Communicatiecampagne
Omschrijving (toelichting)
2020 zag drie uitgebreide bewustwordingscampagnes met als doel inwoners te motiveren hun afval goed te scheiden, een publicatie van de krant van duurzaam en wekelijkse advertenties in huis-aan-huisbladen. Gedurende het jaar zijn inwoners geattendeerd op de doelstellingen uit het beleidsplan ‘Van afval naar grondstoffen’ door berichten in de Blik Op Barendrecht en op sociale media. Het doel van deze campagnes was tevens om een neutrale tot meer positieve houding t.a.v. afvalinzameling te bewerkstelligen.
In maart is de nieuwe website van de NV BAR-Afvalbeheer gelanceerd, die meer overzicht en gebruikersgemak met zich meebracht. De BAR-afvalapp is in 2020 zo’n 40.000 keer gedownload en op Facebook had de NV BAR-Afvalbeheer aan het eind van het jaar ruim 750 en op Instagram 150 volgers. Vanaf maart zijn gemiddeld twee keer per week berichten op sociale media geplaatst, bijvoorbeeld m.b.t. ‘dagelijkse’ zaken (zoals wijzigingen in routes), bewustwording van afvalscheiding en berichten met een positieve insteek. Iedere post werd gemiddeld door ongeveer 5000 inwoners bekeken. De websitepagina's werden zo’n 9000 keer per maand bezocht.
De crisiscommunicatie gedurende de eerste coronagolf heeft veel effort gevraagd. Het Klant Contact Centrum (KCC) van de BAR-Organisatie was enige tijd overbelast. Dit is verholpen door het opzetten van een directe telefoonlijn naar de front office van de NV BAR-Afvalbeheer. Hierdoor konden inwoners rechtstreeks, efficiënt en snel geholpen worden.
Aan reacties op sociale mediaberichten is te merken dat inwoners in 2020 positiever over afvalinzameling zijn geworden.