Toelichting investeringen

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

1. Snelfietsroute F15 IJsselmonde (lasten - €22.600, baten €74.400 doorschuiven naar 2021)
Er zijn meer kosten gemaakt en er is meer subsidie (80% voorschot) ontvangen door extra aanvragen en beschikkingen die niet waren voorzien. Dit wordt in mindering gebracht op de investering voor de snelfietsroute die voor 2021 geraamd is.

2. Centrumaanpak: ingrepen in de buitenruimte (lasten €201.900 doorschuiven naar 2023)
In 2020 zijn enkel de voorbereidingen voor 't Vlak gedaan en niet de uitvoering. We stellen voor om €201.900 door te schuiven naar 2023, omdat dit het vroegste moment is om ’t Vlak tot uitvoering te brengen. Hieruit voortvloeiend zullen we in de 1e Tussenrapportage 2021 voorstellen het grootste deel van de investering voor 2021 van € 1,65 miljoen ook door te schuiven naar 2023.

3. Revitalisering Dierenstein (baten - €334.700 doorschuiven naar 2021)
Het project revitalisering Dierenstein is in 2020 afgerond. De gemeente heeft begin februari 2021 een brief ontvangen van de Provincie over het voornemen om een lager subsidiebedrag (€ 334.700 in plaats van € 392.300) vast te stellen. De oorzaak is dat er in het project minder subsidiabele kosten zijn gemaakt dan voorzien was, ten tijde van de indiening van de subsidie.

4. Herinrichting Doormanplein (lasten €67.000 doorschuiven naar 2021)
Als gevolg van gesprekken met bewoners die langer duurden dan gedacht, was het niet mogelijk om alle geplande werkzaamheden te doen. Er moest eerst voldoende draagvlak zijn bij de bewoners. De werkzaamheden worden in 2021 voortgezet.

5. Parkeren NS station (lasten €137.647 overschrijding, baten -€ 150.000 doorschuiven naar 2021)
Begin 2020 heeft de aanbesteding plaatsgevonden voor de uitbreiding van de overkapping. De voorbereiding voor deze aanbesteding heeft langer geduurd dan was gepland. De voornaamste reden was het ontbreken van de constructietekening van de overkapping en het opnieuw doorrekenen van de belasting, ter hoogte van de uitbreiding. Na de aanbesteding is een vergunning aangevraagd voor de uitvoering van de werkzaamheden bij ProRail. Tijdens dit proces heeft ProRail aanvullende eisen gesteld aan:
1) de beregening en –infiltratie-installatie (Aquaflow);
2) de hoofdwateraansluiting (HWA) en drainage;
3) het graven, verplaatsing kasten, aanbrengen en verleggen kabels/leidingen.
Deze aanvullende eisen waren vooraf niet bekend en zorgden voor een aanzienlijke verhoging van de voorbereidings- en uitvoeringskosten.
Eind 2020 is het parkeerdek globaal uitgebreid. In het 2e kwartaal van 2021 (na de winter) vinden de laatste afrondende werkzaamheden plaats voor het definitief inrichten (plantenbakken, plaatsing van bebording, aanbrengen van de markering en snelheid remmende maatregelen) van het parkeerdek. Daarna volgt de subsidie -afrekening met de MRDH.

6. Fietsroutes stad-landverbindingen
Eind 2020 zijn deze projecten afgerond. De accountantsverklaring is naar de Provincie Zuid-Holland opgestuurd. Op basis van de definitieve toekenning wordt gekeken of de reserveprojecten nog uitgevoerd kunnen worden of dat het project afgesloten gaat worden. De reserveprojecten zijn met name de bebording projecten. In de 1e helft van 2021 vindt de definitieve toekenning van de subsidie plaats.

7. Lokale aanpak veilig fietsen (€72.600 doorschuiven naar 2021)
In 2020 is het verkeersveiligheidsplan geactualiseerd. Op basis van dit plan wordt in 2021 onderzocht welke werkzaamheden ten last van dit budget kunnen komen.

8. Tweerichting fietspad Middeldijk (€127.945 overschrijding)
In 2021 wordt dit project afgerond. Na de winter wordt street print aangebracht en vindt de accountantsverklaring plaats voor de in 2020 definitief toegekende MRDH-subsidie van € 68.500.

9. Fietspad Vaanpark II + rotonde (€365.500 doorschuiven naar 2021)
De voorbereiding van het project heeft plaatsgevonden in 2020. De uitvoering van het project is vertraagd door vergunningenprocedures.

10. Fietstunnel Gebroken Meeldijk (lasten €354.000, baten -€217.000 doorschuiven naar 2021)
De uitvoering van het project is in 2020 gestart en wordt in 2021 afgerond. De subsidieverantwoording wordt in 2021 ingediend.

11. Herinrichting Schaatsbaan 30 km zone (lasten €21.800 doorschuiven naar 2021)
De snelfietsroute F15 Hoefslag vormt de ontbrekende schakel tussen de Schaatsbaan en de Voordijk. Het restantbudget van € 21.800 van deze investering wordt in 2021 aan dit project toegevoegd.

12. Snelfietsroute F15 Hoefslag (lasten €203.300, baten - €71.000 doorschuiven naar 2021)
Het project is in voorbereiding. De uitvoering vindt plaats in het derde kwartaal van 2021 en de subsidie wordt in 2021 ontvangen.

13. Rehabilitatie wegen (lasten €17.700 doorschuiven naar 2021)
Voor rehabilitaties is totaal € 692.500 geraamd, hiervan is in 2020 € 674.800 uitgegeven. Het restantbudget van € 17.700 schuift door naar 2021. Hieronder worden de projecten nader toegelicht:
• In 2020 zijn diverse projecten afgerond, zoals Kruizenmunthof, ’t Fruit, Smitshoek, Achterpaden Vrijenburg, Willem Alexanderplantsoen fase 2, Boezemweg en Carnisseweg;
• Het project Ziedewijdsedijk 4 is voorbereid en wordt in 2021 uitgevoerd;
• Voor de projecten Klipper fase 2, Boeier, Schouw fase 2 en Kogge (Buitenoord) zijn de voorbereidingen gestart. We zijn echter afhankelijk van de werkzaamheden die door de nuts- en telecombedrijven nog uitgevoerd moeten worden, onder andere het vervangen van de gasleiding. De werkzaamheden zijn even stopgezet, totdat hier duidelijkheid over is. In de loop van 2021 komt de planning van de nuts- en telecom bedrijven;
Het project De Gaffelaar is in uitvoering en is in het 1e kwartaal van 2021 afgerond.

14. Verkeerslichten Kilweg-A29 (lasten €78.500 doorschuiven naar 2021)
De verkeerslichten zijn eind 2020/begin 2021 vervangen. De afrondende werkzaamheden (o.a. bewegwijzering) vinden in 2021 plaats.

15. Openbare verlichting (lasten €106.300 doorschuiven naar 2021)
In 2021 vindt de afronding van het project "Mag het licht uit!" voor de Sweelincklaan, Kilweg, Leedeweg en de 1e, 2e en 3e Barendrechtsweg. Daarnaast wordt geïnvesteerd in vervanging van Sox-verlichting door ledverlichting.

16. Vervanging toegangssysteem flexibele aansluitingen (lasten €21.400 doorschuiven naar 2021)
Dit project is in 2020 opgestart. De toelatingsbeleidsregels worden begin 2021 vastgesteld. Medio 2021 wordt, in overleg met de hulpdiensten, de apparatuur vervangen.

17. Geluidsscherm Carnisserbaan t.h.v. Veluwemeer (lasten €52.500 doorschuiven naar 2021)
Het project is uitgevoerd in het 1e kwartaal van 2021.

18. Binnenstalling Gebroken Meeldijk (baten - €14.000 doorschuiven naar 2021)
De verantwoording van de subsidieaanvraag van de projecten rondom de tunnel en de fietsenstalling wordt in 2021 ingediend.

19. Trapopgang binnenstalling (lasten €62.800, baten -€ 36.500 doorschuiven naar 2021)
De opdracht voor de uitvoering is in 2019 verleend. Een onderdeel van de opdracht was het verder uitwerken van de constructie, zodat een omgevingsvergunning en een vergunning bij ProRail kon worden aangevraagd. Het uitwerken van de constructietekeningen en berekeningen heeft meer tijd gekost dan gepland. Het vergunningentraject bij ProRail heeft 6 maanden in beslag genomen. De aannemer kon de werkzaamheden daarom niet meer in 2020 uitvoeren. De planning is om dit in maart /april 2021 te doen.

20. Beschoeiingen (lasten €84.600 doorschuiven naar 2021)
Door de coronamaatregelen en als gevolg hiervan beperkte menskracht bij de aannemers, is een deel van de werkzaamheden dit jaar niet uitgevoerd.

21. Grond Zuidpolder (lasten €85.000 doorschuiven naar 2021)
Dit betreft de verwerving van het laatste perceel voor de realisatie van fase 2.1 van de Zuidpolder in 2021.

22. Hart van Carnisselande (lasten €376.900 doorschuiven naar 2021)
De opdracht voor herinrichting van het Middeldijkerplein is in december 2020 aanbesteed en is in januari 2021 gestart. Dit is ook nodig voor ontwerpen en uitvoering van de herinrichting van het Havenhoofd. De ontwerpfase voor het Havenhoofd is nog in afwachting van de uitkomsten uit het onderzoeksrapport naar de draagkracht van de parkeergarage. Het ontwerp en de opdracht verwachten we in 2021 en de uitvoering is mogelijk deels ook in 2022. Dat is op dit moment nog niet bekend.

23. Gebouw MFA Kruidentuin (lasten €38.600 doorschuiven naar 2021)
Het restantkrediet is nog nodig ten behoeve van onderzoek en herstel van vochtklachten in de gymzaal.

24. Uitbreiding Groen van Prinsterer (lasten €173.100 doorschuiven naar 2021)
Het schoolbestuur is bouwheer geworden. De voorbereiding (ontwerpfase) heeft in 2020 plaatsgevonden. De start van de bouw vindt plaats in 2021.

25. Permanente uitbreiding school LOC (lasten €181.600 doorschuiven naar 2021)
Dit bedrag is ter beschikking gesteld voor werkzaamheden aan de regelinstallatie in 2021.

26. Voorbereiding Edudelta (lasten €22.000 doorschuiven naar 2021)
Het onderzoek naar de bestemming van het pand Dierensteinweg 2 duurt heeft langer geduurd dan gepland.

27. Bibliotheek Carnisselande (lasten €18.400 doorschuiven naar 2021)
Dit project zal in 2021 worden afgerond. Dan volgt een doorbelasting van de kosten aan Bibliotheek aan Zet voor onder andere maat- en schilderwerk. De verwachting is dat de afronding van dit totale project geen overschrijding op zal leveren bij de afronding in 2021.

28. Vervanging en aanpassing zwembad Inge de Bruijn (lasten €11.700 doorschuiven naar 2021)
In 2021 volgt nog de eindafrekening met de zwembadexploitant, in verband met de definitieve afronding van de verduurzamingsmaatregelen.

29. Renovatie sporthal De Driesprong (lasten €13.100 doorschuiven naar 2021)
In 2020 zijn er minder voorbereidingskosten gemaakt dan begroot. De definitieve besluitvorming vindt plaats in 2021.

30. Toplaag 1,5 kunstgrasveld 3 BVV De Bongerd (lasten €22.300 doorschuiven naar 2021)
De laatste kosten volgen nog in 2021, wegens vertraging in de levertijd voor het aanbrengen van de ledverlichting.

31. Uitvoering visie sportpark De Bongerd (lasten €141.000 doorschuiven naar 2021)
De uitvoering van een centraal park, als onderdeel van de visie, is vertraagd. De coronamaatregelen veroorzaakten vertraging in de overleggen met bewoners/geïnteresseerden. In 2020 is het definitieve ontwerp gemaakt. De uitvoering vindt plaats in het voorjaar van 2021.

32. Vervangingsinvesteringen speelvoorzieningen (lasten €61.000 doorschuiven naar 2021)
Door vertraging in de participatie van een aantal projecten is alleen het voorbereidende werk gedaan. Deze projecten worden begin 2021 opgeleverd.

33. Voorbereiding circulair centrum (lasten €114.300 doorschuiven naar 2021)
De prioritering lag dit jaar bij de uitrol van het afvalbeleidsplan. Daardoor is de voorbereiding voor het circulair centrum tijdelijk stopgezet. Dit wordt in 2021 weer opgepakt.

34. Toegangscontrole ondergrondse papiercontainers (lasten €52.400 doorschuiven naar 2021)
Minicontainers GFT (lasten €32.100 doorschuiven naar 2021)
Toegangscontrole GFT-cocons (lasten €16.600 doorschuiven naar 2021)
Toegangscontrole ondergrondse containers restafval (€425.800 doorschuiven naar 2021)
De uitrol van het afvalbeleidsplan is nog gaande, vandaar dat de investeringen hiervoor worden doorgeschoven.

35. Bouwrijp maken Zonnepark de Punt (lasten -€43.200 doorschuiven naar 2021)
In overleg met ProRail zijn de werkzaamheden naar voren gehaald. Er zijn extra kosten gemaakt en er komen nog extra kosten aan om het terrein bouwrijp te maken. Het verwijderen van de begroeiing kostte meer tijd dan verwacht. De overschrijding van €44.478 wordt gedekt uit het investeringsbedrag in 2021 van €43.200 dat doorgeschoven is in de 2e Tussenrapportage 2020.

36. Hekwerk en plankosten Zonnepark Zonnepark de Punt (lasten -€19.400 doorschuiven naar 2021)
In overleg met ProRail is het hekwerk langs het calamiteitenpad van het spoor geplaatst. Zo kunnen onze aannemers, zonder tussenkomst en toestemming van ProRail, het perceel van het toekomstige zonnepark bereiken. De overschrijding van €19.400 wordt gedekt uit het investeringsbedrag van €40.000 dat doorgeschoven is in de 2e tussenrapportage 2020.

37. Herinrichting begraafplaats De Scheldestraat (lasten €40.500 doorschuiven naar 2021)
De werkzaamheden voor deze investering waren pas bekend eind 2020 (aanschaffen gedenkmonument, aanpassen beplantingsvakken) door een toename van klachten over slecht begaanbare grindpaden. Mede als gevolg van de coronacrisis hebben deze werkzaamheden vertraging opgelopen.

38. Realisatie Waalvisie (lasten €454.300 doorschuiven naar 2021)
Door te hoge kosten is het bestek van de recreatiehaven aangepast en een reguliere omgevingsvergunning-aanvraag ingediend. Doordat de haven deels op grondgebied van Zwijndrecht ligt, was geen reguliere maar een uitgebreide omgevingsvergunningaanvraag nodig. De bestekstukken zijn daarvoor aangepast en er is een tweede omgevingsvergunningaanvraag ingediend. Deze is eind 2020 verleend.

39. Woonwagencentrum Ziedewijdsekade buitenruimte (lasten €23.500 doorschuiven naar 2021)
Het restantbedrag is nodig voor het aanbrengen van openbare verlichting. Hier is enige vertraging opgetreden. De verlichting is begin 2021 aangebracht.