1. § Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over het gevoerde beleid en de opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en heffingen. Lokale heffingen zijn te verdelen in heffingen waarvan de besteding gebonden of ongebonden is. De gebonden heffingen worden besteed aan een aanwijsbare taak, zoals de afvalstoffenheffing, rioolbelasting, leges, begraafrechten en marktgelden. Deze heffingen worden daarom niet tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend. Ongebonden lokale heffingen, zoals de OZB, honden- en toeristenbelasting worden, wel tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend. De besteding van deze heffingen is niet gebonden aan een bepaalde taak. 

Uitgangspunten lokale heffingen 2021

Terug naar navigatie - Uitgangspunten lokale heffingen 2021

Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeenteraad heeft in december 2021 de tarieven voor 2022 vastgesteld. De tariefontwikkeling ten opzichte van 2021 staat in onderstaande tabel weergegeven. 

 

Dit betreft een vergelijking met de vaste en variabele tarieven afvalstoffenheffing. De variabele tarieven zijn echter bij raadsbesluit van 5 juli 2022 ingetrokken. 

Heffing Tariefwijziging 2022
Onroerende Zaak Belasting -5,8%
Rioolheffing 3,0%
Afvalstoffenheffing * -17,4%
*Dit betreft een vergelijking met de vaste tarieven afvalstoffenheffing. De variabele tarieven zijn bij raadsbesluit van 5 juli 2022 vervallen.

Overzicht gerealiseerde inkomsten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht gerealiseerde inkomsten lokale heffingen

Hieronder ziet u een totaaloverzicht van de geraamde en gerealiseerde inkomsten uit de belastingen en de gebonden heffingen.

Inkomsten lokale heffingen Begroting 2022 Realisatie 2022 Afwijking
primair na wijziging in Euro in %
Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende Zaak Belasting 10.684.600 10.913.800 10.983.949 70.149 0,6%
Hondenbelasting 288.700 288.700 294.217 5.517 1,9%
Toeristenbelasting 25.000 25.000 30.837 5.837 23,3%
Gebonden heffingen
Afvalstoffenheffing 6.269.000 5.099.600 4.924.972 -174.628 -3,4%
Rioolheffing 3.249.600 3.249.600 3.281.782 32.182 1,0%
Marktgelden 55.200 55.200 43.854 -11.346 -20,6%
Begraafrechten 530.200 530.200 758.958 228.758 43,1%
Leges Burgerzaken 546.200 546.200 667.398 121.198 22,2%
Leges Omgevingsvergunning & APV 1.785.300 916.600 967.447 50.847 5,5%
Totaal 23.433.800 21.624.900 21.953.414 328.514
Kostendekkendheid gebonden heffingen Baten Lasten Dekking
2022 2022 in %
Afvalstoffenheffing 4.924.972 6.367.331 77%
Rioolheffing 3.281.782 3.281.782 100%
Marktgelden 43.854 76.628 57%
Begraafrechten 758.958 1.230.600 62%
Leges Burgerzaken 667.398 810.692 82%
Leges Omgevingsvergunning & APV 967.447 1.927.614 50%
Totaal 10.644.411 13.694.647

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Het komt voor dat een belastingplichtige niet, of slechts deels, de aanslag kan betalen. Onder wettelijk vastgestelde voorwaarden kan deze belastingschuldige kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Binnen de gemeente Barendrecht wordt de hondenbelasting niet kwijtgescholden. Het hebben van een hond is immers een keuze. De behandeling van kwijtscheldingen gaat via het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW). Bij de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken worden de normbedragen van de Participatiewet toegepast. Deze normbedragen gelden voor verschillende huishoudtypen en worden elk jaar bijgesteld. Als het inkomen van een aanvrager boven deze norm ligt, wordt het verzoek om kwijtschelding afgewezen. 

In het overzicht hierna treft u een vergelijking aan tussen de geraamde en de gerealiseerde kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Het totaal gerealiseerde bedrag aan toegekende kwijtscheldingen in 2022 betreft kwijtschelding voor het vaste tarief. Het variabele tarief is zoals hiervoor reeds gemeld, met terugwerkende kracht ingetrokken. Dit houdt tevens in dat er voor het variabele tarief geen kwijtscheldingen meer zijn verleend. Dit heeft 

Overzicht kwijtscheldingsbedragen
Jaar Begroot Realisatie
2016 € 274.500 € 247.000
2017 € 281.300 € 245.500
2018 € 281.300 € 235.180
2019 € 272.000 € 242.740
2020 € 247.000 € 229.100
2021 € 247.000 € 252.100
2022 € 247.000 € 207.165

Uit het overzicht blijkt dat het aantal kwijtscheldingsverzoeken dat in 2022 is binnengekomen is gestegen met 93 (12%). Deze toename heeft echter niet geleid tot een toename van het aantal toegekende kwijtscheldingsverzoeken. Het aantal toegekende kwijtscheldingsverzoeken is stabiel gebleven.  

Overzicht verzoeken kwijtschelding
Omschrijving 2021 2022
Gehonoreerd 614 608
Afgewezen 137 236
Totaal 751 844

Lokale woonlasten

Terug naar navigatie - Lokale woonlasten

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) van de Rijksuniversiteit van Groningen brengt jaarlijks het niveau en de ontwikkeling van de lokale lasten in beeld. Bij het vergelijken van de woonlasten wordt er onder andere gekeken naar de OZB, afvalstoffenheffing en rioolbelasting. Het Coelo brengt hierover jaarlijks de ‘Atlas van lokale lasten’ uit, met daarin informatie over alle gemeenten in Nederland.
In deze jaarrekening hebben we een vergelijking gemaakt tussen de lokale lastendruk van de gemeente Barendrecht met die van omliggende gemeenten en een vergelijking met gemeenten met de laagste en de hoogste woonlasten.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende situaties:

A. Woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar bewoner)
Eenpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden met een koopwoning.

B. Woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder bewoner)
Eenpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden met een huurwoning.

Vergelijkende grafieken

Terug naar navigatie - Vergelijkende grafieken

Woonlastenvergelijking met omliggende gemeenten
In vergelijking met de woonlasten van de omliggende gemeenten laat het Coelo het volgende zien.

Grafiek woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar bewoner).

 

Grafiek woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder bewoner).


 

Uit voorgaande overzichten volgt de conclusie dat, in vergelijking met de omliggende gemeenten, de woonlasten voor eenpersoonshuishoudens zich onder het gemiddelde begeven. Meerpersoonshuishoudens zitten in Barendrecht boven de gemiddelde woonlasten. 
        
Woonlastenvergelijking met gemeenten met laagste en hoogste woonlasten. 
In deze vergelijking is landelijk gezien zowel de gemeente met de laagste woonlasten als de gemeente met de hoogste woonlasten  opgenomen. De volgende grafieken laat dit zien. 

Grafiek woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar bewoner). 
De gemeente met de laagste woonlasten is de gemeente Aalten. De hoogste woonlasten worden in de gemeente Bloemendaal betaald. De gemeente Barendrecht neemt landelijk gezien de 223e (in 2021 was het nog 308e ) plek op de ranglijst in. 

Grafiek woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder bewoner).
Nijmegen blijft nog steeds een erg aantrekkelijke gemeente voor huurders; de woonlasten voor huurders zijn daar het laagst. Wassenaar is in 2022 de duurste gemeente. Barendrecht neemt hierin de 269e (2021 was het 323e ) plaats in. 


De woonlasten voor een éénpersoonshuishouden in Barendrecht zijn lager dan het gewogen landelijk gemiddelde, de woonlasten voor een meerpersoonshuishouden zijn hoger dan het gewogen landelijk gemiddelde.