6. § Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt eerst de gemeentelijke visie op verbonden partijen beschreven. Vervolgens wordt per verbonden partij specifieke informatie aangegeven. De verbonden partijen zijn daarbij gerangschikt naar de soorten:
- gemeenschappelijke regelingen;
- vennootschappen en coöperaties;
- stichtingen en verenigingen;
- overige verbonden partijen.
Inhoudelijke beleidsontwikkelingen zijn opgenomen in de programma’s van deze begroting.

Ten behoeve van de periode 2022-2026 wordt er een ‘Adviesnota Verbonden Partijen’ opgesteld met daarin aandacht voor doel, inhoud en strekking van de verschillende handelingsperspectieven. Hiernaast bevat deze adviesnota een voorstel ten aanzien van de organisatie, inrichting en rollen die het beleid ten aanzien van de Verbonden Partijen mogelijk maken. 
Deze adviesnota dient als ‘kwartiermaker’ voor de kadernota voor de periode 2022-2026 en bouwt voort op de vorige kadernota. 
De nieuwe kadernota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1-1-2015 van kracht is en per 1 juli 2022 vernieuwd zal worden en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.

VRR

Terug naar navigatie - VRR
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang (Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer.
Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
Deelnemende partijen 15 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR
Bestuurlijk belang De burgemeester is lid van het Algemeen Bestuur (+1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 2.410.982
Eigen vermogen 01-01-2022: € 5.085.000
31-12-2022: € 6.157.000
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 96.225.000
31-12-2021: € 107.479.000
Financieel resultaat 2022: € 976.000
Risico's Vrijwaring van gemeenten voor aansprakelijkheid van niet verzekerbare risico's. Het gaat hier om juridische gevolgrisico's, zoals claims. Wegvallen en niet toereikend zijn van LEC-gelden. Inwerkingtreding Omgevingswet. Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg. Gevolgen van (veranderde) wet- en regelgeving niet tijdig op kunnen vangen. Vertraagd tempo en/of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling. Deeltijdregeling brandweervrijwilligers. Alarmering bevolking. Personele capaciteit brandweer. Bestaansrecht organisatie / Ontwikkelagenda VRR. Duurzame Piketorganisatie. Vakbekwaamheid. Effecten en kosten als gevolg van grote crises (bv. Grieppandemie). Financiële gevolgen van schade die niet meer of beperkt verzekerbaar is.
Ontwikkelingen Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen,, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten.

SVHW

Terug naar navigatie - SVHW
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Klaaswaal
Doelstelling en openbaar belang Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ.
Relatie met programma Algemene Dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen Een Waterschap, RAD en 20 gemeenten
Bestuurlijk belang Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP), het Algemeen- en Dagelijks Bestuur: 1 lid.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 464.000
Eigen vermogen 01-01-2022: € 849.000
31-12-2022: € 847.000
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 6.159.000
31-12-2022: € 6.597.000
Financieel resultaat 2022: € 12.000
Risico's Uittreding van deelnemers kan leiden tot stijging van de deelnemersbijdrage voor de overgebleven deelnemers.
Ontwikkelingen In 2022 was er een stevige operationele druk binnen SVHW.

DCMR

Terug naar navigatie - DCMR
Gemeenschappelijke Regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente t.a.v. de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit.
Relatie met programma 3 Verduurzamen
Deelnemende partijen 15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland
Bestuurlijk belang 1 lid Algemeen Bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 736.680
Eigen vermogen 01-01-2022: € 4.866.000
31-12-2022: € 4.403.000
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 14.137.000
31-12-2022: € 12.414.000
Financieel resultaat 2022: € 584.000
Risico's Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid hierin.
Ontwikkelingen De invoering van de Omgevingswet is vastgesteld op 1 januari 2024. Dit vraagt steeds om nadenken en anticiperen op kosten, voorbereiding en uitvoering. Samen met alle participanten bereidde DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De DCMR ontwikkelt zich steeds meer tot een datagedreven organisatie. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten.

GGD

Terug naar navigatie - GGD
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: Een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking.
Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
Deelnemende partijen Gemeenten regio Rijnmond
Bestuurlijk belang De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het Algemeen Bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 353.648
Eigen vermogen 01-01-2022: Niet van toepassing
31-12-2022: Niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2022: Niet van toepassing
31-12-2022: Niet van toepassing
Financieel resultaat 2022: Niet van toepassing
Risico's In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op.
Ontwikkelingen De GGD is in 2022 gestart met een traject GGD 3.0. Aanleiding voor dit traject waren de gevolgen op langere termijn van de corona-crisis en landelijke maatregelen om de afdelingen infectieziekten van GGD-en verplicht te verstevigen. In dit traject zijn 3 scenario's uitgewerkt. Gekozen is voor het scenario om het minimale basistakenpakket in stand te houden, wat betekent dat de GGD bepaalde toepassingen uit de coronaorganisatie niet kan behouden, maar wel een stap voorwaarts zet t.o.v. de GGD van vóór de coronapandemie. Aan ambities die benoemd staan in GGD 3.0 wordt geen invulling gegeven. De meerkosten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn onvermijdbaar om als GGD alle basistaken die bij de GGD belegd zijn conform wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen voeren per 2024 en verder.

NRIJ

Terug naar navigatie - NRIJ
Gemeenschappelijke Regeling voor het Natuur- en Recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Schiedam
Doelstelling en openbaar belang Het ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde.
Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido Ambacht, Ridderkerk, Rotterdam, Zwijndrecht en provincie Zuid-Holland
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 361.003
Eigen vermogen 01-01-2022: € 4.398.368
31-12-2022: € 4.403.659
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 2.561.221
31-12-2022: € 3.045.741
Financieel resultaat 2022: € 98.068
Risico's Inkomsten na 2025.
Ontwikkelingen Bezuinigingen vormgegeven i.v.m. verwachte afname budget.

GRJR

Terug naar navigatie - GRJR
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten.
Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam
Bestuurlijk belang 1 lid van het Algemeen Bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 9.501.000
Eigen vermogen 01-01-2022: € 0
31-12-2022: € 0
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 68.373.000
31-12-2022: € 55.087.000
Financieel resultaat 2022: € 0
Risico's Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt echter per gemeenten afgewikkeld. In 2021 zijn stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik. Middels power bi zijn inmiddels diverse dashboards actueel.
Ontwikkelingen Er is sprake van stijging van intensieve zorgbehandeling. De oorzaak moet nog onderzocht worden. Ook heeft de gemeente te maken met overschrijding door de wets-aanpassing van het woonplaatsbeginsel. Tevens is op verzoek van de Tweede Kamer, het loon in de zorg dit jaar extra verhoogd en extra indexatie toegevoegd.

GRNR

Terug naar navigatie - GRNR
Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Ridderkerk
Doelstelling en openbaar belang De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. De GRNR heeft de opdracht om een 96 hectare groot bedrijventerrein, de daarbij horende ontsluiting en de aanleg van een groene corridor te realiseren in Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk.
Relatie met programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving
Deelnemende partijen Barendrecht, Ridderkerk, Rotterdam
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Barendrecht en Ridderkerk wijzen uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, en uit 2 wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2022: € 0
31-12-2022: € 0
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 133.801.000
31-12-2022: € 128.501.000
Financieel resultaat 2022: € 0
Risico's 33,3%
13. Ontwikkelingen GRNR heeft een wachtlijst.

BAR

Terug naar navigatie - BAR
Gemeenschappelijke Regeling BAR-Organisatie
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisatie de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. Er wordt invulling gegeven op zeven inhoudelijk verbindende thema's van de drie gemeenten. Deze thema's zijn: Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit.
Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, de voorzitter meegerekend.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 35.159.681
Eigen vermogen 01-01-2022: € 0
31-12-2022: € 0
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 13.066.100
31-12-2022: € 14.076.700
Financieel resultaat 2022: -€ 642.700
Risico's Uitvoering / implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatiebeveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken uit te voeren.
Ontwikkelingen Bestuurlijk is gekozen de organisatie opnieuw in te richten / deels te ontvlechten. Opvang van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen.

MRDH

Terug naar navigatie - MRDH
Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke Regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang Verbetering Economisch Vestigingsklimaat en Bereikbaarheid van de regio.
Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
Deelnemende partijen 23 gemeenten
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur door de burgemeester.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 134.724
Eigen vermogen 01-01-2022: € 32.507.907
31-12-2022: € 33.843.976
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 1.435 miljoen
31-12-2022: € 1.550 miljoen
Financieel resultaat 2022: € 454.819
Risico's De steun van het Rijk loopt af in 2022. Als het aantal reizigers niet herstelt, kan dit leiden tot bezuinigingen en minder openbaarvervoer in de regio.
Ontwikkelingen De afname van het aantal reizigers door Corona herstelt zich niet, wat kan leiden tot minder opbrengsten voor vervoersbedrijven. De MRDH financiert zowel in railvoertuigen en infrastructuur, wat kan leiden tot een kredietrisico.

Landschapstafel

Terug naar navigatie - Landschapstafel
Landschapstafel IJsselmonde
Rechtsvorm Bestuursovereenkomst
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang 1. Komen tot afstemming van beleid, uitvoering en monitoring ten aanzien van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde ten einde de kwaliteit van het landschap in stand te houden c.q. te verbeteren; 2. Samen werken aan het Uitvoeringsprogramma ‘Groen IJsselmonde’ om een stimulans te geven aan en te komen tot een recreatief aantrekkelijk, toegankelijk en bruikbaar groen landschap, waardoor ook kan worden bijgedragen aan de economische ontwikkeling van IJsselmonde; 3. Inzetten op afstemming van het beheer van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde, het stellen van kaders voor het beheer en streven naar een verbetering van de efficiëntie in beheer in overleg met de terrein beherende instanties.
Relatie met programma 6 Bestuur en organisatie
Deelnemende partijen Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam.
Bestuurlijk belang 1 collegelid in bestuur.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 6.100
Eigen vermogen 01-01-2022: niet van toepassing
31-12-2022: niet van toepassing
Vreemd vermogen 01-01-2022: niet van toepassing
31-12-2022: niet van toepassing
Financieel resultaat 2022: niet van toepassing
Risico's Geen.
Ontwikkelingen Er zijn gen bijzonderheden.

CJG

Terug naar navigatie - CJG
Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid.
Relatie met programma 2 Zorgen voor elkaar
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne.
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 1.539.671
Eigen vermogen 01-01-2022: € 2.714.112
31-12-2022: € 2.883.772
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 8.153.717
31-12-2022: € 8.377.208
Financieel resultaat 2022: € 169.660
Risico's Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen of overheidsmaatregelen, en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact kunnen hebben op de financiën.
Ontwikkelingen Geen bijzonderheden.

NV BAR Afvalbeheer

Terug naar navigatie - NV BAR Afvalbeheer
NV BAR Afvalbeheer
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rhoon
Doelstelling en openbaar belang Inzameling huishoudelijke afvalstoffen.
Relatie met programma 3 Verduurzamen
Deelnemende partijen Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, nominale waarde aandelenpakket € 100.000
Bestuurlijk belang 1 lid de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 2.997.856
Eigen vermogen 01-01-2022: € 300.000
31-12-2022: € 300.000
Vreemd vermogen 01-01-2022 € 0
31-12-2022: € 0
Financieel resultaat 2022: € 222.000
Risico's Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden.
Ontwikkelingen De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. Stijgende prijzen brandstof, energie, materialen en cao-ontwikkelingen.

Stedin

Terug naar navigatie - Stedin
Stedin
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen.
Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen 53 gemeenten, nominale waarde aandelenpakket € 453.779
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2022: € 2.764 miljoen
31-12-2022: € 2.836 miljoen
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 4.912 miljoen
31-12-2022: € 5.178 miljoen
Financieel resultaat 2022: € 44 miljoen
Risico's Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door toename investeringsvolume, geopolitieke onrust en flink stijgende energieprijzen, stijgen de kosten en staan financiering en dividenduitkering onder forse druk.
Ontwikkelingen Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal naar verwachting van 2023 tot en met 2030 ruim € 8 miljard nodig zijn om te investeren in de netten. De komende jaren is € 1,8 miljard nodig. Daarover is Stedin in gesprek met huidige en mogelijke nieuwe aandeelhouders zoals het Rijk, provincies en niet-aandeelhoudende gemeenten.

Zwembad Inge de Bruijn

Terug naar navigatie - Zwembad Inge de Bruijn
Sportfondsenbad Inge de Bruijn
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Barendrecht
Doelstelling en openbaar belang Het Inge de Bruijn zwembad is één van de voorzieningen op het gebied van sporten en bewegen voor en door de Barendrechtse inwoners.
Relatie met programma 5 Ontspannen
Deelnemende partijen Barendrecht, 100% aandeelhouder nominale waarde aandelen € 45.300
Bestuurlijk belang 2 leden in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 581.000
Eigen vermogen 01-01-2022: € 102.094
31-12-2022: € 148.385
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 963.460
31-12-2022: € 995.336
Financieel resultaat 2022: € 250.480
Risico's De terugloop van de zwemsport en de stijgende energie en materiaalkosten.
Ontwikkelingen De toeloop naar het zwembad is stabiel, maar niet op het niveau van voorgaande jaren.

BNG

Terug naar navigatie - BNG
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Rechtsvorm Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging.
Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen 401 gemeenten, nominale waarde aandelenpakket € 72.825
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2022: € 5.062 miljoen
31-12-2022: € 4.615 miljoen
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 143.995 miljoen
31-12-2022: € 17.459 miljoen
Financieel resultaat 2022: € 300 miljoen
Risico's Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen erg laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk.
Ontwikkelingen BNG Bank heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s).

Evides

Terug naar navigatie - Evides
Evides Waterbedrijf
Rechtsvorm Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Evides draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Levering drinkwater aan 2,5 miljoen klanten en het bedrijfsleven in Zeeland, het zuidwesten van Zuid-Holland en de Brabantse Wal. Daarnaast biedt Evides industriewaterdiensten op maat aan grote industriële klanten in onder meer Nederland, België en Duitsland. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van Evides (50% van de aandelen bij 21 gemeenten) omdat deze nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging.
Relatie met programma Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen Gemeenten 21 stuks in Zuid-Holland Zuid) en Provincies, nominale waarde aandelenpakket €354.686
Bestuurlijk belang Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De bijdrage van Barendrecht voor 2022 is: € 0
Eigen vermogen 01-01-2022: € 558,2 miljoen
31-12-2022: € 583,1 miljoen
Vreemd vermogen 01-01-2022: € 748,4 miljoen
31-12-2022: € 792,7 miljoen
Financieel resultaat 2022: € 46,1 miljoen
Risico's Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten.
Ontwikkelingen Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt met monopolie. Daarnaast is voor industriewater sprake van een concurrerende markt.