Uitgaven

14,09%
€ 23.325.439
14,09% Complete

Inkomsten

7,72%
€ -13.104.451
7,72% Complete

Saldo

239,96%
€ 10.220.988

Programma 4 Leren, werken en ondernemen

Uitgaven

14,09%
€ 23.325.439
14,09% Complete

Inkomsten

7,72%
€ -13.104.451
7,72% Complete

Saldo

239,96%
€ 10.220.988

Beschrijving
Binnen het programma Leren, werken en ondernemen komen de activiteiten op het gebied van economie, onderwijs en arbeidsparticipatie aan de orde.

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We ondersteunen onze ondernemers

Terug naar navigatie - We ondersteunen onze ondernemers

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We faciliteren goed onderwijs

Terug naar navigatie - We faciliteren goed onderwijs

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Nr. BBV Indicator Beschrijving indicator Jaarstukken 2022 Begroting 2022
BD NL BD NL
1. Demografische druk (bron: CBS) De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. 75,7% (2022) 70,3% (2022) 75,6% (2021) 70,1% (2021)
2. Banen (bron: LISA) Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 874,1 (2021) 805,5 (2021) 857,5 (2020) 795,9 (2020)
3. Vestigingen (bron: LISA) Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 142,0 (2021) 165,1 (2021) 135,0 (2020) 158,4 (2020)
4. Netto arbeidsparticipatie (bron: CBS) Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. 74,3% (2022) 72,2% (2022) 71,1% (2020) 68,4% (2020)
5. Functiemenging (bron: CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research) De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. 58,5% (2021) 53,3% (2021) 58,1% (2020) 53,2% (2020)
6.* Voortijdige schoolverlaters tot (VO + MBO) % (bron: DUO) Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. 1,4% (2021) 1,9% (2021) 1,7% (2019) 2,0% (2019)
7.* Absoluut verzuim (bron: Ingrado) Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen. 1,2 (2021) 2,7 (2021) 2 (2018) 1,9 (2018)
8.* Relatief verzuim (bron: Ingrado) Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen. 20 (2021) 20 (2021) 31 (2019) 26 (2019)
9. Lokale inkoop (bron: gemeente Barendrecht) Het percentage lokale inkoop ten opzichte van de totale inkoop (streven is 30%). 32% (2022) n.v.t. 36% (2020) n.v.t.
* De gegevens van DUO en Ingrado wijken af van de gegevens die de gemeente hanteert die ook zijn opgenomen in de jaarverslagen van Bureau Leerplicht.

Wat heeft het gekost? Programma 4 Leren, werken en ondernemen

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost? Programma 4 Leren, werken en ondernemen
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijziging Werkelijk 2022 Afwijking (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
3.1:Economische ontwikkeling 226.100 675.200 901.300 782.458 118.842
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur 111.000 16.700 127.700 124.466 3.234
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 59.000 12.400 71.400 79.861 -8.461
3.4:Economische promotie 23.600 -3.200 20.400 19.943 457
4.1:Openbaar basisonderwijs 13.200 -1.200 12.000 11.614 386
4.2:Onderwijshuisvesting 4.489.200 271.100 4.760.300 4.750.041 10.259
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.014.100 1.516.200 3.530.300 3.073.754 456.546
6.3:Inkomensregelingen 9.057.800 2.146.400 11.204.200 11.806.840 -602.640
6.5:Arbeidsparticipatie 2.410.900 447.400 2.858.300 2.676.463 181.837
Totaal Lasten 18.404.900 5.081.000 23.485.900 23.325.439 160.461
Baten
3.1:Economische ontwikkeling -35.000 -512.700 -547.700 -442.409 -105.291
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -700.700 163.000 -537.700 -449.865 -87.835
3.4:Economische promotie -25.000 0 -25.000 -30.837 5.837
4.2:Onderwijshuisvesting -1.129.400 -77.500 -1.206.900 -1.359.836 152.936
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -769.800 -1.407.200 -2.177.000 -1.861.450 -315.550
6.3:Inkomensregelingen -7.819.600 -482.900 -8.302.500 -7.960.054 -342.446
6.5:Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0
Totaal Baten -10.479.500 -2.317.300 -12.796.800 -12.104.451 -692.349
Saldo lasten en baten programma 4 leren, werken en ondernemen 7.925.400 2.763.700 10.689.100 11.220.988 -531.888
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0
Totaal Onttrekkingen 0 -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0
Mutaties reserves 0 -1.000.000 -1.000.000 -1.000.000 0

Toelichtingen afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Terug naar navigatie - Toelichtingen afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Taakveld 3.1 economische ontwikkeling

Markt (€ 30.712 nadeel)
De energiekosten zijn in 2022 verdubbeld, terwijl er niet meer kan worden doorberekend dan de jaarlijkse indexering. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor het plaatsen van hekken en matten op de markt om de veiligheid te waarborgen. 

Economische advisering (€ 36.000 voordeel)
Het budget voor de bedrijvencontactfunctionaris is alleen het laatste kwartaal benut, omdat per 1 september een nieuwe bedrijvencontactfunctionaris begonnen is.
Voor die tijd was door ziekte geen bedrijvencontactfunctionaris beschikbaar. 

Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.

Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Omzetheffing benzinestations (€ 125.465 nadeel)
Dit nadeel is toegelicht bij het onderdeel saldoverklaring (nr. 6).

Taakveld 3.4 Economische promotie
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.

Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting

Huisvestingskosten IKB Cadans (€ 60.000 nadeel)
Op grond van de verordening voorzieningen huisvesting heeft een nieuwe school recht op een vergoeding voor de eerste inrichting. In 2022 is op basis van een geschat aantal leerlingen aan IKC Cadans een voorschot van € 60.000 toegekend.

Gebouw BBS Rehoboth (€ 65.399 voordeel)
Onze verzekeraar heeft de vandalismeschade aan de Rehobothschool vergoed. De schade aan de klimaatkasten is nog niet hersteld.  Het schoolbestuur heeft daar in juni dit jaar opdracht voor gegeven. Door de oververhitte bouwmarkt is het werk nog niet uitgevoerd. We gaan er van uit dat dat in 2023 gaat gebeuren.

Gebouw De Dubbeldekker (€ 42.755 voordeel)
De huurinkomsten vanwege tijdelijke gebruik waren hoger dan voorzien en de raming voor onvoorziene uitgaven bleef ongebruikt.

Gebouw Edudelta (€ 71.940 voordeel)
Zolang het gebouw aan de Dierensteinweg 2 nog niet gerenoveerd en verbouwd is, wordt het gebouw nog gebruikt.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Lokaal onderwijs (€ 38.015 voordeel)
Er is  van 2021 een bedrag van € 25.600 meegenomen naar 2022 vanwege nog te verwachten (nagekomen) subsidieaanvragen. Deze aanvragen zijn door het onderwijs uiteindelijk niet ingediend, o.a. vanwege Corona. Ook in 2022 is er minder subsidie aangevraagd.

Leerlingenvervoer (€ 32.564 nadeel)
In de periode maart tot en met december 2022 is het aantal leerlingen dat gebruik maakt van voorziening leerlingenvervoer gestegen met 4 leerlingen (3%). Daarnaast is het gebruik van het schakelklasvervoer geleidelijk gestegen van 1 naar 22. Deze stijgingen zijn aanvullend op de verwachting in de 2e Tussenrapportage 2022. Hiermee komt het totale tekort op ca € 32.000. Afhankelijk van het gebruik van het schakelklasvervoer is dit een structureel tekort.

Peuterwerk (€ 99.283 voordeel)
De onderbesteding van op dit budget is te verklaren doordat er veel tweeverdieners in de gemeente Barendrecht zijn, die recht hebben op kinderopvangtoeslag. De gesubsidieerde peuterplaatsen zijn voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.  Deze doelgroep is kleiner dan verwacht.  Voor de komende jaren verwachten we hier een verandering in. Ook statushouders en Oekraiense vluchtelingen hebben recht op basispeuterplaatsen.  Daarnaast worden basispeuterplaatsen  ingezet als voorliggende voorziening op de Sociaal Medische Indicatie.  Ook voor kinderen die nog niet schoolrijp zijn worden basispeuterplekken ingezet, om zo te zorgen dat deze kinderen uiteindelijk kunnen uitstromen naar regulier (passend) onderwijs. We zien deze groep kinderen groeien. Samen met het CJG bekijken we  de wijze waarop deze gesubsidieerde plekken nu worden ingezet en waar de behoefte ligt. Door het afronden van achterstallige subsidies en het afgeven van de definitieve beschikkingen zullen er nog enkele mutaties plaatsvinden. In geen geval lijdt dit tot een financiële overschrijding van het budget.  

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen

Wet BUIG uitkeringen (€ 425.968 nadeel)
Dit nadeel is toegelicht bij het onderdeel saldoverklaring (nr. 2).

Minimabeleid (€ 562.804 nadeel)
Het nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door de nieuwe regeling eenmalige energietoeslag 2022. Gemeenten hebben hier geld voor gekregen in de diverse financiële circulaires in 2022. Het tekort wordt volledig gedekt door de rijksbijdrage energietoeslag via de algemene uitkering.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie

Re-integratieprojecten (€ 122.271 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij het onderdeel saldoverklaring (nr. 16).