Uitgaven

7,28%
€ 10.405.700
7,28% Complete

Inkomsten

0,35%
€ -505.100
0,35% Complete

Saldo

10680,26%
€ 9.900.600

Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

7,28%
€ 10.405.700
7,28% Complete

Inkomsten

0,35%
€ -505.100
0,35% Complete

Saldo

10680,26%
€ 9.900.600

Beschrijving
Binnen dit programma vallen de volgende taakvelden, per taakveld worden een aantal deeltaken genoemd zodat een beeld kan worden gevormd van de feitelijke inhoud:

  • 2.1 Verkeer en vervoer - taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:
    -verkeersmaatregelen: verkeersborden, regelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair;
    -beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
    -aanleg wegen, pleinen, fietspaden en voetpaden;
    -beheer en onderhoud bruggen, duikers, tunnels;
    -openbare verlichting;
    -gladheidsbestrijding;
    -straatreiniging.
  • 2.2 Parkeren - ontwikkeling en beheer van parkeervoorziening:
    -parkeerbeleid;
    -inrichting en onderhoud parkeervoorzieningen;
    -fietsenstalling.
  • 2.4 Economische havens en waterwegen:
    -baggeren waterwegen;
    -inspectie, beheer en onderhoud walkanten.
  • 2.5 Openbaar vervoer.

Wat willen we bereiken?
Een veilig bereikbaar dorp met hoge leefkwaliteit

Om dit te bereiken hebben we ons de volgende hoofddoelen gesteld:

•    Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer;
•    Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen van bereikbaarheid;
•    Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af.

Om het hoofddoel te bereiken, hebben we deze opgedeeld in meerderere (sub)doelen met daaraan gekoppeld de concrete maatregelen. Deze worden toegelicht in de komende deelhoofdstukken.

Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Terug naar navigatie - Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Wat gaan we er voor doen?

Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer

Wat gaan we er voor doen?

Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Terug naar navigatie - Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Wat gaan we er voor doen?

Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Terug naar navigatie - Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Wat gaan we er voor doen?

Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Terug naar navigatie - Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Wat gaan we er voor doen?

Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2023 na wijziging Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer 8.732.900 9.143.100 9.210.000 9.256.900 9.295.700
2.2:Parkeren 118.500 128.200 128.000 128.200 128.200
2.3:Recreatieve havens 600 700 700 700 700
2.4:Economische havens en waterwegen 700.200 706.800 713.500 720.500 728.000
2.5:Openbaar vervoer 478.300 426.900 395.100 395.100 394.900
Totaal Lasten 10.030.500 10.405.700 10.447.300 10.501.400 10.547.500
Baten
2.1:Verkeer en vervoer -1.122.500 -414.800 -414.800 -414.800 -414.800
2.2:Parkeren -48.800 -63.800 -63.800 -63.800 -63.800
2.5:Openbaar vervoer -26.500 -26.500 -26.500 0 0
Totaal Baten -1.197.800 -505.100 -505.100 -478.600 -478.600

Toelichting meerjarenbeeld

Terug naar navigatie - Toelichting meerjarenbeeld

(Kolom Begroting 2023 na wijziging is bedrag na 2e Turap 2023)

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
In 2023 zijn de baten incidenteel hoger door de inkomsten voor de degeneratie van wegen door de aanleg van het glasvezelnetwerk. Daarnaast is hier vanaf 2024 ook een verschil in de verdeling van personeelskosten naar taakvelden.

Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
In 2023 en 2024 zijn incidentele lasten geraamd voor de pilot buslijn 283 en het behouden en versterken OV-aanbod.  Aan de batenkant is subsidie voor de buurtbus opgenomen die loopt t/m 2025.