Uitgaven

5,2%
€ 9.301.283
5,2% Complete

Inkomsten

0,51%
€ -924.876
0,51% Complete

Saldo

361,92%
€ 8.376.408

Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

5,2%
€ 9.301.283
5,2% Complete

Inkomsten

0,51%
€ -924.876
0,51% Complete

Saldo

361,92%
€ 8.376.408

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving
Binnen dit programma vallen de volgende taakvelden:

  • 2.1 Verkeer en vervoer - taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:
    -verkeersmaatregelen: verkeersborden, regelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair;
    -beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
    -aanleg wegen, pleinen, fietspaden en voetpaden;
    -beheer en onderhoud bruggen, duikers, tunnels;
    -openbare verlichting;
    -gladheidsbestrijding;
    -straatreiniging.
  • 2.2 Parkeren - ontwikkeling en beheer van parkeervoorziening:
    -parkeerbeleid;
    -inrichting en onderhoud parkeervoorzieningen;
    -fietsenstalling.
  • 2.4 Economische havens en waterwegen:
    -baggeren waterwegen;
    -inspectie, beheer en onderhoud walkanten
  • 2.5 Openbaar vervoer.

Omschrijving (toelichting)

Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 1a: Voor verplaatsingen binnen Barendrecht is de fiets het belangrijkste vervoermiddel

Wat hebben we er voor gedaan?

Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 1b: In Barendrecht is een goed aanbod van openbaar vervoer

Wat hebben we er voor gedaan?

Subdoel 1c: We vergroten de beschikbaarheid van deelvervoer en beperken de overlast daarvan tot een minimum

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Mobiliteit wordt duurzamer - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 1c: We vergroten de beschikbaarheid van deelvervoer en beperken de overlast daarvan tot een minimum

Wat hebben we er voor gedaan?

Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 2a: Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit door een betere balans tussen beschikbaarheid van parkeerplaatsen en leefbare gezonde wijken

Wat hebben we er voor gedaan?

Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Behouden en bevorderen bereikbaarheid - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 2b: Verbeteren van bereikbaarheid voor vrachtverkeer en personen en voorkomen van verkeersoverlast voor omwonenden

Wat hebben we er voor gedaan?

Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Terug naar navigatie - Hoofddoel 3: Het aantal slachtoffers door verkeersongevallen neemt af - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 3a: De weginrichting wordt zo aangepast dat de verkeersveiligheid verbetert

Wat hebben we er voor gedaan?

Wat heeft het gekost? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Wat heeft het gekost? Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Afwijking (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer 9.143.100 -1.087.700 8.055.400 8.353.840 -298.440
2.2:Parkeren 128.200 -44.700 83.500 58.508 24.992
2.3:Recreatieve havens 700 -700 0 0 0
2.4:Economische havens en waterwegen 706.800 -31.700 675.100 590.448 84.652
2.5:Openbaar vervoer 426.900 -68.300 358.600 298.487 60.113
Totaal Lasten 10.405.700 -1.233.100 9.172.600 9.301.283 -128.683
Baten
2.1:Verkeer en vervoer -414.800 -117.500 -532.300 -898.390 366.090
2.2:Parkeren -63.800 0 -63.800 -52.239 -11.561
2.4:Economische havens en waterwegen 0 0 0 0 0
2.5:Openbaar vervoer -26.500 0 -26.500 25.753 -52.253
Totaal Baten -505.100 -117.500 -622.600 -924.876 302.276
Saldo lasten en baten programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat 9.900.600 -1.350.600 8.550.000 8.376.408 173.592

Toelichting afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Toelichting afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (saldo € 67.649 voordeel)
Klein onderhoud wegen (46.502 nadeel)
Deze afwijking is het gevolg van niet verhaalbare schades.

Gladheidsbestrijding (37.671 nadeel)
De afwijking is ontstaan door diverse factoren. Om de voorraad zout en pekelwater voor het seizoen 2024/2025 voldoende op peil te houden diende deze begin 2024 volledig aangevuld te worden als gevolg van verbruik 2023 en met het oog op het huidige en aankomende strooiseizoen. Op basis van motie 2023-07 "Barendrecht glibbervrij" is er begin 2024 aan de inwoners van Barendrecht gratis strooizout verstrekt.  Er heeft extra inhuur van extern personeel plaatsgevonden door de ontvlechting van de BAR-organisatie en de ontvlechting van de strooiploegen vanwege de plaatsing van eigen personeel naar Ridderkerk en/of Albrandswaard. Er zijn extra kosten gemaakt vanwege het onderhoud en de vervanging van defecte weg sensoren (indicatoren wegtemperatuur). Door het aflopende contract van meteodienst DTN zijn er extra kosten gemaakt vanwege het nieuwe contract met meteodienst InfoPlaza, start seizoen 2024/2025.

Straatreiniging (35.285 nadeel)
De kosten voor het afvoeren/verwerken van het straat- en veegvuil blijken structureel hoger dan begroot.

Dagelijks onderhoud openbare verlichting (29.256 nadeel)
De overschrijding is voor een groot deel te verklaren als gevolg van schades (voedingskast Heulwegtunnel).

Verkeersmaatregelen (66.134 voordeel)
Voorgesteld wordt het restant (€ 45.500) van het incidentele bedrag van € 70.000 dat tijdens de Slotwijziging 2024 is bijgeraamd voor onderhoud belijningen door te schuiven naar 2025. De opdracht voor de belijningen is in het najaar van 2024 niet volledig uitgevoerd door de weersomstandigheden. Dit wordt in het voorjaar van 2025 afgerond.

Aan dit taakveld is een lager bedrag van € 275.344 aan personeelskosten doorbelast.

Taakveld 2.2 Parkeren (saldo € 13.431 voordeel)
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.

Taakveld 2.3 Recreatieve havens (saldo € 0)
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.

Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen (saldo € 84.652 voordeel)
Waterwegen planmatig onderhoud (84.652 voordeel)
Deze afwijking is het gevolg van uitgestelde baggerwerkzaamheden bij het waterschap.

Taakveld 2.5 Openbaar vervoer (saldo € 7.860 voordeel)
Op dit taakveld zijn geen afwijkingen te melden.