1. § Lokale heffingen

In deze paragraaf staat informatie over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen, het beleid rondom de lokale heffingen, een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Bij de uitgangspunten meerjarenramingen zijn de uitgangspunten voor het begrotingsjaar 2024 opgenomen. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een inflatiecorrectie van 3,9%. Voor de rioolheffing is dit 3,0%.

Woonlasten en tarieven
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de uitgaven van burgers aan onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. In deze paragraaf vergelijken we de woonlasten van vergelijkbare gemeenten met de lasten van Barendrecht. De gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Reinigingsrecht, Rioolheffing, Bedrijven Investeringszone (BIZ), Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead. Voor de belastingtarieven van de OZB, toeristenbelasting en de hondenbelasting geldt dat de tarieven niet meer dan trendmatig stijgen (inflatiecorrectie). De raad is vrij om van dit standpunt af te wijken, bijvoorbeeld als dit nodig is vanwege financieel-economische ontwikkelingen.

Benchmark woonlasten
Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Barendrecht en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing per gemeente.

Begrotingsregels en kostenonderbouwing tarievenberekening
Het Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat in de paragraaf Lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven zijn opgenomen. Dit geldt met name voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn de kostenonderbouwingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan.

 

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Onderstaand totaaloverzicht geeft u inzicht in de begroting geraamde opbrengsten van de ongebonden en gebonden heffingen. Voor de gebonden heffingen zijn ook de kosten van de dienstverlening en het dekkingspercentage opgenomen. De tarieven van gebonden heffingen mogen, zoals hiervoor is vermeld, maximaal 100% kostendekkend zijn. Met de inzet van andere middelen zoals bijvoorbeeld reserves, voorzieningen en andere middelen kan bereikt worden dat een tariefstijging gematigd wordt. Het tarief zal in dit geval niet kostendekkend zijn.     

 

Ongebonden heffingen 2023 2024 2025 2026 2027
Onroerende zaakbelastingen 11.411.400 12.018.300 12.064.100 12.138.700 12.226.800
Hondenbelasting 299.600 345.300 345.300 345.300 345.300
Toeristenbelasting 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000

 

 

Gebonden heffingen 2023 2024 2025 2026 2027
Afvalstoffenheffing 6.279.800 6.670.800 6.672.800 6.795.600 6.867.000
Rioolheffing 3.357.200 3.442.000 3.442.800 3.527.700 4.825.700

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

De geraamde OZB-opbrengst wordt bepaald door de totale waarde van de onroerende zaken in het lopende belastingjaar te vermenigvuldigen met het dan geldende OZB-tarief. Er wordt hierbij rekening gehouden met een geschatte waardeontwikkeling van de WOZ en areaaluitbreiding. Hierbij geldt dat een waardestijging of –daling niet leidt tot extra OZB-opbrengst. Dit wordt bereikt door bij de tarievenberekening een waardestijging te dempen door middel van een evenredige tariefsverlaging. De inflatiecorrectie van 3,9% wordt pas dan toegepast. 

OZB tarieven 2024
Op basis van het voorgaande en door SVHW aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2024 er als volgt uit:

Tarieven 2023 2024
Onroerende zaakbelastingen
Eigenaren woningen 0,0873% 0,0878%
Eigenaren niet-woningen 0,2160% 0,2205%
Gebruikers niet-woningen 0,1780% 0,1817%

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

De uitvoeringskosten voor het hondenbeleid (onder meer schoonmaken, toezicht houden, perceptiekosten,  losloopgebieden en afvalbakken) worden gedekt door de inkomsten uit de hondenbelasting. Hieronder is het overzicht opgenomen van de (jaar)tarieven van de Hondenbelasting.

Hondenbelasting 2023 2024
Eerste hond 110,40 114,72
Tweede hond 151,68 157,68
Derde en elke volgende hond 168,72 175,32

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Het gaat hierbij om belasting voor overnachtingen in een hotel, camping of Bed & Breakfast. Voor 2024 blijft het tarief van € 0,75 per persoon per nacht gehandhaafd.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om (een deel van) de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2024
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer 3.858.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 2.510.300
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen -460.300
Netto kosten van de activiteit 5.908.000
Toe te rekenen kosten
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 421.400
Overhead 211.200
Bijplaatsingen 51.200
BTW 1.298.900
Totale kosten 7.890.700
Opbrengst afvalstoffenheffing 6.670.800
Dekkingspercentage 85%

De tarieven afvalstoffenheffing voor 2024 zien er dan als volgt uit:

Afvalstoffenheffing 2023 2024
Eenpersoonshuishoudens 216,48 225,00
Tweepersoonshuishoudens 338,16 351,36
Huishouden van 3 of meer personen 395,76 411,24

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. De rioolheffing wordt geheven bij gebruikers van woningen en niet-woningen. Er is een tariefdifferentiatie op basis van een-, één twee- en een meerpersoonshuishouden. Bij de rioolheffing voor gebruikers van niet-woningen is sprake van een gecombineerde heffingsmaatstaf. Hier wordt de hoogte van de aanslag bepaald door een percentage van de WOZ-waarde, verhoogd met een gestaffeld tarief per m3 waterverbruik. Bij het bepalen van het tarief voor niet-woningen is rekening gehouden met de waardeontwikkeling van de niet-woningen. 
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Berekening kostendekkendheid rioolheffing 2024
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 678.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente 1.199.100
Dotatie voorziening vervanging riolering 1.435.000
Aanwending voorziening beklemde middelen -1.389.900
Netto kosten van de activiteit 1.922.200
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 551.800
Overhead 422.500
BTW 545.500
Totale kosten 3.442.000
Opbrengst rioolheffing 3.442.000
Dekkingspercentage 100%

De tarieven rioolheffing zien er voor 2024 dan als volgt uit.

Rioolheffing woningen 2023 2024
Eenpersoonshuishoudens 65,40 67,32
Tweepersoonshuishoudens 125,76 129,48
Huishouden van 3 of meer personen 193,20 198,96
Rioolheffing niet-woningen 2023 2024
Percentage van de WOZ 0,0421% 0,0434%
met een maximum van 3.700,00 3.700,00
Overige gebruikers:
van 0 m3 t/m 20 m3 0,00 0,00
van 21 m3 t/m 500 m3 86,52 89,10
van 501 m3 t/m 1.000 m3 473,80 488,00
van 1.001 m3 t/m 1.500 m3 950,69 979,10
van 1.501 m3 t/m 2.000 m3 1.719,07 1.770,60
van 2.001 m3 t/m 3.000 m3 2.537,92 2.614,00
van 3.001 m3 t/m 4.000 m3 4.779,20 4.922,60
van 4.001 m3 t/m 8.000 m3 6.428,23 6.621,00
van 8.001 m3 t/m 15.000 m3 9.514,11 9.799,50
meer dan 15.000 m3 13.980,19 14.399,50

Overige heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Overige heffingen en rechten

Leges burgerzaken, omgevings- en APV-vergunning
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid. De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden. 

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

Berekening kostendekkendheid leges
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING Taakveld Overhead Totale Kosten Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand 34.700 27.600 62.300 48.000 77%
paragraaf 2 Reisdocumentenen Nederlandse identiteitskaart 549.000 177.200 726.200 674.000 93%
paragraaf 3 Rijbewijzen 136.800 74.400 211.200 193.200 91%
paragraaf 4 Verstrekkingenin het kader van de basisregistratie persoonsgegevens 15.200 7.700 22.900 6.600 29%
paragraaf 5 Bestuursstukken 0 0 0 0 0%
paragraaf 6 Vastgoedinformatie 0 0 0 0 0%
paragraaf 7 Overige publiekszaken 25.300 9.700 35.000 28.800 82%
paragraaf 8 Gemeentearchief 0 0 0 0 0%
paragraaf 9 Bijzondere wetten 17.000 16.300 33.300 53.200 160%
paragraaf 10 Gereserveerd 0 0 0 0 0%
TOTAAL ALGEMENE DIENSTVERLENING 778.000 312.900 1.090.900 1.003.800 92%
HOOFDSTUK 2 OMGEVINGSWET Taakveld Overhead Totale Kosten Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 1 Algemene bepalingen
paragraaf 2 Voorfase - -
paragraaf 3 Bouwactiviteiten 874.300 782.900 1.657.200 1.314.100 79%
paragraaf 4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed
paragraaf 5 Milieubelastende activiteiten
paragraaf 6 Overige activiteiten
paragraaf 7 Maatwerkvoorschriften - -
paragraaf 8 Gelijkwaardigheid
paragraaf 9 Overige tarieven
paragraaf 10 Modaliteiten
paragraaf 11 Vermindering
paragraaf 12 Teruggaaf - -
TOTAAL LEGES OMGEVINGSVERGUNNING 874.300 782.900 1.657.200 1.314.100 79%
HOOFDSTUK 3 EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN Taakveld Overhead Totale Kosten Totale Opbrengsten Kostendekking
paragraaf 1 Horeca 13.000 8.700 21.700 6.700 31%
paragraaf 2 Seksbedrijven 5.000 0 5.000 0 0%
paragraaf 3 Winkeltijdenwet 300 300 600 300 50%
paragraaf 4 Organiseren evenement of markt 5.200 200 5.400 300 6%
paragraaf 5 Standplaatsen 0 0 0 400 0%
paragraaf 6 Huisvestingswet 2014 0 0 0 0 0%
paragraaf 7 In dit hoofdstuk niet benoemd besluit 1.600 800 2.400 3.500 146%
TOTAAL DIENSTVERLENING EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN 25.100 10.000 35.100 11.200 32%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL 1.677.400 1.105.800 2.783.200 2.329.100 84%

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Barendrecht worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. De in de lijkbezorgingskosten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten 2024
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie 383.500
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente 515.300
Netto kosten van de activiteit 898.800
Overhead 317.300
Totale kosten 1.216.100
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 680.200
Dekkingspercentage 56%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

De marktgeldenverordening is uitgebreid en zal worden omgedoopt tot de ‘verordening op de heffing en invordering van de fysieke leefomgeving’. Hierin worden naast de tarieven voor de weekmarkten, ook de tarieven voor energiegebruik, de losse standplaatsen en objecten op de openbare weg, zoals containers, in de verordening opgenomen.  Dat betekent, dat de kostenonderbouwing ook deze onderdelen bevat. Wij bieden uw raad deze marktverordening ter vaststelling aan in december 2023.
De kosten en opbrengsten zijn als volgt:

Berekening kostendekkendheid marktgelden 2024
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente 57.900
Netto kosten van de activiteit 57.900
Overhead 17.300
Totale kosten 75.200
Opbrengst marktgelden 71.200
Dekkingspercentage 95%

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten. 

In de begroting zijn de volgende bedragen opgenomen voor kwijtschelding:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2024
Rioolheffing 106.300
Afvalstoffenheffing 140.700
Totaal 247.000

Woonlasten (lokale lastendruk)

Terug naar navigatie - Woonlasten (lokale lastendruk)

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. De woonlasten voor de inwoners (woningen) zijn als volgt:

Omschrijving 2023 2024 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
A1: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik 65,40 67,32 1,92 3%
Afval 216,48 225,00 8,52 4%
Totaal 281,88 292,32 10,44 4%
B1: Tweerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik 125,76 129,48 3,72 3%
Afval 338,16 351,36 13,20 4%
Totaal 463,92 480,84 16,92 4%
C1: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik 193,20 198,96 5,76 3%
Afval 395,76 411,24 15,48 4%
Totaal 588,96 610,20 21,24 4%
A2: Eénpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 485.500*
Rioolgebruik 65,40 67,32 1,92 3%
Afval 216,48 225,00 8,52 4%
OZB-eigendom** 410,26 426,27 16,01 4%
Totaal 692,14 718,59 26,45 4%
B2: Tweepersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 485.500*
Rioolgebruik 125,76 129,48 3,72 3%
Afval 338,16 351,36 13,20 4%
OZB-eigendom** 410,26 426,27 16,01 4%
Totaal 874,18 907,11 32,93 4%
C2: Meerpersoonshuishouden met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 485.500*
Rioolgebruik 193,20 198,96 5,76 3%
Afval 395,76 411,24 15,48 4%
OZB-eigendom** 410,26 426,27 16,01 4%
Totaal 999,22 1.036,47 37,25 4%
* Gemiddelde WOZ-waarde o.b.v. geschatte waardestijging van 3,3%, t.o.v. WOZ waarde 2023: €470.000 (Coelo)

Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten

Om de woonlasten in de gemeente Barendrecht te kunnen vergelijken, wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde COELO-Atlas (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). Uit de gemeentelijke belastingtarieven wordt jaarlijks een samenvattend getal afgeleid, dat weergeeft hoe hoog deze lasten zijn. We gaan hierbij uit van een gezin (meerpersoonshuishouden) in een woning met een voor die gemeente gemiddelde waarde.

Tarieven per gemeente 2023
Gemeente afvalstoffenheffing rioolheffing OZB tarief gemiddelde woningwaarde woonlasten*
Barendrecht 396 193 0,0873% 470.000 999
Zwijndrecht 347 322 0,0862% 375.000 957
H.I. Ambacht 404 202 0,0918% 442.000 949
Ridderkerk 387 206 0,0907% 370.000 929
Albrandswaard 381 294 0,1038% 494.000 1.188
*Coelo-Atlas 2023

 

bron: Coelo-Atlas van de lokale lasten 2022 en 2023