Wachtlijsten in de jeugdzorg terugdringen

Kwaliteit (toelichting)
• We hebben ingezet op voldoende formatie bij de backoffice zodat de wachtlijsten bij de administratieve afhandeling van jeugdhulpaanvragen zijn weggewerkt.
• Naast het monitoren van de gemiddelde wachttijd en de omvang van de wachtlijst, houdt de GRJR ook toezicht op de spreiding van de wachttijden. Met andere woorden, ze analyseren hoelang de meeste jeugdigen moeten wachten voordat ze zorg ontvangen. De regionale wachttijden zijn verminderd van 29 weken naar de norm van 14 weken.
• De samenwerking met huisartspraktijken is opgezocht om met praktijkondersteuners te gaan werken die de specialisatie jeugd-GGZ hebben. Met de inzet van praktijkondersteuners jeugd-GGZ hebben we ingezet op preventief werken en vroegsignalering. Op die manier voorkomen waar mogelijk we escalatie van complexe problematiek en krijgen we meer grip op de toestroom van jeugdhulpaanvragen vanuit de huisartsenroute.