Rapportage Interbestuurlijk Toezicht

Rapportage Interbestuurlijk Toezicht

Terug naar navigatie - Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
RAPPORTAGE INTERBESTUURLIJK TOEZICHT OVER 2020
Barendrecht
Op te voeren door gemeente in P&C cyclus/jaarrekening
Financiën TOELICHTING
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht in de begroting 2021 en/of het laatste jaar van de meerjarenraming 2022-2025 Het begrotingsresultaat voor de begroting 2021, meerjarenraming 2022-2024, is het resultaat dat in de Begroting 2021 is gepresenteerd in het overzicht van baten en lasten op blz. 97, inclusief de gevolgen van het Dekkingsplan Begroting 2021 op blz. 6. Het toezichtregime van de provincie Zuid Holland wordt gebaseerd op het begroot structureel en reëel resultaat. Dat is het begrotingsresultaat zonder incidentele baten en lasten en rekening houdend met reële en concreet onderbouwde ramingen. Op basis van dit resultaat zijn de jaarschijven 2021 en 2022 niet in evenwicht, de jaarschijven 2023 en 2024 wel. Hiermee wordt voldaan aan de criteria voor repressief toezicht voor 2021.
Is er reden voor extra aandacht? Ja Om in 2022 wederom in aanmerking te komen voor repressief toezicht moet de jaarschijf 2022 van de Begroting 2022 structureel sluitend zijn (zonder incidentele baten), dan wel de jaarschijven 2024 en 2025, als dit niet het geval is.
Ruimtelijke ordening TOELICHTING
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland. De bestemmingsplannen in Barendrecht voldoen aan de Verordening Ruimte 2014. Wel wordt de komende jaren gewerkt aan een (/meerdere) omgevingsplan(nen) conform de Omgevingswet.
Is er reden voor extra aandacht? nee Er is geen reden voor extra aandacht.
Omgevingsrecht TOELICHTING
Voor zowel de milieutaken als de bouw- en woningtoezichtstaken zijn tijdig een beleidsplan VHT (vóór 15 mei 2020), het uitvoeringsprogramma (vóór 1 februari 2020) en de evaluatie (vóór 1 mei 2020) vastgesteld en met de jaarrapportage over de uitvoering bekend gemaakt aan de gemeenteraad. Binnen twee maanden na vaststelling wordt hierover mededeling gedaan aan de provincie Zuid-Holland. In 2016/2017 is aangevangen met de implementatie van de beleidscyclus conform de Kwaliteitscriteria 2.1. Op 9 mei 2017 is het "Vergunningenbeleidsplan Wabo 2017-2021" door het college vastgesteld en ter kennisgeving verstuurd aan de raad. Op 26 mei 2020 is het "Jaarverslag VTH-Wabo 2019" door het college vastgesteld. Op 23 juni 2020 zijn het "Uitvoeringsprogramma Wabo-vergunningen 2020" en het "Uitvoeringsprogramma Wabo-toezicht en juridische handhaving 2020" door het college vastgesteld en ter kennisgeving gestuurd aan de raad. In 2020 is de beleidscyclus voor zowel Wabo-vergunning verlening als voor Wabo-Toezicht en Handhaving doorlopen. De code rood is het gevolg van het overschrijden van de termijnen. Hiervoor is nu extra aandacht waardoor naar verwachting dit onderdeel voor volgend jaar op groen komt.
Is er reden voor extra aandacht? nee Er is geen reden voor extra aandacht.
Monumentenzorg TOELICHTING
De gemeente beschikt over een deskundige adviescommissie met betrekking tot de (rijks)monumenten Barendrecht beschikt over een eigen Erfgoedcommissie, die door de gemeenteraad is aangewezen en zijn basis heeft in de Erfgoedverordening 2016 van de gemeente
Is er reden voor extra aandacht? nee Er is geen reden voor extra aandacht
Archief- en informatiebeheer TOELICHTING
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde In 2020 heeft er een archiefinspectie op afstand plaatsgevonden i.v.m. het Covid-19 virus. Door het virus is de oplevering van de rapportage vertraagd. Eind 2020 heeft I-services de definitieve rapportage ontvangen. In deze rapportage staan een aantal aanbevelingen. Het team I-services (DIV) heeft de laatste jaren prioriteit gegeven aan de verandertransitie. Dit is afgerond. In 2019 is gestart met het opschonen van de bouwdossiers. Dit is onderdeel van het project digitalisering. Tevens is dit onderdeel van het project wegwerken achterstanden in vernietiging en overbrenging van informatie. Dit sluit aan bij de belangrijkste aanbeveling in de rapportage van 2020. Het wegwerken van de achterstanden zal bij I-services de komen twee jaar de hoogste prioriteit hebben. Dit project is in december 2020 gestart. Inmiddels is begonnen met het verhuizen van de te bewaren archieven naar het goedgekeurde depot van Ridderkerk. Bij het bedrijf Oasis liggen nog fysieke archieven opgeslagen van de gemeente. Deze moeten nog gecontroleerd worden. Overige aanbevelingen die in het inspectierapport staan zoals e-depot, kwaliteitssysteem, hotspotmonitor en calamiteitenplannen zijn inmiddels ook opgepakt.
Is er reden voor extra aandacht? nee Er is geen reden voor extra aandacht.
Huisvesting Vergunninghouders TOELICHTING
De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand Gevraagde informatie Stand van zaken
Voorsprong/achterstand per 1 januari van het verantwoordingsjaar Voorsprong = 1
Fase interventieladder op 1 januari Taakstelling gerealiseerd
Taakstelling eerste halfjaar van het verantwoordingsjaar 15
In het eerste halfjaar gehuisveste vergunninghouders 23
Voorsprong/achterstand per 1 juli van het verantwoordingsjaar Voorsprong = 9
Fase interventieladder op 1 juli Taakstelling gerealiseerd
Taakstelling tweede halfjaar van het verantwoordingsjaar 18
In het tweede halfjaar gehuisveste vergunninghouders 10
Voorsprong/achterstand per 31 december van het verantwoordingsjaar Voorsprong = 1
Fase interventieladder op 31 december Taakstelling gerealiseerd
Toelichting
De huisvestingstaakstelling voor 2021 is een uitdaging.
Is er reden voor extra aandacht? nee Er is geen reden voor extra aandacht