Voorwoord

Voor u liggen de Jaarstukken 2020 van Barendrecht. Met deze jaarstukken leggen we verantwoording af over de realisatie van de begroting 2020.

Coronacrisis
De Jaarstukken 2020 zijn opgesteld in een periode die beheerst wordt door het coronavirus. De uitbraak van het virus eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Veel uitkomsten van de coronacrisis zijn onzeker en de pandemie duurt inmiddels al zo lang, dat de gevolgen in alle facetten van de samenleving merkbaar en daarmee verweven zijn.

Vanaf het begin van de uitbraak hebben we ons als college samen met de gemeenteraad ingespannen om de gevolgen voor de Barendrechtse samenleving zoveel mogelijk te beheersen. Het was en is onze inzet om onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zo goed mogelijk te ondersteunen in deze moeilijke periode. Voor ondernemers zijn vanuit het Rijk diverse overbruggingsregelingen gestart. Wij attenderen onze ondernemers hierop en gaan in gesprek over maatwerk oplossingen. Het stemt tevreden dat het met elkaar gelukt is om onze voorzieningen (tot nu toe) in stand te houden. Tegelijkertijd zijn we bezorgd over de langetermijngevolgen voor bepaalde groepen in onze samenleving, zoals jongeren, inwoners die hun baan of bedrijf zijn kwijtgeraakt en kwetsbare gezinnen.

Ook financieel gezien heeft de coronacrisis een forse impact. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend en sturen bij waar nodig. We maken hierbij gebruik van de scenario’s van het CPB, die door ons zelf zijn aangevuld. Aan de hand van deze analyse zijn de verwachte effecten van de coronacrisis op het weerstandsvermogen geduid en opgenomen in de weerstandsparagraaf. Aan de ene kant krijgen gemeenten flink minder geld binnen langs de bekende inkomstenkanalen (bijv. opgeschorte huren en belastingbetalingen), terwijl ze aan de andere kant bedrijfsmatig geconfronteerd worden met toenemende kans op langdurig hogere uitgaven (bijv. meer cliënten in de bijstand, toename in financiële ondersteuning aan ZZP’ers, meer verzoeken om bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, het ondersteunen van cultuur, sportclubs etc.). Het Rijk heeft op veel terreinen wel extra middelen verstrekt op het gebied van corona. Over de financiële effecten van de coronacrisis is de raad apart geïnformeerd via een raadsinformatiebrief eind maart 2021.
De coronacrisis heeft ook veel impact voor de bedrijfsvoering en het personeel van onze BAR-organisatie. Wij zijn er trots op hoe de organisatie in staat is geweest zich aan te passen en alle nieuwe vraagstukken het hoofd weet te bieden

Belangrijke resultaten
Naast dit alles hebben we ook niet stilgezeten in het realiseren van onze ambities uit het collegeprogramma. Een aantal van de belangrijkste resultaten beschrijven we hieronder.

Voor het centrum zijn voorbereidingen voor een tweede veiligheidspost getroffen. De Veiligheidspost krijgt een ruime openstelling voor publiek. De focus van de Veiligheidsposten is gericht op “verbinden en ontmoeten” van de deelnemende veiligheidspartners, met als doel het versterken van de integrale aanpak veiligheid.

De uitbreiding van het BOA-team met 1 fte is gerealiseerd. Door het aantrekken van deze BOA hebben we over de volle breedte meer kunnen inzetten op extra toezicht en handhaving op straat. De BOA's hebben een vervolgstap gezet in de professionalisering.

Voor verkeers- en sociale veiligheid is een aanpak opgesteld met prioriteiten voor de komende jaren dat in maart 2021 is vastgesteld. We zetten in op aanpak van onveilige locaties in de omgeving van scholen, op fietsroutes en onveilige oversteken van 50 km/h-wegen. Daarnaast worden in woongebieden wegen veiliger ingericht. Ook wordt ingezet op meer cameratoezicht in de openbare ruimte. Doel is het veiligheidsgevoel te verhogen door het plaatsen van “extra ogen” in de vorm van camera’s op kwetsbare plaatsen.

Er zijn grote sprongen gemaakt in het scheidingsresultaat van afval. De scheidingsresultaten laten zien dat de implementatie van dit nieuwe afvalbeleid zijn vruchten afwerpt: het scheidingsgemiddelde is gestegen  van 42% in 2019 naar 67% in 2020 en de hoeveelheid restafval per inwoner is gedaald van 298 kg in 2019 naar 185,5 kg in 2020. Dit zijn cijfers waar we trots op kunnen zijn. Onze ambitie reikt verder.

Om onze inwoners bewust te maken van de effecten van klimaatverandering hebben we klimaatdialogen met hen gevoerd. We hebben met stresstesten potentiële hotspots voor wateroverlast in kaart gebracht.

Binnen het welzijnskader en preventief jeugdbeleid zijn verschillende allianties van start gegaan en hebben de partners samen al veel activiteiten ontplooid, zoals anti- pest/sociale media-aanbod voor groep 8, weerbaarheidstrainingen en trainingen perfectionisme. In 2020 is in samenwerking met Stichting Leergeld een Kindpakket in natura gerealiseerd, waarbij is samengewerkt met maatschappelijke partners en plaatselijke ondernemers. In de Week tegen Eenzaamheid is een lokaal akkoord ‘Samen tegen Eenzaamheid’ tot stand gekomen. Er zijn concrete activiteiten ondernomen om het aantal eenzamen terug te dringen c.q. het eenzaamheidsgevoel bij mensen te verminderen. In 2020 is met een 30-tal aangesloten partijen, de sport- en beweegaanbieders en andere (potentiële) partners, een ambitieus lokaal Sport- en Beweegakkoord Barendrecht gesloten.

In 2020 is 36% van de inkoopuitgaven betaald aan bedrijven met een huisvestingsadres in Barendrecht. 36% staat voor een bedrag van €14 miljoen. De innovatie board is verder geprofessionaliseerd en verbreed. Er is gewerkt aan betere rolduiding en commitment van een kernteam van bedrijven, onderwijs en overheid. Hierdoor kunnen we in 2021 vanaf maart innovatievraagstukken van Barendrechtse bedrijven beter begeleiden. Eind 2020 is de subsidie van de MKB-deal binnengekomen, dit betekent dat we in 2021 aanvragen kunnen goedkeuren en financieel kunnen ondersteunen.

Samen met de raad zijn we in gesprek over hoe we op korte termijn meer betaalbare woningen kunnen realiseren. De visie voor de nieuw te realiseren woonwijk Stationstuinen wordt nader uitgewerkt. Het uitgangspunt daarbij is om 50% betaalbare woningen te realiseren (30% sociaal+20% middelduur).

De bibliotheek Carnisselande is grotendeels verbouwd. In het gebouw worden de bibliotheek, het Wijkteam en de Veiligheidspost gevestigd. Het is de bedoeling dat de partners vanuit een gezamenlijk integraal dienstverleningsconcept gaan bijdragen aan de maatschappelijke doelen van de wijk.

Financieel perspectief
Met de begroting 2020 moest de gemeente Barendrecht zo’n 2% bezuinigen. In de bezuinigingskeuzes die we samen met de raad hebben gemaakt is het gelukt om de maatschappelijke impact te beperken. Ook konden we blijven investeren in onder andere openbare voorzieningen, zorg, duurzaamheid en veiligheid.

Het saldo van de begroting van 2020 laat het volgende verloop zien. Na vaststelling van het dekkingsplan met daarin de bezuinigingskeuzes, was er bij aanvang van het begrotingsjaar 2020 sprake van een overschot van €19.000. Bij de 1e tussenrapportage 2020 was er sprake van een tekort van €2.492.000. Het saldo na de 2e tussenrapportage was begroot op een tekort van €2.557.000.
Het saldo van baten en lasten is in de jaarrekening uitgekomen op een jaarresultaat van €1.238.000 positief. De mutaties na de 2e tussenrapportage hebben per saldo een voordeel opgeleverd van €3.795.000.
In de saldoverklaring wordt nader ingegaan door welke belangrijkste mee- en tegenvallers het uiteindelijke saldo is opgebouwd. De overige afwijkingen worden in de programma’s toegelicht bij het onderdeel ‘Wat heeft het gekost’?

In 2020 heeft bestemming van de Eneco-gelden met een netto-opbrengst van €17 miljoen plaatsgevonden. Hiervoor is een aantal bestemmingsreserves aangewezen en een deel is aan de algemene reserve toegevoegd ter versterking van het weerstandsvermogen. Tevens is een deel aan de bestemmingsreserve afvalstoffenheffing toegevoegd. Dit alles gebaseerd op het collegeprogramma, de toekomstvisie van Barendrecht en de duurzame ontwikkelingsdoelen.

Ten laste van het positieve rekeningsaldo van €2.492.000 wordt voorgesteld om een bedrag van €893.000 door te schuiven naar 2021. Dit betreft jaar overschrijdende projecten en doorgeschoven prestaties. Deze projecten en prestaties worden in de analyse van het saldo toegelicht. Het overschot van €345.000 wordt conform de beleidsuitgangspunten toegevoegd aan de algemene reserve.

Leeswijzer
Het jaarverslag gaat in op de belangrijkste gemeentelijke activiteiten in 2020 en bestaat uit de programmaverantwoording en de paragrafen. De paragrafen geven een dwarsdoorsnede van de jaarstukken. Hieraan is het jaarverslag duurzaam inkopen toegevoegd.  Daarna is de jaarrekening opgenomen met de balans, het overzicht van baten en lasten, rechtmatigheid, wet normering topinkomens, specifieke uitkeringen (SISA) en de investeringen.  Als laatste zijn de overige gegevens (bijlagen) opgenomen, de rapportage Interbestuurlijk Toezicht, staat van reserves en voorzieningen en de subsidiestaat.