Uitgaven

3,5%
€ 6.267.267
3,5% Complete

Inkomsten

0,66%
€ -1.202.514
0,66% Complete

Saldo

218,84%
€ 5.064.753

Programma 1 Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

3,5%
€ 6.267.267
3,5% Complete

Inkomsten

0,66%
€ -1.202.514
0,66% Complete

Saldo

218,84%
€ 5.064.753

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving
Binnen dit programma vallen de volgende taakvelden:

  • 0.1 Bestuur - de kosten  van de bestuursorganen en de facilitering ervan:
    -college van B&W;
    -raad en raadscommissies;
    -griffie;
    -regionale en landelijke bestuurlijke samenwerking;
    -rekenkamer.
  • 0.2 Burgerzaken :
    -bevolkingsregister;
    -rijbewijzen, paspoorten, overige reisdocumenten;
    -straatnamen, kadastrale informatie;
    -burgerschap.

Omschrijving (toelichting)

Hoofddoel 1: Slagvaardig en toegankelijk bestuur

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Slagvaardig en toegankelijk bestuur - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 1b: Inwoners worden actief betrokken bij beleid en uitvoering

Terug naar navigatie - Hoofddoel 1: Slagvaardig en toegankelijk bestuur - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 1b: Inwoners worden actief betrokken bij beleid en uitvoering

Wat hebben we er voor gedaan?

Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 2a: We maken het voor alle inwoners zo makkelijk mogelijk gemeentelijke informatie te krijgen en zaken met ons te regelen. We vragen inwoners met ons mee te denken om dienstverlening zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 2a: We maken het voor alle inwoners zo makkelijk mogelijk gemeentelijke informatie te krijgen en zaken met ons te regelen. We vragen inwoners met ons mee te denken om dienstverlening zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken

Wat hebben we er voor gedaan?

Subdoel 2b: Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten. We komen onze afspraken na. Onze medewerkers zijn betrokken en servicegericht

Terug naar navigatie - Hoofddoel 2: Dienstverlening die aansluit bij behoefte van bewoners - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 2b: Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten. We komen onze afspraken na. Onze medewerkers zijn betrokken en servicegericht

Wat hebben we er voor gedaan?

Hoofddoel 3: Aanvaardbare lasten voor onze inwoners en bedrijven

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Hoofddoel 3: Aanvaardbare lasten voor onze inwoners en bedrijven - Wat hebben we bereikt?

Subdoel 3a: Een passend instrumentarium waarmee de raad goed kan sturen op de gemeentelijke financiën

Terug naar navigatie - Hoofddoel 3: Aanvaardbare lasten voor onze inwoners en bedrijven - Wat hebben we bereikt? - Subdoel 3a: Een passend instrumentarium waarmee de raad goed kan sturen op de gemeentelijke financiën

Wat hebben we er voor gedaan?

Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Beleidsindicatoren Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

De indicatoren voor 2023 komen uit de Jaarstukken 2023 van destijds de GR BAR-Organisatie voor de ontvlechting in 2024 en zijn de gezamenlijke cijfers voor de 3 gemeenten, niet alleen voor Barendrecht afzonderlijk. De cijfers van 2024 hebben alleen betrekking op Barendrecht. Deze zijn dus niet te vergelijken. Met name de apparaatskosten en overhead laten grote verschillen zien. Vanaf 2024 zullen de indicatoren beter te vergelijken zijn, omdat deze alleen betrekking hebben op Barendrecht.

 

Nr. BBV Indicator Beschrijving indicator 2024 2023
1. Formatie Toegestane formatie in fte per 1.000 inwoners van het ambtelijk apparaat voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari. 5,4 7,05
2. Bezetting Werkelijk aantal fte per 1.000 inwoners dat werkzaam is op peildatum 1 januari t-1. 5,1 6,66
3. Apparaatskosten Alle personele en materiële kosten per inwoner die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur in euro’s. € 575 € 783
4. Overhead Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (de kosten die opgenomen worden in de programma's) als percentage van de totale kosten. 15,6% 50,4%

Wat heeft het gekost? Programma Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat heeft het gekost? Programma Bestuur en ondersteuning
Overzicht lasten en baten op taakveldniveau Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Afwijking (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
0.1:Bestuur 3.897.100 149.700 4.046.800 4.120.930 -74.130
0.2:Burgerzaken 2.267.100 -566.400 1.700.700 2.146.337 -445.637
Totaal Lasten 6.164.200 -416.700 5.747.500 6.267.267 -519.767
Baten
0.1:Bestuur -745.900 647.600 -98.300 -30.744 -67.556
0.2:Burgerzaken -1.031.800 -11.000 -1.042.800 -1.171.770 128.970
Totaal Baten -1.777.700 636.600 -1.141.100 -1.202.514 61.414
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 4.386.500 219.900 4.606.400 5.064.753 -458.353

Toelichting afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting afwijkingen (> € 25.000 en < € 100.000)

Omschrijving (toelichting)

Taakveld 0.1 Bestuur (saldo € 141.686 nadeel)
Gemeenteraad (€ 28.324 nadeel)
Conform de verordening 'ambtelijke bijstand en fractieondersteuning' mogen fracties een gedeelte van hun fractiebudget meenemen naar het volgende kalenderjaar. Hiervan wordt gebruik gemaakt en een bedrag van in totaal € 4.700 wordt doorgeschoven.

Bijdrage DBP (€ 51.327 voordeel)
De bijdrage aan De BedrijfsvoeringsPartner is iets lager uitgevallen.

Storting voorziening pensioenen wethouders (€ 708.438 nadeel)
Dit wordt toegelicht bij het onderdeel saldoverklaring (nr.1).

Slagvaardige eigen gemeentelijke organisatie (€ 565.377 voordeel)
De restant van het frictiebudget is ingezet voor de dekking van met name inhuurkosten i.v.m. de ontvlechting. en wordt  In de saldoverklaring (nr.2) meegenomen in het totaal aan personeelskosten.

Taakveld 0.2 Burgerzaken (saldo € 316.667 nadeel)
Secretarieleges Burgerzaken (85.780 voordeel)
Een hogere inflatiecorrectie op de legesproducten heeft geleid tot hogere inkomsten van de secretarieleges. Het aantal aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen is hoger dan oorspronkelijk begroot. Een hoger aantal kan bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door een toename van het aantal reizen buiten Europa, de brexit, waardoor men alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk kan reizen. Ook de communicatie rondom de reisdocumentenpiek heeft ervoor gezorgd dat inwoners eerder dan de uiterste geldigheidsduur een nieuw reisdocument aanvragen.

In 2024 is de verdeling van de personeelskosten naar de taakvelden geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een hogere doorbelasting van € 392.144 naar dit taakveld.  Een totaaloverzicht van de verdeling naar de taakvelden is bij Overige Gegevens opgenomen.