Saldoverklaring

Saldoverklaring

Terug naar navigatie - Saldoverklaring

 Het saldo na de 2e tussenrapportage 2022 was € 103.700 negatief. Het uiteindelijke saldo van de jaarrekening is uitgekomen op een jaarresultaat van € 4.259.442 positief, dat wil zeggen dat de mutaties na de 2e tussenrapportage een voordeel hebben opgeleverd van € 4.155.742. In de analyse van het saldo hierna worden de afwijkingen groter dan € 100.000 toegelicht. In onderstaand overzicht zijn deze opgenomen. De overige afwijkingen (vanaf € 25.000 tot € 100.000) worden in de programma’s toegelicht bij het onderdeel ‘Wat heeft het gekost’.

 

Saldo na 2e Tussenrapportage 2022 -103.700
overschot
Nadelen
1 Specialistische jeugdvoorzieningen in natura 1.461.933
2 Wet BUIG uitkeringen 425.968
3 Afwaardering woningen Maasstraat 311.327
4 Aanleg glasvezelnetwerk 230.180
5 Opbrengst afvalstoffenheffing 174.628
6 Omzetheffing benzinestations 125.465
Totaal nadelen 2.729.501
Voordelen
7 Opvang Oekraïense vluchtelingen -1.764.533
8 Algemene uitkering en eenmalige regeling energietoeslag -1.728.524
9 Vrijval pensioenen (voormalige) wethouders -822.689
10 Bijdrage NV BAR Afvalbeheer -405.244
11 Planmatig onderhoud wegen -267.734
12 Wmo begeleiding en overige PGB -212.164
13 Wmo begeleiding en overige in natura -148.510
14 Wmo collectief vervoer -137.112
15 Planmatig onderhoud openbare verlichting -124.288
16 Re-integratieprojecten -122.271
17 Wijkveiligheid -100.000
Totaal voordelen -5.833.069
Overige afwijkingen (< € 100.000) -1.052.174
Totaal afwijkingen na 2e Tussenrapportage 2022 -4.155.742
Saldo Jaarrekening 2022 -4.259.442
overschot

1. Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (€ 1.461.933 nadeel)
De Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de bovenlokale taken en het realiseren van voldoende aanbod van specialistische jeugdhulp. Met de begroting 2023 hebben de samenwerkende gemeenten de doelstellingen en de middeleninzet voor de inkoop van specialistische jeugdhulp en de jeugdbeschermingsketen bepaald. Ten opzichte van voorgaande begrotingen van de GRJR is bij de begroting 2023 een aantal wijzigingen doorgevoerd. Eén ervan is het principe van realistisch begroten. Naar aanleiding hiervan heeft het AB besloten om de vlaktaks-systematiek af te schaffen en met de jaarrekening 2022 de realisatieverschillen direct af te rekenen. De eindafrekening is gebaseerd op het realistisch zorggebruik van 2022. De stijging in het zorggebruik 2022 is enerzijds te verklaren door een stijging van kosten voor jeugdhulp met verblijf en anderzijds door  nadelige gevolgen van de wijziging van het woonplaatsbeginsel. Hierover is de raad geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.

2. Wet BUIG uitkeringen (€ 425.968 nadeel)
Het macro BUIG-budget is in 2022 naar beneden bijgesteld, vanwege de landelijke afname van het aantal uitkeringsgerechtigden. Hierdoor is de rijksbijdrage voor Barendrecht ook lager geworden, namelijk € 512.073 t.o.v. de laatste begrotingswijziging uit de 1e Tussenrapportage 2022. De uitgaven voor de feitelijke verstrekkingen van uitkeringen zijn echter toegenomen als gevolg van een toename van het bestand. We hebben meer statushouders gehuisvest, vooral in de laatste 4 maanden van 2022. Hoewel er ook veel uitstroom heeft plaatsgevonden, is het bestand per saldo toegenomen, en daarmee de uitgaven voor bijstand. Er zijn ook meer loonkostensubsidies verstrekt dan begroot.

3. Afwaardering woningen Maasstraat (€ 311.327 nadeel)
De boekwaarde van de woningen Maasstraat 25,27,29,31 bedraagt eind 2022 € 931.227. De marktwaarde op basis van een taxatierapport van 25 november 2022 bedraagt € 620.000.  De boekwaarde wordt daarom afgewaardeerd met € 311.327.

4. Aanleg glasvezelnetwerk (€ 230.180 nadeel)
De aanleg van het glasvezelnetwerk heeft vertraging opgelopen bij de start van het project. Hierdoor zijn er in 2022 minder degeneratie inkomsten (= vergoeding die de gemeente ontvangt voor graafwerkzaamheden in bestaande bestrating) ontvangen. Deze zullen ontvangen worden in 2023. De werkzaamheden lopen door in 2023. 

5. Opbrengst afvalstoffenheffing (€ 174.628 nadeel)
Op 1 november 2022 is de raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de opbrengst afvalstoffenheffing voor 2022 en 2023. Voor 2022 was een opbrengst begroot van € 5.099.600 die met € 116.200 naar beneden bijgesteld zou worden naar € 4.983.400 in de jaarrekening. Dit is uiteindelijk € 4.924.972 geworden met een nadeel van € 174.628.

6. Omzetheffing benzinestations (€ 125.465 nadeel)
De opbrengst van de benzinestations bestaat uit een vast deel voor grondverhuur en een zogenaamde ‘continuation fee’ en een variabel deel voor de opbrengst van brandstof en elektriciteit. Het variabele deel is afhankelijk van het aantal verkochte liters brandstof en verbruik van elektriciteit voor het opladen van auto’s. In 2022 is dit lager uitgevallen dan verwacht.

7. Opvang Oekraïense vluchtelingen (€ 1.764.533 voordeel)
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen ontvangt Barendrecht een rijksbijdrage van € 2.722.957. Tot 15 oktober € 100 per plek, per dag. Na 15 oktober € 83 per plek, per dag. Daarbij is er ook een vergoeding van € 210 voor personen die in een particuliere opvang verblijven. Voor de opvang heeft de gemeente kosten gemaakt voor de noodopvang in De Waterpoort en semi-permanente woningen in de Zeeheldenbuurt. De totale kosten  bedragen € 958.424. Er is geen sprake van een terugbetalingsverplichting, waardoor er een voordelig resultaat van € 1.764.533 overblijft.

8. Algemene uitkering en eenmalige regeling energietoeslag (€ 1.728.524 voordeel)
Er is een voordeel op de algemene uitkering van € 2.321.218 dat wordt veroorzaakt door de incidentele mutaties van de september- en decembercirculaire 2022 die niet meer tijdig in de tussenrapportages konden worden verwerkt. Wij verwijzen u  hiervoor naar de raadsinformatiebrieven van 13 oktober 2022 en 20 januari 2023. Aan de uitkering voor de eenmalige energietoeslag is € 592.694 meer uitgegeven dan begroot. Per saldo blijft er dus een voordeel over van  € 1.718.524.

9. Vrijval pensioenen wethouders (€ 822.689 voordeel)
De storting in de voorziening pensioen (voormalige) wethouders was voor 2022 begroot op € 199.300. Dit bedrag is ook gestort in de voorziening. Aan het einde van het jaar wordt de stand van de voorziening bepaald op basis van de werkelijke rekenrente. Deze is ten opzichte van 2021 sterk gestegen van 0,528% naar 2,472%.  Hierdoor kan de voorziening lager worden vastgesteld en valt een bedrag van € 822.689 vrij.

10. Bijdrage NV BAR-Afvalbeheer (€ 405.244 voordeel)
De meerkosten voor brandstof- en energiekosten die in de 1e Turap waren geraamd, zijn niet doorbelast door de NV BAR-Afvalbeheer, maar zijn opgevangen binnen de eigen exploitatie. In 2021 is er een inhaalslag gemaakt op het achterstallige onderhoud van de ondergrondse containers. Hierdoor is er in 2022 minder onderhoud nodig geweest dan geraamd. De bewoners van Barendrecht kregen in 2022 de mogelijkheid om hun minicontainers OPK in te leveren. Voor de inname van de minicontainers en de extra kosten voor het legen van de ondergrondse containers is extra budget beschikbaar gesteld. Dit budget is gebaseerd op de inname van  5.300 minicontainers. Dit zijn er slechts 281 geworden. Gezien het geringe aantal heeft BAR-Afvalbeheer het voorschot niet verhoogd.  In 2022 is een extra takkenronde geïntroduceerd van twee maal in het voorjaar en twee maal in het najaar. Van deze mogelijkheid is beperkt gebruik gemaakt, waardoor voor deze kosten het voorschot niet is verhoogd.  Eventuele meerkosten voor zowel de extra kosten inzameling OPK en takkenronde worden bij de definitieve afrekening medio 2023.
 
11. Planmatig onderhoud wegen (€ 267.734 voordeel)
De baten zijn hoger door een hogere degeneratie vergoeding van nuts- en telecombedrijven a.g.v. meer graaf werkzaamheden.  Daarnaast is er in de 1e Tussenrapportage 2022 € 75.000 beschikbaar gesteld voor het repareren van kabel- en leidingsleuven in het asfalt. Deze werkzaamheden zouden begin december 2022 starten. Maar door de weersomstandigheden (vorst) kon dit niet uitgevoerd worden. 

12. Wmo begeleiding en overige PGB (€ 150.000 voordeel)
De begroting is gebaseerd op het jaarresultaat van 2020 (ca. € 500.000). In deze periode is het aantal beschikkingen die middels een PGB zijn gefinancierd met ca. 40% afgenomen. Het aantal inwoners met PGB neemt af door de invoering van de PGB-check van een aantal jaren geleden. Hiermee wordt beoordeeld of inwoners kunnen omgaan met het beheren en administreren van een PGB budget. Daarnaast neemt de ondersteuningsbehoefte af door het strikter toewijzen door de toegang. Dit vertaalt zich in een overschot van € 212.000, waarvan € 150.000 structureel is.

13. Wmo begeleiding en overige in natura (€ 148.550 voordeel)
In de periode januari tot en met december is het aantal cliënten dat gebruik maakt van de voorziening begeleiding, dagbesteding en/of respijtzorg met ca.6% toegenomen. Tegelijkertijd is het aantal beschikkingen (aantal verschillende producten) in deze periode met ca. 5% gedaald. Door meer maatwerk te bieden is het financieel jaarresultaat positief. Mede door tariefontwikkelingen betreft het structureel overschot €120.000.

14. Wmo collectief vervoer (€ 137.112voordeel)
In de periode januari tot en met december 2022 is het gebruik van WMO collectief vervoer van ca. 1.400 naar ca. 2.500 toegenomen. Ten opzichte van voor corona (dec. 2019) is dit een toename van 53% in januari tot 91% in december 2022. Deze toename in gebruik is minder snel en minder hoog geweest dan verwacht bij de 2e Tussenrapportage 2022. Hier is uitgegaan van een toename van 100%. Dit verklaart het positieve resultaat. Door de verwachte stijging en tariefontwikkelingen in 2023 betreft dit een incidenteel overschot.

15. Planmatig onderhoud openbare verlichting (€ 124.288 voordeel)
In juni 2022 is opdracht gegeven voor lampvervangingen/remplace. Door capaciteitsgebrek en leveringsproblemen bij de aannemer is het onderhoud niet uitgevoerd. De rest van het voordeel (ca. € 50.000) bestaat o.a. uit een voordeel op uitbesteed werk i.v.m. het niet uitgevoerd onderhoud.

16. Re-integratieprojecten (€ 122.271 voordeel)
Dit voordeel komt door lagere kosten voor uitstroomprojecten en is als volgt te verklaren:
-Doelgroep Arbeidsbeperkten:  Het plaatsen van deze doelgroep is complex en arbeidsintensief. Pas als dat is gelukt wordt het product jobcoachting ingezet. Door minder plaatsingen dan verwacht zijn de kosten voor jobcoaching lager uitgevallen;
-Bemiddeling Baanbrekend: Door minder instroom aan de poort zijn de uitgaven lager dan verwacht;
-Werkervaringsplaatsen: Niet alle plekken zijn ingevuld door ziekte van personeel en door verloop. Hierdoor konden onder andere de participatiemarkten niet meer georganiseerd worden, waardoor er ook minder kandidaten op een werkervaringsplek zijn geplaatst.

17. Wijkveiligheid (€ 100.000 voordeel)
In 2021 is een budget van €100.000 beschikbaar gesteld naar aanleiding van de motie verkeer- en sociale veiligheid. De motie voorziet in de aanpak om de leefbaarheid in bepaalde wijken te verbeteren. In zowel 2021 en 2022 zijn er geen uitgaven geweest. Dit komt omdat vanwege verschillende omstandigheden de prioriteiten moesten worden verlegd. Denk hierbij aan de corona-inzet en onderbezetting/vacatures. Hierdoor heeft het project Leefbaarheidsboa vertraging opgelopen. Komend jaar wordt dit project actief opgepakt, waarvoor dit budget nodig zal zijn. 

Structurele mutaties
In de jaarrekening 2022 zijn de volgende afwijkingen structureel van aard:

 

Structurele mutaties bedrag
Voorzieningen Wmo gehandicapten 28.000 nadeel
Wmo huishoudelijke verzorging ZIN 83.000 nadeel
Wmo eigen bijdrage -43.000 voordeel
Lokale zorgtrajecten -20.000 voordeel
Leerlingenvervoer 32.000 nadeel
Wmo begeleiding en overige PGB -150.000 voordeel
Wmo begeleiding en overige in natura -120.000 voordeel
Totaal -190.000 voordeel

Jaar overschrijdende Projecten/Doorgeschoven prestaties
In de jaarrekeningen 2022 van de GR BAR-organisatie en Barendrecht is sprake van een onderbesteding op enkele budgetten die voor een specifiek doel ter beschikking gesteld waren. De raad heeft op 18 april 2023 besloten deze budgetten in 2023 beschikbaar te stellen en te onttrekken aan de algemene reserve.

Fractiebudget 4.500
Wijkveiligheid 100.000
Repareren kabel- en leidingsleuven 75.000
Lampvervangingen 75.000
Pilot buslijn 283 60.000
Klimaatkasten Rehobothschool 67.600
Minimabeleid en plan schuldhulpverlening 2021-2024 72.200
Toekomst scenario Kind- en Gezinsbescherming 49.400
Basis geluidsemissie en Programma Geluid en Lucht 35.600
Omgevingsvisie 68.100
Subtotaal doorgeschoven projecten en prestaties Barendrecht 607.400
Implementatie omgevingswet (GR BAR) 219.900
Optimalisatie fiscale beheersing (GR BAR) 16.200
Leidraad inrichting openbare ruimte (GR BAR) 11.200
Implementatie nieuwe Wet Inburgering (GR BAR) 21.400
Uitvoeringskosten TOZO (GR BAR) 51.800
Subtotaal doorgeschoven projecten en prestaties GR BAR-organisatie 320.500
Totaal doorgeschoven projecten en prestaties 927.900