-
Blz. 1
Begroting 2024 meerjarenraming 2025-2027
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 6
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 7
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 8
Omschrijving
-
Blz. 9
Hoofddoel 1: Slagvaardig en toegankelijk bestuur
-
Blz. 10
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 11
Subdoel 1a: Barendrechts belang zo doeltreffend mogelijk behartigen in de regio
-
Blz. 12
Actie 1.1 Onderzoek van nut, noodzaak en doelmatigheid NRIJ, Nieuw Reijerwaard en MRDH
-
Blz. 13
Actie 1.2 Investeren in samenwerking met bestuurlijke partners en opstellen gezamenlijke agenda
-
Blz. 14
Actie 1.3 Actief deelnemen in de VNG
-
Blz. 15
Subdoel 1b: Inwoners worden actief betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 16
Actie 1.4 Opzetten van een inwonerspanel t.b.v. participatie over beleid
-
Blz. 17
Actie 1.5 Experimenteren met het instrument buurtagenda
-
Blz. 18
Actie 1.6 Het versterken van de relatie met adviesraden en doorgaan met de bestaande wijkoverleggen
-
Blz. 19
Actie 1.7 Via de Omgevingswet belanghebbenden eerder betrekken bij initiatieven in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 20
Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners
-
Blz. 21
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 22
Subdoel 2a: We maken het voor alle inwoners zo makkelijk mogelijk gemeentelijke informatie te krijgen en zaken met ons te regelen. We vragen inwoners met ons mee te denken om dienstverlening zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken
-
Blz. 23
Actie 1.8 Optimaliseren online dienstverlening
-
Blz. 24
Actie 1.9 Implementatie Besluit digitale toegankelijkheid
-
Blz. 25
Actie 1.10 Zorgen voor responsieve meldingssystemen rond openbare ruimte, overlast, criminaliteit en afval
-
Blz. 26
Actie 1.11 Bij doorontwikkeling van onze dienstverlening betrekken wij inwoners
-
Blz. 27
Subdoel 2b: Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten. We komen onze afspraken na. Onze medewerkers zijn betrokken en servicegericht
-
Blz. 28
Actie 1.12 Een eigen slagvaardige organisatie dichtbij de inwoners
-
Blz. 29
Actie 1.13 Verhogen servicegerichtheid van onze medewerkers
-
Blz. 30
Actie 1.14 Afstemming vraag en aanbod voor de bezetting aan de balie
-
Blz. 31
Actie 1.15 Opstellen normen voor kwaliteit en wachttijden aan de balie, telefonie en online bereikbaarheid en meten van de kwaliteit
-
Blz. 32
Actie 1.16 Zorgen voor betrouwbare en actuele basisregistraties
-
Blz. 33
Actie 1.17 Warm welkom voor nieuwe inwoners, zoals jaarlijkse gemeentedag en welkomstpakket
-
Blz. 34
Actie 1.18 Bestuurlijke en ambtelijke integriteit blijven waarborgen
-
Blz. 35
Hoofddoel 3: Aanvaardbare lasten voor onze inwoners en bedrijven
-
Blz. 36
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 37
Subdoel 3a: Een passend instrumentarium waarmee de raad goed kan sturen op de gemeentelijke financiën
-
Blz. 38
Actie 1.19 Belastingen en tarieven verhogen met maximaal de inflatiecorrectie
-
Blz. 39
Actie 1.20 Meer balans aanbrengen in onroerend zaak belasting (ozb) tussen woningen en niet-woningen
-
Blz. 40
Actie 1.21 Doorontwikkeling Planning & Control instrumentarium
-
Blz. 41
Actie 1.22 Adequate risicobeheersing
-
Blz. 42
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 43
Wat mag het kosten? Programma Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 44
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 45
Programma 2 Veiligheid
-
Blz. 46
Beschrijving
-
Blz. 47
Hoofddoel 1: Bevorderen en in stand houden van de openbare orde en veiligheid
-
Blz. 48
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 49
Subdoel 1a: Terugdringen criminaliteit
-
Blz. 50
Actie 2.1 Uitbreiden juridische capaciteit gericht op verhogen pakkans en bestraffing
-
Blz. 51
Actie 2.2 Aanpak ondermijning (zoals uitbreiding toepassing Wet BIBOB en oppakken uitkomsten MISTRAL)
-
Blz. 52
Actie 2.3 Aanpakken excessief geweld jongeren
-
Blz. 53
Actie 2.4 Aanpak High Impact Crimes
-
Blz. 54
Subdoel 1b: Versterken samenwerking veiligheidspartners
-
Blz. 55
Actie 2.5 Integrale aanpak polarisatie en radicalisering
-
Blz. 56
Actie 2.6 De realisatie van een volwaardig politiebureau
-
Blz. 57
Actie 2.7 Beveiligen van bedrijventerreinen samen met stichting Collectieve Beveiliging Bedrijventerreinen Barendrecht
-
Blz. 58
Subdoel 1c: Uitbreiding van cameratoezicht
-
Blz. 59
Actie 2.8 Plaatsing flexibele camera's
-
Blz. 60
Actie 2.9 Plaatsing cameratoezicht Doormanplein en Havenhoofd
-
Blz. 61
Hoofdoel 2: Verhogen van de veiligheidsbeleving
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 63
Subdoel 2a: Versterken communicatie over veiligheid
-
Blz. 64
Actie 2.10 Bewustwordingscampagne veiligheid rond vervoer gevaarlijke stoffen
-
Blz. 65
Actie 2.11 Doorlopende campagnes om meldingsbereidheid en veiligheidsbewustzijn te verhogen voor inwoners en ondernemers (o.a. cybercrime en ondermijning)
-
Blz. 66
Actie 2.12 Brandpreventie voorlichting d.m.v. inzet wijkbrandweer
-
Blz. 67
Actie 2.13 Verhogen bekendheid wijkagenten
-
Blz. 68
Actie 2.14 Actualiseren veiligheidskaart
-
Blz. 69
Subdoel 2b: Benutten kracht van de samenleving
-
Blz. 70
Actie 2.15 Actief faciliteren van aansluiting op buurt- en veiligheidsapp's
-
Blz. 71
Actie 2.16 Ondersteunen en uitbreiden buurtpreventie
-
Blz. 72
Hoofddoel 3: Een leefomgeving die schoon, heel en veilig is
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
Subdoel 3a: Effectieve, adequate en professionele handhaving
-
Blz. 75
Actie 2.17 Meer (leefbaarheids)boa's en wijkagenten
-
Blz. 76
Actie 2.18 Investeren in opleiding en training boa's
-
Blz. 77
Actie 2.19 Opstarten pilot bodycams boa's
-
Blz. 78
Subdoel 3b: Vandalisme structureel effectief aanpakken
-
Blz. 79
Actie 2.20 Sneller herstel van schade aan buitenruimte
-
Blz. 80
Actie 2.21 Stimuleren van het doen van meldingen van graffiti en vandalisme
-
Blz. 81
Actie 2.22 Actief schade verhalen op veroorzakers door inzet van de schaderegisseur
-
Blz. 82
Actie 2.23 Strengere handhaving bij afvaldump, o.a. hoge boetes
-
Blz. 83
Subdoel 3c: Aanpakken overlastlocaties jeugd en uitgaanspubliek
-
Blz. 84
Actie 2.24 Integrale aanpak jeugdoverlast, o.a. met jongerenwerker en ketenregisseur jeugd en veiligheid
-
Blz. 85
Actie 2.25 Veiligheidsaanpak op en rond het Doormanplein (o.a. horecastewards)
-
Blz. 86
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 87
Wat mag het kosten? Programma Veiligheid
-
Blz. 88
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 89
Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 90
Beschrijving
-
Blz. 91
Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel
-
Blz. 94
Actie 3.1 Uitbreiden en fietsvriendelijk maken van fietsroutes o.a. in het buitengebied
-
Blz. 95
Actie 3.2 Afronding F15 langs de Binnenlandse Baan
-
Blz. 96
Actie 3.3 Aanleg fietspad langs Stationstuin
-
Blz. 97
Actie 3.4 Investeren in stallingsvoorzieningen fietsen rondom centra (bewaakt) en sportverenigingen (BVV en Smitshoek)
-
Blz. 98
Actie 3.5 Het aanpakken van diverse verbeterpunten i.s.m. de Fietsersbond
-
Blz. 99
Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer
-
Blz. 100
Actie 3.6 Werkgeversbenadering verbreden naar duurzaamheid en bereikbaarheid (programma Zuid-Holland Bereikbaar)
-
Blz. 101
Actie 3.7 Opstellen en toekomstbeeld voor behouden en ontwikkelen van een goed OV-aanbod (samen met MRDH en provincie)
-
Blz. 102
Actie 3.8 Continueren gratis OV voor AOW-gerechtigden
-
Blz. 103
Subdoel 1c: We vergroten de beschikbaarheid van deelvervoer en beperken de overlast daarvan tot een minimum
-
Blz. 104
Actie 3.9 Aanbieden van diverse vormen van deelmobiliteit, o.a. parkeeroverlast voorkomen en inzet op handhaving hiervan
-
Blz. 105
Actie 3.10 MobilityHUB Dutch Fresh Port realiseren
-
Blz. 106
Subdoel 1d: We faciliteren en stimuleren de transitie naar elektrische of andere duurzame voertuigen
-
Blz. 107
Actie 3.11 Implementeren uitvoeringsplan laadpalen
-
Blz. 108
Actie 3.12 Werkgevers stimuleren wagenpark te verduurzamen
-
Blz. 109
Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid
-
Blz. 110
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 111
Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken
-
Blz. 112
Actie 3.13 Parkeerregime Stationstuinen/stationsomgeving verkennen en uitwerken
-
Blz. 113
Actie 3.14 Nader onderzoek naar het verlagen van parkeerdruk en alternatieve vormen van mobiliteit samen met inwoners
-
Blz. 114
Actie 3.15 Impact van verkeer op geluid en lucht beperken
-
Blz. 115
Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden
-
Blz. 116
Actie 3.16 Onderzoeken mogelijkheden betere verkeersafwikkeling goederenvervoer richting A15 (o.a. ter voorkoming van geluidsoverlast op de rondweg)
-
Blz. 117
Actie 3.17 Uitvoeren maatregelen ter verbetering leefbaarheid rond en bereikbaarheid van Dutch Fresh Port voor personen en goederen (zie ook programma 4 actie 4.19)
-
Blz. 118
Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af
-
Blz. 119
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 120
Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert
-
Blz. 121
Actie 3.18 Overname beheer wegen buitengebied van het Waterschap (o.a. Noldijk)
-
Blz. 122
Actie 3.19 Beheer en onderhoud aan verkeerslichten en automatische afsluitingen verbeteren en inzet op het snel verhelpen van storingen
-
Blz. 123
Actie 3.20 Realisatie van herinrichting uit plan Verkeers- en sociale veiligheid
-
Blz. 124
Subdoel 3b: Bevorderen van veilig verkeersgedrag
-
Blz. 125
Actie 3.21 Het aanpakken van asociaal verkeersgedrag
-
Blz. 126
Actie 3.22 Uitvoeren van snelheidsmetingen in wijken
-
Blz. 127
Actie 3.23 Faciliteren verkeerseducatie
-
Blz. 128
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 129
Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
-
Blz. 130
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 131
Programma 4 Economie
-
Blz. 132
Beschrijving
-
Blz. 133
Hoofddoel 1: Stimuleren van een bloeiende lokale economie
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 135
Subdoel 1a: Ondersteunen lokale ondernemers
-
Blz. 136
Actie 4.1 Minstens 2x per maand bedrijfsbezoek
-
Blz. 137
Actie 4.2 Minstens 2x per jaar bestuurlijk overleg met VBO Freshport
-
Blz. 138
Actie 4.3 Opstellen lokale economische agenda samen met ondernemers (VBO Freshport)
-
Blz. 139
Actie 4.4 Actieve samenwerking onderwijs bedrijfsleven (SOB) a.d.h.v jaaragenda en lokale evenementen
-
Blz. 140
Actie 4.5 Regionale ondernemersbijeenkomsten organiseren o.a. op het gebied van veiligheid, cybercrime en signaleren en voorkomen ondermijning (vastgelegd in BIZ)
-
Blz. 141
Subdoel 1b: Aantrekkelijke winkel- en horecagebieden
-
Blz. 142
Actie 4.6 Investeren in winkelgebied Carnisse Veste en Havenhoofd
-
Blz. 143
Actie 4.7 Stimuleren en faciliteren van activiteiten in winkelgebieden
-
Blz. 144
Actie 4.8 Versterken van winkelgebieden met behulp van kennis vanuit de provincie Zuid-Holland
-
Blz. 145
Actie 4.9 Autovrij maken en terrassen toestaan in Oude Dorp (in terrasseizoen)
-
Blz. 146
Actie 4.10 Actualisatie horeca- en terrassenbeleid met als uitgangspunt het faciliteren van horeca uitbaters
-
Blz. 147
Actie 4.11 Opstellen detailhandelsvisie
-
Blz. 148
Subdoel 1c: Maximaal verantwoord lokaal inkopen
-
Blz. 149
Actie 4.12 Aanbesteding via bouwteam realisatie van grote projecten (zoals Trefpunt)
-
Blz. 150
Actie 4.13 Medewerkers stimuleren zoveel als mogelijk lokaal in te kopen
-
Blz. 151
Actie 4.14 Elk kwartaal publiceren cijfers lokale inkoop
-
Blz. 152
Hoofddoel 2: Versterken grootste Agro-Vers-Food cluster van NL met programma Dutch Fresh Port (DFP)
-
Blz. 153
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 154
Subdoel 2a: Meer werkgelegenheid creëren in DFP passend bij het arbeidsprofiel van inwoners
-
Blz. 155
Actie 4.15 Talent/jobcenter "DFP Werkt!" voor opleidingen en omscholen personeel (zie ook programma 7 actie 7.14)
-
Blz. 156
Actie 4.16 Verkennen realisatie AGF-onderwijscampus voor opleiding, training en innovatie (in samenwerking met Greenport West Holland)
-
Blz. 157
Subdoel 2b: Meer duurzame en innovatieve bedrijvigheid
-
Blz. 158
Actie 4.17 Waardevolle bedrijven die verplaatst moeten worden vanuit Stationstuinen behouden en elders huisvesten in Barendrecht
-
Blz. 159
Actie 4.18 Nieuwe (startups en innovatieve) bedrijven proactief benaderen (Zie ook programma 9 actie 9.9)
-
Blz. 160
Actie 4.19 Faciliteren initiatieven zoals hubs rond energie, mobiliteit en reststromen, waaronder opzetten pilot collectief personeelsvervoer vanaf station (zie ook programma 3 actie 3.17 )
-
Blz. 161
Actie 4.20 Regionaal inbedden van economische agenda en middelen verkrijgen en multipliereffect realiseren (o.a. met MRDH en PZH)
-
Blz. 162
Actie 4.21 Verkennen mogelijkheden voor realisatie icoon of kunstwerk als profilering van DFP/AGF-sector
-
Blz. 163
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 164
Wat mag het kosten? Programma Economie
-
Blz. 165
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 166
Programma 5 Onderwijs
-
Blz. 167
Beschrijving
-
Blz. 168
Hoofddoel 1: Voorkomen van achterstanden
-
Blz. 169
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 170
Subdoel 1a: In Barendrecht verbeteren we de doorgaande leer-en ontwikkellijn samen met kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs
-
Blz. 171
Actie 5.1 Samen met OZHW de schakelklas optimaal faciliteren
-
Blz. 172
Actie 5.2 Opzet uitvoeringskader OAB 2023-2025
-
Blz. 173
Actie 5.3 Samen met de partners bevorderen van schoolrijpheid kinderen
-
Blz. 174
Actie 5.4 We maken resultaatafspraken over de kwaliteit en doorontwikkeling van voor- en vroegschoolse educatie (vve)
-
Blz. 175
Subdoel 1b: Bevorderen van basisvaardigheden en bestrijden van laaggeletterdheid
-
Blz. 176
Actie 5.5 Effectieve inzet van web-gelden
-
Blz. 177
Actie 5.6 Uitvoering geven aan de zorgplicht voor het bibliotheekwerk
-
Blz. 178
Actie 5.7 Integrale samenwerking verbeteren onder samenwerkingspartners basisvaardigheden
-
Blz. 179
Actie 5.8 Effectieve inzet van de specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid (IDO)-gelden
-
Blz. 180
Hoofddoel 2: Verbinden van jeugdhulp en onderwijs
-
Blz. 181
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 182
Subdoel 2a: Samen met de samenwerkings-en onderwijspartners werken aan inclusiever onderwijs
-
Blz. 183
Actie 5.9 Samen met het onderwijs verminderen van sociaal-emotionele achterstanden ontstaan door corona
-
Blz. 184
Actie 5.10 Doorontwikkelen van de inzet van schoolcontactpersonen
-
Blz. 185
Actie 5.11 Uitvoering geven aan de ontwikkelagenda samenwerking onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 186
Subdoel 2b: Terugdringen van verzuim en schooluitval
-
Blz. 187
Actie 5.12 Het ontwikkelen van leerplichtbeleid
-
Blz. 188
Hoofddoel 3: We bieden in Barendrecht meer mogelijkheden aan om onderwijs te volgen en personeel op te leiden (binnen de eigen gemeente)
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 190
Subdoel 3a: Versterking samenwerking onderwijs en bedrijven
-
Blz. 191
Actie 5.13 Sterk Technisch Onderwijs (STO) en Samenwerking Onderwijs en Bedrijfsleven (SOB) bevorderen
-
Blz. 192
Actie 5.14 Organiseren van beroependagen
-
Blz. 193
Actie 5.15 Vergroten aanbod stageplekken bij bedrijven en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 194
Hoofddoel 4: Wij zorgen voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting
-
Blz. 195
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 196
Subdoel 4a: Inzicht krijgen in de huisvestingbehoeften voor de lange termijn
-
Blz. 197
Actie 5.16 Actualiseren van IHP en verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
-
Blz. 198
Actie 5.17 Verbouw EDU-Deltapand aan de Dierensteinweg
-
Blz. 199
Actie 5.18 Verplaatsing van diverse scholen (onderwijscarrousel)
-
Blz. 200
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 201
Wat mag het kosten? Programma Onderwijs
-
Blz. 202
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 203
Programma 6 Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 204
Beschrijving
-
Blz. 205
Hoofddoel 1: Meer inwoners zijn mentaal en fysiek gezond, kunnen zich ontwikkelen en (naar vermogen) meedoen
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
Subdoel 1a: Wij faciliteren sport- en cultuuraccommodaties
-
Blz. 208
Actie 6.1 Renovatie 't Trefpunt
-
Blz. 209
Actie 6.2 Opstellen Integraal Accommodatieplan (IAP)
-
Blz. 210
Subdoel 1b: Culturele activiteiten faciliteren en innoveren
-
Blz. 211
Actie 6.3 Stimuleren cultuur onder schooltijd
-
Blz. 212
Actie 6.4 Cultuurparticipatie
-
Blz. 213
Actie 6.5 Implementeren evenementenbeleid
-
Blz. 214
Subdoel 1c: Sport- en beweegmogelijkheden faciliteren
-
Blz. 215
Actie 6.6 Realiseren van ontmoetingsplekken in bestaande (sport)accommodaties
-
Blz. 216
Actie 6.7 Creëren van meer buitensport mogelijkheden (Bewegen om de hoek)
-
Blz. 217
Actie 6.8 Ontwikkelen nieuw sportbeleid
-
Blz. 218
Actie 6.9 Continueren van Barendrechts Sport- en beweegakkoord
-
Blz. 219
Actie 6.10 Zwemwaterkwaliteit verbeteren
-
Blz. 220
Hoofddoel 2: Fysieke leefomgeving aantrekkelijk maken en houden
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Subdoel 2a: De buitenruimte is schoon en veilig, biovriendelijk waar het kan
-
Blz. 223
Actie 6.11 Betere spreiding afvalbakken
-
Blz. 224
Actie 6.12 Kwaliteitsniveau onderhoud buitenruimte (incl. wijkonderhoud) verbeteren
-
Blz. 225
Actie 6.13 Inwoners actief betrekken bij aanpassingen buitenruimte
-
Blz. 226
Actie 6.14 Het verfraaien van de tunneltjes (uitvoering geven aan tunnelvisie)
-
Blz. 227
Actie 6.15 Hondenpoepbeleid evalueren en hondenvoorzieningen realiseren
-
Blz. 228
Subdoel 2b: We versterken bestaande en creëren nieuwe recreatieplekken
-
Blz. 229
Actie 6.16 Doorontwikkeling Inge de Bruijnzwembad naar recreatieve hotspot
-
Blz. 230
Actie 6.17 Aquarendrecht; verkennen mogelijkheden voor recreatie bouwdok langs de Oude Maas
-
Blz. 231
Actie 6.18 Waterpret realiseren op het nieuw ingerichte 't Vlak en het Havenhoofd
-
Blz. 232
Actie 6.19 Onderzoeken van verbetering waterkwaliteit van o.a. de Gaatkensplas
-
Blz. 233
Actie 6.20 Recreatieplekken verrijken met meer bomen en schaduw
-
Blz. 234
Subdoel 2c: We zorgen voor meer groen in onze woonwijken en onze groen- en recreatiegebieden worden toegankelijker en vergroot
-
Blz. 235
Actie 6.21 Ontwikkelen Groenvisie met beleidskaders als: -meer bomen -meer biodiversiteit (dorpsecoloog aanstellen) -minder stenen en meer groen
-
Blz. 236
Actie 6.22 Natuurlijke en recreatieve inrichting van de Zuidpolder en medewerking verlenen aan de ontwikkeling van Natuurgoed Ziedewij
-
Blz. 237
Actie 6.23 Subsidiegelden verwerven voor het vergroten van de natuur- en recreatiewaarde van de Koedoodse Haven
-
Blz. 238
Actie 6.24 Aantrekkelijke herinrichting Zuidpolder; laatste 45 ha
-
Blz. 239
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 240
Wat mag het kosten? Programma Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 241
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 242
Programma 7 Sociaal Domein
-
Blz. 243
Beschrijving
-
Blz. 244
Hoofddoel 1: Inwoners ontwikkelen zich optimaal
-
Blz. 245
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 246
Subdoel 1a: Minder inwoners hebben taal- of ontwikkelachterstanden
-
Blz. 247
Actie 7.1 Zie programma 5 Onderwijs
-
Blz. 248
Subdoel 1b: Meer kinderen groeien gezond en veilig op
-
Blz. 249
Actie 7.2 Initiatieven preventief jeugdbeleid uitvoeren
-
Blz. 250
Actie 7.3 Inzet ambulant jongerenwerk op straat
-
Blz. 251
Actie 7.4 Agenda jeugd voortzetten
-
Blz. 252
Actie 7.5 Aansluiten bij Programma 'Kansrijke Start' en 'Nu Niet Zwanger'
-
Blz. 253
Actie 7.6 Met POH GGZ-jeugd meer jongeren doorverwijzen naar welzijnsveld
-
Blz. 254
Actie 7.7 Jeugdhulp op speciaal onderwijs aanbieden en doorgaande ondersteuningslijn realiseren
-
Blz. 255
Actie 7.8 Lokale jeugdhulp en de hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 256
Hoofdoel 2a: Inwoners hebben gelijke kansen om mee te doen
-
Blz. 257
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 258
Subdoel 2a: Minder inwoners ervaren (financiële) belemmeringen om mee te doen
-
Blz. 259
Actie 7.9 Voorkomen en vroegsignaleren schulden en financiële problemen
-
Blz. 260
Actie 7.10 Uitvoeren lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 261
Actie 7.11 Herhuisvesting Voedsel- en Kledingbank
-
Blz. 262
Actie 7.12 Nazorg verlenen aan gedupeerde inwoners toeslagenaffaire
-
Blz. 263
Subdoel 2b: Meer inwoners kunnen (naar vermogen) meedoen
-
Blz. 264
Actie 7.13 Uitzetten project Jong vermogen (opzetten van sociale wijkwerkplaats)
-
Blz. 265
Actie 7.14 Opzetten talent/job center Dutch Fresh Port (zie ook programma 4 actie 4.15)
-
Blz. 266
Actie 7.15 Faciliteren van werkplekaanpassingen
-
Blz. 267
Actie 7.16 Makkelijk organiseren persoonlijke ondersteuning op maat (zoals jobcoach)
-
Blz. 268
Actie 7.17 Realiseren duurzame uitstroom uit bijstand
-
Blz. 269
Actie 7.18 Ondernemers helpen bij het in dienst nemen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 270
Subdoel 2c: Hulp en ondersteuning hebben een duurzamer resultaat
-
Blz. 271
Actie 7.19 Preventief werken daar waar kan en inzet ondersteuning indien noodzakelijk
-
Blz. 272
Hoofddoel 2b: Inwoners zijn (langer) vitaal en gezond
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Subdoel 2d: Meer inwoners zijn fysiek en mentaal gezond
-
Blz. 275
Actie 7.20 Zie programma 8 Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 276
Subdoel 2e: Gemeente en partners verbeteren hun vroegsignalering
-
Blz. 277
Actie 7.21 Continueren van Meerjarenplan Dementie met ketenpartners
-
Blz. 278
Actie 7.22 Zorg en welzijn alliantie met breed zorg en welzijn aanbod voor diverse (kwetsbare) doelgroepen in Barendrecht
-
Blz. 279
Hoofddoel 3a: Inwoners kunnen voor zichzelf zorgen en kijken naar anderen om
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
Subdoel 3a: Meer inwoners voelen zich verbonden met en zetten zich in voor hun wijk of buurt
-
Blz. 282
Actie 7.23 Meer laagdrempelige zorg- en ontmoetingsplekken in de woonwijk
-
Blz. 283
Actie 7.24 Zie programma 1 Subdoel 1b: Inwoners worden actief betrokken bij beleid en uitvoering
-
Blz. 284
Subdoel 3b: Meer inwoners zijn vrijwilliger of mantelzorger
-
Blz. 285
Actie 7.25 Uitreiken mantelzorgpluim
-
Blz. 286
Actie 7.26 Ondersteuning voor mantelzorgers en organiseren (respijtzorg)activiteiten
-
Blz. 287
Hoofdoel 3b: Inwoners zijn in staat om (langer) (veilig) thuis te (blijven) wonen
-
Blz. 288
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 289
Subdoel 3c: Meer inwoners met een ondersteuningsbehoefte kunnen thuis blijven wonen
-
Blz. 290
Actie 7.27 Actieplan voor wonen en zorg incl. maatschappelijk platform (onderdeel van woonvisie)
-
Blz. 291
Actie 7.28 Onderzoek naar concrete wonen-met-zorg-oplossingen (zoals thuisplusflats, zorghotel)
-
Blz. 292
Actie 7.29 Verlengen Akkoord tegen Eenzaamheid en faciliteren sport en beweging en culturele activiteiten
-
Blz. 293
Subdoel 3d: Meer inwoners hebben een veilige thuissituatie
-
Blz. 294
Actie 7.30 Opvangen en ondersteunen asielzoekers, statushouders en vluchtelingen
-
Blz. 295
Actie 7.31 Inzet van ketenregisseur Ex-gedetineerde
-
Blz. 296
Actie 7.32 Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming opstellen
-
Blz. 297
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 298
Wat mag het kosten? Programma Sociaal Domein
-
Blz. 299
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 300
Programma 8 Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 301
Beschrijving
-
Blz. 302
Hoofddoel 1: (Langer) vitaal en gezond houden van onze inwoners en tegengaan van gezondheidsverschillen
-
Blz. 303
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 304
Subdoel 1a: Gezond meedoen ongeacht afkomst, opleidingsniveau en inkomen
-
Blz. 305
Actie 8.1 Participeren in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
-
Blz. 306
Actie 8.2 Opstellen lokale nota gezondheidsbeleid
-
Blz. 307
Actie 8.3 Verminderen alcoholgebruik en tegengaan overgewicht en roken
-
Blz. 308
Hoofddoel 2: Zorg dragen voor een woon- en leefomgeving waarin inwoners vitaal en gezond zijn, nu en in de toekomst
-
Blz. 309
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 310
Subdoel 2a: Een toegankelijke, betaalbare, groene energievoorziening voor alle inwoners die klaar is voor de toekomst
-
Blz. 311
Actie 8.4 Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 312
Actie 8.5 Uitbreiden zon op dak bij woningen en bedrijven
-
Blz. 313
Actie 8.6 Bekendheid vergroten van onze energieloketten
-
Blz. 314
Actie 8.7 Bewaken knipperlicht- en stilstand maatregelen van windturbines
-
Blz. 315
Subdoel 2b: Stimuleren lokale initiatieven met betrekking tot circulariteit en geven zelf het goede voorbeeld door onder andere in te zetten op realisatie van het circulair ambachtscentrum
-
Blz. 316
Actie 8.8 Circulair centrum realiseren
-
Blz. 317
Actie 8.9 Betaalbaar en servicegericht afvalbeleid met draagvlak
-
Blz. 318
Actie 8.10 Mobiel afval aanbiedstation in gebruik nemen
-
Blz. 319
Actie 8.11 Verruiming openingstijden afval aanbiedstation
-
Blz. 320
Subdoel 2c: Aanpassen aan op het veranderende klimaat, zodat het leefklimaat van onze inwoners niet achteruitgaat en veiligheid geborgd is
-
Blz. 321
Actie 8.12 Uitvoeren van strategie Klimaatadaptatie 2022-2026 (o.a. hittestress, wateroverlast, watertekort)
-
Blz. 322
Actie 8.13 Stenen vervangen door groen (o.a. deelname NK-Tegelwippen)
-
Blz. 323
Actie 8.14 Waterlessen op scholen (samen met waterschap)
-
Blz. 324
Subdoel 2d: Zorgdragen voor een gezonde bodem en veilige ondergrond
-
Blz. 325
Actie 8.15 Informeren inwoners over mogelijk risico van diffuus lood in de bodem
-
Blz. 326
Actie 8.16 Monitoren mogelijke bodemdaling bij (monumentale) panden
-
Blz. 327
Actie 8.17 Beleid opstellen voor toenemend gebruik van bodem voor warmte- koude opslag
-
Blz. 328
Subdoel 2e: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen
-
Blz. 329
Actie 8.18 Opstellen (integraal) Programma Geluid (en Lucht) + actieplan
-
Blz. 330
Actie 8.19 Monitoren van de luchtkwaliteit met regionaal meetpuntennet en 13 sensoren in het dorp
-
Blz. 331
Actie 8.20 Bewustwordingscampagne onder inwoners (zoals verantwoorde houtstook en gebruik barbecues/vuurkorven)
-
Blz. 332
Subdoel 2f: Zorgdragen voor een zo evenwichtige mogelijk toedeling van functies aan locaties om een zo optimaal mogelijk akoestisch klimaat te creëren waar minimale geluidshinder is
-
Blz. 333
Actie 8.21 Uitvoeren van de maatregelen uit het lopende actieplan geluiden geluidsanering B-lijst (2018-2023)
-
Blz. 334
Actie 8.22 Opstellen (integraal) Programma Geluid (en Lucht) + actieplan
-
Blz. 335
Actie 8.23 Gebiedsgericht monitoren van het aantal geluidklachten en gerichte acties daarop
-
Blz. 336
Actie 8.24 Vaststellen basisgeluidemissies op lokale wegen (conform Omgevingswet)
-
Blz. 337
Actie 8.25 Samen met inwoners in gesprek over mogelijke maatregelen ter vermindering van geluidsoverlast (en verbetering verkeersveiligheid)
-
Blz. 338
Subdoel 2g: Waarborgen en waar mogelijk verbeteren van externe veiligheid in onze gemeenten
-
Blz. 339
Actie 8.26 Uitvoeren project Risicocommunicatie met onder andere bewustwordingscampagne
-
Blz. 340
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 341
Wat mag het kosten? Programma Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 342
Toelichting Meerjarenbeeld
-
Blz. 343
Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en Stedelijke Vernieuwing
-
Blz. 344
Beschrijving
-
Blz. 345
Hoofddoel 1: Betaalbare en passende woningen voor iedere Barendrechter
-
Blz. 346
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 347
Subdoel 1a: Uitgangspunt is dat De Stationstuinen en nieuwe (markt- en gemeente-) initiatieven ten minste 30% sociale huurwoningen en 30% betaalbare woningen bevatten
-
Blz. 348
Actie 9.1 Integraal programma Wonen (nieuwbouw en transformatie bestaande woningbouwvooraad)
-
Blz. 349
Actie 9.2 Ontwikkelen van een visie op gebied Reijerwaard-West
-
Blz. 350
Actie 9.3 Alternatieve (flex)woonvormen voor diverse doelgroepen
-
Blz. 351
Actie 9.4 Realiseren woningen in Lagewei en Vrouwenpolder fase 4 en 5
-
Blz. 352
Actie 9.5 Ontwikkeling woningbouw Koedoodzone i.c.m. met versterken recreatieve structuur
-
Blz. 353
Subdoel 1b: Op basis van het eind 2023 vast te stellen structuurplan worden in 2024 550 woningen uit de eerste fase gerealiseerd en vindt planvorming van de tweede fase plaats
-
Blz. 354
Actie 9.6 MER onderzoeken ter voorbereiding bestemmingsplan
-
Blz. 355
Actie 9.7 Aanvragen van middelen voor o.a. mobiliteit en infrastructuur
-
Blz. 356
Actie 9.8 Afspraken maken met marktpartijen binnen het ontwikkelkader
-
Blz. 357
Actie 9.9 Voorbereiden van verplaatsing bedrijven naar o.a. Nieuw Reijerwaard (zie ook programma 4 actie 4.18)
-
Blz. 358
Actie 9.10 Opstellen van mobiliteitsconcept (zie programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat)
-
Blz. 359
Actie 9.11 Opstellen civieltechnisch plan voor ondergrondse infra en inrichting buitenruimte
-
Blz. 360
Subdoel 1c: We benutten de maximale wettelijke ruimte om woningen met voorrang aan Barendrechters aan te bieden
-
Blz. 361
Actie 9.12 Onderzoek mogelijkheden om meer woningen aan Barendrechters aan te bieden
-
Blz. 362
Actie 9.13 Scherpe prestatieafspraken met woningcorporaties over voorrang voor Barendrechters en bepaalde doelgroepen
-
Blz. 363
Actie 9.14 Met particuliere ontwikkelaars contractuele afspraken maken over maximale aanbieding aan Barendrechters
-
Blz. 364
Subdoel 1d: In 2024 komen naar schatting 165 betaalbare nieuwbouwwoningen (koop en huur) en 10 grote sociale huurwoningen (vanuit doorstroomregeling) beschikbaar
-
Blz. 365
Actie 9.15 Bevorderen van doorstroming sociale woningvoorraad
-
Blz. 366
Actie 9.16 Handhaven en monitoren van zelfbewoningsplicht
-
Blz. 367
Hoofddoel 2: Investeren in ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 368
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 369
Subdoel 2a: In het centrum, de Oude Dorpskern en het Havenhoofd/Carnisse Veste is het prettig wonen, winkelen, werken en ontmoeten
-
Blz. 370
Actie 9.17 Verder uitvoeren en actualiseren Centrumaanpak
-
Blz. 371
Actie 9.18 Toekomstvisie Oude dorpskern uitwerken in een plan met concrete projecten
-
Blz. 372
Actie 9.19 Klimaatadaptieve en aantrekkelijke herinrichting Havenhoofd i.s.m. eigenaar Carnisse Veste
-
Blz. 373
Subdoel 2b: Meer groen om meer schaduw te geven, biodiversiteit te verbeteren, CO2 op te nemen en water te bergen bij piekbuien
-
Blz. 374
Actie 9.20 Zie verder programma 6 subdoel 2c: We zorgen voor meer groen in onze woonwijken en onze groen- en recreatiegebieden worden toegankelijker en vergroot
-
Blz. 375
Actie 9.21 Opstellen gebiedsvisie Polder Ziedewij
-
Blz. 376
Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
-
Blz. 377
Wat mag het kosten? Programma VHROSV
-
Blz. 378
Toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 379
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 380
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 381
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 382
Paragrafen
-
Blz. 383
Inleiding
-
Blz. 384
Inleiding
-
Blz. 385
1. § Lokale heffingen
-
Blz. 386
Algemeen
-
Blz. 387
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 388
Hondenbelasting
-
Blz. 389
Toeristenbelasting
-
Blz. 390
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 391
Rioolheffing
-
Blz. 392
Overige heffingen en rechten
-
Blz. 393
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 394
Marktgelden
-
Blz. 395
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-
Blz. 396
Woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 397
Barendrecht ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 398
2. § Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 399
1. Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 400
2. Risicoprofiel
-
Blz. 401
3. Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 402
4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 403
5. Kengetallen
-
Blz. 404
6. Trends en ontwikkelingen risicoprofiel Barendrecht
-
Blz. 405
3. § Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 406
Algemeen
-
Blz. 407
Wegen
-
Blz. 408
Civiele kunstwerken
-
Blz. 409
Openbaar groen in beheer bij gemeente
-
Blz. 410
Openbare verlichting
-
Blz. 411
Speelvoorzieningen
-
Blz. 412
Straatmeubilair
-
Blz. 413
Riolering
-
Blz. 414
Afvalinzameling
-
Blz. 415
Waterhuishouding
-
Blz. 416
Onderhoud openbare ruimte
-
Blz. 417
Accommodaties
-
Blz. 418
Areaalgegevens
-
Blz. 419
4. § Financiering
-
Blz. 420
Algemeen
-
Blz. 421
Rentevisie en beleid
-
Blz. 422
Renterisicobeheer
-
Blz. 423
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 424
Uitzettingen
-
Blz. 425
Verstrekte leningen
-
Blz. 426
Renteomslag
-
Blz. 427
Garantstelling
-
Blz. 428
Relatiebeheer
-
Blz. 429
5. § Bedrijfsvoering
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 432
Bijdrage GR BAR
-
Blz. 433
Arbeidsmarkt
-
Blz. 434
Rechtmatigheid
-
Blz. 435
6. § Verbonden partijen
-
Blz. 436
Inleiding
-
Blz. 437
VRR
-
Blz. 438
SVHW
-
Blz. 439
DCMR
-
Blz. 440
GGD
-
Blz. 441
NRIJ
-
Blz. 442
GRJR
-
Blz. 443
GRNR
-
Blz. 444
BAR
-
Blz. 445
MRDH
-
Blz. 446
Landschapstafel
-
Blz. 447
CJG
-
Blz. 448
NV BAR Afvalbeheer
-
Blz. 449
Zwembad Inge de Bruijn
-
Blz. 450
Stedin
-
Blz. 451
BNG
-
Blz. 452
Evides
-
Blz. 453
7. § Grondbeleid
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Prognose resultaten
-
Blz. 456
8. § Wet Open Overheid (Woo)
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Woo contactfunctionaris
-
Blz. 459
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 460
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 461
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 462
Financiële begroting
-
Blz. 463
Uitgangspunten meerjarenramingen
-
Blz. 464
Uitgangspunten meerjarenraming 2020-2023
-
Blz. 465
Meerjarig financieel beeld
-
Blz. 466
Meerjarig financieel beeld 2024-2027
-
Blz. 467
Toelichting mutaties begroting 2023
-
Blz. 468
Besparen en herprioriteren
-
Blz. 469
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 470
Programma's
-
Blz. 471
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 472
Mutatie reserves
-
Blz. 473
Resultaat
-
Blz. 474
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 477
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 478
Taakveld 0.4 Overhead
-
Blz. 479
Taakveld 0.5 Treasury
-
Blz. 480
Taakveld 0.61 OZB Woningen en 0.62 OZB Niet-woningen
-
Blz. 481
Taakveld 0.64 Belastingen overig
-
Blz. 482
Taakveld 0.7 Algemene uitkering
-
Blz. 483
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 484
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting
-
Blz. 485
Mutatie reserves
-
Blz. 486
Meerjarenbalans en EMU saldo
-
Blz. 487
Meerjarenbalans en EMU saldo
-
Blz. 488
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 489
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 490
Subsidiestaat 2024
-
Blz. 491
Subsidiestaat
-
Blz. 492
Overzichten staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 493
Staat van reserves en voorzieningen 2024
-
Blz. 494
Staat van reserves en voorzieningen 2025
-
Blz. 495
Staat van reserves en voorzieningen 2026
-
Blz. 496
Staat van reserves en voorzieningen 2027
-
Blz. 497
Investeringen 2024-2027
-
Blz. 498
Investeringsoverzicht
-
Blz. 499
Taakvelden
-
Blz. 500
Taakvelden per programma
-
Blz. 501
Verdeling naar taakvelden
-
Blz. 502
Verbeterplan, amendementen en raadsbesluiten
-
Blz. 503
Verbeterplan begroting 2024
-
Blz. 504
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 505
Bijlagen
-
Blz. 506
Begroting 2024
-
Blz. 507
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 508
Bijlagen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap