Omschrijving (toelichting)

Voor het terugdringen van fietsendiefstal is verder ingezet op het vergroten van awareness als onderdeel van de campagne ‘FF vlot, 2e slot’. Hiervoor is de campagne onder aandacht gebracht via gespoten teksten op straat en bij scholen, posters en zadelhoesjes en via social media. Wijkagenten hebben met de pop-up bus op beide markten gestaan als aanspreekpunt voor inwoners en met campagnemateriaal ‘FF vlot, 2e slot’. Ook zijn lokfietsen ingezet en is er op radio Exxact aandacht gevraagd voor de thema`s preventie fietsendiefstal en woninginbraak. Daarnaast hebben wij tekstkarren met waarschuwende tekst tegen fietsendiefstal en woninginbraak op diverse hotspots geplaatst. Met de ‘Keyless entry actie’ is informatie over het voorkomen van auto-inbraak verstrekt. Daarbij zijn sleutelmapjes uitgedeeld aan auto-eigenaren om inbraak in auto’s met een keyless entry systeem te voorkomen. We zien een daling in 2020 ten opzichte van 2019 van het aantal fietsendiefstallen, auto- en woninginbraken. Zowel landelijk als regionaal hebben de coronamaatregelen invloed gehad op de afname van Hic (High impact crimes) en fietsendiefstal. Extra toezicht door KUVA is in 2020 niet gecontinueerd. Wel is veel samengewerkt met Buurtpreventie voor het uitdragen van de preventieacties.