8. § Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)1

Omschrijving (toelichting)

Inleiding

De Wet Open Overheid (Woo), ingangsdatum 1 mei 2022, legt aan bestuursorganen een aantal verplichtingen op. Eén van deze verplichtingen betreft het geven van een impuls aan openbaarheid door in het verantwoordingsverslag in de jaarstukken aan te geven hoe rekening wordt gehouden met de bepalingen uit de Woo. Deze paragraaf is de invulling van deze verplichting in de jaarrekening 2024. 
De Woo kent, samengevat, een viertal belangrijke aspecten: 
1. de verplichting voor ieder bestuursorgaan om een Woo-contactfunctionaris aan te wijzen, 
2. verplichtingen gericht op passieve openbaarmaking, 
3. verplichtingen gericht op actieve openbaarmaking en 
4. het op orde brengen van de (digitale) informatiehuishouding. 


Woo-contactfunctionaris
In augustus 2024 is een nieuwe Woo-contactfunctionaris begonnen. Vanuit het oogpunt van laagdrempelige toegang voor de inwoner, wordt zowel extern als intern nog altijd de titel ‘informatiecontactpersoon’ gehanteerd in plaats van het zwaarder klinkende Woo-contactfunctionaris. 


Passieve openbaarmaking (Woo-verzoeken)
In 2024 zijn 37 nieuwe Woo-verzoeken binnen gekomen. In nagenoeg alle gevallen is persoonlijk contact opgenomen met de verzoeker. In vijftien gevallen bleek geen noodzaak voor een woo-procedure en kon de verzoeker direct en snel geholpen worden aan de gewenste informatie. Totaal zijn zeventien verzoeken (Woo of informatie) afgehandeld met een gemiddelde doorlooptijd van 4,2 weken. 

Actieve openbaarmaking 
Per 1 november 2024 is de wettelijke verplichting ingegaan voor het actief publiceren van de volgende vijf informatiecategorieën. 
1.    Wetten en algemeen verbindende voorschriften (art. 3.3, eerste lid, onderdeel a)
2.    Overige besluiten van algemene strekking (art. 3.3, eerste lid, onderdeel b)
3.    Organisatie en werkwijze (art. 3.3, eerste lid, onderdeel d)
4.    Bereikbaarheidsgegevens (art. 3.3, eerste lid, onderdeel e)
5.    Vergaderstukken van de Staten-Generaal (art. 3.3, tweede lid, onderdeel b)
We voldoen aan deze publicatieverplichtingen. Naast de wettelijk verplichte categorieën publiceren we ook al de informatiecategorieën convenanten en Woo-verzoeken en publiceren we vanaf november 2024 ook Klachtenoordelen. 
Op dit moment wordt gewerkt aan de implementatie van de volgende categorieën.  

Informatiehuishouding op orde 
De Woo verplicht dat de digitale informatiehuishouding binnen acht jaar volledig op orde wordt gebracht. In 2022 is hiervoor een eerste meerjarenplan opgesteld, daaruit volgde een jaarplan mei 2023 - april 2024. In 2023 is begonnen met het uitvoeren van een deel van de maatregelen uit dit plan. Ten gevolge van de ontvlechting van de BAR-organisatie hebben niet alle voor 2023 geplande activiteiten plaatsgevonden. In 2024 is gewerkt aan: 
•    Het opstellen van archief- of vernietigingsprotocollen voor applicaties.
•    Onderzoek aansluiten bij eDepot voor permanent te bewaren digitale informatie. 
•    Het begeleiden van ontvlechtingsprojecten en migratietrajecten.
•    Het inrichten van een kwaliteitssysteem.  
•    Uitvoeren van activiteiten uit het informatiebeheerplan.
•    Het onderzoek naar de Capstone-methodiek voor het archiveren van emailberichten van sleutelfiguren is, anders dan gepland, nog niet uitgevoerd.

Omschrijving (toelichting)