worden een aantal deeltaken genoemd zodat een beeld kan worden gevormd van de feitelijke inhoud:
•    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - voorzieningen die primair gericht zijn op participatie:
      - ondersteunen op participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
      - buurt -en clubhuizen;
      - collectief aanvullend vervoer;
      - kinderopvang;
      - toegankelijkheid voorzieningen;
      - noodopvang vluchtelingen.
•    6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning. Georganiseerd in specifieke
        wijkteams, gemeentelijke loketten of centra voor jeugd en gezin:
      - voorlichting, advisering en (cliënt)ondersteuning;
       - toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen;
       - ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire;
       - aanpak Veilig Thuis, aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling: toegangstaken en doorverwijzingen.
•    6.3 Inkomensregelingen - alle inkomens en bijstandsvoorzieningen:
      - inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ;
       - schuldhulpverlening;
       - gemeentelijk armoedebeleid.
•    6.4 WSW en beschut werk - voorzieningen ter bevordering van de maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
      - beschut werken;
      - arbeidsmatige dagbesteding.
•    6.5 Arbeidsparticipatie -  alle op arbeid gerichte participatie en re-integratievoorzieningen:
       - re-integratie-instrumenten zoals proefplaatsingen, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/sociale activering, scholing;
       - voorzieningen zoals werkplekaanpassingen, vervoersvoorzieningen, doventolk, brailleregels, aangepaste rolstoel.
•    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) - materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking
        worden verstrekt:
        - vervoersdiensten;
        - rolstoelen;
       - woningaanpassingen;
       - hulpmiddelen.
•    6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) - hulp bij het huishouden.
•    6.71b Begeleiding (WMO): -begeleiding, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf en overige ondersteuning gericht op individu/gezin.
•    6.71c Dagbesteding (WMO): -dagbesteding, overige groepsgerichte ondersteuning en inloopfunctie GGZ.
•    6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO): -overige maatwerkarrangementen die niet kunnen worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b en 6.71c
      Jeugdhulp zonder verblijf:
       Hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, verstandelijke beperking van de jongere of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft
       thuis in het eigen gezin.
•    6.72a Jeugdhulp begeleiding - gericht op oefenen en structureren van dagelijkse vaardigheden.
•    6.72b Jeugdhulp behandeling - ambulante hulp.
•    6.72c Jeugdhulp dagbesteding - dagbehandeling, vervoersdiensten.
•    6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig - die jeugdhulp die die niet kunnen worden toebedeeld aan de taakvelden 6.72a, 6.72b en 6.72c.
      Jeugdhulp met verblijf:
       Hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, verstandelijke beperking van de jongere of opvoedingsproblemen van de ouders.
       De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin.
•    6.73a Pleegzorg - vorm van jeugdhulp waarbij een jongere (tijdelijk) wordt opgenomen in een pleeggezin. Begeleiding vindt plaats door een pleegzorgaanbieder.
•    6.73b Gezinsgericht.
•    6.73c Jeugdhulp met verblijf overig - de jongere verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jongeren.
•    6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf - generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, jeugd GGZ.
•    6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf - jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie wordt verleend thuis of bij een aanbieder, alle jeugdhulp die valt onder het Landelijk Transitiearrangement (LTA), en GGZ-
       behandeling waarbij sprake is van een opname.
•    6.74c Gesloten plaatsing - jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging.
•    6.81a Beschermd wonen (WMO) - beschermd wonen en maatwerkarrangement intramuraal of GGZ-wonen.
•    6.81b Maatschappelijke -en vrouwenopvang (WMO) - vrouwenopvang, maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek (verslaving), dagbesteding voor deze cliënten.
•    6.82a Jeugdbescherming - kinderbeschermingsmaatregelen ondertoezichtstelling (OTS) en Voogdij.
•    6.82b Jeugdreclassering - combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een
       proces- verbaal hebben gekregen. 

Wat willen we bereiken?
Wij werken aan een vitale samenleving waarin iedereen mee kan doen

Om dit te bereiken hebben we ons de volgende hoofddoelen gesteld:

•    Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal;
•    Hoofddoel 2: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen;
•    Hoofddoel 3a: Inwoners kunnen voor zichzelf zorgen en kijken naar anderen om;
•    Hoofddoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen. 

Om het hoofddoel te bereiken, hebben we deze opgedeeld in meerderere (sub)doelen met daaraan gekoppeld de concrete maatregelen. Deze worden toegelicht in de komende deelhoofdstukken. 

Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal - Wat willen we bereiken?

Subdoel 1: Meer kinderen groeien gezond en veilig op

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal - Wat willen we bereiken? - Subdoel 1: Meer kinderen groeien gezond en veilig op

Wat gaan we er voor doen?

Hoofdoel 2: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hoofdoel 2: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen - Wat willen we bereiken?

Subdoel 2: Minder inwoners ervaren (financiële) belemmeringen om mee te doen

Terug naar navigatie - Hoofdoel 2: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen - Wat willen we bereiken? - Subdoel 2: Minder inwoners ervaren (financiële) belemmeringen om mee te doen

Wat gaan we er voor doen?

Hoofddoel 3a: Inwoners kunnen voor zichzelf zorgen en kijken naar anderen om

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 3a: Inwoners kunnen voor zichzelf zorgen en kijken naar anderen om - Wat willen we bereiken?

Hoofdoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Hoofdoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen - Wat willen we bereiken?

Subdoel 3b: Inwoners kunnen langer thuis blijven wonen

Terug naar navigatie - Hoofdoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen - Wat willen we bereiken? - Subdoel 3b: Inwoners kunnen langer thuis blijven wonen

Wat gaan we er voor doen?

Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal Domein - Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Nr. BBV Indicator Beschrijving indicator Begroting 2026 Begroting 2025
BD NL BD NL
1. Verwijzingen Halt (bron: Bureau Halt) Het aantal verwijzingen naar Halt, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar. 4 (2024) 9 (2024) 3 (2023) 9 (2023)
2. Jongeren met een delict voor de rechter (bron: CBS) Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen 1% (2023) 1% (2023) 1% (2022) 1% (2022)
3. Jongeren met jeugdhulp (bron: CBS) Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. 11,5% (2024) 13,7% (2024) 10,4% (2023) 13,5% (2023)
4. Jongeren met jeugdreclassering (bron: CBS) Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). 0,2% (2024) 0,4% (2024) 0,2% (2023) 0,3% 2023)
5. Jongeren met jeugdbescherming (bron: CBS) Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. 0,7% (2024) 1 % (2024) 0,5% (2023) 1,1 % 2023)
6. Bijstandsuitkeringen (bron: CBS) Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10000 inwoners. 212,8 (2024) 343,6 (2024) 205,2 (2023) 344,8 (2023)
9. Lopende re-integratievoorzieningen (bron: CBS) Het aantal lopende re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 141,6 (2024) 203,1 (2024) 112,1 (2023) 191,5 (2023)
10. Wmo-cliënten met maatwerkarrangement (bron: CBS) Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo, per 10.000 inwoners. 610 (2024) 720 (2024) 590 (2023) 700 (2023)
11. % kinderen in uitkeringsgezin (bron: CBS) Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. 3% (2023) 6% (2023) 3% (2022) 6% (2022)
12. % werkloze jongeren (bron: CBS) Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar). 1% (2023) 2% (2023) 1% (2022) 1% (2022)

Wat mag het kosten? Programma Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal Domein - Wat mag het kosten? Programma Sociaal Domein
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2025 na wijziging Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 3.958.600 2.531.400 2.720.500 2.729.500 2.728.600
6.21:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 61.600 66.600 66.600 66.600 66.600
6.22:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 251.600 251.600 251.600 251.600 251.600
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 6.255.500 5.568.000 5.356.100 5.392.900 5.435.100
6.3:Inkomensregelingen 13.663.700 9.978.100 9.663.600 9.363.600 9.363.600
6.4:WSW en beschut werk 327.900 344.500 337.300 337.300 337.300
6.5:Arbeidsparticipatie 675.000 845.000 686.300 686.300 686.300
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) 2.771.000 2.788.600 2.781.100 2.781.100 2.781.100
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) 4.529.100 4.641.400 4.639.400 4.639.400 4.639.400
6.712:Begeleiding (WMO) 1.754.400 1.788.200 1.786.200 1.786.200 1.786.200
6.713:Dagbesteding (WMO) 748.100 752.900 750.900 750.900 750.900
6.714:Overige maatwerkarrangementen (WMO) 84.200 89.000 87.000 87.000 87.000
6.751:Jeugdhulp ambulant lokaal 4.876.300 5.226.300 5.226.300 5.226.300 5.226.300
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal 3.552.400 3.816.300 4.055.300 4.328.400 4.641.400
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk 369.500 397.000 421.800 450.200 482.800
6.761:Jeugdhulp met verlijf lokaal 937.300 937.300 937.300 937.300 937.300
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal 4.514.100 4.839.300 5.143.000 5.490.000 5.887.900
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk 369.500 397.000 421.800 450.200 482.800
6.791:PGB WMO 721.000 738.000 738.000 738.000 738.000
6.792:PGB Jeugd 1.080.900 1.080.900 1.080.900 1.080.900 1.080.900
6.811:Beschermd Wonen (WMO 84.200 89.000 87.000 87.000 87.000
6.812:Maatschappelijke - en vrouwenopvang (WMO) 96.000 99.500 98.000 98.000 98.000
6.821:Jeugdbescherming 339.200 364.400 387.300 413.300 443.200
6.822:Jeugdreclassering 339.200 364.400 387.300 413.300 443.200
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd 191.100 205.000 218.000 233.000 249.700
Totaal Lasten 52.551.400 48.199.700 48.328.600 48.818.300 49.712.200
Baten
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -1.700.100 -152.200 -152.200 -152.200 -152.200
6.23:Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -985.700 0 0 0 0
6.3:Inkomensregelingen -10.744.200 -7.774.600 -7.774.600 -7.774.600 -7.774.600
6.60:Hulpmiddelen en diensten (WMO) -83.000 -83.000 -83.000 -83.000 -83.000
6.711:Huishoudelijke hulp (WMO) -300.000 -258.500 -633.500 -633.500 -633.500
6.752:Jeugdhulp ambulant regionaal -116.500 0 0 0 0
6.753:Jeugdhulp ambulant landelijk -12.100 0 0 0 0
6.762:Jeugdhulp met verblijf regionaal -148.000 0 0 0 0
6.763:Jeugdhulp met verblijf landelijk -12.100 0 0 0 0
6.821:Jeugdbescherming -11.100 0 0 0 0
6.822:Jeugdreclassering -11.100 0 0 0 0
6.92:Coördinatie en beleid Jeugd -6.400 0 0 0 0
Totaal Baten -14.130.300 -8.268.300 -8.643.300 -8.643.300 -8.643.300

Toelichting meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal Domein - Toelichting meerjarenbeeld

(Kolom Begroting 2025 na wijziging zijn de bedragen na de Turap 2025)

In dit programma wordt geen toelichting op taakveld niveau gegeven, maar op hoofdlijnen, omdat sommige budgetten, b.v. de bijdrage aan de GR Jeugdhulp Rijnmond over meerdere taakvelden verdeeld zijn, waardoor een vergelijking op taakveldniveau niet goed te maken is.

Het verschil in lasten en baten tussen 2025 en 2026 komt met name omdat in de Turap 2025 incidentele (extra) lasten en baten opgenomen zijn voor 2025. Het betreft  aan de lastenkant BUIG-uitkeringen  € 3,3 miljoen,  Toeslagenaffaire  € 0,97 miljoen en Opvang Oekraïners € 1,3 miljoen. Aan de batenkant de rijksbijdrage BUIG € 2,9 miljoen, rijksbijdrage Toeslagenaffaire € 0,97 miljoen en rijksbijdrage Opvang Oekraïners  € 1,6 miljoen.
Vanaf 2028 nemen de lasten toe met name vanwege een hogere bijdrage aan de GR Jeugdhulp Rijnmond. Daarnaast wordt vanaf 2026 stapsgewijs bespaard op de gebundelde uitkeringen (BUIG).