6. § Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente Barendrecht heeft een kadernota verbonden partijen. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1-1-2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren, is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

Besteding per verbonden partij
In het volgende overzicht zijn de verbonden partijen opgenomen met de geraamde bijdragen van de gemeente die opgenomen zijn in onze begroting 2024.

Omschrijving Begroting 2024
Gemeenschappelijke regelingen:
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) 3.170.300
Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) 556.000
DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) 860.700
Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond) 499.300
Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) 406.500
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) 8.783.500
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) 0
Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie 13.601.500
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 145.000
Bestuurlijke overeenkomst:
Landschapstafel Ijsselmonde 6.500
Stichting:
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond 1.819.300
Vennootschappen:
NV BAR Afvalbeheer 3.858.000
Sportfondsenbad Inge de Bruijn 731.500
Stedin groep N.V. 0
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 0
Gemeenschappeijk Bezit Evides (water) 0

VRR

Terug naar navigatie - VRR
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang (Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer.
Deelnemende partijen 13 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR.
Bestuurlijk belang De burgemeester is lid van het Algemeen Bestuur (+1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Stemverhouding: 5%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €3.170.300
Eigen vermogen 01-01-2024: €5.763.000
31-12-2024: €381.000
Vreemd vermogen 01-01-2024: €115.541.000
31-12-2024: €111.898.000
Financieel resultaat 2024: -€4.221.000
Risico's De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan o.a. over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen, bijvoorbeeld door schaarste aan personeel als gevolg van bijvoorbeeld ziekteverzuim en vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht van het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s.
Actuele ontwikkelingen De technische ontwikkelingen binnen de maatschappij gaan razendsnel, vooral op het gebied van de energietransitie. Deze vergen de aanwezigheid van specialistische kennis binnen de afdelingen van de VRR. De organisatie maakt met het Multi Intelligence Center (MIC) steeds beter gebruik van data om incidenten te voorkomen en bestrijden. Daarnaast bouwen de gemeenten in onze regio steeds compacter en hoger. Meer mensen op een vierkante meter vraagt als brandweer een investering in brandbestrijding op hoogte. Ook de risico’s van natuurbranden, zware regenval en andere impact door klimaatverandering nemen toe. Voor de ambulancezorg geldt dat de werkdruk hoog blijft.

SVHW

Terug naar navigatie - SVHW
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Klaaswaal
Doelstelling en openbaar belang Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ.
Deelnemende partijen Waterschap Hollandse Delta en 12 gemeenten.
Bestuurlijk belang Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de verbonden partij. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. Stemverhouding: 5%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €556.000
Eigen vermogen 01-01-2024: €765.000
31-12-2024: €765.000
Vreemd vermogen 01-01-2024: €5.931.000
31-12-2024: €5.832.000
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Uittreding van deelnemers waardoor de kosten voor de overgebleven deelnemers kunnen gaan stijgen. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meedere deelnemers gedragen kunnen worden.
Actuele ontwikkelingen Met ingang van 2024 komt er een nieuwe deelnemer bij. Gemeente Drimmelen heeft om toetreding tot de GR SVHW gevraagd. Hierop is positief besloten door het Algemeen Bestuur van SVHW

DCMR

Terug naar navigatie - DCMR
Gemeenschappelijke Regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente t.a.v. de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit.
Deelnemende partijen 13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang 1 lid Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 1.8%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €860.700
Eigen vermogen 01-01-2024: €2.900.000
31-12-2024: €2.903.000
Vreemd vermogen 01-01-2024: €14.000.000
31-12-2024: €12.414.000
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Daarnaast het werven van nieuwe mensen in de huidige moeilijke markt en het behouden van de kennis.
Actuele ontwikkelingen De invoering van de Omgevingswet (nu per 01-01-2024) vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De ingezette ontwikkeling naar een datagedreven DCMR wordt in 2024 doorgezet. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten.

GGD

Terug naar navigatie - GGD
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: Een evenwichtig productenaanbod, zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking.
Deelnemende partijen 13 Gemeenten regio Rijnmond.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 7.7%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €499.300
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2024: Niet van toepassing
Risico's In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op.
Actuele ontwikkelingen Na de ervaringen met de Coronacrisis is de GGD-organisatie in 2022 gestart met een traject van GGD 3.0, waarin is gewerkt aan een visie voor de toekomst. In dit traject heeft de GGD 3 scenario's uitgewerkt. Uiteindelijk heeft het AB op 29-06-2023 gekozen voor de minimale variant, waarmee het minimale basistakenpakket in stand wordt gehouden. Dit betekent dat de GGD bepaalde toepassingen uit de corona-organisatie niet kan behouden, maar wel een stap voorwaarts zet t.o.v. de GGD van vóór de coronapandemie. Aan ambities die benoemd staan in GGD 3.0 wordt geen invulling gegeven.

NRIJ

Terug naar navigatie - NRIJ
Gemeenschappelijke Regeling voor het Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde.
Deelnemende partijen BAR-gemeenten, H.I. Ambacht, Zwijndrecht, Rotterdam en PZH.
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. Stemverhouding: 14%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €406.500
Eigen vermogen 01-01-2024: €3.999.800
31-12-2024: €3.604.800
Vreemd vermogen 01-01-2024: €2.757.900
31-12-2024: €2.043.200
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Structurele tekorten op middellange termijn.
Actuele ontwikkelingen Voor 2023 wordt het van belang om helderheid te verkrijgen hoe de financiële situatie na 2025 gaat verlopen in relatie tot de Provinciale bijdrage en de bijdrage van de gemeente Rotterdam.

GRJR

Terug naar navigatie - GRJR
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam.
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur. Stemverhouding: 6.25%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €8.783.500
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2024: Niet van toepassing
Risico's Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt echter per gemeenten afgewikkeld. In 2021 zijn stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik bijvoorbeeld via dashboards.
Actuele ontwikkelingen Er is sprake van stijging van intensieve zorgbehandeling. De oorzaak wordt nader onderzocht. Ook heeft de gemeente te maken met een afwijking in de verwerking van de wets-aanpassing van het woonplaatsbeginsel. Tevens is op verzoek van de Tweede Kamer, de lonen in de zorg dit jaar extra verhoogd en extra indexatie toegevoegd.

GRNR

Terug naar navigatie - GRNR
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Ridderkerk
Doelstelling en openbaar belang De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. De GRNR heeft de opdracht om een 96 hectare groot bedrijventerrein, de daarbij horende ontsluiting en de aanleg van een groene corridor te realiseren in Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk.
Deelnemende partijen Barendrecht, Ridderkerk, Rotterdam.
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit de wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €0
Eigen vermogen 01-01-2024: €0
31-12-2024: €0
Vreemd vermogen 01-01-2024: €108.801.000
31-12-2024: €69.891.000
Financieel resultaat 2024 €0
Risico's Bij een negatief resultaat bij het afsluiten van de grondexploitatie moet Barendrecht 1/3 van het negatieve saldo bijdragen.
Actuele ontwikkelingen De marktontwikkelingen zijn positief, er is veel interesse vanuit de markt voor uit te geven bedrijfskavels.

BAR

Terug naar navigatie - BAR
Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisatie de bugers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. Er wordt invulling gegeven op zeven inhoudelijk verbindende thema's van de drie gemmenten. Deze thema's zijn: Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit.
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk.
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, de voorzitter meegerekend. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €13.601.500
Eigen vermogen 01-01-2024: €0
31-12-2024: €0
Vreemd vermogen 01-01-2024: €4.951.700
31-12-2024: €4.717.900
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatiebeveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en taken uit te voeren.
Actuele ontwikkelingen Met ingang van 1 januari 2024 gaan beleid en uitvoering terug naar de gemeenten. De belangrijkste ambitie voor 2024 is te zorgen dat de overgang van taken van de BAR-Organisatie naar de gemeenten goed verloopt.

MRDH

Terug naar navigatie - MRDH
Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang Verbetering Economisch Vestigingsklimaat en Bereikbaarheid van de regio.
Deelnemende partijen 23 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur door de burgemeester. Stemverhouding: 3.47%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €145.000
Eigen vermogen 01-01-2024: €36.669.700
31-12-2024: € 44.316.800
Vreemd vermogen 01-01-2024: €1.564.260.500
31-12-2024: €1.670.425.200
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Als het aantal reizigers niet herstelt, kan dit leiden tot bezuinigingen en minder openbaar vervoer in de regio.
Actuele ontwikkelingen In 2024 zal verder duidelijk worden welke structurele effecten de Corona-pandemie heeft op de openbaar vervoer sector. Waar nodig zullen voorstellen gedaan worden aan het bestuur hoe met eventuele effecten om te gaan.

Landschapstafel

Terug naar navigatie - Landschapstafel
Landschapstafel IJsselmonde
Rechtsvorm Bestuursovereenkomst
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang De Landschapstafel dient voor overleg over groen en recreatie op IJsselmonde, met gemeenten en andere terreinbeheerders. Focus ligt sinds 2023 op de invulling van het programma Zuid Hollands Programma Landelijk Gebied (ZHPLG). Hier ligt o.a. geld voor natuurherstel. Specifek voor Barendrecht staat de herontwikkeling van de Koedoodhaven in het ZHPLG als groot concreet project, dat met de regiopartners is ingediend.
Deelnemende partijen Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam.
Bestuurlijk belang 1 lid in bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €6.500
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet van toepassing
31-12-2024: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2024: Niet van toepassing
Risico's Geen.
Actuele ontwikkelingen Geen.

CJG

Terug naar navigatie - CJG
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne.
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang. Stemverhouding: 3.6%.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €1.819.300
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Financieel resultaat 2024: Niet bekend
Risico's Onverwachte kostenstijgingen door overheidsmaatregelen of verhoging van premies/beperkte beschikbaarheid zorgprofessionals op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim/discrepantie tussen toekomstig profiel personeel versus huidig personeelsbestand/onvoldoende informatiebeveiliging/implementatie CJG Next
Actuele ontwikkelingen Geen bijzonderheden.

NV BAR Afvalbeheer

Terug naar navigatie - NV BAR Afvalbeheer
NV BAR Afvalbeheer
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rhoon
Doelstelling en openbaar belang Inzameling huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk.
Bestuurlijk belang 1 lid de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 33.33%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 100.000. De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €3.858.000
Eigen vermogen 01-01-2024: €300.000
31-12-2024: €300.000
Vreemd vermogen 01-01-2024: €0
31-12-2024: €0
Financieel resultaat 2024: €0
Risico's Beperkt. Eigendom van afval en dus risico op extra verwerkingskosten is bij de gemeente gebleven. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden.
Actuele ontwikkelingen Verwerkingsprijzen en opbrengsten grondstoffen fluctueren.

Zwembad Inge de Bruijn

Terug naar navigatie - Zwembad Inge de Bruijn
Sportfondsenbad Inge de Bruijn
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Het Inge de Bruijn zwembad is één van de voorzieningen op het gebied van sporten en bewegen voor en door de Barendrechtse inwoners.
Deelnemende partijen Barendrecht
Bestuurlijk belang 2 leden in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 100%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 45.300. De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €731.500
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Financieel resultaat 2024: Niet bekend
Risico's De terugloop van de zwemsport en de stijgende energie en materiaalkosten.
Actuele ontwikkelingen De toeloop naar het zwembad is stabiel, maar niet op het niveau van voorgaande jaren.

Stedin

Terug naar navigatie - Stedin
Stedin groep N.V.
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt dit voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen.
Deelnemende partijen 44 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.45%.
Financieel belang Aandelenkapitaal €1.353.779 (dit betreft €453.779 reguliere aandelen en €900.000 extra cumulatieve preferente aandelen). De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Financieel resultaat 2024: Niet bekend
Risico's Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder druk.
Actuele ontwikkelingen Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal Stedin naar verwachting van 2023 tot en met 2030 ruim € 8 miljard nodig hebben om te investeren in de netten. De komende jaren is €1,8 miljard nodig. Daarover is Stedin in gesprek met huidige en mogelijke nieuwe aandeelhouders zoals het Rijk, provincies en niet-aandeelhoudende gemeenten.

BNG

Terug naar navigatie - BNG
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging.
Deelnemende partijen 401 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.058%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 72.825. De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €0
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Financieel resultaat 2024: Niet bekend
Risico's Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening. De kredietportefeuille is kwalitatief sterk.
Actuele ontwikkelingen BNG heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op Sustainable Development Goals (SDG’s).

Evides

Terug naar navigatie - Evides
Gemeenschappeijk Bezit Evides (water)
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Evides draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Levering drinkwater aan 2,5 miljoen klanten en het bedrijfsleven in Zeeland, het zuidwesten van Zuid-Holland en de Brabantse Wal. Daarnaast biedt Evides industriewaterdiensten op maat aan grote industriële klanten in onder meer Nederland, België en Duitsland. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van Evides (50% van de aandelen bij 21 gemeenten) omdat deze nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging.
Deelnemende partijen Gemeenten 21 stuks in Zuid-Holland Zuid) en Provincies.
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Stemverhouding: 0.5%.
Financieel belang Aandelenkapitaal € 354.686. De bijdrage van Barendrecht voor 2024 is: €0
Eigen vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024: Niet bekend
31-12-2024: Niet bekend
Financieel resultaat 2024: Niet bekend
Risico's Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten.
Actuele ontwikkelingen Door onzekerheid over de jaarlijkse uitvoering van investeringen alsmede de economische ontwikkelingen, zijn de resultaten binnen Evides onzeker.