2. § Weerstandsvermogen en risicobeheersing

1. Aanleiding en achtergrond

Terug naar navigatie - 1. Aanleiding en achtergrond

De gemeente Barendrecht voert actief beleid op de beheersing van de risico’s die de gemeente loopt. Gekeken wordt naar de maatregelen die worden getroffen om de risico’s af te dekken. Voor de risico’s waarvoor geen maatregelen getroffen kunnen worden, bijvoorbeeld omdat het verzekeren ervan te duur zou zijn, wordt ingeschat welke buffer noodzakelijk is. Dit is het weerstandsvermogen.

Op basis van de continu geïnventariseerde risico’s en de beschikbare financiële middelen (weerstandscapaciteit) is het weerstandvermogen berekend. In dit risicoprofiel worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen benoemd en meegewogen. 

2. Risicoprofiel

Terug naar navigatie - 2. Risicoprofiel

Door actieve risicobeheersing heeft de gemeente in beeld wat de risico’s zijn en is het mogelijk om het weerstandsvermogen te bepalen. Alle risico’s worden voor zover mogelijk 2 maal per jaar herijkt en er wordt continu geanticipeerd op nieuwe risico’s. Het getoonde risicoprofiel is bepaald vanuit de inventarisatie en analyse zoals uitgevoerd t/m 6 februari 2023. 

 We kijken zowel terug als vooruit met als doel een actueel risicoprofiel te presenteren in deze jaarstukken.

In het volgende overzicht worden de belangrijkste (geconsolideerde) risico's gepresenteerd die de grootste invloed hebben bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit. Bij ieder risico worden kort de beheersmaatregelen weergegeven. De lijst met belangrijkste risico’s omvat circa 94% van alle geïdentificeerde risico’s.

Belangrijkste financiële risico’s gemeente Barendrecht
Nr. Risico Maatregelen/Opmerkingen Klasse max. Financieel gevolg
1 Risicocluster Project de Stationstuinen Gecontroleerde projectomgeving ! 4 Max.€ 3.117.000 +
2 Risicocluster tekorten uitvoering gedecentraliseerde taken sociaal domein. GRBAR organisatie, monitoring/ benchmarking, business intelligence, competentie-ontwikkeling, SPP 4 Max.€ 1.500.000 ~
3 Risico dat de BAR-organisatie haar taken niet kan uitvoeren binnen het beschikbaar gestelde budget. GRBAR organisatie , monitoring, business intelligence, competentieontwikkeling. 4 max.€ 1.360.000 +
4 Risicocluster uitvoering wet- en regelgeving beveiliging data/ informatie/ gegevens/ privacy GRBAR organisatie, Proces meldpunt datalekken, beheer register gegevensverzamelingen, Compliance. 5 max.€ 1.000.000 +
5 Risicocluster uitvoering Jeugdwet- tekorten die ontstaan in de uitvoering van de Jeugdwet Beperkte invloed, GRBAR organisatie, transformatie keten, monitoring/ benchmarking, business intelligence 4 max.€ 1.000.000 +
6 Faillissement van derden of instellingen bij wie borgstellingen, garanties, leningen of vorderingen uitstaan kan leiden tot onvoorziene uitgaven. Frequent toepassen audits, Analyse P&C voortgangsrapportages van instellingen. 4 max.€ 1.000.000 +
7 Risico tekorten in open eind-regelingen Schulddienstverlening, Schuldhulp- verlening, bijzondere bijstand Schulddienstverlening: preventie, competentieontwikkeling, business intelligence 5 max.€ 400.000 +
8 Cluster WMO gerelateerde risico's. Overschrijding van budget(ten) Beperkte invloed, GRBAR organisatie, monitoring, business intelligence 5 max.€ 400.000 +
9 Risico’s projecten Gecontroleerde projectomgeving, scenario-analyse/ risicoanalyse 4 max.€ 500.000 +
10 Financiële en imagorisico's op door de gemeente gesubsidieerde instellingen Frequent toepassen audits, voortgangsrapportages van instellingen. 3 max.€ 400.000 ~
Totaal van alle risico 's: € 12.675.000
- Risico daalt en/of neemt af.
+ Risico stijgt en/of neemt toe.
~ Risico blijft gelijk.
! Aandachtvestiging/opmerking i.v.m. ontwikkelingen

Het bovenstaande overzicht toont risico’s die incidenteel schade op kunnen leveren met daarbij het maximale financiële gevolg. De tabel hierna geeft aan hoe groot de kans is in lengte van tijd en hoe de spreiding in tijd is terug te vertalen.

Kwantiteit Referentiebeelden Kansklasse Toelichting kansklasse
10% 0 of 1 keer per 10 jaar 1 Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het onwaarschijnlijk is dat deze zich in de komende jaren voordoen.
30% 1 keer per 5 – 10 jaar 2 Deze klasse hanteren we voor risico’s waarvan het niet waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar voordoen.
50% 1 keer per 2 – 5 jaar 3 Deze klasse hanteren we voor risico’s die zich in het komende jaar wel maar ook niet kunnen voordoen.
70% 1 keer per 1 – 2 jaar 4 Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar zullen voordoen.
90% 1 keer per jaar of meer 5 Deze klasse wordt gehanteerd voor risico’s waarvan het zeer waarschijnlijk is dat ze zich in het komende jaar gaan voordoen.

Op basis van de ingevoerde risico's is een zogeheten risicosimulatie uitgevoerd. Wij doen dit met behulp van risicoanalyse software. Hiermee kunnen we met alle risico’s die we lopen 100.000 keer doen alsof deze in meer of mindere mate optreden om zo nauwkeuring mogelijk in te kunnen schatten welke financiële buffer er op dit moment tenminste nodig is. We doen dit vooral omdat het reserveren van het maximale bedrag € 12.675.000 ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.

Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages
Percentage Bedrag
5% € 3.952.000
25% € 4.564.000
50% € 5.252.000
75% € 5.960.000
90% € 6.588.000
95% € 6.958.000

Uit de tabel met zekerheidspercentages volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van € 6.588.000 (benodigde weerstandscapaciteit).

3. Beschikbare weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - 3. Beschikbare weerstandscapaciteit

De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Barendrecht bestaat uit het geheel aan middelen dat de organisatie daadwerkelijk beschikbaar heeft om de risico's in financiële zin af te dekken.

Beschikbare weerstandscapaciteit
Weerstand Huidige capaciteit
Algemene reserve € 13.334.000
Totale weerstandscapaciteit € 13.334.000

4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - 4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de gekwantificeerde risico's en de daarbij gewenste weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen.

Ratio weerstandsvermogen 0 Beschikbare weerstandscapaciteit 0 € 13.334.000 0 2.02
Benodigde weerstandscapaciteit € 6.588.000

Het ratio weerstandsvermogen van de gemeente Barendrecht valt met 2.02 binnen klasse A, wat staat voor een uitstekend weerstandsvermogen.

Weerstandsnorm
Klasse Ratio Betekenis
A > 2,0 Uitstekend
B 1,4 – 2,0 Ruim voldoende
C 1,0 – 1,4 Voldoende
D 0,8 – 1,0 Matig
E 0,6 – 0,8 Onvoldoende
F < 0,6 Ruim onvoldoende

5. Kengetallen

Terug naar navigatie - 5. Kengetallen

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de begroting en het jaarverslag worden kengetallen opgenomen voor de netto schuldquote, de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen, de schuldratio, de solvabiliteitsratio, de structurele exploitatieruimte, de grondexploitatie en de belastingcapaciteit. Deze kengetallen maken het gemakkelijker om inzicht te krijgen in de financiële positie van de gemeente.

Kengetallen Realisatie 2021 Prognose 2022 Realisatie 2022
Netto schuldquote 90,5% 100,1% 85,2%
Netto schuldquote gecorrigeerd 90,5% 100,1% 85,2%
Solvabiliteitsratio 24,7% 23,8% 26,1%
Structurele exploitatieruimte -3,7% 0,2% -3,4%
Grondexploitatie 5,2% 4,8% 3,3%
Belastingcapaciteit 113,6% 100,1% 100,1%

De waarden van de kengetallen op de hieronder afgebeelde kengetallenmonitor zijn ingedeeld in 3 categorieën. Deze categorieën sluiten aan bij de landelijk vastgestelde signaleringswaarden. Categorie A is het minst risicovol, categorie C het meest.

Kengetal Categorie A Categorie B Categorie C
Netto schuldquote <90% 90-130% >130%
Netto schuldquote gecorrigeerd <90% 90-130% >130%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% <20%
Grondexploitatie <20% 20-35% >35%
Structurele exploitatieruimte begroting >0% 0% <0%
Belastingcapaciteit <95% 95-105% >105%

De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft zodoende een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Omdat bij leningen er onzekerheid kan bestaan of ze allemaal terug worden betaald, wordt bij de berekening van de netto schuldquote onderscheid gemaakt door het kengetal zowel inclusief als exclusief de doorgeleende gelden te berekenen. Op die manier wordt duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en ook wat dat betekent voor de schuldenlast. In 2022 komt de schuldquote onder de 90% uit (categorie A). De berekening van de netto schuldquote ziet er als volgt uit:

bedragen * 1.000
Netto schuldquote Realisatie Prognose Realisatie
2021 2022 2022
Vaste schulden + 127.696 117.676 116.835
Netto vlottende schuld + 9.962 16.992 7.383
Overlopende passiva + 20.778 20.779 22.653
Totale bruto schuld 158.436 155.447 146.871
Financiële activa (excl. kapitaalverstr. , leningen) - 589 606 1.146
Financiële activa (verstrekte leningen) 31 0 19
Uitzettingen < 1 jaar - 29.106 15.572 15.696
Liquide middelen - 1.292 0 333
Overlopende activa - 11.992 11.994 13.744
Totale netto schuld 115.457 127.275 115.952
Totale netto schuld gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 115.426 127.275 115.933
Totale saldo van baten (excl. mutatie reserves) 127.608 127.097 136.128
Netto schuldquote 90,5% 100,1% 85,2%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 90,5% 100,1% 85,2%

De solvabiliteit geeft aan welk gedeelte van het bezit met eigen vermogen is gefinancierd. Dit is 25% voor 2022, wat betekent dat 75% met vreemd vermogen is gefinancierd. 

bedragen * 1.000
Solvabiliteit Realisatie Prognose Realisatie
2021 2022 2022
Eigen vermogen 57.232 52.236 56.714
Totaal passiva 231.582 219.873 217.678
Solvabiliteit 24,7% 23,8% 26,1%

De structurele exploitatieruimte is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte de gemeente heeft om de eigen lasten te dragen. Structurele baten zijn bijvoorbeeld de algemene uitkering en opbrengsten uit de onroerendezaakbelasting. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (inclusief rente en aflossingen van leningen) te dekken.

bedragen * 1.000
Structurele exploitatieruimte Realisatie Prognose Realisatie
2021 2022 2022
Saldo van baten en lasten + -2.437 -4.996 -518
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves - 4.338 5.100 4.777
Rekeningsaldo 1.901 104 4.259
Waarvan incidentele lasten en baten - 6.586 -186 8.923
Structureel saldo -4.685 290 -4.664
Totale saldo van baten (excl. mutatie reserves) 127.609 127.097 136.128
Structurele exploitatieruimte -3,7% 0,2% -3,4%

Het kengetal grondexploitatie geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. Hoe lager het percentage hoe beter. Bij de grondexploitaties is sprake van een laag risico.

bedragen * 1.000
Grondexploitatie Realisatie Prognose Realisatie
2021 2022 2022
A. Bouwgronden in exploitatie + 6.693 6.045 4.498
Totale bouwgronden 6.693 6.045 4.498
B. Totale saldo van baten (excl. mutatie reserves) / 127.608 127.097 136.128
Grondexploitatie 5,2% 4,8% 3,3%

De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Barendrecht op het landelijk gemiddelde met 100,1%.

bedragen * 1.000
Belastingcapaciteit Realisatie Prognose Realisatie
2021 2022 2022
A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde + 326 322 322
B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde + 182 188 188
C. Afvalstoffenheffing voor een gezin + 373 302 302
D. Eventuele heffingskorting voor een gezin - 0 0 0
Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 881 812 812
E. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 / 776 811 811
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor 113,6% 100,1% 100,1%

6. Ontwikkeling risicoprofiel Barendrecht

Terug naar navigatie - 6. Ontwikkeling risicoprofiel Barendrecht

In deze paragraaf worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in relatie gebracht met de risico’s van de gemeente. De gemeente kan onzekerheden positief beïnvloeden door investeringen en maatregelen te treffen. In deze paragraaf worden onzekerheden en risico’s toegelicht en daarbij worden negatieve scenario’s als input gebruikt.

Terwijl de invloed van de coronacrisis in onze omgeving begon af te nemen en het nieuwe normale leven zich leek te herstellen was daar in februari 2022 helaas de inval van Rusland in Oekraïne. De oorlog die nu een jaar later nog steeds in alle hevigheid gaande is kent verregaande gevolgen. Het menselijk leed, waaronder veel slachtoffers en een grote vluchtelingenstroom, is enorm en de ramp die zich daar aftekent neemt alleen maar toe. De spanningen tussen Rusland en het westen nemen vooralsnog alleen maar toe.

 

De oorlog en de hier opvolgende sancties die aan Rusland zijn en worden opgelegd raken uiteindelijk iedereen in meer of mindere mate. De beschikbaarheid en de hier aan gekoppelde prijsstijgingen van levensmiddelen, bouw-, grond- en brandstoffen spelen een hoofdrol in de gevolgen. Het leven is ontzettend duur geworden op alle vlakken. Begin 2023 lijkt de inflatie iets af te nemen maar tikt nog steeds historisch hoge waarden aan. Dit alles werkt ook door in de risico’s die over de hele breedte zijn toegenomen.

Project de Stationstuinen De risicoanalyse van het project de Stationstuinen en de invloed er van op het risicoprofiel van de gemeente over 2022 is nieuw in de top 10. De opgenomen risico’s geven de impact aan zoals van toepassing in 2022, gekoppeld aan deze fase van het project.

Deze gebiedsontwikkeling kent een lange doorlooptijd met meerdere fases met specifieke risico’s. In de voorbereidingsfase ligt het risico vooral in de reeds gemaakte planvormingsactiviteiten zoals o.a. het plan-, reken-, tekenwerk en diverse onderzoeken die plaats moeten vinden en het maken en vastleggen van afspraken in overeenkomsten tussen ontwikkelaar, de gemeente en andere partijen. Reeds gemaakte planvormingskosten vormen in de huidige fase en risicoanalyse een belangrijk risico.

Er spelen altijd risico’s welke niet of beperkt beïnvloedbaar zijn maar waar je continu op moet anticiperen. Denk aan een stevige recessie of een ernstige verslechtering van de huizenmarkt. Hierover zijn in de voorbereidende fase afspraken gemaakt bij verschillende scenario’s. Het is van groot belang om tenminste ieder kwartaal een actuele risicoanalyse op te leveren. Het spreekt voor zich dat het risico Stationstuinen zal fluctueren gaande het project.

Risico decentralisaties in het sociaal domein Het doel van de decentralisaties in het sociaal domein (gestart in 2015) was/is om het beleid dichter bij de burgers te brengen en de zorg beter op de lokale behoeften af te stemmen. Inmiddels is duidelijk dat de verwachte effecten van de decentralisaties nog niet op orde zijn. Er is nog steeds sprake van een toenemend gebruik van de jeugdzorg en de maatschappelijke ondersteuning.

Decentraliseren in algemene zin is bedoeld om beter te voorzien in spreiding van bevoegdheden om zo het functioneren en presteren van het openbaar bestuur (en zijn beleid en regelgeving) te verbeteren. In praktijk blijkt dat de mate waarmee de gemeente inhoudelijk en financieel kan sturen maar beperkt is en/of zelfs weer is afgenomen. De stevige risico’s die lokaal bestaan binnen de decentralisaties zijn hierdoor evengoed beperkt te beïnvloeden en blijven onveranderd stevig.

Bedrijfsvoeringsrisico’s BAR Organisatie De risico’s die bestaan binnen de bedrijfsvoering organisatie zijn in 2022 wat toegenomen. Het goed beveiligen van gegevens en de regelgeving hieromtrent is sterk van invloed op de ontwikkeling van de risico’s in dit cluster. Er moeten continu stappen worden gemaakt om beheersing op een hoog niveau te houden. Dit vraagt om investeringen en doorontwikkeling op veel bedrijfsvoering elementen. Denk hierbij onder meer aan nieuwe taken, het compliant worden, zijn en blijven ten aanzien van wijzigende en nieuwe wet- en regelgeving, het beschikbaar hebben en houden van de juiste competenties en de hoge eisen aan technische oplossingen en beveiliging van data. Het risico en de onzekerheid dat dit niet of maar beperkt haalbaar is, is reëel.

De arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door schaarste op veel specialismen binnen alle domeinen en dwingt vaker tot kostbare inhuur. Het ziekteverzuim is nog steeds hoog. De beoogde prestaties in de dienstverlening staan hier door onder druk.

De project risico’s voortvloeiend uit de op handen reorganisatie van de BAR-Organisatie zijn in deze analyse nog niet uitgewerkt omdat deze nog niet te kwantificeren zijn. Deze risico’s treft u in volgende bestuurlijke verslaglegging onder project nieuwe organisaties 2024.

Risicocluster uitvoering wet- en regelgeving beveiliging data/informatie/gegevens/privacy Dit risico hangt samen met de bedrijfsvoeringsrisico’s BAR-organisatie. De gemeente draagt echter de wettelijke aansprakelijkheid. Er is sprake van een verhoogd risico door toename gebruik digitale technologie, online informatie, thuiswerken. De digitale dienstverlening gekoppeld aan de uitvoering van de wetten en regels blijft zich in rap tempo ontwikkelen. Deze digitale transformatie van de overheidsdienstverlening resulteert meer vraag van en naar medewerkers met ict-kennis en goed ontwikkelde digitale beheers vaardigheden. Het risico dat we niet volledig aan de wetten en regels kunnen voldoen en hierdoor schade oplopen is reëel.

Risicocluster uitvoering Jeugdwet- tekorten die ontstaan in de uitvoering van de Jeugdwet Voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar is er de jeugdwet. In deze wet is bijna alle zorg en ondersteuning geregeld voor deze groep. Het Rijk heeft de afgelopen jaren extra incidentele middelen voor de Jeugdzorg beschikbaar gesteld. Deze dekken de structureel toenemende kosten echter niet. Een verdere toename op aanspraak van Jeugdzorg blijft daarmee nog steeds een groot risico.

Schuldhulpverlening, bijzondere bijstand De gemeente kent naast de risicoclusters m.b.t. de Jeugdwet en de Wmo meer open eind regelingen waarvoor risico’s zijn geclusterd. De kans dat we in de open eind regelingen van dit cluster buiten de budgetten kunnen lopen is, nu het leven in 2022 veel duurder is geworden, toegenomen. Een groeiende groep inwoners en ondernemers zal naar verwachting een beroep gaan doen op ondersteuning bij het voorkomen/beperken van schulden en/of faillissement. De groep huishoudens die problemen hebben om rond te komen neemt toe en dit beperkt zich niet tot vooral de lage inkomens.

Bij gemeentelijke projecten worden risicoanalyses uitgevoerd. Hierbij worden scenario’s geschetst van positief tot meest negatief. Deze scenario’s zijn belangrijk om een bandbreedte voor het risicoprofiel op te kunnen stellen. De kans dat projecten vertraging oplopen of duurder uitpakken neemt momenteel toe.

De risico’s m.b.t. de gevolgen van de corona epidemie zijn in 2022 afgenomen. De maatregelen zijn nagenoeg volledig afgeschaald met het uitblijven van een nieuwe grote besmettingsgolf. Het is wel duidelijk dat er op verschillende vlakken langzaam gevolgen zichtbaar worden in de samenleving. Het risico valt momenteel net buiten de top 10.

 

Bestuurlijke en financiële verhoudingen Rijk en decentrale overheden (risico Rijksbijdrage gemeentefonds) Er is sprake van een (toegenomen) disbalans tussen financiële en bestuurlijke verhoudingen tussen Rijk en decentrale overheden. Onder andere de schommelingen in de bijdragen van het gemeentefonds en onzekerheid over de toekomst van de verdeling van het gemeentefonds is onduidelijk vormt een risico. Dit risico valt momenteel net buiten de top 10.  

Verbonden partijen Risico’s van bijna alle risicodragende verbonden partijen zijn en worden in de loop van 2022 en 2023, in één cluster samengevoegd gerelateerd aan paragraaf verbonden partijen. Voor de verbonden partijen wordt één risicoprofiel opgesteld. Over 2022 komt dit clusterrisico niet terug in de top 10. Uitzondering hierop vormt nu nog de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond welke nu nog onderdeel is van het cluster risico decentralisaties en de uitvoering van de Jeugdwet, welke prominent aanwezig zijn in de top 10. Het risico van de gemeenschappelijke regeling Nieuw Reijerwaard is momenteel niet negatief van invloed op de benodigde weerstandscapaciteit.