5. § Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het realiseren van de doelstellingen van de gemeente Barendrecht op een zo efficiënte, effectieve en rechtmatige wijze, vraagt om een goede bedrijfsvoering. Het doel van de bedrijfsvoering is om hierbij in het primaire proces optimaal te ondersteunen in het uitvoeren van de opgaven voor onze stad behorende bij het meerjarenprogramma Barendrecht Werelddorp 2022-2026.
Voor de realisatie van opgaven is een stabiele en wendbare organisatie noodzakelijk. Het komend jaar richten wij ons op het bouwen van onze eigen organisatie en de goede inrichting van de basisprocessen om de kwaliteit door te ontwikkelen of te versnellen. Dit is nodig om te kunnen blijven voldoen aan onze gemeentelijke opgaven.

Ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Ambtelijke organisatie

Met ingang van 2024 heeft Barendrecht weer een eigen ambtelijke organisatie. Het beleid en de dienstverlening wordt binnen de nieuw gevormde clusters en teams door Barendrechtse medewerkers vormgegeven en uitgevoerd. 2024 staat in het teken van bouwen en ontwikkelen van een organisatie die goed in staat is om de dienstverlening aan, en voorzieningen voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te verzorgen. Er zal tijdens het bouwen en ontwikkelen nadrukkelijk aandacht zijn voor de mens en de cultuur die we nastreven.
De ondersteunde bedrijfsvoeringstaken blijven door de afgeslankte BAR-organisatie uitgevoerd worden. Het Hulpteam Toeslagen, dat zich bezighoudt met de uitvoering van de Wet hersteloperatie toeslagen, is een tijdelijk organisatieonderdeel. Het buiten de BAR-organisatie organiseren van deze taak heeft behoorlijke juridische gevolgen, zodat gekozen is dit team in de BAR-organisatie te houden.

Personeelskosten
Omdat de plaatsing van de medewerkers nog niet afgerond is ten tijde van het opstellen van de begroting is begroten op basis van de inschaling is niet mogelijk. Voor de loonkostenbegroting is daarom uitgegaan van: formatie x werkgeverslasten, maximum schaal x 98,5%. Hiermee is aansluiting gezocht bij ervaringscijfers van de GRBAR. In de toekomst zullen de loonkosten worden begroot op basis van de werkelijke lasten.
Ten aanzien van de overige personeelslasten, zoals bijvoorbeeld de kosten voor vergoeding van woon-werk verkeer, dienstreizen, thuiswerkvergoeding, gratificaties en reservering spaarverlof, is dit geraamd op basis van de historische ramingen. Hierbij zijn vaste bedragen per fte begroot.

Opleidingskosten
De opleidingskosten zijn begroot op 1,5% van de loonsom. Hiermee wordt aangesloten bij de landelijke norm en het percentage dat bij de ontvlechting van GR BAR met de Ondernemingsraad is afgesproken.

Overige kosten
Voor de uitvoering van hun taken hebben de teams ondersteunende middelen nodig zoals abonnementen, licenties, materialen, dienstkleding, verzekeringen en belastingen aanverwante zaken. Dit is ook als post opgenomen in deze begroting.

Loonkostenbegroting vanuit ontvlechting BAR-organisatie 2024
Loonkosten 23.870.600
Overige personeelskosten 586.500
Opleidingskosten 374.300
Overige kosten 209.300
Totaal 25.040.700

Bijdrage GR BAR

Terug naar navigatie - Bijdrage GR BAR

De GR  BAR voert per 1 januari 2024 de volgende bedrijfsvoeringstaken uit: Human Resource Management (HRM), Informatie en Communicatie Technologie (ICT) inclusief Informatieveiligheid en Privacy, Control (AO/IC), Financiën met uitzondering van Planning en Control-taken, Juridische zaken en inkoop, Facilitaire zaken, Administratie Zorg en Uitkeringen. De bijdrage van de deelnemende gemeenten is per 2024 op basis van inwonersaantallen en zijn voor Barendrecht begroot volgens onderstaande tabel.

2024 2025 2026 2027
BAR bijdrage nieuwe stijl € 13.417.500 € 12.691.300 € 12.675.700 € 12.748.700
Kostprijsverhogende btw € 184.000 € 174.000 € 173.800 € 174.800
Totaal € 13.601.500 € 12.865.300 € 12.849.500 € 12.923.500

Arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Arbeidsmarkt

Vanwege de spanningen op de arbeidsmarkt staan de bestuurlijke ambities onder druk. Op dit moment is er veel vraag naar mensen en er is slechts een beperkt aanbod. Hierdoor is het steeds moeilijker om de juiste mensen te vinden voor de realisatie van onze ambities en plannen. Naast het geld is de beperkte beschikbare capaciteit een factor waarmee rekening gehouden moet worden. Er wordt ingezet om met zoveel mogelijk eigen personeel te werken.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Op 31 mei 2022 is het wetsvoorstel ‘Versterking decentrale rekenkamers’ aangenomen. Een onderdeel van dit wetsvoorstel is de rechtmatigheidsverantwoording. Met de ingang van het controle jaar 2023 komt de verstrekking van de rechtmatigheidsverklaring over de jaarrekening bij het college te liggen. De accountant controleert de afgegeven verklaring dan nog wel op de getrouwheid. Op basis van de nieuwe regels zijn in de jaarstukken 2020, 2021 en 2022 bij wijze van proef al rechtmatigheidsverantwoordingen opgesteld. De ervaringen uit 2023 en de proefjaren gebruiken we om rechtmatigheidsverantwoording en de controle op de interne processen te verbeteren. Dit zal in nauw overleg met de accountant. Omdat nog steeds een aanzienlijk deel van de processen door worden uitgevoerd. De afgelopen jaren heeft de GR BAR veel ervaring opgedaan met interne- en verbijzonderde interne controles wordt ook nauw samengewerkt met Concern control van de GR BAR gebeuren. De kaderstelling op het gebied van rechtmatigheid wordt geregeld in Financiële verordening en het normenkader.

In deze paragraaf worden bij de jaarstukken, op basis van de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV aanvullende informatie op over:

  • De individueel geconstateerde afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording, mits deze de rapportagegrens overschrijden;
  • Welke acties wij ondernemen om afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording in de toekomst te voorkomen;
  • Niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bijvoorbeeld het beleid ten aan zien van Misbruik en Oneigenlijk gebruik, de bepalingen in de Gids Proportionaliteit en de wet Fido en bijbehorende regelingen (bijvoorbeeld toelichting opnemen over fraude door eigen medewerkers).