Uitgaven

27,5%
€ 41.728.395
27,5% Complete

Inkomsten

12,5%
€ -19.125.131
12,5% Complete

Saldo

1825,26%
€ 22.603.263

Programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving

Uitgaven

27,5%
€ 41.728.395
27,5% Complete

Inkomsten

12,5%
€ -19.125.131
12,5% Complete

Saldo

1825,26%
€ 22.603.263

Foto programma1

 

Beschrijving
Binnen het programma veilige, aantrekkelijke woonomgeving komen de activiteiten op het gebied van openbare orde en veiligheid, verkeer en vervoer, wonen en de buitenruimte aan de orde.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We maken Barendrecht veiliger

Terug naar navigatie - We maken Barendrecht veiliger

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We gaan fietsen en gebruik maken van het openbaar vervoer stimuleren

Terug naar navigatie - We gaan fietsen en gebruik maken van het openbaar vervoer stimuleren

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Nr. BBV Indicator Beschrijving indicator Jaarstukken 2020 Begroting 2020
BD NL BD NL
1. Woonlasten éénpersoonshuishouden (bron: Coelo) Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. €574 (2020) €700 (2020) €558 (2019) €669 (2019)
2. Woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: Coelo) Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. €834 (2020) €773 (2020) €815 (2019) €739 (2019)
3. WOZ-waarde woningen (bron: CBS) De gemiddelde WOZ waarde van woningen in euro’s €318.000 (2020) €270.000 (2020) €263.000 (2018) €230.000 (2018)
4. Nieuwbouw woningen (bron: ABF) Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. 6,2 (2019) 9,2 (2019) 10,1 (2016) 7,2 (2016)
5. Winkeldiefstal per 1.000 inwoners (bron: CBS) Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. 0,7 (2019) 2,3 (2019) 0,7 (2018) 2,2 (2018)
6. Diefstal uit woning per 1.000 inwoners (bron: CBS) Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. 1,8 (2019) 2,3 (2019) 2,3 (2018) 2,5 (2018)
7. Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (bron: CBS) Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). 3,5 (2019) 4,8 (2019) 2,8 (2018) 4,8 (2018)
8. Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners (bron: CBS) Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. 5,0 (2019) 5,9 (2019) 4,1 (2018) 5,4 (2018)

Wat heeft het gekost? Programma 1 Veilige aantrekkelijke woonomgeving

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost? Programma 1 Veilige aantrekkelijke woonomgeving
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Primitieve begroting 2020 Begrotingswijzigingen 2020 Begroting 2020 na wijziging Werkelijk 2020 Afwijking 2020
Lasten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden 1.360.900 388.600 1.749.500 1.777.322 27.822
1.1:Crisisbeheersing en brandweer 2.379.800 6.100 2.385.900 2.376.223 -9.678
1.2:Openbare orde en veiligheid 1.224.300 225.300 1.449.600 1.285.416 -164.184
2.1:Verkeer en vervoer 6.514.100 -1.362.300 5.151.800 5.396.004 244.204
2.2:Parkeren 81.600 68.100 149.700 122.284 -27.416
2.3:Recreatieve havens 0 32.500 32.500 30.676 -1.824
2.4:Economische havens en waterwegen 554.300 188.700 743.000 609.740 -133.260
2.5:Openbaar vervoer 340.400 22.000 362.400 444.894 82.494
5.7:Openbaar groen en (openlucht) recreatie 5.246.800 -35.800 5.211.000 5.056.746 -154.254
7.5:Begraafplaatsen en crematoria 612.300 30.500 642.800 716.519 73.719
8.1:Ruimte en leefomgeving 1.067.100 751.500 1.818.600 1.862.105 43.505
8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 22.591.300 -9.631.300 12.960.000 8.811.642 -4.148.358
8.3:Wonen en bouwen 976.500 501.600 1.478.100 2.221.395 743.295
Totaal Lasten 42.949.400 -8.814.500 34.134.900 30.710.964 -3.423.936
Baten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -1.535.200 97.500 -1.437.700 -1.592.579 -154.879
1.2:Openbare orde en veiligheid -43.000 1.600 -41.400 -37.367 4.033
2.1:Verkeer en vervoer -794.400 -274.400 -1.068.800 -549.457 519.343
2.2:Parkeren -48.800 0 -48.800 -49.796 -996
2.5:Openbaar vervoer 0 0 0 -46.667 -46.667
5.7:Openbaar groen en (openlucht) recreatie -67.100 14.500 -52.600 -85.537 -32.937
7.5:Begraafplaatsen en crematoria -463.700 9.200 -454.500 -531.405 -76.905
8.1:Ruimte en leefomgeving 0 -195.500 -195.500 -318.697 -123.197
8.2:Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -22.591.300 9.621.300 -12.970.000 -11.482.804 1.487.196
8.3:Wonen en bouwen -676.500 -299.000 -975.500 -2.497.360 -1.521.860
Totaal Baten -26.220.000 8.975.200 -17.244.800 -17.191.669 53.131
Saldo lasten en baten programma 1 Veilige, aantrekkelijke woonomgeving 16.729.400 160.700 16.890.100 13.519.294 -3.370.806
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 1.114.200 1.114.200 -1.933.462 -3.047.662
Totaal Onttrekkingen 0 1.114.200 1.114.200 -1.933.462 -3.047.662
Stortingen
0.10:Mutaties reserves 1.011.400 6.800.000 7.811.400 11.017.431 3.206.031
Totaal Stortingen 1.011.400 6.800.000 7.811.400 11.017.431 3.206.031
Mutaties reserves 1.011.400 7.914.200 8.925.600 9.083.969 158.369

Toelichting op de afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Terug naar navigatie - Toelichting op de afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
• Gronden en landerijen (€ 30.964 voordeel)
Dit betreft hogere baten door een nieuwe huurovereenkomst van de NAM-locatie.

• Gebouw politiebureau Maasstraat 28 (€ 54.545 voordeel)
Dit voordeel komt met name door hogere huuropbrengsten. De ingangsdatum van de nieuwe huurovereenkomst met de politie, met een lager huurbedrag in verband met de gewijzigde ruimte, was later (1 september) dan verwacht.

• Gemeentewerf Londen 15 (€ 75.595 nadeel)
Dit nadeel komt door hogere onderhoudskosten van € 20.000 voor planmatig onderhoud voor de vervanging van noodverlichting. Deze kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve onderhoud gebouwen.
Aan 'dagelijks' onderhoud werd € 31.000 meer uitgegeven dan begroot vanwege noodzakelijke kosten zoals:
verbetering aan omheiningshekwerk na inbraak € 4.000;
nieuwe regelgeving milieu: vloeistofdicht maken veegvuil-vak € 9.000;
vergemakkelijken toegang dak: aanschaf dakluik : € 4.000;
herstel aanrijschades in afgelopen jaren € 5.000 ;
corrosie: vervanging aantal stalen kolommen i.v.m. roestvorming € 5.000;
overige kosten, schades € 4.000.
De energiekosten waren € 24.000 hoger. De oorzaak is tweeledig. Sinds 2017 zijn de tarieven gestegen met 29% en sinds 2018 is het verbruik toegenomen met 30% vanwege toevoeging huisvesting buitendienst. Deze kosten konden de afgelopen jaren gedekt worden binnen het totale budget voor de gemeentewerf.

1.1 Openbare orde en veiligheid
• Opvang zwerfdieren (€ 26.700 voordeel)
Als gemeente zijn we, op grond van artikel 5:8 lid 3 BW, verantwoordelijk voor het in bewaring nemen van gevonden gezelschapsdieren voor minimaal twee weken. Gezien de wettelijke verplichting is een nieuwe overeenkomst met De Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren afgesloten in 2020. De landelijke tarieven liggen hoger, waardoor wij uit zijn gegaan van hogere kosten. Er zijn meer zwerfdieren in 2020 opgevangen dan in 2019. Desalniettemin bleef er een bedrag van € 26.700 over.

• Ondermijning (€ 53.412 voordeel)
Veel van de acties hebben in 2020 geen doorgang kunnen vinden als gevolg van de coronacrisis. Dit geldt bijvoorbeeld voor de integrale controles van de bedrijventerreinen, het goederenvervoer en de acties in het kader van het bestrijden van spookbewoning.

2.1 Verkeer en vervoer
• Planmatig onderhoud wegen (€ 602.148 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij saldoverklaring (nr. 2,).

• Gladheidsbestrijding (€ 51.629 voordeel)
Door de milde winter zijn de kosten veel lager dan begroot.

• Extra aanpak zwerfafval (€ 52.600 nadeel)
Deze post is budgettair neutraal omdat de kosten voor de extra aanpak van zwerfafval worden vergoed door Nedvang. In de begroting is abusievelijk alleen de bijdrage van Nedvang opgenomen van € 52.600, waardoor er nu sprake is van een nadeel in de jaarrekening.

• Openbare verlichting (€ 57.450 nadeel)
Vanaf september tot december waren er veel meer storingen dan geraamd. Door vervanging van armaturen, eind 2020 en 2021 naar led armaturen, zullen de onderhoudskosten naar verwachting niet toenemen. Er waren meer schades dan verwacht die niet verhaald konden worden. Daarnaast zijn de energiekosten € 38.000 hoger door een verhoging van de energiebelasting en areaaluitbreiding.

• Straatmeubilair (€ 28.482 nadeel)
Er zijn, in verband met corona, extra waarschuwings- en signaleringsborden, betonblokken en dranghekken aangekocht c.q. gehuurd en geplaatst, door zowel eigen medewerkers als aannemers. Ook is er extra belijning gespoten in winkelgebieden en rondom scholen om burgers te informeren en te waarschuwen.

• Elektriciteitsvoorziening (€ 53.992 nadeel)
Door de latere oplevering en aansluiting van de zonnepanelen medio 2020, waren de panelen in 2020 slechts voor ongeveer 50% productief. Hierdoor was zowel de bruto energieproductie, als ook de gekoppelde Stimulering Duurzame Energie (SDE)-subsidie lager dan verwacht.

2.4 Economische havens en waterwegen
• Planmatig onderhoud waterwegen (€ 155.748 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij de saldoverklaring (nr. 17).

2.5 Openbaar vervoer
• Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (€ 38.986 voordeel)
De kosten voor 2020 zijn gebaseerd op het gebruik in 2019. Omdat in 2019 meer AOW-ers gebruik hebben gemaakt van het openbaar vervoer, zijn de RET (offerte) kosten voor 2020 hoger dan in de begroting was opgenomen. Maar vanwege corona is het vrij reizen in 2020 fors afgenomen. Het werkelijk gebruik in 2020 wordt in de 1e helft van 2021 door de RET onderzocht. Dit wordt verrekend in de RET-offerte voor 2021.

5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
• Openbaar groen (€ 86.710 voordeel)
Dit zijn met name projecten die in 2020 niet uitgevoerd zijn en waarvan voorgesteld wordt om deze door te schuiven naar 2021 (zie saldoverklaring nr. 27).

7.5 Begraafplaatsen
• Begraafplaats Den Ouden Dijck (€92.179 nadeel)
De onderhoudskosten voor de begraafplaats Den Ouden Dijck zijn hoger uitgevallen dan voor de 2e Tussenrapportage bekend was. Mede door corona zijn er meer werkzaamheden door de aannemer uitgevoerd. De eigen medewerkers zijn belast met het begraven en het verzorgen van de auladiensten. In 2020 heeft de gemeente de aula in eigen beheer genomen. Hier zijn ook diverse onderhoudskosten voor gemaakt. Er is een extra medewerker aangenomen voor de begraafplaatsen. De kosten hiervoor zijn evenredig gesplitst tussen de BAR-gemeenten.

• Baten begraven (€76.905 voordeel)
De coronamaatregelen hebben, in tegenstelling tot de verwachting, niet geleid tot minder baten. Het gebruik van de aula Den Ouden Dijck is wel beperkt gebleven, maar het aantal begrafenissen is vrijwel gelijk gebleven. De hogere inkomsten komen met name door de uitgifte van graven voor onbepaalde tijd in 2020.

8.1 Ruimtelijke ordening
• Omgevingsvisie (€54.006 voordeel)
Voor de omgevingsvisie is in 2020 gestart met het in beeld brengen van de grote ruimtelijke opgaven. Vervolgens is, in een digitale enquête, een eerste peiling gehouden onder inwoners om een beeld te krijgen hoe zij kijken naar verschillende oplossingsrichtingen voor de verschillende opgaven. De resultaten van de enquête hebben centraal gestaan bij een gesprek met de raad over de inhoudelijke ingangspunten voor het vervolg van het participatietraject in 2021. Bij de saldoverklaring is voorgesteld om het restantbedrag over te hevelen naar 2021 (nr. 29).

• Stationsvisie Oost (€70.395 nadeel)
De oorzaak van de overschrijding is dat, tijdens het opstellen van de gebiedsvisie, we ook met marktpartijen in overleg zijn getreden om, parallel aan het gebiedsvisie traject, ook te werken aan een haalbare businesscase en de aanvraag voor de Woningbouwimpuls van het Rijk. Dit is belangrijk voor het draagvlak en betrokkenheid van eigenaren en marktpartijen.

8.2 Grondexploitaties
• Marktinitiatief Centrum: Locatie Rabobank (€171.769 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij de saldoverklaring (nr.15).

Hieronder zijn de grondexploitaties opgenomen die momenteel lopen bij de gemeente Barendrecht. De systematiek is dat de kosten gedekt worden door de inkomsten en dat het resultaat genomen wordt, wanneer het project is afgerond. Omdat dergelijke projecten vaak over meerdere jaren lopen, worden aan het einde van het boekjaar de uitgaven en inkomsten gesaldeerd en naar de balans geboekt (balanspost voorraden). Van een resultaat is dan nog geen sprake.

• Bedrijventerrein Oost (€5.723.416 nadeel, balansboeking)
Dit nadeel komt omdat een bedrag van €5,6 miljoen aan subsidie nog niet ontvangen is en er zijn meerkosten gemaakt om de werkzaamheden af te ronden.
• Lagewei (€2.157.863 voordeel, balansboeking)
Dit voordeel komt door, enerzijds een vertraging in de voortgang van de bouw- en woonrijp werkzaamheden en de onderhandeling met de ontwikkelaar en anderzijds een voordeel in de opbrengsten door een incidentele hogere grondverkoop.
• Vrouwenpolder (€249.118 voordeel, balansboeking)
Dit voordeel ontstaat hoofdzakelijk omdat er minder plankosten zijn gemaakt dan begroot, doordat de ontwikkeling van fase 5 vertraagd is.
• Centrumplan (€13.347 nadeel, balansboeking)
De plankosten (o.a. contacten onderhouden met ondernemers, beantwoorden vragen van burgers, voorbereidingskosten toekomstige ontwikkelingen, projectteam etc.) zijn hoger uitgevallen dan begroot.
• Stationstuin (€150.646 nadeel, balansboeking)
Het nadeel is ontstaan doordat de kosten voor bouw- en woonrijpmaken door een aanbestedingsnadeel €80.000 hoger waren. De rest van het nadeel komt doordat kosten eerder gemaakt zijn (verschuiving in de tijd).
• Carnisselande (€44.307 nadeel, balansboeking)
De opbrengsten voor de verkoop van gronden zijn lager dan begroot. Dit komt hoofdzakelijk doordat de fasering van de verkoop minder snel gaat dan gepland.
• De Botter (€79.914 voordeel, balansboeking)
De kosten voor bouwrijp maken zijn lager dan begroot, met name doordat de aanleg van riolering en het graven van kabels en leidingsleuven vertraagd is.

8.3 Wonen en bouwen
• Sanering glastuinbouwbedrijf Ziedewijdsekade (€383.807 dekking uit algemene reserve)
Eind 2020 is de 1e van 2 bouwkavels verkocht. Verder is de boekwaarde van € 360.000 van de opstallen afgeboekt, omdat deze gesloopt zijn. De lasten worden gedekt uit de algemene reserve, conform het raadsbesluit van 6 maart 2018. Dit past binnen de oorspronkelijke kostenraming.

• Wijkbeheer (€46.782 nadeel)
Er is extra inzet gepleegd op snoeiwerkzaamheden door de aannemer, omdat de eigen dienst andere werkzaamheden had door aangepaste roosters en inzet op gladheid. De snoeiwerkzaamheden konden i.v.m. het waarborgen van de veiligheid van bewoners niet wachten. Er zijn hiervoor twee brandbrieven naar de raad verstuurd.

• Bouw- en woningtoezicht (€119.572 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij de saldoverklaring (nr.18).

• Baten Wabo vergunningen (€941.726 voordeel)
Dit voordeel is toegelicht bij de saldoverklaring (nr.10).