Beschrijving
Binnen het programma Ontspannen komen de activiteiten op het gebied van recreatie, sport en cultuur aan de orde.
Beschrijving
Binnen het programma Ontspannen komen de activiteiten op het gebied van recreatie, sport en cultuur aan de orde.
Nr. | BBV Indicator | Beschrijving indicator | Jaarstukken 2020 | Begroting 2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BD | NL | BD | NL | |||||
1. | Niet-sporters (bron: CBS+RIVM)2 | Het percentage inwoners dat niet sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners. | 52,2% (2016) | 48,7% (2016) | 52,2% (2016) | 48,7% (2016) | ||
2 | De Gezondheidsmonitor kent een frequentie van eens per vier jaar op het detailniveau van gemeenten. Op landelijk niveau wordt dit onderzoek jaarlijks gehouden. |
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau | Primitieve begroting 2020 | Begrotingswijzigingen 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Werkelijk 2020 | Afwijking 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
5.1:Sportbeleid en activering | 614.500 | 300 | 614.800 | 635.463 | 20.663 | |
5.2:Sportaccommodaties | 3.869.500 | 350.200 | 4.219.700 | 4.538.854 | 319.154 | |
5.3:Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.747.600 | -50.200 | 1.697.400 | 1.950.911 | 253.511 | |
5.4:Musea | 0 | 13.200 | 13.200 | 12.582 | -618 | |
5.5:Cultureel erfgoed | 73.000 | 30.500 | 103.500 | 97.917 | -5.583 | |
5.6:Media | 1.114.300 | 79.000 | 1.193.300 | 1.195.105 | 1.805 | |
Totaal Lasten | 7.418.900 | 423.000 | 7.841.900 | 8.430.832 | 588.932 | |
Baten | ||||||
5.1:Sportbeleid en activering | 0 | 0 | 0 | -30.353 | -30.353 | |
5.2:Sportaccommodaties | -1.507.600 | 21.200 | -1.486.400 | -1.776.908 | -290.508 | |
5.3:Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -287.200 | 0 | -287.200 | -306.863 | -19.663 | |
5.6:Media | -120.800 | 3.000 | -117.800 | -130.296 | -12.496 | |
Totaal Baten | -1.915.600 | 24.200 | -1.891.400 | -2.244.420 | -353.020 | |
Saldo lasten en baten programma 5 Ontspannen | 5.503.300 | 447.200 | 5.950.500 | 6.186.412 | 235.912 |
5.2 Sportaccommodaties
• Sporthal De Driesprong (€32.816 nadeel)
Dit nadeel wordt voornamelijk verklaard door gederfde huurinkomsten door de coronacrisis.
• Sporthal Aksent (€45.913 nadeel)
Dit nadeel wordt met name verklaard door hogere onderhoudskosten. In verband met de coronacrisis is de ventilatie eerder vervangen dan was begroot. De kosten voor het onderhoud van installaties waren ook hoger dan verwacht.
• Zwembad Inge de Bruijn (€48.887 nadeel)
Door de gevolgen van corona is er over het boekjaar 2020 een financieel tekort ontstaan bij het Inge de Bruijn zwembad. De overheid heeft besloten gemeenten met een (ijshal of) zwembad te willen compenseren met de Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden (=SPUK IJZ regeling). Om in aanmerking te komen voor deze compensatie moest het college op 30 maart 2021 besluiten om het tekort van het zwembad financieel te compenseren. Vervolgens kan de gemeente aanspraak maken op vergoeding vanuit de SPUK IJZ regeling. Deze zal worden ingediend voor het bedrag van €271.100. Er was al rekening gehouden met een tekort van € 192.000 in de 2e Tussenrapportage, waardoor extra het nadeel in de jaarrekening € 80.100 bedraagt. De vergoeding van € 271.100 is opgenomen in de 1e Tussenrapportage 2021.
Daarnaast is er een voordeel van ca. € 31.000 dat komt door de aangevraagde subsidie van de gemeente aan het Rijk voor de btw-nadelen van het zwembad, de zogenaamde ‘Regeling specifieke uitkering sport (SPUK)’. De afrekening van 2020 zal uiterlijk begin 2022 ontvangen worden van het ministerie van VWS.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
• Cultuur (€35.214 voordeel)
Dit voordeel wordt verklaard door niet bestede middelen voor de ‘Toekomstvisie oude dorp’ en omdat het terugplaatsen van het kunstwerk ‘Wimpels’ efficiënter is gerealiseerd. Bij de saldoverklaring is voorgesteld om het budget van € 16.000 voor de ‘Toekomstvisie oude dorp’ over te hevelen naar 2021 (nr. 27).
• Culturele activiteiten (€275.103 nadeel)
Dit nadeel is toegelicht bij de saldoverklaring (nr. 4).